Secto Rally Finland 2023

Tomboe

Well-known member
Liittynyt
15.2.2022
Viestit
183
Voisi yrittää jotain tiivistelmää tehdä rallista ranskalaisilla viivoilla:

- lähtöjuhlallisuudet Jyväskylän satamassa ehdottomasti jatkoon
- omasta mielestäni Paviljongin järjestelyt oli onnistuneet remontista huolimatta jos vertaa vaikkapa viime vuoteen
- sääolosuhteet olisi saaneet olla paremmat
- netti ei toiminut tänäkään vuonna pätkillä missä oli vähän enemmän yleisöä, onneksi on Makita ja ralliradio
- kieltämättä väen vähenemisen ja jonkinasteen innostuksen laskemisen huomasi perjantain jälkeen
- virolaisia rallituristeja huomattavasti vähemmän mitä viime vuosina, toki vastaan tuli paljon muita kansallisuuksia, äkkiseltään laskettuna tuli oltua jutuissa saksa/puola/espanja/tsekki-kansallisuuden omaavien kanssa, japsejakin oli jonkinverran havaittavissa
- kaksipäiväiselle Vetomies-kisalle myös peukkua, sääolosuhteet toki vähän vesitti tätäkin kun yritys puuttui parilla pätkällä. (mielenkiintoista ois tietää, paljonko hintalappuun tulee lisää toisella päivällä?)
- perjantain pätkien uudistukset ihan hyvät pl. aikataulutus, lauantai taas omasta mielestäni vähän väsähtänyt joka kaipaisi jonkinsortin uudistamista, oisko Treen suuntaan menevä lenkki mahdollista siirtää perjantaille?
Tämä Tampereen suuntaan menevä lenkki ärsytti kyllä suunnattomasti kun oikeastaan vekkula oli semmoinen pätkä mikä kohtuullisen matkan päässä jyväskylästä. Muutenkin kun kilsoja autoon tulee paljon kun täältä pohjoisesta tulee niin ei kiinnostaisi lähtä ajelemaan 100km suuntaansa jonnekkin pätkälle Ja kiirekkin on sitten ajella pätkien väliä jos meinaa useamman ehtiä katsoa
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
Voisi yrittää jotain tiivistelmää tehdä rallista ranskalaisilla viivoilla:

-- perjantain pätkien uudistukset ihan hyvät pl. aikataulutus, lauantai taas omasta mielestäni vähän väsähtänyt joka kaipaisi jonkinsortin uudistamista, oisko Treen suuntaan menevä lenkki mahdollista siirtää perjantaille?
Kyllä, jotain tolle lauantaille voisi tehdä. Esim. Perjantaina (tai miksei la) vaikka Moksi, Vekkula lyhyempänä, Kakaristo ja Vaheri (Himos, Patajoki). Semmonen luuppi jossa olisi lyhyemmät välit. Nyt Päijälän takia tuosta tulee väkisinkin helvetin pitkä. Ja heitin vaan nuo pätkät siksi että tiedän että niissä on tekijöitä jolloin pysyvät reitillä.

- omana ranskalaisena viivana tuo 30min sääntö jota ei edes nolla-autokuskitkaan osaa saati muutamat pääjärkkärit. Miten se voi olla niin vaikeaa?
-Harjun ylitykset ja se että siellä ei tule purkuautoa. Ihmiset jonottaa pois pätkältä 30min - tunti yhdestä ylimeno kohdasta. Ja joutuvat silti jonottamaan vaikka pätkällä ei tulisi yhtäkään autoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä, jotain tolle lauantaille voisi tehdä. Esim. Perjantaina (tai miksei la) vaikka Moksi, Vekkula lyhyempänä, Kakaristo ja Vaheri (Himos, Patajoki). Semmonen luuppi jossa olisi lyhyemmät välit. Nyt Päijälän takia tuosta tulee väkisinkin helvetin pitkä. Ja heitin vaan nuo pätkät siksi että tiedän että niissä on tekijöitä jolloin pysyvät reitillä.
Meinasitko siis että lauantaina ajettaisiin jossain ihan muualla kuin Päijälässä? Jyväskylästä katsoen ne etelän pätkät on toki kaukana, mutta taas eteläsuomalaisten kannalta ne on lähellä, ja varmasti tärkeitä pätkiä sen suhteen. Toki saman efektin saisi myös ajamalla Päijänteen itäpuolen pätkiä. Mutta varmasti järkevämpää kauas etelään on mennä lauantaina jolloin muutenkin on mahdollisuudet isompiin yleisömassoihin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Meinasitko siis että lauantaina ajettaisiin jossain ihan muualla kuin Päijälässä? Jyväskylästä katsoen ne etelän pätkät on toki kaukana, mutta taas eteläsuomalaisten kannalta ne on lähellä, ja varmasti tärkeitä pätkiä sen suhteen. Toki saman efektin saisi myös ajamalla Päijänteen itäpuolen pätkiä. Mutta varmasti järkevämpää kauas etelään on mennä lauantaina jolloin muutenkin on mahdollisuudet isompiin yleisömassoihin.
Ei oo muutenkaan helpoin yhtälö kun samaan aikaan pitäisi uudistaa tuota Treen suuntaan menevää lenkkiä ja samalla pitäisi pistää tauolle Päijälä kisan yhtenä parhaimmin järkättynä pätkänä joka myös kerää yleisöä. Ymmärrän kyllä itse ainakin et miksi tuo ek roikkuu mukana vuodesta toiseen ja hieno pätkähän se on, mutta kyllähän siihen on tullut vähän leipäännyttyä kun se on aikalailla 10v putkeen ollut mukana.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Itseä tuossa lenkissä ihmetyttää eniten se, että sille on haalittu vähän kaikkea-> välimatkat tosi pitkät -> odottelu ajokertojen välillä puuduttava ja tosi pitkä. Kyllähän se Tamperelaisena on kiva kun pätkä niinkin lähellä, mutta monena vuonna ainoana lähistöllä olevana kyllästyttää olla "koko päivä" samalla paikalla kun voisi olla mahdollisuudet nähdä enemmän muualla. Aina nämä vähän tuppaa kompromisseja olemaan.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Pätkien lähtöajat ovat kuitenkin tunnin välein samoin kuin perjantaina. Ongelma tulee ajomatkasta Paviljonki-Västilä, joka ottaa sen 1h 30 min vrt. Paviljonki-Laukaa 45 min.

Etähuollolla voitaisiin tuota "valuvikaa" korjata, mutta huollot halutaan järjestää Paviljongilla, jotta se ei kumisisi tyhjyyttään siellä koko päivää. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin etähuollot eivät taida olla enää sallitujakaan? Viisaammat korjatkoon.

Yksi keino, millä voisi koittaa tuota päivän rakennetta muuttaa, voisi olla ajaa osa pätkistä kahteen kertaan ennen huoltoa. Eli ajettaisiin esim A1, B1, C1, A2, Huolto, D1, B2, C2, D2. Vetomiesten sovittaminen tuollaiseen rakenteeseen on melko hankalaa, mutta onnistuihan se 2017 ja 2018, kun ajettiin pätkät käännetyssä järjestyksessä iltapäivällä. Siinä on muuten yksi tapa hoitaa tuo Jämsän lenkki, jonka saisi haudata niin syvälle, ettei sitä vahingossakaan keksitä enää ottaa käyttöön.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Ekan ja tokan lenkin starttiväli oli nyt lauantaina tunnin pidempi kuin perjantaina. Eli käytännössä perjantaina noin kaksi ja puoli tuntia, lauantaina kolme ja puoli tuntia viimeisen vetomiehen ja ensimmäisen tokan lenkin Rally1:n välillä.

Tunnin lähtöväli on sääntöjen ja All Liven sanelema juttu – pätkät ei saa olla päällekkäin käynnissä pääluokan osalta. Perjantaina myös Myhinpää ja Halttula alkoivat yli tunnin välillä edeltäjiinsä.

2017-2018 ei ajettu täysin käännetyssä järjestyksessä pätkiä vaan tyyliin A-B-C-D D-C-A-B. Mutta 2019 tästä luovuttiin, koska pätkien A ja B järkkäreille tuli kohtuuttoman pitkiä työpäiviä.

2+2 lenkit on myös varmaan aika tarkassa harkinnassa 2022 Lankamaan tapahtumien jälkeen, tai ainakin pitäisi olla todella hyvin yleisöä kestäviä pätkiä. Myös ruuhkat siinä puolen päivän kohdalla olisi massiivisia...

Jokainen toki miettii asiaa omasta näkövinkkelistään, mutta minusta ei ole suuri ongelma vaihtaa pätkää päivän aikana jos ei jaksa odotella. Toki siinä maksaa sitten kertalipuissa toisen kerran, mutta taas kerran jokainen arvioi itse mistä on valmis maksamaan.

Pidättekö ongelmallisena siis sitä, että Vekkula on Jämsän pohjoispuolella ja muut eteläpuolella? Olisiko parempi jos olisi kaksi pohjoispuolella ja kaksi eteläpuolella kuten viime vuonna, vai kaikki eteläpuolella kuten 2020 piti olla? Jos ajattaisi niin että ensimmäinen ja viimeinen pätkä olisi Jämsän pohjoispuolella, voisi juoksijat vaihtaa näiden kahden pätkän välillä ja sitten taas "iso yleisö" voisi nautiskella Päijälässä ja Kakaristossa koko pitkän päivän.
 
Viimeksi muokattu:

Timppa_

Well-known member
Liittynyt
3.2.2019
Viestit
101
Pidättekö ongelmallisena siis sitä, että Vekkula on Jämsän pohjoispuolella ja muut eteläpuolella? Olisiko parempi jos olisi kaksi pohjoispuolella ja kaksi eteläpuolella kuten viime vuonna, vai kaikki eteläpuolella kuten 2020 piti olla? Jos ajattaisi niin että ensimmäinen ja viimeinen pätkä olisi Jämsän pohjoispuolella, voisi juoksijat vaihtaa näiden kahden pätkän välillä ja sitten taas "iso yleisö" voisi nautiskella Päijälässä ja Kakaristossa koko pitkän päivän.
Miltä kuulostaisi sellainen, että olisi kaksi pätkää Jyväskylän ja Jämsän välissa ja kaksi sitten Jämsän eteläpuolella. Esim Leustu ja Himos sekä Päijälä ja Kakaristo. Jämsän Jyväskylän väliset pätkät voitaisiin ajaa niin, että toinen lenkin ensimmäisenä ja toinen lenkin viimeisenä.

Varmaan tällaista reittiä saattanut ollakin? Viime vuonna oli lauantain lenkillä Patajoki ja Vekkula, mutta ne ajettiin lenkin viimeisinä pätkinä. 2015 taitaa olla viimeinen kerta kun Jämsän lenkki on viimeksi ajettu perjantaina? Toki jos tänä vuonna mukaan tulleet Myhinpää ja Västilä aiotaan pitää mukana myös ensi vuonna niin eipä tuo lauantain lenkki juuri tule muuttumaan (oletan, että Päijälästä ja Kakaristosta pidetään myös reitillä) ja Myhinpäänkin mukana olo vie tuota itälenkkiä tiettyyn suuntaan, joten helpoin muutos tänne tulisi jos Laukaalle ja Lankamaalle löydettäisiin korvaavat pätkät.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Miltä kuulostaisi sellainen, että olisi kaksi pätkää Jyväskylän ja Jämsän välissa ja kaksi sitten Jämsän eteläpuolella. Esim Leustu ja Himos sekä Päijälä ja Kakaristo. Jämsän Jyväskylän väliset pätkät voitaisiin ajaa niin, että toinen lenkin ensimmäisenä ja toinen lenkin viimeisenä.
Enkö minä juuri tuota ehdottanut tuossa ;)
 

Derrec

Active member
Liittynyt
26.9.2013
Viestit
26
Menee vähän off topiciksi, mutta tuohon reittikeskusteluun ensi vuotta silmällä pitäen, niin 2024 reitillä mukana Tampereen kaupunki ek. Jätän tän tähän.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Siis niinku moottorisahalla vedetty puita nurin, ei helvetin perkele jeesus ja sensellasta. Kyl mä silleen jonkun oksan/puskan taittamisen jollain tapaa koitan vielä ymmärtää, mut toi vetää kyllä vähäsen sanattomaksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Siis niinku moottorisahalla vedetty puita nurin, ei helvetin perkele jeesus ja sensellasta. Kyl mä silleen jonkun oksan/puskan taittamisen jollain tapaa koitan vielä ymmärtää, mut toi vetää kyllä vähäsen sanattomaksi.
Ja eri asia kaataa vähän heinikkoa tai poistaa kuivia oksia nähdäkseen paremmin – tässä oli tavoitteena saada aikaan ulosajoja
 
Ylös