Senna vs Sumi ennätysten valossa.

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Senna ja Schumi ovat olleet kilpa-ajajina monessa suhteessa melko samanlaisia. Muistettakoon kuinka 80-luvun puolessavälissä Senna Lotuksella vaati ehdotonta ykköskuljettajan asemaa ja tallikavereina olikin sitten sellaisia rattimiehiä kuten Dumfries tai Nakajima. Puhumattakaan siitä kuinka Senna torpedoi Derek Warwickin tulon Lotukselle. Sama linja olisi varmaan jatkunut jos siihen olisi ollut mahdollisuus mutta halu siirtyä McLarenille pakotti ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja hyväksymään Prostin tallikaveriksi. Myös häikäilemättömyys ja röyhkeys kilpailu-/ohitustilanteissa oli Sennallekin ominaista. Sennaa ja Schumia yhdistää myös tietty tekopyhyys ja kaksinaismoraali, Sennan lausunnot uskosta ja Jumalasta asettuivat aikanaan melko outoon valoon kun seurasi hänen edesottamuksiaan radalla.

Niiden 25 vuoden aikana kun olen F1:siä aktiivisesti seurannut, nousevat nämä kaksi kuljettajaa mielessäni selkeästi muiden yläpuolelle. Vaikka Senna on (ja tulee luultavasti aina olemaan) minulle se kaikkien aikojen ykkönen, en silti koskaan ole ollut varma mitä esim. kaudella -94 olisi tapahtunut jos Senna olisi saanut ajaa sen loppuun saakka. Se on varmaa että kaudesta olisi tullut mielenkiintoinen...
 

sillipiipari

Active member
Liittynyt
28.4.2004
Viestit
37
Sijainti
f1racing.net
Mera sanoi:
No, kun kyse on moottoriurheilusta niin minkäs teet kun toisella auto kestää paremmin. Schumin menestyksen arvoa se ei sinänsä himmennä; jos auto on hyvä niin se on hyvä.

Sennan ja Schumin paremmuuden setviminen on mahdotonta. He ovat omien aikakausiensa parhaat ajajat ja kuuluvat kaikkien aikojen ajajalistalla ainakin 4 parhaan joukkoon.
Aamen! Vertailu on monestakin syystä yhtä turhaa kuin mahdotontakin. Schumilla on ykköskuskin asema, mutta toisaalta Senna pyöritti Lotusta mielensä mukaan, sai ykköskohtelun myös Mäkiltä Prostia (ja myöhemmin muita) vastaan ja tuskin sitä Williamsillekaan Hillin kakkoskuskiks hankittiin.

Miehet on molemmat hemmetin kovia kisaajia, ja itekin olisin tosissaan halunnut nähdä sen kauden 1994 jos Imola olisi jäänyt tapahtumatta!!
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
copersucar sanoi:
Senna ja Schumi ovat olleet kilpa-ajajina monessa suhteessa melko samanlaisia. Muistettakoon kuinka 80-luvun puolessavälissä Senna Lotuksella vaati ehdotonta ykköskuljettajan asemaa ja tallikavereina olikin sitten sellaisia rattimiehiä kuten Dumfries tai Nakajima. Puhumattakaan siitä kuinka Senna torpedoi Derek Warwickin tulon Lotukselle.
Ave !!

Sennan tilanne oli olellisesti erilainen kuin Schumacherin Ferrarilla.

Senna oli tuolloin suhteellisen pienessä tallissa, ja hänellä oli aihetta epäillä, ettei tallli kykenisi kunnolla palvelemaan kahta kuljettajaa ja sen takia varmisti, että tallikaveri oli lähinnä täyttämässä quotaa.

Schumacher ajaa suunnileen sarjan historian parhaiten rahoitettussa ja organisoidussa tallissa, jolla ei pitäisi olla mitään vaikeuksia palvella kahta kuljettajaa tasvertaisesti.

- Oho -
 

sillipiipari

Active member
Liittynyt
28.4.2004
Viestit
37
Sijainti
f1racing.net
Oho sanoi:
Ave !!

Sennan tilanne oli olellisesti erilainen kuin Schumacherin Ferrarilla.

Senna oli tuolloin suhteellisen pienessä tallissa, ja hänellä oli aihetta epäillä, ettei tallli kykenisi kunnolla palvelemaan kahta kuljettajaa ja sen takia varmisti, että tallikaveri oli lähinnä täyttämässä quotaa.

Schumacher ajaa suunnileen sarjan historian parhaiten rahoitettussa ja organisoidussa tallissa, jolla ei pitäisi olla mitään vaikeuksia palvella kahta kuljettajaa tasvertaisesti.

- Oho -
Syythän voidaan nähdä miten halutaan, tosiasia on kuitenkin ollut etuoikeutettu asema. Mäkillä ei ainakaan taloudellisesti pitänyt olla hätää..
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Oho sanoi:
Ave !!

Sennan tilanne oli olellisesti erilainen kuin Schumacherin Ferrarilla.

Senna oli tuolloin suhteellisen pienessä tallissa, ja hänellä oli aihetta epäillä, ettei tallli kykenisi kunnolla palvelemaan kahta kuljettajaa ja sen takia varmisti, että tallikaveri oli lähinnä täyttämässä quotaa.

Schumacher ajaa suunnileen sarjan historian parhaiten rahoitettussa ja organisoidussa tallissa, jolla ei pitäisi olla mitään vaikeuksia palvella kahta kuljettajaa tasvertaisesti.

- Oho -
Näin Senna kertoi julkisuudessa, eri asia on mitkä hänen todelliset motiivinsa olivat. Ja en tiedä oliko Lotus tuohon aikaan resursseiltaan merkittävästi muita kärkitalleja perässä, olihan pelissä tupakkarahaa (John Player Special/Camel) ja moottorintoimittajanakin Renaultia ja Hondaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
vileda sanoi:
Hmm.. Schumilla on voittoja jo kaksinkertainen määrä Sennaan verrattuna.. pieni ja turha yksityiskohta.. :)
Huomaa starttien määrä: 161 versus 208. Schumi on ajanut suurimman osan voitoistaan kausien 2000-2004 aikana. Olennainen asia on myös se, että Senna ajoi aikakaudella, jolloin autojen luotettavuus oli olennaisesti huonompi kuin nykyään. Pari pientä ja turhaa yksityiskohtaa. ;)
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Jos pitää schumacheria kaikkien aikojen parhaana F1 kuskina, niin ei siinä tilastoista huolimatta kauheen suurta vääryyttä kenellekään tee. Schumacherilla vaan tuntuu olevan sellanen "mulkkuus kerroin", joka laskee saavutusten arvoa. Jos kellä muulla hyvänsä olis samanlaiset meriitit, asiasta ei olis mitään epäselvyyttä. Mutta ehkä siihen todelliseen tähteyteen vaaditaan kuolema, tai vähintäänkin lopettaminen.
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Schumacheria on kovasti arvosteltu siitä että hän on vaatinut (ja ottanut) itselleen selkeän ykköskuskin aseman Ferrarilla. Tuloksia katsomalla voi kysyä olisiko asiat pitänyt hoitaa jotenkin eri tavalla: 6 merkkimestaruutta ja 5 henkilökohtaista mestaruutta (2004 mukaan lukien).
Jokainen kai tässäkin lajissa pyrkii ensi sijassa voittoon eikä reiluun peliin.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Off-Topic sanoi:
On vaan ajan kysymys, koska schumilla on kaikki F1:n positiiviset ennätykset hallussaan. Niitä on jo nyt aika läjä. Kaikkien aikojen parhaiten menestynyt F1 kuljettaja ilman mitään epäilystä, kattoo sitä minkäväristen lasien takaa hyvänsä. Montahan vuotta lopettamisen jälkeen sen arvo ymmärretään ja hyväksytään.
Kuten tässäkin ketjussa monesti todettu, niin Schumi on kyllä menestynein kuski koskaan. Täytyy olla todella tyhmä, jos muuta aiko väittää.

Sitten kun keskustellaan kalustosta rippuumattomista voitoista tai sarjan parhaasta kuskista, niin Schumi ei välttämättä ole mikään ennakkosuosikki.

Jos Schumi olisi ollut huipulla 15 vuotta sitten, niin ei häntä arvostettaisi ollenkaan kuten nykyään. Ei hän pärjäisi lajissa, jossa pitää ajaa huonosti kestävällä autolla 200km/h rengas rengasta vasten mutkissa mielipuolisesti ajavan F1-kuskin kanssa.

Senna oli juuri siinä omiaan, hän veti niin kovaa kuin auto salli eikä pahemmin välittänyt ulosajamisesta tai omasta turvallisuudestaan peitellessään takanatulevan ohitusyritystä tai yrittäessään toisesta ohi.
Senna ei kuitenkaan tarkoituksella ryssinyt toisten kisaa, kuten Schumacherilla on ollut tapana.

Siinä mielestäni on se asia, joka tekee Sennasta paremman kuskin:
Senna pyrki ajollaan tekemään parhaan mahdollisen tuloksen (joka johti välillä kolareihin), kun taas Schumi tyytyi/ tyytyy estämään toista tekemästä parasta tulostaan (eli ajoi kylkeen).
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaa, Sennakko ei tahallaan ryssinyt kenenkään kisaa? Alessandro Nannini, Nigel Mansell, Niki Lauda, Keke Rosberg, Alain Prost, Martin Brundle ja muutama muu voi olla aiheesta eri mieltä.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
copersucar sanoi:
Schumacheria on kovasti arvosteltu siitä että hän on vaatinut (ja ottanut) itselleen selkeän ykköskuskin aseman Ferrarilla. Tuloksia katsomalla voi kysyä olisiko asiat pitänyt hoitaa jotenkin eri tavalla: 6 merkkimestaruutta ja 5 henkilökohtaista mestaruutta (2004 mukaan lukien).
Jokainen kai tässäkin lajissa pyrkii ensi sijassa voittoon eikä reiluun peliin.
Tuotaa sopii epäillä. Tuskinpa sarjalla edes olisi nykyisen tasoista maailmanlaajuista suosiota, jos pelin voittaisi epärehellisin kuski.
Kyllä se on reilu peli mihin pitää pyrkiä, toisilta se ei vain tunnu aina luonnistuvan.
Koko Ferrari-talli on loistava esimerkki siitä, miten pitää toimia, kun halutaan tappaa pieninkin mielenkiinto lajia kohtaan.

En tarkoita suvereenia menestystä, vaan sitä että eliminoimalla kaikki mahdollinen riski menestykselle asettamalla kuskit selvään arvojärjestykseen, ja noudattamalla sitä järjestystä niin tarkasti kuin mahdollista, oli sille tarvetta tai ei. Onneksi Ferrareita on vain yksi, muuten sarjassa ajaisi 20 kuskin sijaan 10 ratinkääntäjää.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin Ferrarillahan on kuullun mukaan käytössä melkoisen hyvä voittobonus-järjestelmä, jota Frank Williamskin aiheesta kritisoi.

Olisihan se vallan hirveää jos kerran-kaksi vuodessa menisi 100 000 dollaria ohi tilin miljoonapalkan lisänä, siksi että tallin autot ottavat radalla yhteen kilpailumielessä :D

Mitä tulee edellä mainittuun reiluun peliin ykkösissä (ja tietenkin muussakin urheilussa) uskon ja toivon että se on kuljettajan asenteessa ykkösenä :ahem:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Offtopic, Discovery Channelilta tulee jossain vaiheess Rivals- sarjaa jakso joka kertoo Sennasta ja Prostista. Mainoksessa Sennaa kuvattiin sanoilla "the risk taker" ja Prostia "the craftsman".
Muita "taistelupareja" olivat mm. Lennon vs McCartney. Kannattanee katsoa jos kyseinen kanava näkyy.
 
Ylös