Kauden 2006 lopulla, etenkin Turkki ja Brasilia osoittivat että Massassa on ainesta. Itselläni nuo kisat saivat arvostamaan Massa, sitä ennen asenne oli "no jooh, Massa..."Millähän kaudella tämä tapahtui?
Ymmärtääkseni Michaelin ajotyyli on aika samanlainen kuin Massalla ja taas päinvastainen kuin Kimillä?Tuskin autoa kehitettiin Michaelille? Luulenpa vaan, että Kimin ja Massan ajotyylille.
Meinasin itsekin huomauttaa, että muistelisin (jostain jopa lukeneeni) että Schumin ja Massan ajotyylit olisivat kohtuu samanlaiset.Ymmärtääkseni Michaelin ajotyyli on aika samanlainen kuin Massalla ja taas päinvastainen kuin Kimillä?
Enpä nähnyt kisoja joissa Massa oli nopeampi, vaikka muistaakseni kaikki katsoin. Loppukaudesta kyllä pääsi ajoittain kiitettävän lähelle kuitenkin.Kauden 2006 jälkipuoliskolla. Loppukaudestahan Massa pysyi jo aivan mukavasti Schummelin kyydissä. Ajottain taisi olla nopeampikin, ajottain taas hitaampi. Huomioiden sekin seikka, että Schumi nautti ykköskuljettajan asemasta.
Todellakin. Sekunti on ihan liikaa. Silloin on turha tulla näin ympyröhin. Itse uskon tappion olevan muutaman kymmenyksen luokkaa. Siis omamielipide tuo.Mua ihmetyttää tää:"Jos Schumi ei häviä Kimille selkeästi" "Jos Schumi ei häviä Kimille väh. sekuntia" niin sitten Kimi on huono kuski. Mietitääns nyt vähän. Schumi on ajanut koko ikänsä kilpaa. 15 vuotta Formula ykkösissä. Hän lopetti kauden 2006 jälkeen mutta ajoi todella paljon testiä vielä 2007, eli hän on ollut kaksi vuotta ilman ykkösellä ajamista. Tälläkin välillä hän on kilpaillut erilaisissa kilpailuissa. Vähän aikaa sitten hän voitti Kubican ja Massan kartingissa. Se osoittaa että ajotaidot ovat tallessa. Täällä naureskeltiin tuolle mutta vaikka kyseessä on leikkimielinen tapahtuma niin ei ne siellä ajele miten sattuu vaan kyllä jokainen parhaansa yrittää. Formuloista on karsitty ajoa auttavia laitteita ja härpäkkeitä, on palattu sliksirenkaisiin. Näistä Schumilla on kokemusta. Valencian viikonlopun aikana Schumi ehtii tottumaan autoon. Hän tuskin tulee palaamaan parhaalle tasolleen mutta aivan varmasti pystyy voittamaan kilpailun jos auto antaa resursseja. Miettikää nyt, jos teidän mielestänne on hyvä suoritus jäädä Kimille n. 1 sek niin miksi hän tulisi takaisin jos ei pärjäisi edes Toro Rossoille.
Korkeintaan puolen sekunnin luokkaa, ja sekin siksi kun tulee aika kylmiltään sisään kuvioihin.Todellakin. Sekunti on ihan liikaa. Silloin on turha tulla näin ympyröhin. Itse uskon tappion olevan muutaman kymmenyksen luokkaa. Siis omamielipide tuo.
Mistäköhän johtuu, että minä muistelen juuri päinvastaista, että Schumi tykkää juuri YLIohjaavasta autosta samoin kuin Kimi ja Massa taas aliohjaavasta kuten Alonso.Meinasin itsekin huomauttaa, että muistelisin (jostain jopa lukeneeni) että Schumin ja Massan ajotyylit olisivat kohtuu samanlaiset.
Heitänpä esimerkiksi Massan voittamat Brasilian ja Turkin GP:t. Paalulta voittoon.Enpä nähnyt kisoja joissa Massa oli nopeampi, vaikka muistaakseni kaikki katsoin. Loppukaudesta kyllä pääsi ajoittain kiitettävän lähelle kuitenkin.
Toisaalta muutama kymmennys saattoi olla Kimilla ja Massallakin suurimmillaan erona ja luulen, että Schumi ei ole kummankaan näiden tasolla. Itse arvioisin, että 0,5s voisi olla realistinen ensimmäisessä kisassa. Spassa tietysti hieman vähemmän, kun on sen luontoinen ratakin.. Tosiaan vielä ei kukaan tiedä missä eroissa mennään joten joudutaan arvelemaan vain. Jännityksellä odottaen ensimmäisiä Schumin kierroksia ja etenkin aika-ajoa.. JA etenkin kilpailua.Todellakin. Sekunti on ihan liikaa. Silloin on turha tulla näin ympyröhin. Itse uskon tappion olevan muutaman kymmenyksen luokkaa. Siis omamielipide tuo.
Se on Schumista sanottava, että toista yhtä kilpailuhenkistä heppua en muista ainakaan autourheilun puolella nähneeni. Leikkimieliset kisailutkin vedetään aina hampaat irveessä, kuten tuo karting-kisa ja race of champions. Samoin tulee mieleen se Monacon prinssin järkkäämä hyväntekeväisyys jalkapallomatsi, missä oli aina kaiken maailman urheiluheppuja fudaamassa. Schumi oli aina varmaan ainoa, joka pelas tosissaan.Mua ihmetyttää tää:"Jos Schumi ei häviä Kimille selkeästi" "Jos Schumi ei häviä Kimille väh. sekuntia" niin sitten Kimi on huono kuski. Mietitääns nyt vähän. Schumi on ajanut koko ikänsä kilpaa. 15 vuotta Formula ykkösissä. Hän lopetti kauden 2006 jälkeen mutta ajoi todella paljon testiä vielä 2007, eli hän on ollut kaksi vuotta ilman ykkösellä ajamista. Tälläkin välillä hän on kilpaillut erilaisissa kilpailuissa. Vähän aikaa sitten hän voitti Kubican ja Massan kartingissa. Se osoittaa että ajotaidot ovat tallessa. Täällä naureskeltiin tuolle mutta vaikka kyseessä on leikkimielinen tapahtuma niin ei ne siellä ajele miten sattuu vaan kyllä jokainen parhaansa yrittää. Formuloista on karsitty ajoa auttavia laitteita ja härpäkkeitä, on palattu sliksirenkaisiin. Näistä Schumilla on kokemusta. Valencian viikonlopun aikana Schumi ehtii tottumaan autoon. Hän tuskin tulee palaamaan parhaalle tasolleen mutta aivan varmasti pystyy voittamaan kilpailun jos auto antaa resursseja. Miettikää nyt, jos teidän mielestänne on hyvä suoritus jäädä Kimille n. 1 sek niin miksi hän tulisi takaisin jos ei pärjäisi edes Toro Rossoille.
Nii no, oikeassa olet. Massan ja Räikkösen ero on juuri tuo mainitsemasi. Sait ylipuhuttua: 0.5sToisaalta muutama kymmennys saattoi olla Kimilla ja Massallakin suurimmillaan erona ja luulen, että Schumi ei ole kummankaan näiden tasolla. Itse arvioisin, että 0,5s voisi olla realistinen ensimmäisessä kisassa. Spassa tietysti hieman vähemmän, kun on sen luontoinen ratakin.. Tosiaan vielä ei kukaan tiedä missä eroissa mennään joten joudutaan arvelemaan vain. Jännityksellä odottaen ensimmäisiä Schumin kierroksia ja etenkin aika-ajoa.. JA etenkin kilpailua.
En tiedä mistä johtuu, mutta Schumi ainakin tykkäsi aliohjautuvasta autosta. Ainakin paljon aliohjautuvammasta kuin Kimi. Ferrarilla ihmeteltiinkin kuinka Kimi voi ajaa niin yliohjautuvaa autoa ja Ferrarilla ei ole kokemusta oikein tälläisen auton kehittämisesti josta mahdollisesti johtui se ettei auto oikein sopinut Kimille?Mistäköhän johtuu, että minä muistelen juuri päinvastaista, että Schumi tykkää juuri YLIohjaavasta autosta samoin kuin Kimi ja Massa taas aliohjaavasta kuten Alonso.
Hyvä veto ottaa vähän faktaa pöytään. Tietysti tuollakin on testailtu eri asioita ja tuosta tosiaan on aikaa jo melkein puolitoista vuotta mutta kyllähän tuo nyt silti kertoo aika paljon.25.02.2008 Barcelonan F1-testit maanantaina (nopein kierrosaika, ajetut kierrokset):
1. Hamilton McLaren 1.22,276 78
2. Räikkönen Ferrari 1.22,319 82
3. M.Schumacher Ferrari 1.22,428 83
4. Nakajima Williams 1.22,724 54
5. Kovalainen McLaren 1.22,852 71
6. Rosberg Williams 1.22,974 108
7. Alonso Renault 1.23,021 79
8. Heidfeld BMW-Sauber 1.23,075 75
9. Webber Red Bull 1.23,091 62
10. Vettel Toro Rosso 1.23,115 71
Schumi vissiin viimeksi vajaa vuosi ja 4kk sitten tositoimissa niin ainaki sillon vielä papalla vauhti riitti ei ollut luistonestoa yms...
Ei Schumi kyllä ole mitenkään mielessäni profiloitunut kuljettajana, joka tykkäisi ajaa kevytperäistä yliohjaavaa autoa. Jotain aliohjaavan ja neutraalin sekasotkua se on sitten, että sitä voi viedä otteella. Massakin tykkää viedä autoa, muttei ihan niin aktiivisella otteella. Kimi sen sijaan vaikuttaa yliohjaavista pitävien kuskien tavoin mieluummin odottavan että auto tekee jotain kuin että itse tekisi autolle jotain. Mitä enemmän auto reagoi sitä parempi Kimille.Mistäköhän johtuu, että minä muistelen juuri päinvastaista, että Schumi tykkää juuri YLIohjaavasta autosta samoin kuin Kimi ja Massa taas aliohjaavasta kuten Alonso.