Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Luitko edes koko Arrivabenen kertomusta? Eli tälläkertaa iso pomo halusi auton muutettavan oleelliselta, vaikeasti muutettavalta osaltaan tasan sellaiseksi jonka Kimi halusi vaikka koko auto oli jo suunniteltu toisenlaiseksi. Huhuthan ovat aina huhuja mutta ennen jouluahan Ferrarin suunnalta kantautui tietoa että uusi malli on hitaampi kuin vanha ja suorastaan perseestä, tämä muutettu malli ei sellaiselta vaikuta ja balanssi vaikuttaa likipitäen täydelliseltä radalla kuin radalla.
Minkä ihmeen takia se auto oli alunperin suunniteltu toisenlaiseksi ja miksi ylipäänsä tarvittiin auton suunnittelusta mitään tietämätön Arrivabene kertomaan insseille, että "Hei kaverit, Kimi ja Sebastian muuten tykkää aivan erilaisesta autosta, pistetäänpäs koko romu nyt äkkiä uusiksi". Kimin mieltymykset on kuitenkin ollut tiedossa pidempään ja niitä jo viime kauden aikanakin pyrittiin paikkailemaan, joten ihan loogista olisi, että uuden auton suunnittelussakin niitä otataan huomioon alusta saakka. Varsinkin, jos Vettelin mieltymyksetkin on kerran jo ennakkoon tiedetty samanlaisiksi..

Arrivabene vaikuttaa ihan hyvältä tyypiltä, mutta tuntuu noissa lausunnoissaan olevan kyllä aina vähän värikynää mukana.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Luitko edes koko Arrivabenen kertomusta? Eli tälläkertaa iso pomo halusi auton muutettavan oleelliselta, vaikeasti muutettavalta osaltaan tasan sellaiseksi jonka Kimi halusi vaikka koko auto oli jo suunniteltu toisenlaiseksi. Huhuthan ovat aina huhuja mutta ennen jouluahan Ferrarin suunnalta kantautui tietoa että uusi malli on hitaampi kuin vanha ja suorastaan perseestä, tämä muutettu malli ei sellaiselta vaikuta ja balanssi vaikuttaa likipitäen täydelliseltä radalla kuin radalla.
Lisäksi hänen sanojen mukaan pyysi puolen vuoden homman kolmeen kuukauteen. Toki tarinassa on varmasti värikynääkin käytetty.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Minkä ihmeen takia se auto oli alunperin suunniteltu toisenlaiseksi ja miksi ylipäänsä tarvittiin auton suunnittelusta mitään tietämätön Arrivabene kertomaan insseille, että "Hei kaverit, Kimi ja Sebastian muuten tykkää aivan erilaisesta autosta, pistetäänpäs koko romu nyt äkkiä uusiksi". Kimin mieltymykset on kuitenkin ollut tiedossa pidempään ja niitä jo viime kauden aikanakin pyrittiin paikkailemaan, joten ihan loogista olisi, että uuden auton suunnittelussakin niitä otataan huomioon alusta saakka. Varsinkin, jos Vettelin mieltymyksetkin on kerran jo ennakkoon tiedetty samanlaisiksi..
No Ferrarilla oli menneiltä vuosilta dataa aika pirun paljon eräältä toiselta kuskilta jonka ajotyyli nimenomaan vaati painopistettä taaemmaksi - ja tämän kaverin politikointi tallin sisällä oli sen verran vahvaa että autoa hänen mieltymystensä mukaiseksi suunniteltiin. Tallin henkilökunnassahan kävi melkoinen kato ennen näitä viimeisiä muutoksia, jotka siis tehtiin viimehetkessä autoon jonka suunnittelu oli aloitettu tämän toisen kuskin vielä vaikuttaessa tallissa.....
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Vanha ferkku oli susi, uusi on hyvä. Tietenkin sitä kehitettiin kuskia ja voittamista varten, mutta ei siihen kuskien palautetta tarvita. Sananvalintasi "osoittautui täysin vääräksi", ei voisi olla enemmän väärin.

Siis jos auto on tehoton, pidoton, huonosti säädettävä puskeva sika ja sitten sitä kehitetään toiseen suuntaan, niin se on kuskien ansiota?! Toki kuskit sanoo, että se auton on tota kaikkea, mutta suunnittelijat päättää mitä tehdään jotta se kulkee kovempaa. Eli kyllä, auton kehittymisessä kuskeilla on minimaalinen merkitys.
Vääntele ihan miten haluat tuota asiaa itsellesi. Tuossa se totuus sitten. Eikö pysty myöntämään, että oli väärässä, pitää väkisin yrittää vääntää mustaa valkoiseksi.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-pomolta-mahtikasky-tehkaa-autosta-kimille-sopiva/5019470
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
No Ferrarilla oli menneiltä vuosilta dataa aika pirun paljon eräältä toiselta kuskilta jonka ajotyyli nimenomaan vaati painopistettä taaemmaksi - ja tämän kaverin politikointi tallin sisällä oli sen verran vahvaa että autoa hänen mieltymystensä mukaiseksi suunniteltiin.
Arrivabenen kommenteista on tullut sellainen kuva, että Alonsolle oli viime kaudella tärkeintä lyödä Kimi selvästi. Mielummin ajaa huonommista sijoista, kunhan tallikaveri jää selvästi taakse.

Tässä hyvä video eturipustusten muutoksista. Kumma kun asiantuntijat sanoivat monta vuotta, että ei voi toimia hyvin ja Ferrari hakkasi päätä seinään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Minkä ihmeen takia se auto oli alunperin suunniteltu toisenlaiseksi ja miksi ylipäänsä tarvittiin auton suunnittelusta mitään tietämätön Arrivabene kertomaan insseille, että "Hei kaverit, Kimi ja Sebastian muuten tykkää aivan erilaisesta autosta, pistetäänpäs koko romu nyt äkkiä uusiksi". Kimin mieltymykset on kuitenkin ollut tiedossa pidempään ja niitä jo viime kauden aikanakin pyrittiin paikkailemaan, joten ihan loogista olisi, että uuden auton suunnittelussakin niitä otataan huomioon alusta saakka. Varsinkin, jos Vettelin mieltymyksetkin on kerran jo ennakkoon tiedetty samanlaisiksi..

Arrivabene vaikuttaa ihan hyvältä tyypiltä, mutta tuntuu noissa lausunnoissaan olevan kyllä aina vähän värikynää mukana.
Ei kait kukaan ole sanonut etteikö Räikkösen mieltymyksiä olisi huomioitu jo aiemmin? Allison on todennut jo syksyllä, että niin tullaan tekemään. Arrivabene kertoi jo auton julkistuksen aikoihin kuinka auto oli alunperin valmis jo joulukuussa, mutta sen jälkeen päättivätkin vielä tehdä muutoksia. Ehkä muutokset Räikkösen suuntaan ei vain ollut aiemmin riittäviä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Se on muuten hassua miten virallinen "totuus" heittää häränpyllyä, kun asiantuntijoilta kysytään. Lausuntojen mukaan Kimi on loistava kehityksessä, mutta tietyt median hehkuttamat kuskit on paljastunut keskenkertaisuudeiksi. Bernie tän paska retoriikan takana joka on jatkunut jo melkein kymmenen vuotta?
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Arrivabenen kommenteista on tullut sellainen kuva, että Alonsolle oli viime kaudella tärkeintä lyödä Kimi selvästi. Mielummin ajaa huonommista sijoista, kunhan tallikaveri jää selvästi taakse.
Alonsolle on hyvin tärkeää olla tallissa aina se herra ja hidalgo. Kimiä nyt ei vaan kertakaikkiaan kiinnostanut onko tallikaveria edellä vai jäljessä jos ajettiin sijoista ynnä muut eikä taisteltu voitoista. Ei tuota viime vuoden Ferraria tehty tarkoituksella Kimille huonoksi, se nyt vaan sattui varsinkin etupään osalta olemaan suunniteltu Alonson preferenssien mukaan. Yleensä näitä pystyy setupilla muuttamaan mutta tuo ferkku oli kuin jähmeä kivireki josta ei herkkää saatu tekemälläkään. Allun ja Kimin ajotyylit ovat niin yö ja päivä että on selvää että sama auto tuskin sopii molempien käteen hyvin. Alonsolle on kyllä se laskettava eduksi että hänen ajotyylinsä ei vaadi tiettyjä ominaisuuksia autolta jolloin hän saa yleensä kehnostakin autosta irroitettua suurimman osan potentiaalista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-pomolta-mahtikasky-tehkaa-autosta-kimille-sopiva/5019470

Niin, mitenkäs se nyt meni kun täällä aikaisemmin oli kovasti keskustelua eräiden nimimerkkejen kanssa siitä kuljettajan merkityksestä auton kehityssuuntaan?

Jotkut "asiantuntijat" olivat sitä mieltä, että ei kuljettajalla ole merkitystä, tai vain minimaalinen merkitys... :D
Te, joiden mielestä tuossa kehutaan Kimin autonkehitystaitoja, niin onko ihan mahdoton tulkita noi lihavoidut kohdat vaikka niin, että kuskin merkitys auton kehityksessä olis just se, että siitä autosta kehitetään sellainen, että se sopii kuskin ajotyyliin. Ja kusk(e)ilta saadun palautteen pohjalta sitä autoa kehitetään yhä paremmin ajotyyliin sopivaksi. Vai hä? Toinen vaihtoehto olis vissiin sitten se, että suunnittelija suunnittelee sellaisen auton kuin nyt sattuu kulloinkin tulemaan ja kaikenmaailman ohjausgeometrian mitoitukset sun muut ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat parametrit heitetään nopalla. Tai tehdään "mahdollisimman nopea auto" ja sitten ihmetellään miten suunnittelun avulla saavutettu puolen sekunnin nopeuslisä menetetään moninkertaisesti, kun autoa ei tallin kuski pysty kunnolla ajamaan.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Te, joiden mielestä tuossa kehutaan Kimin autonkehitystaitoja, niin onko ihan mahdoton tulkita noi lihavoidut kohdat vaikka niin, että kuskin merkitys auton kehityksessä olis just se, että siitä autosta kehitetään sellainen, että se sopii kuskin ajotyyliin. Ja kusk(e)ilta saadun palautteen pohjalta sitä autoa kehitetään yhä paremmin ajotyyliin sopivaksi. Vai hä? Toinen vaihtoehto olis vissiin sitten se, että suunnittelija suunnittelee sellaisen auton kuin nyt sattuu kulloinkin tulemaan ja kaikenmaailman ohjausgeometrian mitoitukset sun muut ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat parametrit heitetään nopalla. Tai tehdään "mahdollisimman nopea auto" ja sitten ihmetellään miten suunnittelun avulla saavutettu puolen sekunnin nopeuslisä menetetään moninkertaisesti, kun autoa ei tallin kuski pysty kunnolla ajamaan.
Juurikin tuota tarkoitin. Mukava, että joku on samalla kartalla.. :)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tässä hyvä video eturipustusten muutoksista. Kumma kun asiantuntijat sanoivat monta vuotta, että ei voi toimia hyvin ja Ferrari hakkasi päätä seinään.
Nämä "asiantuntijat" ovat jauhaneet naurettavia väitöksiä maailman tappiin. Ferrarin jousitusgeometriassa ei ollut viimevuonnakaan mitään vikaa sen jälkeen kun etupään geometria korjattiin Kimille sopivaksi. Nuo muutokset etupyöräntuennan kiinnityspisteissä tällevuodelle on ihan puhtaasti aerodynaamiikan takia, Mersulta apinoitu idea käyttää alempaa tukivartta ohjaamaan ilmavirtauksia haluttuihin paikkoihin sen sijaan että tukivarret olisi nostettu noiden virtauksien tieltä pois kuten F14T:ssä.

Kimillä oli ongelmana että kun keula säädettiin reagoimaan halutulla tavalla perä irtoili epämääräisesti, siihen auttaa nimenomaan tuo etujousituksen muutoksen tuoma lisädownforce auton perään ja painopisteen siirtäminen keulaa kohden.

Ja siis nämä "asiantuntijathan" väittivät että ongelma on pull-rod etupyöränjousituksessa - se on edelleenkin sellainen ja etupyörän tukivarsien kulmilla ei ole mitään merkitystä mekaanisiin pyöränkulmiin, ne saadaan joka tilanteeseen mallinnettua halutuiksi jokatapauksessa. Nämä väitökset vähän suuremmassa kulmassa olevien tukivarsien vaikutuksesta renkaan tukikohdan muutoksiin sivusuunnassa yms. paskanjauhajat eivät vain ymmärrä asiaa jota yrittävät selitttää.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nämä "asiantuntijat" ovat jauhaneet naurettavia väitöksiä maailman tappiin. Ferrarin jousitusgeometriassa ei ollut viimevuonnakaan mitään vikaa sen jälkeen kun etupään geometria korjattiin Kimille sopivaksi. Nuo muutokset etupyöräntuennan kiinnityspisteissä tällevuodelle on ihan puhtaasti aerodynaamiikan takia, Mersulta apinoitu idea käyttää alempaa tukivartta ohjaamaan ilmavirtauksia haluttuihin paikkoihin sen sijaan että tukivarret olisi nostettu noiden virtauksien tieltä pois kuten F14T:ssä.

Kimillä oli ongelmana että kun keula säädettiin reagoimaan halutulla tavalla perä irtoili epämääräisesti, siihen auttaa nimenomaan tuo etujousituksen muutoksen tuoma lisädownforce auton perään ja painopisteen siirtäminen keulaa kohden.
Videossa ei ole mitään naurettavaa. Kyseessä todellakin on asiantuntija. Jos kerran videon herra on väärässä, niin silloinhan sen pystyt myös osoittamaan.


Ja siis nämä "asiantuntijathan" väittivät että ongelma on pull-rod etupyöränjousituksessa - se on edelleenkin sellainen ja etupyörän tukivarsien kulmilla ei ole mitään merkitystä mekaanisiin pyöränkulmiin, ne saadaan joka tilanteeseen mallinnettua halutuiksi jokatapauksessa. Nämä väitökset vähän suuremmassa kulmassa olevien tukivarsien vaikutuksesta renkaan tukikohdan muutoksiin sivusuunnassa yms. paskanjauhajat eivät vain ymmärrä asiaa jota yrittävät selitttää.

Ketkä asiantuntijat ovat väittäneet, että ongelmat olisi olleet pull-rod -jousituksessa?

Miten niin ei ole merkitystä tukivarsien kulmilla? F1:n pyöräntuennassa ei käytetä mitään ylimääräisiä niveliä, ne ovat juuri niin yksinkertaisia kuin Scalabroni piirtää.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Miten niin ei ole merkitystä tukivarsien kulmilla? F1:n pyöräntuennassa ei käytetä mitään ylimääräisiä niveliä, ne ovat juuri niin yksinkertaisia kuin Scalabroni piirtää.
Ei tarvitse mitään niveliä, camber-kulmaan vaikuttaa normaalissa kolmiovarsituennassa sisempien nivelien paikka, tukivarsien pituus ja olkavarren kulma. Jo näillä renkaan paikka pystytään määrittämään juuri halutuksi suhteellisen laajalla alueella. Ja F1-joustovara on luokkaa 5 senttiä jolla renkaisiin ei juuri merkittäviä kulmamuutoksia synny mihinkään suuntaan.

Ja asiathan eivät aina ole niin yksinkertaisia kuin miltä äkkiseltään näyttävät, nyt Ferrarin etujousituksessa pull-rod ja tukivarret ovat niin pienessä kulmassa keskenään että tuohon jousitukseen on täytynyt jotenkin rakentaa geometria joka vetää jousitukselle voimaa välittävää tankoa sivullepäin ylösjoustossa - melko todennäköisesti ne eturenkaiden raidevälinmuutokset ovat tällä nykyisellä tukivarsiratkaisulla ainakin yhtä suuret elleivät suuremmatkin kuin aikaisemmalla jossa tukivarret olivat paremmassa kulmassa vetotangon toiminnalle. Sillä raidevälin millien muutoksella jouston aikana ei ole merkitystä renkaiden toimivuuteen joten vetotanko voidaan virittää toimimaan silläkin - ja äkkiseltään sanoisin että se on ollut ainoa keino saada jousitus toimimaan tuolla Ferrarin nykyisillä tukivarsikulmilla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei tarvitse mitään niveliä, camber-kulmaan vaikuttaa normaalissa kolmiovarsituennassa sisempien nivelien paikka, tukivarsien pituus ja olkavarren kulma. Jo näillä renkaan paikka pystytään määrittämään juuri halutuksi suhteellisen laajalla alueella. Ja F1-joustovara on luokkaa 5 senttiä jolla renkaisiin ei juuri merkittäviä kulmamuutoksia synny mihinkään suuntaan.

Ja asiathan eivät aina ole niin yksinkertaisia kuin miltä äkkiseltään näyttävät, nyt Ferrarin etujousituksessa pull-rod ja tukivarret ovat niin pienessä kulmassa keskenään että tuohon jousitukseen on täytynyt jotenkin rakentaa geometria joka vetää jousitukselle voimaa välittävää tankoa sivullepäin ylösjoustossa - melko todennäköisesti ne eturenkaiden raidevälinmuutokset ovat tällä nykyisellä tukivarsiratkaisulla ainakin yhtä suuret elleivät suuremmatkin kuin aikaisemmalla jossa tukivarret olivat paremmassa kulmassa vetotangon toiminnalle. Sillä raidevälin millien muutoksella jouston aikana ei ole merkitystä renkaiden toimivuuteen joten vetotanko voidaan virittää toimimaan silläkin - ja äkkiseltään sanoisin että se on ollut ainoa keino saada jousitus toimimaan tuolla Ferrarin nykyisillä tukivarsikulmilla.
Harmaaparta siis kertoi, että matalemman roll centerin johdosta tulee pienempi rasitus renkaille.

Ymmärtääkseni kyse on siis tästä. Uudessa autossa on tulee lyhyempi 'vipuvarsi' [kuvassa B] -> pienempi rasitus renkaille -> voidaan käyttää pehmeämpää ja helpommin säädettävää jousitusta.


Raidevälin muutoksenkin luulis vaikuttavan, mutta hankalaa sanoa kuinka paljon ilman tarkempaa tietoa tiimeiltä.
Kyllä siellä selvää muutosta näkyy raidevälissä ja camberkulmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Te, joiden mielestä tuossa kehutaan Kimin autonkehitystaitoja, niin onko ihan mahdoton tulkita noi lihavoidut kohdat vaikka niin, että kuskin merkitys auton kehityksessä olis just se, että siitä autosta kehitetään sellainen, että se sopii kuskin ajotyyliin. Ja kusk(e)ilta saadun palautteen pohjalta sitä autoa kehitetään yhä paremmin ajotyyliin sopivaksi. Vai hä? Toinen vaihtoehto olis vissiin sitten se, että suunnittelija suunnittelee sellaisen auton kuin nyt sattuu kulloinkin tulemaan ja kaikenmaailman ohjausgeometrian mitoitukset sun muut ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat parametrit heitetään nopalla. Tai tehdään "mahdollisimman nopea auto" ja sitten ihmetellään miten suunnittelun avulla saavutettu puolen sekunnin nopeuslisä menetetään moninkertaisesti, kun autoa ei tallin kuski pysty kunnolla ajamaan.
Erittäin hyvin sanottu. Veit sanat suustani.:thumbup:


Jos toi on sun vahvin argumentti, niin hieno keskustelu tästä saadaan kyllä aikaan :D
Tähän asti tama on ollut aivan hyvä keskutselu. Mitä nyt joidenkin pitää yrittää päteä ja yrittää väittää mustaa valkoiseksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös