STCC 2017

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eilisissä aika-ajoissa paalulle ajoi Kristoffersson Motorsportin Golfilla tallipäällikkö Tommyn poika Johan.

Suomalaisista paras oli yhdeksänteen ruutuun yltänyt Antti Buri. Ensimmäisessä aika-ajossa suomalaisista paras oli kuudenneksi nopeimpana Joonas Lappalainen, joka kuitenkin romahti toisen aika-ajon viimeiseksi 0,787 sekuntia ensimmäisen osion aikaansa hitaammalla kierroksella.

LMS:n kuljettajat olivat aika-ajoissa liikkeellä sikäli poikkeuksellisella taktiikalla, että nelikko pyöri radalla koko ensimmäisen osion ajan alusta loppuun käymättä kertaakaan ratavarikolla. Kierroksia kertyikin 10–11. Vertailun vuoksi Lappalainen ajoi ensimmäisessä aika-ajossa vain neljä kierrosta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Antti Buri innostui TCR-autoista – tavoitteena lisää voittoja

Siinä vähän hinnoistakin osviittaa:

– Audi, Seat ja Golf ovat käytännössä samoja autoja. Auton katteet ovat vaan erit. Audi pohjautuu RS3-malliin, mutta se etuvetoinen koska säännöt sanovat niin. Audia myös rokotetaan lisäpainoilla jostain syystä. Golf on 35 kg kevyempi ja 10 mm matalampi. Seat Sport tekee nämä kaikki autot.

Paljonko maksaa TCR-auto vuokralle sinun kauttasi?

– Sanotaanko näin, että se on lähemmäs 20000 euroa per viikonloppu, Buri laskee.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Ihan leppoisa kisapäivä oli aurinkoisella Alastarolla. Tykättiin tuosta aikataulutuksesta, että ainoastaan lauantaina ajetaan kilpaa ja yhdeksän kisalähtöä 5,5 tunnissa. Aikataulussa tottakai pysyttiin televisioinnin takia.

Kilpailijamäärän vähäisyys oli ainoa huono puoli. Pääluokan viimeisessä lähdössä taisi rataa kiertää vain 16 autoa ja enimmillään 19. Porscheja oli 11, Relluja 6 ja formuloita 6-8. TCR:ssä ja Porscheissa oli ihan viihdyttävät kisalähdöt.

Knutstorpissa oli ollut 7500 katsojaa, Alastarolla oli odotetusti hieman vähemmän...
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Tuossa olisi kuvaa kisoista, 3 tuntia kestää ja sisältää myös lisäluokat.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Loimaan kuutamoajot?

JJV:n tapaan vierailin Alastaron STCC-osakilpailussa lauantaina. Tämä oli samalla myös ensimmäinen visiittini Alastaron moottoriradalle aikoihin. Itse rata ei suuria intohimoja minussa herätä hyvien katselupaikkojen määrän ollessa rajallinen. Yleisön ja pääsuoran välissä on leveähkö dragstrip ja lisäksi ainoastaan takakaarteeseen on ilman akkrediointia mitään asiaa.

STCC:n lähdöt olivat kuitenkin mielenkiintosia ja Alastaron rata tarjosi pääluokan osalta jopa mahdollisuuksia hyville kamppailuille. Kamppailut käytiin kuitenkin muista sijoituksista kuin voitosta Johan Kristofferssonin ajaessa ylivoimaiseen voittoon kaikissa kolmessa lauantailähdössä. Siirtyminen TCR-kalustoon vaikuttaa sarjan tulevaisuuden kannalta hyvältä siirrolta. Luokka voi tehdä touring-autoille saman kuin GT3 urheiluautoille, TCR-autoilla ajetaan monessa maassa, joten autoja, osia ja tietotaitoa on tarjolla.

Täyteluokissa lähtöruudukko näytti ajoittain aneemiselta. Porsche Cupissa riitti vielä tapahtumia, vaikkakin Facebookissa hehkutettua Suomi-Ruotsi maaottelua ei nähtykään Kasin ollessa ainoa suomalainen kuljettaja. Tiedä sitten mistä johtuu kotimaan Porsche-kuljettajien haluttomuus ajaa ruotsalaisia vastaan; SVT:n televisiointi olisi tuonut näkyvyyttä ja mitään kestävyyskisoja eivät Ruotsin cup-kisatkaan ole. Formula STCC:ssä tekniikkamurheet verottivat jo ennestään pientä osanottajamäärää ja Clio Cupin osallistujamäärä oli pieni jopa klubiradalle.

Paikan päällä arvoisin ihmisiä olleen parhaimmillaan muutama sata. STCC:n kolmannen lähdön aikoihin katsojia lehtereillä oli enää kourallinen. Ehkäpä jääkiekon MM-välierä vähensi ainakin pitkänmatkalaisten määrää? Epäilyksestä huolimatta eräs ihmettelyn aihe oli markkinoinnin puute. Paikan päällä kuulostellun mukaan moni muukin ihmetteli samaa. Alastarolla ajettiin kuitenkin kv-kisaa autoilla, joilla on oikeasti jotain relevanssia autoteollisuuden trendien kanssa. Olen varma että yleisöä olisi ollut edes hitusen enemmän mikäli mainontaa olisi ollut muutakin kuin Fb-sivu.

Eikä siihen mainontaan tarvitse edes jättimäistä budjettia, ihmettelin myös miten radalle löytääkseen oli turvauduttava navigaattoriin kunnes kohtaa lakonisen Moottoriurheilukeskus 2 -kyltin. Mikä estäisi kyltittämästä tienvarsia Loimaalta asti pahvitauluilla joissa lukee "Rata-ajot Alastarolla lauantaina"? Kilpailun jäädessä suomalaisen valtamedian ulkopuolelle, ei voida vain pyöritellä peukaloita.

Kisalähdöt kuitenkin tarjosivat jännittäviä hetkiä ja sääkin suosi, aurinko paistoi lämpötilan ollessa parhaillaan 22 astetta.

Linkin takana muutama kuva paikan päältä
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Itse rata ei suuria intohimoja minussa herätä hyvien katselupaikkojen määrän ollessa rajallinen. Yleisön ja pääsuoran välissä on leveähkö dragstrip ja lisäksi ainoastaan takakaarteeseen on ilman akkrediointia mitään asiaa.
Oltiin isäukon kanssa kahdestaan mielestäni radan selkeästi parhaimmilla paikoilla; lähellä ykkösmutkaa, riittävän alhaalla jotta mäntyjen kasvustot ei peitä näkyvyyttä. Sieltä näki jokaisen mutkan ja pystyi helposti seuraamaan taisteluja. Mutta aika kaukana radasta tuolla tosiaan ollaan joka kohdassa. Eipä siellä maksavia katsojia tainnut olla sen enempää kuin SM-ratakisoissakaan on joskus vuosia sitten ollut, kun siellä oon viimeks käyny.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Oltiin isäukon kanssa kahdestaan mielestäni radan selkeästi parhaimmilla paikoilla; lähellä ykkösmutkaa, riittävän alhaalla jotta mäntyjen kasvustot ei peitä näkyvyyttä. Sieltä näki jokaisen mutkan ja pystyi helposti seuraamaan taisteluja. Mutta aika kaukana radasta tuolla tosiaan ollaan joka kohdassa. Eipä siellä maksavia katsojia tainnut olla sen enempää kuin SM-ratakisoissakaan on joskus vuosia sitten ollut, kun siellä oon viimeks käyny.
Mitä mieltä olit tapahtuman hinnoittelusta? Nettitiedoista poiketen hinta portilla ei ollut 25 euroa vaan tasan kaksi kymppiä pyydettiin mikä oli ihan positiivinen asia. Hinta oli mielestäni ihan kohtuullinen kun ottaa huomioon että STCC:n organisaatio ottaa oman provikkansa. Mutta vähemmän perehtynyt saattaisi olettaa tapahtuman olevan ilmainen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Mitä mieltä olit tapahtuman hinnoittelusta?
Tuo 25 euroa taisi olla aluksi hinta, kun suunnittelivat ennakkomyyntiä? Kyllä se kakskymppiä portilla jo pari viikkoa sarjan sivuilla luki.
Rallicrossin ja ratojen SM-sarjoissa on 15 euroa, ehkä sen vitosen kansainvälisyydestä maksoi :D

En usko lipun hinnalla yleisön määrään suurta vaikutusta Alastarolla olevan (Ahvenistolla ehkä), kun suurin osa tuonne kuitenkin joutuu jonkun verran matkustamaan. Ja taisi kiihdytyskisoissa liput olla enimmillään viisikymppiä, silloin kun mäkin niissä käymisen lopetin hintojen takia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Ja taisi kiihdytyskisoissa liput olla enimmillään viisikymppiä, silloin kun mäkin niissä käymisen lopetin hintojen takia.
Fyyra on hinnoittelullaan pitänyt minut poissa American Car Show'sta jo vuosia. Kiihdytyskisoissa taitaa lippujen hintaa nostaa myös kaikki FIA-kelpoisuuteen liittyvät kustannukset.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ikävästi päällekkäin Riihimäki rallin kanssa...
Kommentoidaan sen verran että Riihimäki-rallia mainostettiin jollain radiokanavalla, jota en normaalisti viimeaikoina ole kuunnellut. City? Vai Iskelmä? Lisäksi tienvarsimainoksia oli sen verran että esim. hyvinkääläiset kolleegani olivat huomanneet ja kyselivät menenkö paikalle.
Rallipaketille 20€ on korkeahko hinta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Tämä kausi on laatuaan ensimmäinen kun Solution F:n valmistamat spec-siluetit korvattiin raakakoriin pohjaavalla TCR-kalustolla.
Mitä en pidä lainkaan positiivisena asiana. Tokihan keskimoottooriset Solution F protot olivat paljon mielenkiintoisempia kuin nämä TCR:n Sport 2000 autoja muistuttavat kauppakassit.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Mitä en pidä lainkaan positiivisena asiana. Tokihan keskimoottooriset Solution F protot olivat paljon mielenkiintoisempia kuin nämä TCR:n Sport 2000 autoja muistuttavat kauppakassit.
Suoraan sanottuna minäkään en innostu kilpailuista, joiden koko gridin voi nähdä myös lähi-Prisman parkkipaikalla. Marraskuisena tiistaina. Tätä koulukuntaa edusti Sport 2000 ja sitä edustavat V/T1600-luokat. TCR on mielestäni riittävän etäällä vakioautosta ja säännöt ovat kansainvälisesti yhtenevät. Ja toisaalta Solution F-protot eivät ole katoamassa kokonaan, vaan ovat sallittuja Swedish GT:ssä.
 
Ylös