Sekalaista ralliaiheista jutustelua

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehkä Powerille voisi yrittää löytää jotain ymmärrystä siten, että se olisi se pätkä jossa kaikki vetää ihan maximum attac, katsotaan kuka on absoluuttisesti nopein. Mutta, sitten pitäisi olla pyrkimys siihen kaikilla olla siihen tasavertainen mahdollisuus, ei niin kun nyt, että osan täytyy miettiä kokonaissijoitusta ja toiset saa vetää ilman riskiä, eihän se kerro kuka on absoluuttisesti nopein, ajatus vesittyy täysin.

Poweri pitäisi olla niin, että kaikki saa vetää max attac ilman riskiä. Tulokset pitäisi olla jo ratkennut silloin. Olosuhteille ei voi mitään, ne vaihtelee ulkoilmaurheilussa aina, mutta tasavertaiset lähtökohdat pitäisi edes pyrkiä järjestämään.
Juuri tästä olen täysin eri mieltä. On ihan eri panos vetää full send powerilla kun riskinä on voitosta saatavan 25 pisteen menetys vs. pelkästään 5 pisteen menetys, ja sitä on paljon jännittävämpi seurata kotisohvalta. Lisäksi TV-spektaakkelin osalta on kiva saada saman tunnin sisään sekä rallin voittajan ratkaisu että powerin voittaja. Joissain kisoissahan voi olla niin että voittokamppailu on suurempi draama kuin powerin pisteet, eikä sitä voi tietää etukäteen. Miettikää vaikka Kroatiaa viime vuonna.
Mutta ei kai nyt väittely/asialla spekulointi saa siihen loppua, että omaa erilaisen näkökannan? On täällä varmaan muitakin mielipiteitä, kuten on näkynyt. Viihdyttävyysarvot/draman mahdollisuus on aina otettava huomioon, kun katsojia kalastellaan. sekin kuuluu lajiin.
Mutta tosiaan, eri mieltä saa olla, en sitä tarkoittanut. Meinasin vaan ettei kannata yrittää "käännyttää" toista olemaan samaa mieltä itsensä kanssa ja postata foorumia tukkoon kymmenillä viesteillä.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
352
Ja sehän ei olisi ollenkaan keinotekoista.
No voi herran jestas. Viihdyttävyyden ja draaman kannalta tietenkin keinotekoista (ja sitä tarvitaan), mutta parempi (sprinttityyppinen tasavertaisempi) formaatti kuin nykyinen Power.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ja sehän ei olisi ollenkaan keinotekoista.
No jos mielipidettä kysytään, niin se olisi mielestäni huomattavasti vähemmän keinotekoista. Mutta en näe syytä miksi tällaistakaan pitäisi välttämättä järjestää. Ei ainakaan kaikissa ralleissa. Esim jossain Sardinian syherössä tai Kreikan kivikossa täysin tarpeeton ja täysin turha ja keinotekoinen. Mutta jos Ouninpohja vedettäis niin, että ei riskiä, max attac, kuka uskaltaa vetää, se olisi mielekästä ja viihdyttävää ja antsisi tiedon siitä kuka on absoluuttisesti nopein.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
No jos mielipidettä kysytään, niin se olisi huomattavasti vähemmän keinotekoista. Mutta en näe syytä miksi tällaistakaan pitäisi välttämättä järjestää. Ei ainakaan kaikissa ralleissa. Esim jossain Sardinian syherössä tai Kreikan kivikossa täysin tarpeeton ja täysin turha ja keinotekoinen. Mutta jos Ouninpohja vedettäis niin, että ei riskiä, max attac, kuka uskaltaa vetää, se olisi mielekästä ja viihdyttävää ja antsisi tiedon siitä kuka on absoluuttisesti nopein.
Eikö siis teknisillä sorateillä nopeasti ajaminen ole yhtä arvokasta kuin Jyväskylässä?
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
352
Antti: ...... On ihan eri panos vetää full send powerilla kun riskinä on voitosta saatavan 25 pisteen menetys vs. pelkästään 5 pisteen menetys, ja sitä on paljon jännittävämpi seurata kotisohvalta.

Seuraaminen ja jännitys joo. Mitä luulet, saadaanko tällä aina se EK:n nopein mies selville, jos sitä haetaan (rallin voittaja kyllä)? Mitä luulet riskitasosta eri kuskien kesken vs. MM-titteli? Annetaanko tallin puolesta kenties määräyksiä, miten milloinkin ajetaan?
Siis, jos nopeinta haetaan, niin sen voi tehdä niikin, että kaikki lähtee samoilla riskeillä. Annettakoon tästä "sprintti-tyyppisestä" kisasta sitten vaikkapa vieläkin enemmänkin pisteitä.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Seuraaminen ja jännitys joo. Mitä luulet, saadaanko tällä aina se EK:n nopein mies selville, jos sitä haetaan (rallin voittaja kyllä)? Mitä luulet riskitasosta eri kuskien kesken vs. MM-titteli? Annetaanko tallin puolesta kenties määräyksiä, miten milloinkin ajetaan?
Siis, jos nopeinta haetaan, niin sen voi tehdä niikin, että kaikki lähtee samoilla riskeillä. Annettakoon tästä "sprintti-tyyppisestä" kisasta sitten vaikkapa vieläkin enemmänkin pisteitä.
Rallissa ei ole todellakaan kyse absoluuttisesta nopeudesta vaan riskienhallintakyvystä ja taktisista taidoista. Myös siitä kestävyydestä ja reitin ehjänä maaliin suorittamisesta. Power stage nykymuodossaan korostaa näitä elementtejä.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Pieni, mielenkiintoinen huomio Vuoden urheilija -äänestyksestä vuodelta 1986. Silloin äänestys päättyi ennen Olympus -rallia. Markku Alen oli äänestyksen viides ja Juha Kankkunen kuudes. Eli toimittajat arvioivat Markun korkeammalle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eikö siis teknisillä sorateillä nopeasti ajaminen ole yhtä arvokasta kuin Jyväskylässä?
No joo, ehkä kyllä tuolla perusteella. Ja ehkä Kreikan tai Turkin kivikossakin voitais kattoa kuka osaa ajaa koviten , mutta autoa särkemättä. Ehkä kyllä sitten.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
352
Rallissa ei ole todellakaan kyse absoluuttisesta nopeudesta vaan riskienhallintakyvystä ja taktisista taidoista. Myös siitä kestävyydestä ja reitin ehjänä maaliin suorittamisesta. Power stage nykymuodossaan korostaa näitä elementtejä.
Miten niin korostaa? Jos olet keskeyttänyt, niin ei silloin tuon edellisen lauseesi mukaan pitäisi olla asiaa Powerille. Kuten aiemmin olen sanonut, niin kestyvyys ja taito ovat aina kuuluneet ralliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Miten niin korostaa? Jos olet keskeyttänyt, niin ei silloin tuon edellisen lauseesi mukaan pitäisi olla asiaa Powerille.
No niinhän se onkin. Superrallissakin auton pitää olla siinä kunnossa että se voidaan korjata sunnuntain lenkille ja sunnuntain ekat pätkät pitää ajaa läpi.

On sitten ihan eri keskustelu, pitäisikö superralli poistaa lajista. Ymmärrän hyvin ne syyt, miksi se on käytössä, ja power stage on yksi tärkeimmistä syistä.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
352
Pieni, mielenkiintoinen huomio Vuoden urheilija -äänestyksestä vuodelta 1986. Silloin äänestys päättyi ennen Olympus -rallia. Markku Alen oli äänestyksen viides ja Juha Kankkunen kuudes. Eli toimittajat arvioivat Markun korkeammalle.
Kyllähän tuon ko. vuoden MM:n olisi suonut ensimmäiselle Junnu-cupin voittajalle ihan mielellään
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Juuri tästä olen täysin eri mieltä. On ihan eri panos vetää full send powerilla kun riskinä on voitosta saatavan 25 pisteen menetys vs. pelkästään 5 pisteen menetys, ja sitä on paljon jännittävämpi seurata kotisohvalta. Lisäksi TV-spektaakkelin osalta on kiva saada saman tunnin sisään sekä rallin voittajan ratkaisu että powerin voittaja. Joissain kisoissahan voi olla niin että voittokamppailu on suurempi draama kuin powerin pisteet, eikä sitä voi tietää etukäteen. Miettikää vaikka Kroatiaa viime vuonna.
Sitten suuntaus pitäisi olla niin, että kaikki riskeeraa omat pisteet, ei niin, että toiset vetää ilman riskiä ja toiset riskeeraa pisteet ja sijoituksen, ei urheilullisesti tasapuolista. Eli paikka powrille pitäisi ansaita ajamalla, tulis jännitettä sinne peräpään taisteluihinkin (jos olis esim 30-40 Rally1 autoa mukana, heh)Ja pisteytys pitäis olla niin, että sijalle 10 maaliin ajava saa esim 10 pistettä, niin powerin voiton 5 pst olisi reilumpi suhteessa. Sitten voisin ymmärtää powerin mielekkyyden ainakin joiltaiosin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Rallissa ei ole todellakaan kyse absoluuttisesta nopeudesta vaan riskienhallintakyvystä ja taktisista taidoista. Myös siitä kestävyydestä ja reitin ehjänä maaliin suorittamisesta. Power stage nykymuodossaan korostaa näitä elementtejä.
Totta, Mutta en vain ymmärrä miten näillä argumenteilla pystyy perustelemaan powerin olemassaoloa. Nämä asiat korostuisivat powerista huolimatta
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
No niinhän se onkin. Superrallissakin auton pitää olla siinä kunnossa että se voidaan korjata sunnuntain lenkille ja sunnuntain ekat pätkät pitää ajaa läpi.

On sitten ihan eri keskustelu, pitäisikö superralli poistaa lajista. Ymmärrän hyvin ne syyt, miksi se on käytössä, ja power stage on yksi tärkeimmistä syistä.
Superralli tuli 2006 tai 07 ja sitä perusteltiin sillä, että katsojille penkalla tarjotaan enemmän huippuautoja, poweria ei silloin ollut olemassa. Superralli on tietty hyvä junnuille, saavat kisakilometrejä...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Keskeyttäneiden mukanaolo powerilla tuo meille katsojille lisää viihdettä sunnuntaille. Eihän kukaan enää edes starttaisi superralliin jos ei voisi saada mitään pisteitä.
Joo samaa mieltä, että enemmän huippuautoja mukana, enemmän katsottavaa....mutta ei perusteltavissa urheilullisilla syillä
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Totta, Mutta en vain ymmärrä miten näillä argumenteilla pystyy perustelemaan powerin olemassaoloa. Nämä asiat korostuisivat powerista huolimatta
Siis riskienhallintataidot ja taktiset kyvyt sekä henkiset kyvyt kun ajetaan rallin voitosta ja silti kovaa jotta saadaan myös powerin pisteet. Aika kovia kavereita on ne jotka pystyy voittamaan sekä rallin että powerin. Ja kestävyysaspekti siinä että powerin pisteet saa vain jos ajaa rallin maaliin asti, eli erillisestä rallisprintistä ei ole kyse.
Joo samaa mieltä, että enemmän huippuautoja mukana, enemmän katsottavaa....mutta ei perusteltavissa urheilullisilla syillä
Vastaan tähän saman kuin toiseen ketjuun, että rallissa – ja huippumoottoriurheilussa yleensä – on niin isot rahat pelissä ettei se ole koskaan pelkkää urheilua vaan myös markkinointia, eikä tätä puolta voi jättää huomiotta.
Superralli tuli 2006 tai 07 ja sitä perusteltiin sillä, että katsojille penkalla tarjotaan enemmän huippuautoja, poweria ei silloin ollut olemassa. Superralli on tietty hyvä junnuille, saavat kisakilometrejä...
Superralli tuli mukaan jo 2004 ja silloin ei edes saanut loppusijoitusta, pääsi vaan ajeleen huvikseen vielä lisäkilsoja. Superrallin aikasakot oli aluksi pienempiä ja superrallissa pystyi vielä ajamaan MM-pisteille, mutta nykyään se on jo todella harvinaista. Niinpä power stage onkin hyvä syy korjata auto vielä kuntoon ja ajaa power stage jolloin voi saada MM-pisteitä ja tärkeää näkyvyyttä valmistajalle sponsoreineen. Sekä tietysti samalla yleisölle viihdettä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Siis riskienhallintataidot ja taktiset kyvyt sekä henkiset kyvyt kun ajetaan rallin voitosta ja silti kovaa jotta saadaan myös powerin pisteet. Aika kovia kavereita on ne jotka pystyy voittamaan sekä rallin että powerin. Ja kestävyysaspekti siinä että powerin pisteet saa vain jos ajaa rallin maaliin asti, eli erillisestä rallisprintistä ei ole kyse.

Vastaan tähän saman kuin toiseen ketjuun, että rallissa – ja huippumoottoriurheilussa yleensä – on niin isot rahat pelissä ettei se ole koskaan pelkkää urheilua vaan myös markkinointia, eikä tätä puolta voi jättää huomiotta.

Superralli tuli mukaan jo 2004 ja silloin ei edes saanut loppusijoitusta, pääsi vaan ajeleen huvikseen vielä lisäkilsoja. Superrallin aikasakot oli aluksi pienempiä ja superrallissa pystyi vielä ajamaan MM-pisteille, mutta nykyään se on jo todella harvinaista. Niinpä power stage onkin hyvä syy korjata auto vielä kuntoon ja ajaa power stage jolloin voi saada MM-pisteitä ja tärkeää näkyvyyttä valmistajalle sponsoreineen. Sekä tietysti samalla yleisölle viihdettä.
Powerilla pisteitähän saa myös keskeyttäneet....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Powerilla pisteitähän saa myös keskeyttäneet....
Ei saa. Superralli ei ole keskeytys. Auto voi vaurioitua niin pahasti, ettei sitä saada enää superrallilla kuntoon, tai kuljettaja voi keskeyttää sunnuntain ekoilla pätkillä tai jopa powerin aikana.
 
Ylös