Jere Karalahti: Ryyppäsin vapusta juhannukseen
31.1.2008 15:55, päivitetty 31.01. 16:57
Huumesyytteen jyrkästi kiistänyt Jere Karalahti kertoi tänään oikeudessa varsin yksityiskohtaisesti vaikeasta taloustilanteestaan viime keväänä ja kesänä. Kiekkoilija myönsi ratkenneensa rajuun ryyppyputkeen sen jälkeen, kun HIFK:n kausi loppui.
Putki alkoi siitä, kun Karalahti jäi pois SM-liigan pronssiottelusta.
- Valmentaja sanoi, että jos ryyppäät kerrankin, ura on ohi. Olin sillä hetkelläkin jurrissa. Ajattelin, että tämä on nähty, HIFK saa jäädä.Vappuna lopetin HIFK:n harjoituksissa käymisen ja ryyppäsin siitä juhannukseen, Karalahti sanoi oikeudessa.
- Pari päivää piti huilata, mutta muuten ihan päivittäin, hän jatkoi.
Karalahti kertoi jääneensä HIFK:lle velkaa 20 000-25 000 euroa. Se koostui muun muassa palkkaennakoista.
- En ollut HIFK:hon yhteydessä kesän aikana, mutta tiesin, että velvoitteet piti hoitaa.
"Talvet olen pelannut, kesät juhlinut kovaa"
Karalahti ei saanut kesän aikana palkkaa mistään. HIFK:n toimitusjohtaja Pentti Matikainen kertoi todistajana, että tosiasiassa Karalahden velkoja ei tilinpidollisesti ole kuitattu Kärpiltä saaduilla rahoilla, vaan niillä ainoastaan maksettiin Karalahden sopimus irti.
Toisin sanoen Karalahti on edelleen velkaa HIFK:lle reilut 20 000 euroa. Matikaisen mukaan rahat tullaan vielä jossain vaiheessa perimään takaisin.
- Olen saanut HIFK.lta lainoja monta kertaa uran aikana. HIFK on hoitanut mun asioita tyylikkäästi, Karalahti sanoi oikeudessa.
- Talvet olen pelannut, kesät olen juhlinut kovaa, Karalahti kuvaili elämäntyyliään.
Karalahti kertoi, että HIFK:lla oli sopimus taksifirman kanssa, että se kuskaisi Jereä suoraan harjoituksiin tai kotiin, jos hän ei ole ajokunnossa. Taksifirma lähetti laskut suoraan HIFK:lle.
Karalahti kiisti uhkailun
Rankka juhlinta vaati rahaa, ja Karalahdella se oli kesällä vähissä. Hän päätti pyytää lainaa pitkäaikaiselta lapsuudenystävältään "Nikeltä", joka on yksi huumejutun pääepäillyistä.
Nikke lainasi kesän aikana Karalahdelle pieniä ja vähän isompia summia, yhteensä 10 000-15 000 euroa. Näillä rahoilla on Karalahden mukaan kustannettu kaveriporuikoita rock-konsertteihin, joissa on juhlittu yhdessä.
Karalahti vakuutti, ettei ole rahoittanut huumekauppaa. Hän myönsi tunteneensa huumejutun kaksi johtajaksi epäiltyä, mutta sanoi heidän olevan vain ryyppykavereita.
Karalahti kertoi myös, miksei kommentoinut esitutkinnassa juuri mitään kysymystä.
- Tässä jutussa on panoksena koko elämäntyö ja jääkiekkoura. Valinta oli tietoinen, ja siihen vaikutti myös asianajajani.
Karalahti totesi, että häntä ei ole uhkailtu velkojen perimisellä missään vaiheessa, vaan kyse on ollut "poikien välisestä isottelusta".
Karalahti myönsi käyneensä Bandidos-moottoripyöräjengin tiloissa, mutta oli siellä vain juhlimassa. Paikkavalintaa Karalahti perusteli sillä, että hän on julkisuuden henkilö, ja kerhotiloihin ei pääse kuka tahansa.