Saunomisaiheinen pollitus

Millä saunassa kylvetään?

• Äänestäjiä yhteensä
    54

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Mites sitten nappu? Mulle se on se pienen vesitilavuuden ottava muovinen kauha, jolla lähinnä valellaan vettä pestessä. Kerran eksyin saunaan jonkun hoopon kanssa, joka käsitti sanalla itse löylykauhaa, joka nyt on ihan eri asia. Shampoot silmissä pyysin nappua ja jätkä löi kouraan löylykauhan.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Totta! Vihta on todellakin piiska!
:thumbup:

Vihta-sana merkitsee samaa kuin vitsa, vitsa taas merkitsee häntää. Vihta-sana viittaa hännälliseen paholaiseen (vihtakinttu).
Paholaista tarkoittavan vihtahousu-sanan vihta viittaa mitä todennäköisimmin saunavihtaan siitäkin huolimatta, että vihtahousu tunnetaan kaikkialla Suomessa, siis sielläkin, missä saunavihdan nimityksenä on vasta.

Saunavihdan merkityksessä vihta on ensi kertaa mainittu suomen kirjakielessä jo 1702.

Trullinkaasu

Well-known member
Voi kuinka helppo polli. Totta kai se on vasta. Vihtaa käyttävät ruotsittuneet länsi-suomalaiset, hullut turkulaiset sekä muut outolinnut.

Itse asiassa lähden juuri nyt saunaan, en kuitenkaan hakkaa itseäni vastalla...

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Pitääkö vihdan/vastan, kuvan osoittama, maantieteellinen jako tai raja forumistien kohdalla paikkansa?

Omalta kohdaltani vastaan: Pitää.
No siis.... mitä vittua. Eli siis, kotiseudulta en osaa sano juuta enkä jaata.. Kajaani. Ja missä nykyään asun... Varsinais-Suomi... ei hajuakaan.

Vihta / vista kumpaakin olen kuullut käytettävän ja varmaan itsekin käytän sekaisin.

Semmonen detaili, että meillä kotona päin kun veneestä huidotaan semmosella puolikkaalla mehupurkinkyrväkkeellä vettä takaisin järveen, on kyswessä ÄYSKÄRI. Mutta täällä kaikki puhuu jostain vitun LAPOSTA.

MITÄ VITTUA -LEHTI!

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Mites sitten nappu? Mulle se on se pienen vesitilavuuden ottava muovinen kauha, jolla lähinnä valellaan vettä pestessä. Kerran eksyin saunaan jonkun hoopon kanssa, joka käsitti sanalla itse löylykauhaa, joka nyt on ihan eri asia. Shampoot silmissä pyysin nappua ja jätkä löi kouraan löylykauhan.
Isäukon kotikulmilla kyseinen esine on nimeltään nappo. Äiten kotikulmilla kousa.

Lappo on jo ihan eri juttu, vaikka silläkin voi vettä siirtää paikasta toiseen.

Aanrii

Well-known member
Sijainti
Täällä
Vihta / vista kumpaakin olen kuullut käytettävän ja varmaan itsekin käytän sekaisin.

Semmonen detaili, että meillä kotona päin kun veneestä huidotaan semmosella puolikkaalla mehupurkinkyrväkkeellä vettä takaisin järveen, on kyswessä ÄYSKÄRI.

MITÄ VITTUA -LEHTI!
Samat kaikkiin, en oikeen tiedä mitä täällä main edes pitäisi käyttää joten käytän molempia. :thumbfh:

Ja äyskärihän se semmonen juttu on tietenkin. :ahem:

WebSlave

Trackman
Kyllä me kaikki tiedetään että se on yhtäällä vihta ja toisaalla vasta, mutta nyt kysytään miksi sie sitä sanot.
Muttei alunperin kysytty! :p

Minä käytän molempia sanoja, mutta enimmäkseen varmaankin niin, että yksikössä esine on vasta, mutta sillä vihdotaan. Tosin minä en ole aikoihin vihtonut, joten minä en käytä saunoessani kumpaakaan.

Asun nykyisin vasta-alueella, mutta vanhempani ovat muuttaneet tänne vihta-alueelta, joten molemmat tuntuvat täysin luontevilta, enkä edes tietäisi kumman sanan murre-alueella asun ellen olsi tuosta kartasta sitä nähnyt.

Moss

melkein mestari
Vihdalla olen tähän mennessä vihtonut.

Pobeda

Well-known member
Pitääkö vihdan/vastan, kuvan osoittama, maantieteellinen jako tai raja forumistien kohdalla paikkansa?
Isän puolelta juuret ovat Tampereen lähistöltä pöhkön kylän suunnalta ja siitä suvusta tuli käyttöön vihta. Äidin juuret löytyy Viipurista ja se suku puhuu vastasta, joten kartan mukaan mennään. Yllättävän lähellä Viipuria raja menee.

Isäukon kotikulmilla kyseinen esine on nimeltään nappo.
Samoin meillä.

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Sijainti
J:vi
Nappo se tääläpäin on ja kyllä se nimenomaan on se muovinen, tilavuudeltaan löylykauhaa isompi, mutta varreltaan lyhyempi esine.

Rikkalapio on putukihiveli ja lehmä on kurmu, mitenkään mihinkään liittymättä.