Vaikka jollain olisi takataskussaan rallin MM-titteli niin hän ei silti välttämäti olisi kovinkaan hyvä arvioimaan rallisimulaattorin aitouden tuntumaa jos ei sopeutuisi simulaattorin erilaiseen maailmaan. Joillekkin tosielämän rattimiehille simulaattorissa saatava vajaampi autonhallinnan tunnelma saattaa tehdä ajamisesta liian vaikeaa eikä siitä tule yhtään mitään. Tai sitten iskee päälle vauhtisokeus eikä ajamisesta tule ojien pohjalta yhtään mitään. Toisten silmät eivät pysy millään tietokoneen kuvan mukana. Toisille nopeasti liikkuva 3D-maisema aiheuttaa pahoinvointia, kuten kävi viimeksi Simracilla ollessani samaan aikaan ajaneen suomen naisten rallin kärkinimiin lukeutuvan kuskin poikakaverille. Miehelle oikean auton ratissa ei tule mitään pahoinvointia, mutta nopeasti liikkuvan tietokoneen kuvassa se iskee heti päälle. Ei se ole mitenkään harvinaista.
Ja oli auto todellinen tai simulaattori niin ajokertojahan vaaditaan useita ennen kuin alkaa tulla tuntumaa autoon. Ei kukaan heti ensi istumalta hallitse autoaan täydellisesti. Jokaisessa autossa on yksilöllisiä piirteitään ajotuntumassaan.
Simracin simulaattorihan on jatkuvan kehityksen alaisena, eli sitä viritellään ja viilaillaan koko ajan. Ja uusia ominaisuuksia on kehitteillä esim. lumi ja asfaltti versiot samoista pätkistä on suunnitelmissa. Nykyistä tietä siitä löytyy 35km ja kokoa niillä on tietokoneella yli 10 gigaa, eli ihan kiitettävästi. Vaikka radat on tehnyt pari miestä keskenään niin silti ne päihittävät mennen tullen kaikki tietokoneelle julkaistut kaupalliset rallisimut vaikka niiden tekemisessä on ollut kymmenhenkiset tiimit vuoden päivät. Jos jonkun kokeneen WRC-kuskin (tai muun luokan kuskin) mielestä tuntuma ei vastaa todellista niin siitä kannattaa tehdä ehdotuksia mihin suuntaan sitä olisi muutettava mahdollisimman aidon tuntuman saamiseksi. Siellä pystyy tietokoneelle syöttämään autoista eri arvoja ja tietoja joilla ajotuntumaan muutetaan.
Noista hinnoista muistelisin että jos joku yritys varaa koko paikan itselleen niin sillä olisi hintaa vähän päälle 300€/tunti. Eikä jossain kymmenhenkisessä porukassa tunnissa kerkiä montakaan kertaa ajamaan, eli pari tuntia siihen olisi vähintään varattava, kun ekat kerrat menee pelkän tuntuman hakemiseen ja sitten vasta aletaan kisaaminen kavereita vastaan verenmaku suussa. Ja tietysti kaljojen kanssa jälkipelit saunan lauteilla loppuillasta kruunaa päivän. Eli kun seuraavan kerran töissä mietitte saunaillan aluksi jotain mielenkiintoista tapahtumaa niin Simracilla ajelut varmaan kiinnostavat kaikkia autourheilun ystäviä.
Simracille on tullut paljon kyselyjä polttariporukoilta tai kaveripiireiltä jotka olisivat halunneet syntymäpäiväsankarille varata unohtumattoman ajokokemuksen. Sen vuoksi on tulossa tai on jo saatavana muistaakseni n.85€ hintaa yhdelle henkilölle muutama ajokerta jossa aluksi kerran istutaan Simracin oman kuskin kyydissä, että pääsee pikkuisen sisään sillä ajamiseen ja sen jälkeen saa itse ajaa kolme kertaa.
Eli noi oli sinne päin olevia hintoja sekä tietoja ja niistä kannattaakin kiinnostuneiden kysellä tarkemmin Simracilta suoraan. Puhelin ja sähköpostiosoite tiedot löytyvät Simracin omilta sivuilta.
<small>[ 06-12-2002, 16:38: Message edited by: Jantze ]</small>