Petri Matikainen tunnettiin jo pelaajana liikanimellä "Poliisi Petu" se tuli siitä, että hän on ainoa suomalainen OHL:n, ja kanadan kaikkien Junioriliigojen yhteisen Memorial Cupin voittaja Oshawa Generalsin kanssa 1987. Kova fyysinen pakki, joka pelasi aina kaukalaossa aina kaikkensa antaen 100% urheilija ei päivääkään ilman kovaa harjoittelua. Petu oli Rauno Korven oppilas kiireestä kantapäähän "Työ tekijäänsä kiittää, sää pelaat vielä todella korkeella tasolla" oli "Tampereen Tihonovin" ohje nuorelle savonlinnalaispoikaselle kun Petu palasi Oshawasta Suomeen ja suoraan kivikovaan mestarijoukkue Tapparaan vuonna 1986. Kaksi SM-kultaa pelaajana, Nuortem MM-kultaryhmän henkinen pomo vuonna 1987. Tosi tärkeä mies johon saattoi aina luottaa, ei vähiten ehkä Joensuussa, jossa mies pelasi viisi pitkää vuotta ollen koko ajan Jokipoikien kapteeni. Suomen vuosien jälkeen, puolustajan tie vei Berliiniin ja sieltä Klagenfurtiin. Kummassakin hän viihtyi hyvin, ja sai myös tarpeellisen kielitaidon. Englantihan on ollut hyvää jo Kanadan vuosista alkaen. Mutta Saksa tuli kuvaan mukaan vasta Berliinissä ja Klagenfurtissa. Kielitaidolla on nykypäivän valmentamisessa, valtava merkitys mies itse totesi.
Rane oli sitkeä sissi joka usein voitti playoff-sarjansa vaikka olisi ollut veitsi kurkulla, Rane kykeni voittamaan. Samaa tekee nyt oppipoika Petri Matikainen, Petu on suurella todennäköisyydellä vuoden valmentaja. Jotenkin minulle tuo välinpitämätön Tamperelainen tuo mieleen nuoren Seppo Hiitelän. Sama tyyli taju, "koskaan ei kannata luovuttaa ennen kuin Paksu Bertha laulaa" totesi Seppo 21.3.1985. Lempinimestä se etuliite voidaan edelleen pitää käytössä, Petu on alkuperäiseltä ammatiltaan Poliisi. Myöhemmin hän opiskeli Liikunnanohjaajaksi Vierumäellä Erkka Westerlundin opissa ja oli kurssinsa prime Student yhdessä aisaparinsa pienen suuren amerikkalaisen Leigh Mendelsohnin kanssa. Miehen jonka kanssa hän oli jo voittanut aikanaan Oshawassa Juniorimestaruuden 1987. Eli oikeastaan tuolloinen tutkapari puolustaja Petri Matikainen ja ykkösvahti Leigh Mendelsohn lyöttyäytyi taas yhteen, molemmilla on sama käsitys siitä miten isolla eurooppalaisella jäällä pitää pelata. Pitää puolustaa hyvin ja iskeä tarvittavista tekopaikoista. Olen itse keskustellut siitä jääkiekosta mitä itse pidän hyvänä, Leigh:n kanssa useinkin. Ajatukset ovat koko ajan olleet tämän tuntuisia mitä Blues nyt esittää. Omien nuorten kautta tulee menestys, mestaruutta ei voi ostaa. Se kasvoi aikanaan Espoon kaupungin ulkojäillä!" Totesi Leigh minulle reilu vuosi sitten. Ja ihan totta nämä kaverit ovat oman kaupungin poikia, halpa ryhmä jolta kukaan ei odottanut kauden alussa mitään. Aki Huhtisen sanoin "Hyvä ihmisjohtaja johtaa joukkuettaan aina takavasemalta ei välttämättä edestä."
'"Kunhan Petu saa vaan tarpeeksi vastuuta, hänestä tulee todellinen huippul. Koko Suomi tulee tajuamaan kuinka hyvä ihmisjohtaja ja valmentaja hän on." Voin hymyillen todeta. Että mahtavaa! Seitsemäs peli ja huomenna kaikki paineet ovat Jokerileirissä Bluesilla ei ole mitään painetta, kaikki peliin! Go for it!