Lyhyt oli Langkowin ura Jokereissa. Tässä vielä itse 'uutinen'.
Turhan hyvän veskarin Jokerit nyt kyllä sai.Jussi Markkanen Jokereihin
Julkaistu 30.07.2007 12:37 (päivitetty 14:09)
Jääkiekon SM-liigaseura Jokerit tiedotti maanantaina hankkineensa uudeksi ykkösmaalivahdikseen Jussi Markkasen. Samalla helsinkiläiset julkaisivat keskushyökkääjä Clarke Wilmin jatkosopimuksen. Molempien pelaajien sopimukset ovat yksivuotisia.
Markkanen on pelannut viimeiset vuodet NHL-seura Edmontonissa, mutta hän jäi kakkosvahdin rooliin Dwayne Rolosonin taakse. Kesällä Markkanen oli vapaa etsimään uutta seuraa, mutta sopivaa tarjousta ei osunut kohdalle.
- Näytti siltä, ettei NHL:stä löydy paikkaa, missä pääsee pelaamaan ja saa vastuuta. Otin ilolla vastaan urheilullisen mahdollisuuden ja haasteen, mikä Jokereilla oli tarjota. Yksi tavoite oli pelata sellaisessa joukkueessa, joka tavoittelee tosissaan menestystä. Jokerit on kuitenkin ollut yksi SM-liigan kestomenestyjistä, Markkanen perusteli päätöstään palata Suomeen.
NHL:n työsulkukaudella 2004-05 maalivahti torjui Venäjän liigan Lada Togliatissa. Tuolloin saaliina oli hopeamitali ja myös nyt Venäjä houkutteli Markkasta. Perhe painoi kuitenkin vaakakupissa rahaa enemmän.
- Päätös oli helppo tehdä sen jälkeen, kun kahden lapsen isänä päätin, etten lähde Venäjälle, Markkanen sanoi.
SaiPan osaomistajuudesta ei ongelmia
Jokereiden ja Suomen maajoukkueen päävalmentaja Doug Shedden oli tyytyväinen, kun uusi maalivahti saatiin kiinnitettyä. Markkasen hankinta tiesi kanadalaisvahti Scott Langkowin koeajan purkamista eikä hän esiinny Jokereissa tulevalla kaudella.
- Olimme innoissamme, kun Jussi nimi nousi esiin kesän aikana. Emme olleet varmoja, onnistuisimmeko saamaan hänet, joten tämä päivä on hieno seurallemme. (Juuso) Riksman pelasi loistavasti viime kaudella ja tiedämme, ettei ilman hyvää maalivahtipeliä voi voittaa, Shedden myhäili.
Markkasella on edessään mielenkiintoinen paluu SM-liigaan, sillä hän toimii osaomistajana SaiPassa. Maalivahdin mukaan lappeenrantalaisseuran kanssa ei kuitenkaan tule ongelmia, vaikka hän pukeekin ylleen Jokereiden pelipaidan.
- Olen ollut erittäin onnellisessa asemassa ja ylpeä siitä, että olen saanut auttaa SaiPaa silloin, kun he apua tarvitsivat. Jo alusta asti kuitenkin puhuimme, ettei sillä ole mitään vaikutusta pelaajauraan. Nämä asiat eivät kulje käsi kädessä, Markkanen kertoi.
(MTV3-STT)