Sointumerkkis-peli (testing, testing...)

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kokeillanpa miten "Merkityksettömissä" esilanseerattu soinnutuspeli toimisi. Aloitetaan helpolla.

Koska soinnutukset yleensä käyvät yhteen sun toiseen biisiin, lisäsin kappaleen ensimmäisen säkeistön sanoituksen lyhyet ja pitkät tavut(*) ikäänkuin morse-merkeillä. Piste on siis lyhyt tavu ja viiva pitkä. Sen pitäisi riittää identifioimaan soinnutuksen tiettyyn kappaleeseen. Pilkut ovat kuten sanoituksessa. Suomalaisesta kappaleesta on kyse.

Eli: Minkä biisin alku?
Koodi:
Em      Am       D7      G
. . - - . . . ., . . . . - . . . 

Em      Am       H7
. . . . . -, . - . -

Em      Am       D7      G
- . . . - . - ., . . . . - . - .

Em      Am   H7      Em
. . . . -, . . . . . . -
*) En ole mikään runousopin asiantuntija, mutta jotenkin noin se menee. Eikä tarvitse veikkaajankaan olla päästäkseen kappaleeseen sisälle.
 

Örfil

Guest
En tunnista, mutta tein tästä oman version ja kuittaan siitä teostomaksut. Kiitos avusta!

Villinä veikkauksena heitän että joku Yön rillutus tämä on.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Olen ihan osmona.

Eikö kitaravirtuoosit tunnista nuoteista mikä biisi? Vai jos nuo ei ole nuotteja niin mitä nuo sitten on?
Jos tuon runttaa kitaralla läpi niin eikö se siitä valkene? Ja jos ei, niin miksei?

Nimimerkillä soittotaidoton.
 

Örfil

Guest
Ne ovat sointuja.
Nuotti vastaa yksittäistä säveltä jollain tietyllä taajuudella.

Sävelen tietenkin voi soittaa myös sointuna esim. C, jolloin se koostuu vaikkapa kolmesta eri sävelestä, jotka kuulostavat korvaan C:ltä.

Ei tietenkään voi tietää kaikkia maailman biisejä sillä perusteella, että osaa tapailla pelkät biisin soinnut.
Mikäs logiikka olisi takana siinä, että jos osaa esim. kaikki duuri-, molli- ja seiskasoinnut ja sen jälkeen tunnistaisi ja osaisi nimetä jok'ikisen biisin, joissa noita on käytetty?

Vaikka osaan lukea ja näinmuodoin myös lukea esim. ranskaa, tuskin ymmärrän laisinkaan kaikkea lukemaani.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Musisointi vaikuttaa olevan vielä haastavampaa touhua kuin olen antanut itseni ymmärtää.

Oon meinannu että sitä kun lukee paperilta nuotit (tai soinnut?) ja vetää niitten mukaan ni sieltä tärähtää ilmoille just eikä melkein se mitä nuotin kirjoittaja on kaavaillu.
 

Örfil

Guest
Eihän tuossa ole nuotteja lain, joten ei hajuakaan miten biisi menee (esim. tahtilaji). Nuottikirjoitus sisältää huikeasti informaatiota.

Koitappa näppäillä Paranoid pelkkien sointujen avulla ilman tietoa, että mennäänkö biisissä laukalla vai hiljaa valssahdellen tyyliin nuotiokitara, niin jopa on makkaranpaistajat ihmeissään.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Ne olis ihmeissään ihan sama minkä perusteella koittaisin sitä näppäillä.
 

Örfil

Guest
Täsmää.

Veikkaukseni "Yö" oli niin lähellä että vaadin 1/4 pistettä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Lienee ok jos kirjoittaa arvattavan rivin eri sävellajista kuin alkuperäinen? Syksyn sävel mennee e-mollissa alkuperäisenä, mutta minä jos olisin päättänyt arvuuttaa sen, olisin pianistina tapaillut sen a-mollissa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lienee ok jos kirjoittaa arvattavan rivin eri sävellajista kuin alkuperäinen? Syksyn sävel mennee e-mollissa alkuperäisenä, mutta minä jos olisin päättänyt arvuuttaa sen, olisin pianistina tapaillut sen a-mollissa?
Kyllä käy. Minä soitan koskettimilla melkein kaiken c-mollissa tai c-duurissa, mutta kitaralla a- tai e-mollissa tai noiden rinnakkaisduureissa. Joskus myös D-duurissa. Toki tuota Syksyn säveltä varten katsoin soinnut lähteestä, vaikka olen itsekin sitä keikalla vetänyt kitaran kanssa (taisin muuten vetää sen a-mollissa).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkistin pitkän ja lyhyen tavun eron. Suomessa lyhyitä tavuja ovat vain ne, jotka päättyvät lyhyeen vokaaliin, kaikki muut ovat pitkiä. Eli ainakin osin vedin pieleen tuossa Syksyn sävelessä. Mutta nyt sitten oikeammin:

TEHTÄVÄ KAKSI
edelleen ensimmäisestä säkeistöstä on kyse.

Koodi:
C                     Em
  . . - - . - . . - . -
    D                 C/E
- . - . - . . - . - - -
C                   Em
  . . - . - - . . - -
    D                 C/E
- . . - . - . - . - . -
Suuressa Pop-toivelaulukirjassa kappale on sävellajissa, jossa ensimmäinen sointu on G, joten se lienee alkuperäinen.
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Jumituin Eppu normaaliin, enkä pääse siitä irti mitenkään. Jostain kaukaisuudesta tulee lisäksi mieleen sointukulkua tapaileva, yksinkertainen melodiakin, mutta en saa siitä kiinni.
Hankalaa yrittää miettiä kun päässä soi väärä sointukulku ja luultavasti väärä melodiakin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Aika vaikeaa kun ei ole tahtimerkintöjä. Tämä ei aukene ainakaan minulle ilman niitä. Eikä toki välttämättä niiden kanssakaan.
 
Ylös