Sekalaiset GT-uutiset 2008

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Don Vito sanoi:
Onkohan jenkeillä joku muukin GT-autojen kilpasarja kuin tuo ALMS. Ihmettelen näet missä luuraavaat likimain kaikki Corvette C5-R:t, Saleen SR:t, Dodge Viperit ja/tai Panoz Esperantet.
Ranskan GT-sarjassa taitaa pyöriä aika moni vanhoista tehtaan Corvetteista, jokunen Saleen, Vipereista en tiedä. Jenkkilässä ei taida ALMS:n lisäksi olla mitään ainakaan "professional" sarjaa noille, kohtahan Viperitkin joutaa jo Historic-kisoihin...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Petri Piira sanoi:
Ranskan GT-sarjassa taitaa pyöriä aika moni vanhoista tehtaan Corvetteista, jokunen Saleen, Vipereista en tiedä. Jenkkilässä ei taida ALMS:n lisäksi olla mitään ainakaan "professional" sarjaa noille, kohtahan Viperitkin joutaa jo Historic-kisoihin...
Luulis vaan että Fordilla ja Syslerillä olisi isokin intressi pistää GM:lle kapuloita rattaisiin GT2:ssa. Ennen wanhaan jos joku kolmesta keksi jotain uutta ja ihmeellistä, niin muiden kahden oli lähes pakko koittaa vastata heitettyyn haasteeseen.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Eurosportilla pitäisi olla streami koko 24:stä tunnista, koitan laittaa tarkempaa infoa kisaviikolla.
Sade sotki testipäivää, mutta silti Peugeotin vauhti oli hurja. Paras aika jäi vain sekunnin 905:n parhaasta ajasta. 3,5L C-ryhmäläisiset olivat sentään 150kg keveympiä kuin nyky autot ja niissä oli pirusti downforcea.

Don Vito sanoi:
Onkohan jenkeillä joku muukin GT-autojen kilpasarja kuin tuo ALMS. Ihmettelen näet missä luuraavaat likimain kaikki Corvette C5-R:t, Saleen SR:t,
Dodge Viperit ja/tai Panoz Esperantet. Samoin luulisi amerikkalaisten suosivat "oman maan tuotteita" yli Porschen ja Ferrarin tuolla GT3:n puolella, mutta harvassa ovat olleet GT3 Corvettet, Viperit, FOrd GT:t
Amerikassa on sääntö kuviot aika erilaiset kuin euroopassa. Tietääkseni amerikkalaiset FIA GT3 autot rakennetaan Euroopassa.
Grand Amissa Porsche on jokseenkin GT3 tasoa, mutta kaikki muut GT-luokan autot ovat putkirunkoisia silhuetti vehkeitä. Joitain muitakin sarjoja "gt autoille" jenkeissä on kuten Speed GT sekä SCCA:n ja NASA:n nopeimmat luokat.
Le Mans sarjat, FIA GT ja Ranskan sarja ovat ainoat GT1 autolla kisailuun. Viper, C5R ja Ferrarit ovat jo vanhoja, kuten Saaleenit lukuunottamatta Orecan viime vuotisia.
Kaikki kahdeksan rakennettua C6R Corvettea ovat tänä vuonna käytössä: 2xALMS, 2xLMS, 3xFIA GT ja entinen PSI:n auto Ranskan sarjassa.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
imsa sanoi:
Grand Amissa Porsche on jokseenkin GT3 tasoa, mutta kaikki muut GT-luokan autot ovat putkirunkoisia silhuetti vehkeitä.
Viime kaudella Homesteadin kisaa livenä seuranneena voin sanoa, että Grand Amissa Porschen kanssa lähinnä kaksistaan kisailevat Roush Mustangit on myös peltikorisia. Samoin mukana pyörivät E46 M3:set. Sarjan tekniikkasäännöistä ei ole hajuakaan, mutta Mustangit näytti kulkevan Porscheja liukkaammin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
imsa sanoi:
Sade sotki testipäivää, mutta silti Peugeotin vauhti oli hurja. Paras aika jäi vain sekunnin 905:n parhaasta ajasta. 3,5L C-ryhmäläisiset olivat sentään 150kg keveympiä kuin nyky autot ja niissä oli pirusti downforcea.
Rata ei tietysti ole lähellekään sama. Harmi vaan että ACO:lla on tämä "3 min 30 sek" turvallisuusraja, joka tarkoittaa että kisavauhdilla se ei saisi säännöllisesti alittua, muuten on tulossa penalttia (siis sääntömuutoksia).
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Silk Cut Jaguar sanoi:
Tämä ei taida toimia Hollannin ulkopuolella. Kumpa löytäisi toimivia hollantilaisia proxyja...

Tuo nimittäin olisi 800 kpbs streami, huomattavasti parempi kuin Eurosportin, muistelisinkin että LMS-kisoissa oli huomattavasti parempi laatu.
Jostain kumman syystä mulla toimii ilman mitään proxeja. Viime vuonna RTL toimi proxyn kautta aika-ajoissa, mutta ei itse kisassa. :confused:

Yö harjoitusten ensimmäinen kierros käynnissä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Njaa :doubtful:

No nuo maarajoitukset tuntuukin yleensä vähän vuotavan, oli palvelu mikä tahansa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
imsa sanoi:
Le Mans sarjat, FIA GT ja Ranskan sarja ovat ainoat GT1 autolla kisailuun. Viper, C5R ja Ferrarit ovat jo vanhoja, kuten Saaleenit lukuunottamatta Orecan viime vuotisia.
Kaikki kahdeksan rakennettua C6R Corvettea ovat tänä vuonna käytössä: 2xALMS, 2xLMS, 3xFIA GT ja entinen PSI:n auto Ranskan sarjassa.
Tokihan nuo tuoreemmatkin, kuin vain Kuismasen ja Behrensin Viperit, GT-autot kelpais NEZ GT sarjaan jos niitä vaan joku siellä viitsisi ajattaa.... Myös japsien SuperGT-luokan kiesit (uudet ja vanhat) kelpais näillä leveysasteilla muuhunkin kuin vain driftaamiseen (joka sinällään on autourheilun irvikuva...)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
ACO:n vuosittainen pressitilaisuus pidettiin torstaina:

Ensin ne odotetut, eli vähän aeromuutoksia sekä balanssi:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/68235
http://www.autosport.com/news/report.php/id/68236

Sitten vähän mielenkiintoisempaa...

http://www.planetlemans.com/2008/06/12/aco-annual-press-conference/

-GT1-ratifioidut moottorit LMP1-autoissa saavat olla ensi vuodesta asti 7 litraisia (nythän se oli 6 litraa, kuten on myös suoraan LMP-säännöille tehtyillekin). Ilmeisesti GM on lähetellyt kirjeitään ACO:lle. :rolleyes: Toisaalta miksiköhän se ylipätään rajattiin ensin 6 L, koska moottorin pitää olla GT1-luokkaan hyväksytty, joten kukaan tuskin voisi tehdä tuosta vaan 10 litraista moottoria LMP:tä varten...

-LMP1 "Evo" on edelleen suunnitelmissa. Tarkemmat tekniset säännöt tiedossa marraskuussa.

-FIA:n hyväksymät hybridit-teknologiat. Toivottavasti tällä ei ole mitään tekemistä F1:n "KERS":n teknisten sääntöjen kanssa.

-
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
FIA GT:n Spa 24h lähtö on tänään 17:00 Suomen aikaa.
Tutut Suomalaiset ovat mukana GT2:ssa. Pistejohdossa olevien Vilanderin ja Brunin autossa ovat lisäksi Salo ja Melo, toivottavasti brassi ei tänä vuonna vedä ulos johto paikalta. Palttalan ja Forstenin Porschessa on lisäksi Henzler (ALMS pistejohdossa) ja Geoffrey Horion (ihan tuntematon nimi, Supercuppia ajanut ja 2. Brittien ja Euroopan FFordeissa -94)
Aika-ajoissa Palttala-Forsten olivat luokassa 5. ja Vilander-Salo 8. Paalupaikan ottanut Saleen ajoi rajusti ulos warmupissa, eikä osallistu kisaan.

Live timing, GT1live.tv näyttää jotain kuvaa ja Corvette motorsport on yhdistänyt molemmat samalle sivulle.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532


http://auto-racing.speedtv.com/article/pruett-mazdas-march-to-the-future//P1/
http://www.trackbytes.com/feature-news/2008/8/3/sneak-peek-at-b-k-motorsports-newest-weapon-of-choice.html

Mazda vaihtaa koria... ehdin jo nuolaista, mutta LMP2-versio kyseessä, eli sama kuin mitä Speedy Sebahilla. Debuutti Petit Le Mansissa ja hieman yllättäen tavoitteena on ensi vuoden aito Le Mans.

Ja:

http://www.planetlemans.com/2008/07/14/aco-new-rules-the-next-step-for-the-2009-le-mans-24-hours/

Aiemmin jo ilmotettiin että renkaiden vaihdossa käytettävien ilmapyssyjen määrä pudotetaan yhteen... ei hirveästi järkeä kustannussyiden suhteen, mutta tavoitteena vissiin vähentää varikkostoppien määrää pidentämällä niitä aka saada käyttämään kovempia seoksia aka pudottaa nopeuksia. :\

-
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Vitaphone Maserateille kaksoisvoitto Spassa. Corvetet kolaroivat itsensä ulos voitto taistelusta jo ensimmäisten tuntien aikana.
GT2 voittoon ajoi BMS Ferrari, #61 Prospeed Porsche oli toinen ja Salo-Vilander autokunta kolmas. Palttalan ja Forstenin matka keskeytyi vaihdelaatikon hajoamiseen puolen yön aikoihin. He olivat keskeyttäessään kuudensia.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Nürburgringillä LMS-kisat. Vuorossa legendaarinen 1000 kilsan kisa. Ratavarianttina koko lenkki, en ole varma, mikä shikaani ajetaan lopuksi. Sarjan kotisivulla annetaan lenkin pituudeksi 5137 metriä. Ring-fanien kotisivulla on tilasto ratakierroksista. En löytänyt oikein vastaavaa pituutta. Montoya veti 2002 1:29, Pösöt ja Audit ovat about 10 sekkaa hitaampia. En pidä eroa mitenkään dramaattisena. En uskalla oikein väittää, että Audit ja Pösöt olisivat yhtä nopeita GP2-autojen kanssa. GP2-autot olivat viimeksi vuonna 2007 Nürburgringillä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Montoya veti 2002 1:29, Pösöt ja Audit ovat about 10 sekkaa hitaampia. En pidä eroa mitenkään dramaattisena. En uskalla oikein väittää, että Audit ja Pösöt olisivat yhtä nopeita GP2-autojen kanssa. GP2-autot olivat viimeksi vuonna 2007 Nürburgringillä.
Pug 908 - 1:41.867
GP2 - 1:40.977
F1 - 1:30.912

Kai samaa konfiguraatiota on käytetty. Kaikki ajat viime vuodelta ja paaluajat paitsi tietysti F1:n aika on Q2:sta. Verrattuna GP2 ero on radasta riippumatta 1-2 sekuntia ja suunnilleen sama ero F1:eenkin. Nämä ajat tuli kuin apteekin hyllyltä koska kerran keräsin näitä talteen. :)

Nyt eilisen harjoituksissa paras oli 1:39.023, tämän vuoden uuden GP2-auton pitäisi olla 1-2 sekuntia nopeampi maksimissaan ja F1 varmaan suunnilleen saman marginaalin verran saisi pois.

Petit Le Mansista tuli just vähän mielenkiintoisempi :cool:

http://www.planetlemans.com/2008/08/15/team-peugeot-total-confirms-petit-le-mans-entry/

Ja LMS:n tulevaisuudesta on heitelty ideoita tiimeille:

http://www.planetlemans.com/2008/08/15/le-mans-series-interesting-developments-for-the-near-future/
 
Ylös