Schumin auto

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Minuun on ainakin pistänyt silmään kesän aikana aiemmissa kisoissa Schumin ja Barrichellon autot. Schumin autossa peilit on ollu eri lailla kuin Barrichellon autossa. En sitten tiedä onko sillä vaikutusta auton käyttäytymiseen vai johtuuko se miesten pituudesta ettei Barrichello näkisi peilejä samalla korkeudella mitkä ne on Schumilla.

Mutta nyt erikoista oli että Schumin peilit oli eri korkeudella. Toinen korkeammalla ja toinen matalamalla.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1574
Sijainti
Vantaa
Schumi ottaa kaiken irti autosta oli kyseessä vaikka sitten sivupeilit ;)
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Eikös Shumi käytä kisoissa eri peilejä kuin aika-ajossa sen takia että pystyy tarkkailemaan takarenkaittensa kulumista.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1574
Sijainti
Vantaa
kouvotsvoni sanoi:
Sivupeilithän olivat kuitenkin kiinni autossa! Vai mitä ajat takaa :doubtful:
:D Kieltämättä tuo lause on vähän ristiidassa itsensä kanssa.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Itse en ole tarkkaillut moista asiaa että peilit olisivat erikorkeudella, mutta kyllähän se voi olla niinkin että jos molemmat peilit ovat samassa kohtaa ei nää kunnolla taakse jommalta kummalta puolelta (jotain auton osia tulee eteen) ja esim. itsellänikin on mopossa kummankin puolen peilit eri kulmassa johtuen että takaa tulevaa liikennettä on yksin kertaisesti helpompi seurata. Toki voi olla myös että peilit on säädety niin että niistä voi tarkkailla helpommin takarenkaiden kulumista. Ja olihan muistaakseni vuoden 1997 Stewardin autossa melkoiset peilit kun katselee vanhoja videoita niiltä kausilta, tosin sitä en tiedä miksi ne olivat niin erikoiset muihin verrattuna.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jere1983 sanoi:
Eikös Shumi käytä kisoissa eri peilejä kuin aika-ajossa sen takia että pystyy tarkkailemaan takarenkaittensa kulumista.
Taikka aika-ajoissa peilejä jotka ovat pienempiä vastukseltaan, mutta niistä ei oikein näe mitään kisatilanteessa.
 

jyrkiboy

Active member
Liittynyt
15.6.2005
Viestit
44
Sijainti
UK
itse asiassa niilla peileilla voi olla jopa huomattavakin vaikutus aerodynamiikkaan,silla ne ilma virtaukset niilla kohdin ovat tarkeita.En nyt meinaa mitaan sekunnin eroja per kierros,mutta kymmenys ehka.Johtuu siita etta se ilma joka menee siita kohden menee takapyorien lahelle,ja turbulenssit siella voivat vaikuttaa "dragiin" seka taka siivenkin tehokkuuteen. Ovat pienia vaikutuksia,mutta Mika suumakkeri,ammattilainen, varmaan tekee kaikkensa.(taalla enklanissa nayttivat TV:ssa varsin yksityiskohtaisen,graafisen esityksen kuinka ilma virtaa F1 auton ymparilla,ja tuohon perustan kommenttini.)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mika muuten pyysi aikoinaan _isommat_ peilit että näkee paremmin taakse. Kaipa sekin vähän hidastaa.

Itse kisassa seurailin mielenkiinnolla Shumin renkaita. Tuntui että takarenkaat kuluivat aika nopeasti sisältä, mutta sitten kuluminen loppui. Tosin loppui kyllä vauhtikin... Olisikohan siltakivillä hiukka eri seoksia kerroksissa, tai jotain...

Olikos se muuten Rellu jolla oli taipuvat etusiipilärpäkkeet? Kumma kun noita ei saa kuriin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Tuskin, koska ovat säännöissä kielletyt.
No, eipä se ole estänyt ennenkään. Varsinkin viimekaudella monen auton lisähärpäkkeet taipuilivat selkeästi suoralla. Ei FIA tuntunut asiasta paljoa piittaavan. Tosin tänä kautena on noita takarenkaan edessä olevia lirpakkeita on monella tallilla jäykistetty, mm. kiinnitys on nyt monessa autossa kahdessa kohtaa. eivät enää taivu kuten ennen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
zhoop sanoi:
Ja olihan muistaakseni vuoden 1997 Stewardin autossa melkoiset peilit kun katselee vanhoja videoita niiltä kausilta, tosin sitä en tiedä miksi ne olivat niin erikoiset muihin verrattuna.
Minusta ne vain näyttivät suurilta värityksensä takia.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Toni_V sanoi:
No, eipä se ole estänyt ennenkään. Varsinkin viimekaudella monen auton lisähärpäkkeet taipuilivat selkeästi suoralla. Ei FIA tuntunut asiasta paljoa piittaavan. Tosin tänä kautena on noita takarenkaan edessä olevia lirpakkeita on monella tallilla jäykistetty, mm. kiinnitys on nyt monessa autossa kahdessa kohtaa. eivät enää taivu kuten ennen.
Imolan aikoihin FIA ilmoitti alkavansa tarkkailemaan siipien taipumista tarkemmin, tuolloin puheissa liikkui ainakin Ferrarin, Renaultin ja Mclaren "taipuvat" siivekkeet. Tosin minkäänlaista suurta vaikutusta tulosliuskoihin ei ole tullut tarkastuksien alettua, taisi olla myös niin että siivekkeiden minimijäykkyyttä lisättiin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Felix sanoi:
Imolan aikoihin FIA ilmoitti alkavansa tarkkailemaan siipien taipumista tarkemmin, tuolloin puheissa liikkui ainakin Ferrarin, Renaultin ja Mclaren "taipuvat" siivekkeet. Tosin minkäänlaista suurta vaikutusta tulosliuskoihin ei ole tullut tarkastuksien alettua, taisi olla myös niin että siivekkeiden minimijäykkyyttä lisättiin.
Joop, mutta en tarkoittanut näitä "pääsiipiä", vaan tarkoitin näitä lisälerpukkeita, jotka varsinkin aiemmin näyttivät taipuilevan reilustikin vauhdissa.
 
Ylös