Sekalaista ralliaiheista jutustelua

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Unohtakaa Riku Burns Rally, nyt tulee Riku Tahko Racing!

https://www.instagram.com/reel/CnM8NveqSKD/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

On mielenkiintoinen yhteistyöproggis kyllä, ja taas saa SM-sarja näkyvyyttä :cool: (y)
Kävin kokeilemassa peliä eilen, jotain pientä bugia oli että aika oli 15 sekuntia huonompi mitä kello näytti maalissa. Ihan lupaava sinänsä, mobiilipelit ei vaan oo kovin kovassa huudossa ehkä enää mitä ennen.

Ja jotta ei unohdeta Riku Burnsiakaan, niin pelin rallysimfans-pluginista löytyy Tunturista shakedown Vennivaara, Aittajärvi toiseen suuntaan mitä tänä vuonna ja Kaihuavaara kahtena eri pitkänä versiona.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Powerstage konsepti on lopetettava. Se on turha. Sen tuoma viihdearvo on loppupeleissä aika vähäinen. Se on urheilullisesti täysin kyseenalainen ja ennenkaikkea teennäinen konsepti. Miksi yksi pikataival muka on niin erityinen, että siitä pitäisi antaa lisäpisteitä. Miksi yhden pätkän nopeasti ajamisesta voi saada enemmän pisteitä kun sijalla 10 maaliin ajava. Miksi keskeyttänyt kuljettaja palkitaan sillä, että hän saa mahdollisuuden ajaa lisäpisteistä, keskeytyksestähän pitäisi rangaista. Powerin erityisyyden selittäminen sillä, että se on vika pätkä ei ole riittävä selitys, myös tokavika pätkä on yhtä arvokas, miksei siitä saa pisteitä. Rallikuplassa eläville poweri on pyhä asia, mutta ei suurta yleisöä kiinnosta jos joku saa extra pisteitä? Kertokaa yksikin dramaturkinen asia, mitä on tapahtunut powerstagen ansiosta, mitä ei olisi muuten tapahtunut.

Sanon ihan suoraan rallia seuraavana semi hc-katsojana, että powerstage ei ole tuonut mun rallinkatsomiseen yhtään lisää jännitystä tai mitään muutakaan, mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä enemmän alkaa ärsyttämään powerin teennäinen hehkutus.

Sanotaan näin, että poweri on ihan kiva, mutta tarpeeton. Teennäinen juttu. Asiallisia kommetteja please.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Powerstage konsepti on lopetettava. Se on turha. Sen tuoma viihdearvo on loppupeleissä aika vähäinen. Se on urheilullisesti täysin kyseenalainen ja ennenkaikkea teennäinen konsepti. Miksi yksi pikataival muka on niin erityinen, että siitä pitäisi antaa lisäpisteitä. Miksi yhden pätkän nopeasti ajamisesta voi saada enemmän pisteitä kun sijalla 10 maaliin ajava. Miksi keskeyttänyt kuljettaja palkitaan sillä, että hän saa mahdollisuuden ajaa lisäpisteistä, keskeytyksestähän pitäisi rangaista. Powerin erityisyyden selittäminen sillä, että se on vika pätkä ei ole riittävä selitys, myös tokavika pätkä on yhtä arvokas, miksei siitä saa pisteitä. Rallikuplassa eläville poweri on pyhä asia, mutta ei suurta yleisöä kiinnosta jos joku saa extra pisteitä? Kertokaa yksikin dramaturkinen asia, mitä on tapahtunut powerstagen ansiosta, mitä ei olisi muuten tapahtunut.

Sanon ihan suoraan rallia seuraavana semi hc-katsojana, että powerstage ei ole tuonut mun rallinkatsomiseen yhtään lisää jännitystä tai mitään muutakaan, mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä enemmän alkaa ärsyttämään powerin teennäinen hehkutus.

Sanotaan näin, että poweri on ihan kiva, mutta tarpeeton. Teennäinen juttu. Asiallisia kommetteja please.
Ralli on ollut sen alkuajoista lähtien kestävyyskilpailu ja sitä sen on edelleen, varmaankin kaikissa muissa kilpailuissa edelleen, mutta MM:ssä ei todellakaan ole. Mutta onhan se taivaan tosi, jos kaikki keskeyttää ensimmäisenä päivänä, eikä maaliin tule yhtään, tai ehkä yksi kuuman ryhmän kuski. Olisko meillä "toimivaa" kuninkuusluokkaa?

Kun kysyttiin niin vastaan: En näe Powerille tarvetta (ellei joku keksi sellaista syytä, mitä en itse huomannut)
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Powerstage (muutama ajatus)

Onko kaikki kuskit, jos/kun Powerilla on mukana jo keskeyttäneitä, samoilla panoksilla kilpailemassa yhden EK:n nopeimman tittelistä?
Jos ajat kilpailun voitosta/hyvistä pisteistä niin riskeeraatko viimeisen EK:n paremmuudesta kilpailtaessa? (no riskejä on nähty, jopa hyvällä menestyksellä)
Jos nopeinta haetaan yhdelle EK:lle samoilla edellytyksillä, niin eikö silloin voitasi julistaa rallin voittaja jo edellisen EK:n perusteella? Olisiko Poweri enää sen jälkeen rallia vai rallisprinttiä?

Jos olet mennyt maailman ääriin katsomaan suosikkiasi, niin kyllähän tällä Power-konseptilla on mahdollista nähdä kilpailijapari (todennäköisesti) kahteen kertaan.
Powerilla saadaan rahastettua rallikansaa ja ehkä satunnaisempia katsojia houkuteltua mukaan.
Powerin yhteyteen leivottu näkyvyyden lisääntyminen on positiivista, mutta voisiko sen tehdä muutoinkin?

Teennäistähän tämä on, ei sitä voi kieltää. Millä rallin mielenkiintoa saadaan lisättyä, koska sitä laji näinä aikoina kaipaa, onkin sitten se killeri-kysymys.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Kun kysyttiin niin vastaan: En näe Powerille tarvetta (ellei joku keksi sellaista syytä, mitä en itse huomannut)
Tähän täysin sama. Power on tyhmin keksintö mitä ralliin on vähään aikaan keksitty. Täysin kilpailun vastainen systeemi. 5 pistettä yhdestä ainoasta erikoiskokeesta johon kilpailijat lähtevät joka kerta erilaisista lähtöasetelmista. Tuo on enemmän pisteitä kun osa maaliin asti noin 20 pätkää ajavista saavat.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Powerin yhteyteen leivottu näkyvyyden lisääntyminen on positiivista, mutta voisiko sen tehdä muutoinkin?
Kuten esimerkiksi? Siis en tietenkään väitä, että Power Stage olisi konseptina jotenkin niin maaginen, ettei muilla tavoin voi vastaavaa näkyvyyttä saavuttaa, mutta mikä se konsepti voisi olla?

Teennäistähän tämä on, ei sitä voi kieltää.
Teennäistä ja teennäistä. Kun vähän venyttää, niin pelkästään pikataivalralleihin siirtyminenhän oli teennäistä. Mihin jäivät pitkät matka-ajot ja mäkikokeet? Laji kehittyy ajan vaatimusten mukaan ja niin sen pitääkin.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ymmärrän kritiikin powerista mutta silti tarjoan vastapuolelta ihan vaan siinä mielessä urheilullisen argumentin, että katsokaapa Kallen ja Ottin piste-ero vuonna 2022 ja montako pistettä Kalle pelkästään ajoi powerissa.

Kyllä, teennäinen osa kokonaisuutta mutta tuo samalla pirteyttä sunnuntaille ja sen tv-eklle, ja ihan silmin pistävästi tuonut kuskeille maksimiyrkän paikoitellen.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Niin, jos minulla olisi vastaus, miten näkyvyyttä lisätään, niin olisin sen kirjoittanut. Ajattelin että jollakin voisi olla niitä ehdotuksia (niin kuin JJX asiaa toi esille), joita voisi sitten mutustella. Nostin tämän näkyvyyden vaan ”hyvänä” puolena esiin, kun asiaa jäsentelin. Kai tämän saitin yksi pointti on se, että suurella ryhmällä löytyy aina hyviä ehdotuksia (jos niitä nyt etsitään), paremmin kuin yhdestä päästä.

Teennäisyyden teemaa voidaan lähteä kerimään, vaikka kuinka syvältä. Se ei johda kuin sekundäärisiin argumentteihin. Laji kehittyy, mutta meneekö se aina kaikkien mielestä oikeaan suuntaan, on jokaisen oma näkemys. Kysymys kai oli, oletko Powerin kannalla vai et. Ja vastaus siihen menee: Olen koska… tai En ole koska…. tai Ei minulla ole kantaa, mutta näen nämä asiat hyvänä pointtina ja nämä en niin hyvänä pointtina. On täällä ainakin joku muukin minun lisäksi, joka asian on näin ymmärtänyt
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Teennäistä ja teennäistä. Kun vähän venyttää, niin pelkästään pikataivalralleihin siirtyminenhän oli teennäistä. Mihin jäivät pitkät matka-ajot ja mäkikokeet? Laji kehittyy ajan vaatimusten mukaan ja niin sen pitääkin.
Mikä siinä on teennäistä, että on siirrytty pikataivalralleihin? ehkä vain en ymmärrä. En näe että tämä olisi mitenkään teennäistä. Pikataival ralleihin siirtymisessä on tietty saman kaavan mukainen logiikka. Ei siinä ole mitään epäloogista. Teennäisyys tulee siitä, että vain yksi pikataival pisteytetään, olisi loogista, että kaikki pikataipaleet ovat powerstageja, eli rallissa ajettaisiin 2-25 powerstagea.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Power stagessa on se etu, että kun viimeiselle pätkälle lähdetään, on jokin tulos jota ei voida täysin ennustaa ennen pätkän lähtöä. Taas usein koko rallin tilanne voi olla jo ainakin useimpien osien osalta selvä, ja tällaista lähetystä kukaan ei jaksaisi katsella. Lisäksi tulee jännitysmomentit siitä että ketkä oikeasti yrittävät powerin pisteitä ottaa ja sillä riskeerata rallin koko sijoituksen.

Suosittelen katsomaan vaikka Ruotsin tai Viron 2020 power stagen lähetykset (pun intended).
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Myönnetään, että Powerille on mahdollista kehittyä dramaattinen näytelmä silloin jos olisi viimeisessä rallissa tilanne, jossa joku mestaruudesta ajavista kuljettajista keskeyttäisi, mutta powerin voittamalla voittaisi mestaruuden, mutta se olisi kyllä urheilullisesti kyseenalaista. Tai kun ylipäätänsä mestaruudesta taisteleva kuljettaja voittaa lisäpisteet viimeisissä ralleissa, mutta samoin kyseenalaista on sen urheilullisuus.

Jonkinlaisen ymmärryksen voisin powerin lisäpisteille antaa, jos se olisi jollaintapaa rallin selkeästi haastavin pätkä. Esim Ouninpohja, Turin, tai Argentiinassa tai safarissa joku 100km pitkä pikis.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Itse olin alkujaan täysin power stage -vastainen, ja ehkä olen sitä hieman edelleen. Silti kun asiaa taas koittaa miettiä vähän syvemmälle, niin:
- Powerin voittaja saa 5 pistettä. Sen saavuttaakseen täytyy ajaa kovaa edes yksi pätkä
- Kisan seitsemäs saa 6 pistettä, kahdeksas saa 4 pistettä. Nämä saavuttaakseen useimmiten riittää paksu lompakko ja Rally1 auto vuokratuksi. Yleisesti ottaen kisan kahdeksas on joko kisan ehjästi läpi ajanut Rally2 -auto, tai SuperRallyn kautta tullut Rally1-auto, joka ei ole kuitenkaan ajanut kaikkia pätkiä läpi.

Noin urheilullisesta näkökulmasta ajateltuna Powerin pisteet menevät siis kyllä nopeimmalle, versus koko kisasta jaettavat pisteet sijat 8-10. Toki rallin alkuperäisen ideologian kanssahan tällä systeemillä ei ole yhtään tekemistä, mutta kuten sanottua, maailma muuttuu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Power stagessa on se etu, että kun viimeiselle pätkälle lähdetään, on jokin tulos jota ei voida täysin ennustaa ennen pätkän lähtöä.
Totta, mutta ei poista asian keinotekoisuutta. Tuo sama tilanne olisi powerista huolimatta, ei voi tietää keskeyttääkö kärkikuski, joten ei kelpaa perusteluksi urheilullisesta näkökulmasta.

Taas usein koko rallin tilanne voi olla jo ainakin useimpien osien osalta selvä, ja tällaista lähetystä kukaan ei jaksaisi katsella. Lisäksi tulee jännitysmomentit siitä että ketkä oikeasti yrittävät powerin pisteitä ottaa ja sillä riskeerata rallin koko sijoituksen.

Suosittelen katsomaan vaikka Ruotsin tai Viron 2020 power stagen lähetykset (pun intended).
Tottahan tuokin on, mutta edelleen täysin teennäistä. Sitä ei voi kieltää, etteikö joitain kertoja poweri olisi tuonut pientä lisämaustetta kisoihin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Voihan sitä myös ajatella että jokainen power stage on erillinen rallisprintkilpailu, joka kuuluu MM-sarjaan, ja siihen osallistuakseen täytyy olla ajanut edeltävä ralli toiseksiviimeiselle pätkälle asti läpi (tai superrallilla).

Sitä Jost Capiton ideaa en olisi kyllä sulattanut, että vikalle pätkälle kuskit laitetaan pareiksi sijoitusten mukaan, 1-2, 3-4, 5-6 jne ja näistä pareista powerilla nopeampi saa paremman sijoituksen. Power stagenkin voi aina halutessaan ajaa kuten tavallisen pätkän ja ottaa varma sijoitus, ja tavallaan "jättää osallistumatta rallisprintkilpailuun".

Ei siinäkään välttämättä ole ollut mitään logiikkaa 80-luvulla että Jyväskylä oli 400 km pitkä ja Safari 4000 km pitkä. Tai että RAC:ssa oli 15 tehdastalliautoa ja Norsunluurannikolla 5. Pisteitä sai kuitenkin saman verran.

Ja rallin alkuperäinen ideologia on, kuten DC tähdensi, muuttunut vuosikymmenien varrella moneen otteeseen. Aluksi ei varmaan edes myönnetty mitään pisteitä kun ei ollut vielä mestaruussarjoja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Totta, mutta ei poista asian keinotekoisuutta. Tuo sama tilanne olisi powerista huolimatta, ei voi tietää keskeyttääkö kärkikuski, joten ei kelpaa perusteluksi urheilullisesta näkökulmasta.


Tottahan tuokin on, mutta edelleen täysin teennäistä. Sitä ei voi kieltää, etteikö joitain kertoja poweri olisi tuonut pientä lisämaustetta kisoihin.
Ehkä tätä väittelyä ei kannata jatkaa pidemmälle. Ollaan tästä asiasta eri mieltä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Ehkä Powerille voisi yrittää löytää jotain ymmärrystä siten, että se olisi se pätkä jossa kaikki vetää ihan maximum attac, katsotaan kuka on absoluuttisesti nopein. Mutta, sitten pitäisi olla pyrkimys siihen kaikilla olla siihen tasavertainen mahdollisuus, ei niin kun nyt, että osan täytyy miettiä kokonaissijoitusta ja toiset saa vetää ilman riskiä, eihän se kerro kuka on absoluuttisesti nopein, ajatus vesittyy täysin.

Poweri pitäisi olla niin, että kaikki saa vetää max attac ilman riskiä. Tulokset pitäisi olla jo ratkennut silloin. Olosuhteille ei voi mitään, ne vaihtelee ulkoilmaurheilussa aina, mutta tasavertaiset lähtökohdat pitäisi edes pyrkiä järjestämään.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Eli joo, voisin hyväksyä powerin, jos se oli ikäänkuin yksittäinen rallisprint kilpailu, mutta se täytyisi järjestää ikäänkuin kilpailun ulkopuolella, esim ennen rallia tai rallin jälkeen. Sillä ei saisi olla vaikutusta lopputuloksiin. Kaikki vetää sukka syylarissa, "nyt katotaan hei kuka uskaltaa vetää, sanois Markku"....
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Ehkä Powerille voisi yrittää löytää jotain ymmärrystä siten, että se olisi se pätkä jossa kaikki vetää ihan maximum attac, katsotaan kuka on absoluuttisesti nopein. Mutta, sitten pitäisi olla pyrkimys siihen kaikilla olla siihen tasavertainen mahdollisuus, ei niin kun nyt, että osan täytyy miettiä kokonaissijoitusta ja toiset saa vetää ilman riskiä, eihän se kerro kuka on absoluuttisesti nopein, ajatus vesittyy täysin.

Poweri pitäisi olla niin, että kaikki saa vetää max attac ilman riskiä. Tulokset pitäisi olla jo ratkennut silloin. Olosuhteille ei voi mitään, ne vaihtelee ulkoilmaurheilussa aina, mutta tasavertaiset lähtökohdat pitäisi edes pyrkiä järjestämään.
Juuri tätä minäkin haen. Samoilla riskeillä, nopein mies voittaa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Ehkä tätä väittelyä ei kannata jatkaa pidemmälle. Ollaan tästä asiasta eri mieltä.
Mutta ei kai nyt väittely/asialla spekulointi saa siihen loppua, että omaa erilaisen näkökannan? On täällä varmaan muitakin mielipiteitä, kuten on näkynyt. Viihdyttävyysarvot/draman mahdollisuus on aina otettava huomioon, kun katsojia kalastellaan. sekin kuuluu lajiin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eli joo, voisin hyväksyä powerin, jos se oli ikäänkuin yksittäinen rallisprint kilpailu, mutta se täytyisi järjestää ikäänkuin kilpailun ulkopuolella, esim ennen rallia tai rallin jälkeen. Sillä ei saisi olla vaikutusta lopputuloksiin. Kaikki vetää sukka syylarissa, "nyt katotaan hei kuka uskaltaa vetää, sanois Markku"....
Ja sehän ei olisi ollenkaan keinotekoista.
 
Ylös