Raceway
Ratamestari
--Härkä valmiina taistoon!!!, ovatko matadorit valmiita--?
Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä avataan ketjunsa myös F1-kilpatalli Scuderia Toro Rossolle. Tallin juhlallinen nimi tuo elävästi itselleni mieleen sana-assosiaation espanjalaisesta pihviravintolasta, jossa latinotarjoilija kantaa eteesi tuhtia supersteak pihviannosta. Bleuta, raakaa tai mediumia, sisältä punertavaa härän entrecôte-pihviä toro rossoa, jota tallin nimi tarkoittaakin isoveljensä (Red Bull) tallin viitoittamana.
Tallihan syntyi vuonna 2005 energiajuomajätti Red Bullin ostaessa Minardin toiminnan ja perustaessa ns. junioritallin ajattaakseen tukemiaan nuoria kuljettajia F!:ssä. Tallin kotipaikka ja päämaja sijaitsevat entisissä Minardi-tallin tiloissa Italiassa. Vuonna 2006 tallin omistajaksi tuli myös 50% osuudella itävaltalainen kuljettajalegenda Gerhard Berger, joka kuitenkin myi osakkeensa vuonna 2008 takaisin Red Bull pomo Dietrich Mateschitzille ja samassa yhteydessä alkoivat myös huhut tallin myymisestä, jotka Mateschitz on moneen kertaan kumonnut tuonkin jälkeen. Tallin ex-kuljettaja, kolminkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel on ajanut tallille sen historian ainoan paalupaikan ja voiton vuonna 2008 Monzan GP:ssä.
Minkälaisia suorituksia sitten voimme odottaa tulevalla kaudella tallin nykyisiltä matadoreilta, kuljettajakaksikko Daniel Ricciardolta (AUS) ja Jean-Eric Vergneltä (FRA)? Jos viimekauden perusteella veikkaa, niin Toro Rosson taival voi kauden mittaan olla todellakin melkoista härkätaistelua, viime kaudella talli taisi olla jäännöspisteillä (sijat 8-10) 9 kertaa kauden aikana. Paljolti tietenkin merkitsee, millaisen rungon pääsuunnittelija Giorgio Ascanelli on loihtinut, F1- nykysäännöt kun pakottavat valmistamaan itse omat autonsa, eikä talli näinollen pysty käyttämään esim. Red Bullin suunnittelijavelhon Adrian Neweyin kultaista kosketusta. Jerezin ensimmäisissä talvitesteissä Ricciardo ja Vergne ajoivat ihan ok aikoja ja tänään näemme Barcelonassa lisää. Tallin voimanlähteenä ovat olleet jo useana vuonna melko luotettavat Ferrarin asiakasmoottorit, joten sen suhteen talli voi olla luottavainen. Tallipäällikkönä Torolla on itävaltalainen Franz Tost ja teknisenä johtajana James Key, joka tuli talliin Sauberilta pari vuotta sitten korvaten tehtävässä juuri auton pääsuunnittelija Ascanellin.
Tuossahan tuo pääpiirteissään olikin ja asia on niinsanotusti pihvi ja valmis pureskeltavaksi.
Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä avataan ketjunsa myös F1-kilpatalli Scuderia Toro Rossolle. Tallin juhlallinen nimi tuo elävästi itselleni mieleen sana-assosiaation espanjalaisesta pihviravintolasta, jossa latinotarjoilija kantaa eteesi tuhtia supersteak pihviannosta. Bleuta, raakaa tai mediumia, sisältä punertavaa härän entrecôte-pihviä toro rossoa, jota tallin nimi tarkoittaakin isoveljensä (Red Bull) tallin viitoittamana.
Tallihan syntyi vuonna 2005 energiajuomajätti Red Bullin ostaessa Minardin toiminnan ja perustaessa ns. junioritallin ajattaakseen tukemiaan nuoria kuljettajia F!:ssä. Tallin kotipaikka ja päämaja sijaitsevat entisissä Minardi-tallin tiloissa Italiassa. Vuonna 2006 tallin omistajaksi tuli myös 50% osuudella itävaltalainen kuljettajalegenda Gerhard Berger, joka kuitenkin myi osakkeensa vuonna 2008 takaisin Red Bull pomo Dietrich Mateschitzille ja samassa yhteydessä alkoivat myös huhut tallin myymisestä, jotka Mateschitz on moneen kertaan kumonnut tuonkin jälkeen. Tallin ex-kuljettaja, kolminkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel on ajanut tallille sen historian ainoan paalupaikan ja voiton vuonna 2008 Monzan GP:ssä.
Minkälaisia suorituksia sitten voimme odottaa tulevalla kaudella tallin nykyisiltä matadoreilta, kuljettajakaksikko Daniel Ricciardolta (AUS) ja Jean-Eric Vergneltä (FRA)? Jos viimekauden perusteella veikkaa, niin Toro Rosson taival voi kauden mittaan olla todellakin melkoista härkätaistelua, viime kaudella talli taisi olla jäännöspisteillä (sijat 8-10) 9 kertaa kauden aikana. Paljolti tietenkin merkitsee, millaisen rungon pääsuunnittelija Giorgio Ascanelli on loihtinut, F1- nykysäännöt kun pakottavat valmistamaan itse omat autonsa, eikä talli näinollen pysty käyttämään esim. Red Bullin suunnittelijavelhon Adrian Neweyin kultaista kosketusta. Jerezin ensimmäisissä talvitesteissä Ricciardo ja Vergne ajoivat ihan ok aikoja ja tänään näemme Barcelonassa lisää. Tallin voimanlähteenä ovat olleet jo useana vuonna melko luotettavat Ferrarin asiakasmoottorit, joten sen suhteen talli voi olla luottavainen. Tallipäällikkönä Torolla on itävaltalainen Franz Tost ja teknisenä johtajana James Key, joka tuli talliin Sauberilta pari vuotta sitten korvaten tehtävässä juuri auton pääsuunnittelija Ascanellin.
Tuossahan tuo pääpiirteissään olikin ja asia on niinsanotusti pihvi ja valmis pureskeltavaksi.
Viimeksi muokattu: