Schumin ohitukset 2004

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Aloin tuossa Kanadan GP:n "innoittamana" muistella Schumin edellisiä kisoja tältä kaudelta, ja tulin siihen tulokseen ettei Schumi ole tehnyt vielä ainuttakaan todellista ohitusta koko kauden aikana (tai jos on, niin ne ovat todella vähissä). Siis ihan takuuseen en mene tästä, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Australia: Paalulta voittoon, 0 ohitusta.

Malesia: Paalulta voittoon, 0 ohitusta.

Bahrain: Paalulta voittoon, 0 ohitusta.

San Marino: Kakkosruudusta voittoon. Siirtyi varikko-ohituksella Buttonin edelle. 0 todellista ohitusta.

Espanja: Trulli nousi Schumin edelle startissa, mutta Schumi nousi varikko-ohituksella takaisin kärkeen. 0 todellista ohitusta.

Monaco: Putosi startissa nelossijalta kuudenneksi. Nousi viidenneksi Saton moottoririkon ansiosta, kolmanneksi McLarenien varikkostoppien myötä, ja kärkeen Buttonin ja Trullin varikkostoppien myötä. Sen jälkeen piti kärkipaikkaa keskeytykseensä asti. 0 ohitusta.

Eurooppa: Paalulta voittoon, 0 ohitusta.

Kanada: Kuutosruudusta voittajaksi. Ensimmäisellä kierroksella nousi viidenneksi Trullin ongelmien ansiosta, muu hoituikin sitten varikko-ohituksilla. 0 todellista ohitusta.

Mistä tämä nyt sitten kertoo? Ei kai yhtään mistään, paitsi Ferrarin ylivoimasta ja siitä, että Schumi on omaksunut ärsyttävän perusteellisesti tämän ns. viisaan ajotavan. :nope: Tietysti ohitustarpeita/mahdollisuuksia ei ole läheskään kaikissa kisoissa ollut...
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Formula kisa on sellainen peli, missä 20 autoa kiertää rataa 1.5 tuntia ja lopulta Ferrari voittaa:thumbup:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mitä sitä turhaan riskeeraamaan ohittamalla radalla kun helpompikin tapa on. Schumihan voisi joutua jopa ajamaan kilpaa jos radalla pitäisi ohittaa. Ferrarin auto mahdollistaa tuollaisen taktiikan ja siitä seuraa tylsiä kisoja. Sille ei vain voi mitään että Ferrari on niin ylivoimainen.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
PekPoy sanoi:
Taitaa Schumi tehdä ennätyksen tälläkin osa-alueella. Mestaruus ohittamatta ketään. :eek:
Bernie on varmaan sitä mieltä, että katsojien mielenkiinto kasvaa samaa tahtia kun shumin ohittamattomuus-putki. Ihmiset haluavat nähdä kuinka pitkäksi se venyy.
 

vanha

Well-known member
Liittynyt
13.6.2004
Viestit
85
Sijainti
keski-suomi
Giffen:[ sanoi:
Formula kisa on sellainen peli, missä 20 autoa kiertää rataa 1.5 tuntia ja lopulta Ferrari voittaa:thumbup:
Aika aikaa kutakin, kaikella on aikansa, jep,
malttia.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Vaikkakin todellisia ohituksia ei ole juuri kellään tänä vuonna, niin luulen Schumin olevan melko tarkkana kierroksella ohitettavien kanssa. Joukossa on muutama kamikaze kuski, jotka eivät välttämättä luiki nopeasti edestä pois, kun punaista vilahtaa taustapeileissä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tuo tilasto kertoo joko siitä, että Schumacher on aivan mikkihiiri radalla, tai sitten siitä, että F1-kisoissa ei kannata ohittaa radalla. Kallistuisin kuitenkin jälkimmäisen puolelle.

Nykysäännöt aiheuttavat sen, että jos vaikkapa Schumacher valitsee kolmen pysähdyksen taktiikan, on hän useimmiten paalulla. Jos taas valinta on kahden pysähdyksen taktiikka, lähtöpaikka on vähän taaempana. Kumpikaan taktiikka ei kuitenkaan pakota ohituksiin radalla, vaan varikkokäynnit tekevät tehtävänsä. Kenet Schumi olisi nyt Kanadassa voinut ylipäänsä ohittaa, kun oli koko ajan raskaimmalla autolla radalla? No ehkä Räikkösen, jos tämä olisi lähdössä päässyt edelle, näinhän Barrichellolle kävi.

Pointti oli vaan se, että kahden stopin taktiikalla poimitaan muiden päänahkat varikolla, ei se ole koskaan ennenkään ollut mikään ohittelutaktiikka. Kolmella stopilla ollaan taas niin korkealla lähtöruudussa, että ketään ei tarvitse ohittaa kun ollaan niin nopeita. Sellaista se vaan on...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Ohitusten puuttesta tuli mieleen, että kuudennesta lähtöruudusta ilman ohituksia ei kovinkaan usein olla kärkeen noustu. Schumi teki muistaakseni saman myös 1993 Estorilissa.

Ennätystä tässä asiassa taitaa pitää Johnny Herbert, joka ei ohittanut yhtään kuljettajaa Nürburgringillä 1999 noustessaan ruudusta 14 voittoon.

Lähtöruutu 14.
Kierros 1 13. (Hill, Diniz ja Wurz keskeyttivät, Alesi ja Barrichello startissa ohi)
Kierros 11 12. (Alesi pyörähti)
Kierros 20 9. (Villeneuve pyörähti, Salo ja Panis varikolle)
Kierros 21 8. (Häkkinen varikolle)
Kierros 22 7. (Irvine varikolle)
Kierros 25 8. (Alesi ohitti)
Kierros 28 7. (Alesi varikolle)
Kierros 29 6. (Trulli varikolle)
Kierros 33 5. (Frentzen keskeytti)
Kierros 38 3. (Coulthard keskeytti, Barrichello varikolle)
Kierros 45 2. (R Schumacher varikolle)
Kierros 47 3. (varikkokäynti)
Kierros 48 4. (edelleen sama varikkokäynti)
Kierros 49 2. (Fisichella keskeytti, Trulli varikolle)
Kierros 50 1. (R Schumacher varikolle)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eikä se Schumacher tainnut silloin Portugalissakaan ketään ohittaa, vaikka tuolloinhan välitankkauksia ei ollut vielä käytössä. Mutta joo, kyllä kuudennesta ruudusta voittoon nouseminen on aika harvinaista, joskaan ei useinkaan järin vaikeaa. Se vain edellyttää kisataktiikan menemistä nappiin ja sitä että auto on säädetty nimenomaa kisaa varten. Usein kisoissa missä voittaja lähtee kuudennesta ruudusta, edeltä lähteneet ovat säätäneet auton liiaksi yhtä kierrosta varten.

Mites muuten Kimin Malesian voitto viime vuonna. Silloinhan lähdettiin ruudusta seitsemän, jos oikein muistan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Niin no näillä säätämisillähän on ollut merkitystä vain viime ja tällä kaudella. Mites nyt kun Silverstonessa systeemi muuttuu niin saako autoja säätää aika-ajon ja kisan välillä kuten vielä 2002?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kimi ohitti Malesian voittokisassaan Heidfeldin ihan radalla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kehtaisin olla eri mieltä observerin kanssa. Vuosikymmenten varrella ollaan nähty todella useasti tilanteita joissa aika-ajojen kärkinimet ovat olleet kisapäivänä ihan hukassa kun käyttivät perjantai ja lauantai harjoitukset aika-ajosäätöjen etsimiseen. Sitä vastoin moni kisasäätöihin panostanut kuski on noussut yllättävänkin takaa kisan voittoon.

Esimerkkinä voisi mainita vaikkapa Alain Prostin (Mekxico City 1990), Niki Laudan(Zandwoort 85) ja John Watsonin(Long Beach 83) ehkä ovat onnistuneet parhaimmin tässä taktiikassa. Ei Schumacherkaan huono ollut Benettonilla 95 tai Ferrarin alkuvuosina kääntämään verrattaen heikohkon aika-ajoesityksen hyväksi kisaesitykseksi vain sillä että panosti kisasäätöihin aika-ajosäätöjen kustannuksella.

Niitten hyvien kisasäätöjen tekeminen kun ei ole mikään helppo homma, jos aikaa on käyttänyt kevyellä tankilla ajamiseen. Tietsyti nykyään tilanne on aivan toinen kuin esim. 15 vuotta sitten. Silloinhan ajettiin kaksi aika-ajoa perjantaina ja lauantaina joilla molemmilla oli merkitystä lähtöruutujen jaossa. Toisaalta kisassa ei ollut välitankkauksia, joten autot olivat tosi raskaita kisan aikana. Nythän autot eivät ole oikein missään vaiheessa tosi raskaita. Voi sanoa, että ero aika-ajo- ja kisasäätöjen välillä oli todella massiivinen ennen välitankkauksen käyttöönottoa.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Tosiaan, Ferrari on nyt niin hyvä, että se voi voittaa jopa ohittamatta ketään. Näin poikkeuksellista tasoeroa tallien välillä ei kovin usein nähdä.

Barrichello otti ensimmäisen voittonsa lähtemällä koko letkan takaa (oliko se Hockenheimissa 2001 siinä samassa kisassa jossa Michael on edellisen kerran keskeyttänyt tekniseen vikaan). Kuka muistaa kuinka tuo voitto oli mahdollinen?
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hockenheimin kisassa 2001 satoi, tai siis osa radasta oli märkä, osa ei. Barrichellon taktiikka renkaiden puolesta toimi paremmin kuin muilla ja se mahdollisti voiton.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Watsonille oli jo 82 ominaista huonoista lähtöasetelmista kärkitaisteluun nouseminen.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Parikellolla oli myös helvetin hyvää onnea, se oli kolmen pysähdyksen taktiikalla, ja kun turva-auto käväisi pariin kertaan radalla (toisen kerran syytä en muista toiseen syyllinen oli kuuluisa "sadetakkimies":eek!: ") pääsi Rubens ottamaan kiinni kaksoisjohdossa ajaneiden McLarenien yli 20 sekunnin johdon pariinkin otteeseen. Kisa sitten ratkesi siihen että Rubens jäi radalle joka oli osalta täysin märkä ajamaan, kun Mäcit vaihtoivat renkaat.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ma sanoi:
Parikellolla oli myös helvetin hyvää onnea, se oli kolmen pysähdyksen taktiikalla, ja kun turva-auto käväisi pariin kertaan radalla (toisen kerran syytä en muista toiseen syyllinen oli kuuluisa "sadetakkimies":eek!: ") pääsi Rubens ottamaan kiinni kaksoisjohdossa ajaneiden McLarenien yli 20 sekunnin johdon pariinkin otteeseen. Kisa sitten ratkesi siihen että Rubens jäi radalle joka oli osalta täysin märkä ajamaan, kun Mäcit vaihtoivat renkaat.
Juttu ajautuu nyt täysin pois otsikon aiheesta, mutta Rubens oli muistaakseni tuolloin kahden stopin taktiikalla, kun valtaosa muista oli yhdellä stopilla. Kahden stopin taktiikka sen takia, että ohittaminen takaa helpottuisi.

Turva-auto oli radalla kaksi kertaa, ensin sadetakkimiehen ja melkein heti perään Alesin ja jonkun muun kolaroinnin takia. Nämä tapaukset olivat sinänsä toisistaan riippumattomia, joten kaikkea ei voi pistää tämän häirikön piikkiin.

Kisan lopussa alkoi sataa stadionosuudella, suurin osa radasta oli kuitenkin kuiva. Ferrari taisi olla suurinpiirtein ainoa kärkitalli, joka ei ottanut autojaan sisään (Schumi oli tosin jo keskeyttänyt heti startissa). Sektoriajat vaihtelivat suuresti, mutta kuivankelin renkaat olivat kokonaisuudessaan parempi vaihtoehto. Heti kisan jälkeen alkoi muuten sataa koko radan alueella, kunniakierroksellakin satoi jo kunnolla.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Voittihan Schumacher -95 Spassa lähdettyään 16. lähtöruudusta. Oli muuten hiano kilpailu.
 
Ylös