Schumacherin ensimmäinen stoppi USAn GP:ssä

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
JTH sanoi:
Häh ? Moni "huutaa" naama marlboron punaisena ja puolustaa Schumia ja syyttää muita, mutta kukaan ei kuitenkaan vastannut itse kysymykseen.
Mistä kohtaa turva-auto tuli radalle ? Missä se odotteli ? Ja miten Schumi pääsi sen auton perään ennen niitä jotka ajoivat rataa/pääsuoraa pitkin ?

Eihän noissa kysymyksissä syytetä Schumia mistään rikkomuksesta, vaan ihmetellään että miten se niin meni.
Yleensä turva-auto odottaa varikkosuoran päässä. Siitä se pääsee radalle tarvittaessa hyvinkin nopeasti. TV-kuvat eivät valitettavasti paljoa kerro noista tapahtumista, kun näyttivät mokomat Rubensin ja Kimin tilannetta varikkosuoralla. Oma veikkaukseni on, että turva-auto oli jo radalla ennenkuin kukaan ehti sen perään, saatikka ohi.

Toisaalta ei ole mitään todisteita siitä, että Schumacher olisi tehnyt tilanteessa jotain sääntöjenvastaista. Varikkosuoralla sai ajaa 100 km/h myös tuossa tilanteessa, rataa pitkin ajaessa piti melkein pysähtyä romuja kierrellessä, ja muutenkin oli ajettava varsin hitaasti.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
enzo sanoi:
No eihän tämä Karpow keskity mihinkään muuhun kuin Ferrarin ja lähinnä Sumin mollaamiseen, eli vastaus kysymykseesi, KYLLÄ Karpow on erittäin katkera.
Missä hiton kohdassa tässä toikkia mollaan muka Schumia??? :mad:
 

Rossi

Member
Liittynyt
27.1.2004
Viestit
64
Ois kyllä mahtavaa jos tämä sama topicci olisi Räikkösestä. Huhhu osaan vaan kuvitella kuinka siellä kehuttaisiin kuinka hyvä kimi onkaan. Vastaus toisensa jälkeen tulisi kehuja, mutta ei kun Michael tekee jotain näin hienoo siitä epäillään ja haukutaan vaikka väkisin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Edelleen kysyn että, MISSÄ kohtaa tätä toikkia epäillään Schumin tehneen jotain säätöjen vastaista??? Oma heittoni säännöistä oli tarkoitettu kevennykseksi/vitsiksii. Huomaa H-Y-M-I-Ö lauseen perässä!

Schumin varikolle tulo oli ajoitettu täydellisesti, mutta sitä, miten se tapauhtui ja miten Schumi pääsi suoraan radalle turva-auton perään ja muiden edelle haluttaisiin tietää. :doubtful:

Punalasit pois silmitä hetkeksi Schufosit, jotta ette tulkitse kaikkia Schumia koskevia toikkeja häntä haukuviksi tai sääntöjen rikkomus epäilyiksi. :jaska: :alppu:
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Josko vaikka lukisit noi vastaukset, koska sen on jo useampikin selittänyt.

1. Schumi pääsi turva-auton perään, koska se ei vielä ollut kiertänyt rataa vaan vasta odotteli letkaa kerääntyväksi peräänsä jossain siellä varikon ulostulon jälkeen. Ei siis olisi ollut mitenkään mahdollista päätyä sen eteen.

2. Schumi pääsi muitten eteen, koska pääsuora oli sen kolarin takia niin tukossa, että sitä kautta ajaminen kesti kauemmin kuin varikon läpi ja Schumi oli kuitenkin ennen varikolle tuloaankin jonkun verran edellä.

:jaska:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Oliko varmasti näin? Näkikö joku? :D

Kyllähän tuo kaikista järkevimmältä selitykseltä toki tuntuu. :ahem:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Näistä topiceista näkee Schumacherin suuruuden; uskon F1-forumin keskustelun pitkälti kuolevan, kun Schumi lopettaa. Sen verran jokaisesta pikkujutustakin näyttää irtoavan tarinaa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
JOC sanoi:
Näistä topiceista näkee Schumacherin suuruuden; uskon F1-forumin keskustelun pitkälti kuolevan, kun Schumi lopettaa. Sen verran jokaisesta pikkujutustakin näyttää irtoavan tarinaa.
Taitaa olla just päinvastoin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
En nyt ihan kuolemaa tarkoittanut kirjaimellisesti, mutta eiköhän ainakin vähäksi aikaa saavuteta ennennäkemätön konsensus, kun ei ainakaan nykyisistä kuljettavista saada aikaan kunnon vastakkainasetteluja.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Ria sanoi:
Josko vaikka lukisit noi vastaukset, koska sen on jo useampikin selittänyt.

1. Schumi pääsi turva-auton perään, koska se ei vielä ollut kiertänyt rataa vaan vasta odotteli letkaa kerääntyväksi peräänsä jossain siellä varikon ulostulon jälkeen. Ei siis olisi ollut mitenkään mahdollista päätyä sen eteen.

2. Schumi pääsi muitten eteen, koska pääsuora oli sen kolarin takia niin tukossa, että sitä kautta ajaminen kesti kauemmin kuin varikon läpi ja Schumi oli kuitenkin ennen varikolle tuloaankin jonkun verran edellä.

:jaska:
Korjataanpa tuota 2. kohtaa hiukan, lähtiessä kyseiselle kierrokselle Schumi oli 0.9 sekunttia Rubenssia edellä, tultaessa varikolle sisään kyseiseltä kierrokselta Schumi tuli 11 sekuntia ennen Rubensia eli Rubens löysäili kierroksella 10 sekunnin edestä. Tällä saatiin aikaan kaksi asiaa, joista uskon että vain toinen oli suunniteltu ja toinen ns helevatun hyvä tsäkä.

a. Rubenssin ei tarvinnut jonotella MS takana vaan pääsi suoraan omalle pysähdykselle jolloin hän ei menettänyt sijoitustaan muihin takanaan varikolle tulleisiin nähden. Paitsi Kimille kun töpeksi liikkeelle lähdön kanssa, ilman sitä ei olisi Räikkönenkään päässyt ohi.

b. Nythän kävi vielä niin että koska romua oli radalla niin paljon että ne jotka eivät menneet varikolle joutuivat sen vuoksi hidastelemaan niin Schumi pääsi livahtamaan heidän edelleen.

Mitään sääntökohtaa tietääkseni ei rikottu mutta oliko Rubenssin hidastelu ns urheiluhengen mukaista riippuu kuten olen jo sanonut siitä minkävärisillä laseilla asioita katsoo.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kuulemma varikon läpi oli jopa nopemapi ajaa kun siellä radalla oli romua niin paljon ja käytännössä kaikki kärkikuskeista tuli joka tapauksessa varikolle....
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
FO110K sanoi:
kuulemma varikon läpi oli jopa nopemapi ajaa kun siellä radalla oli romua niin paljon ja käytännössä kaikki kärkikuskeista tuli joka tapauksessa varikolle....
Ei ollut eikä tullut.
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
MS ehti kärkeen kun ei hidastanut vauhtiaan, vaikka tuli ilmoitus turva-autosta.

Saton in-lap aika on hänen normaalilta stopiltaan.

MS 1:30.709 lap 11
RB 1:43.932 lap 11
TS 1:31.752 lap 25
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Eipä tuo Rubens muihin nähden niin kovasti hidastellut, lähinnä se oli vaan Maikkeli joka paineli menemään normaalivauhtia sen kierroksen ennen varikkokäyntiä ja turva-autoa. Koska Ralfin auto oli varikon kohdalla, ei mikään sääntö määrää vauhtia muualla radalla. Jos ei ole tulossa varikolle, kannattaa tietysti löysätä kaasua bensan säästämiseksi, tässä tapauksessa niin ei tietenkään kannattanut tehdä. Herää taas kerran kysymys, olisiko mikään muu talli kuin Ferrari osannut/uskaltanut tehdä näin? Neroutta, röyhkeyttä, vai molempia?
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Charlie sanoi:
Koska Ralfin auto oli varikon kohdalla, ei mikään sääntö määrää vauhtia muualla radalla.
Käsittääkseni - kun tulee ilmoitus turva-autosta, niin silloin täytyy vauhtia hidastaa riippumatta siitä missä päin rataa just silloin sattuu ajelemaan. Ainakin TV-ruutuun SC merkintä tuli aika pian Ralfin törmäyksen jälkeen ja varmasti ilmoitus tulee välittömästi myös autoihin, tai ainakin tallille.
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
Käsittääkseni NOPEUTTA ei tarvitse tiputtaa varsinaisesti missään muualla, kuin varikkosuoralla (100km/h). muuten riittä, kun noudattaa "erityistä" varovaisuutta. en ole tarkistanut säännöistä, mutta omaan käsityksen, jonka mukaan keltaistenkaan lippujen aikana ei tarviste laskea nopeutta, vain olla ohittamatta ja olla aiheuttamatta lisää vahinkoa.
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Turva-auto sääntöähän muutettiin Monacon jälkeen, mutta ilmeisesti se ei ole tullut tutuksi edes tuomaristolle.

Tosin nythän ei ole tarkaa tietoa missä kohtaa rataa MS olin, kun ilmoitus SC:stä tuli, mutta joka tapauksessa jossain 2 sektorilla - olettaen että ilmoitus tulee kuskeille samaan aikaan kuin TV:hen ja tulosmonitoreille.

30.5.2004

As from today, when the message "Safety Car Deployed" warning appears on the timing monitors the pitlane exit will be closed to all cars except those that are already in pitlane.

It will remain closed until the Safety Car has passed the end of the pits with all the cars in line behind it. Once the message has been displayed the leader will slow down and allow the cars to bunch up behind him, even if the Safety Car is not yet in front of him. The Safety Car will remain on track until all the cars are in line behind it.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Karpow sanoi:
Mallu, laitoin hymiön perään, jos et huomannut. :D En ole tässä kohtaa epäilemässä Schumin rikkoneen sääntöjä, mutta ihmettelen kyllä todella miten Schumi pääsi suoraan varikolta turva-auton perään. Tuo tilanne olisi kyllä todella kiva nähdä.

Tuliko Schumi turva-auton edelle varikolta?
Antoiko Schumi sitten turva-auton ohittaa ja jäi sitten sen perään?

Kysymyksiä on nimittäin paljon tuosta tilanteesta.

Ja tässä hauska skenaario: Jos Schumi olisi ollut oikein ovela ja säännöt olisivat sen sallineet, olisi Schumin kannattanut, mikäli tuli turva-auton edellä varikolta takaisin radalle, painaa kaasupohjassa kierros ja liittyä letkaan viimeiseksi. Näin hän olisi saanut muut kierroksella kiinni täysin ilmaiseksi! :D
Karpow; lue säännöt ja kaikenmaailman peikot unohda sekä herää jo.

Kenellä on kysymyksiä? miihkaelilla ja muilla vainoharhaisila
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Karpow sanoi:
Oliko varmasti näin? Näkikö joku? :D

Kyllähän tuo kaikista järkevimmältä selitykseltä toki tuntuu. :ahem:
35108 näki. karpow ei
 
Ylös