sukupolvenvaihdos

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viime kauden jälkeen MotoGPn ikänestorit saivat väistyä nuoren polven edestä. Viimevuotisista yli kolmekymppisistä Troy Bayliss, Alex Barros ja viimeisimpänä Max Biaggi siirtyvät SuperBiken puolelle. Myöskään Ruben Xaus ei saanut MotoGP-paikkaa eli SuperBike kutsui häntäkin.

Carlos Checa on ongelman edessä, kun sopimus oli jo solmittu Sito Ponsin tiimin kanssa, mutta tiimihän joutuu pitämään ainakin yhden välivuoden pääsponsori Camelin loikattua Yamahalle. Checakin saattaa joutua etsimään töitä SuperBiken puolelle.

Uusia nuoria kuskeja tulee MotoGP -puolelle mm. Dani Pedrosa ja Casey Stoner Hondalle ja Randy de Puniet Kawasakille.

Kokonaisuudessahan MotoGP kärsii sponssien puutteesta. Myös pyörämerkkejä on vähemmän kuin sarjaa suunnitellessa toivottiin. Yksi kova tekijä vuoden päästä lienee Mario Illienin suunnitteleman moottorin ja Eskil Suterin tekemän rungon yhdistelmä, joka saa kylkeensä merkin joka pulittaa eniten.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mutta Biaggi-lippistä en myy! :mad_old:
Biaggin Superbikeen siirto ei ole ilmeisesti vielä ihan varma.

Myös Roberto Rolfo siirtyy Superbikeen eli se sarja saa melkoisen piristysruiskeen. Listalta unohtui MotoGP-tulokkaista mainita Chris Vermeylen, joka oli kärkikuskeja viime vuonna Superbikessa.
 

Juoni

Member
Liittynyt
14.6.2004
Viestit
16
Sijainti
Helsinki, Finland
de rong sanoi:
Ei tullu Biaggista MotoGP:n valtiasta sitten ikinä.
Ei tullu ei, vaikka aikanaan pidettiin(?) melkoisena ihmetapauksena. Lähimpänä taisi olla tulokaskaudellaan Doohania vastaan. Silloin tosin 2-tahtipelillä.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
viime kaudenhan piti olla biaggille SE vuosi, mutta eipa siita paljoa tullut, mesataruustoiveet haudattiin jo ennen kauden puolivalia, voittotili jai nollaan, ja varsinkin loppukaudella Hayden vei italialaista aika puhtaasti.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Juoni sanoi:
Ei tullu ei, vaikka aikanaan pidettiin(?) melkoisena ihmetapauksena. Lähimpänä taisi olla tulokaskaudellaan Doohania vastaan. Silloin tosin 2-tahtipelillä.
Niin no kakstahtisiahan ne oli MotoGP:hen asti. Onkos MotoGP:n perustamisesta nyt 4 vuotta...
 

Juoni

Member
Liittynyt
14.6.2004
Viestit
16
Sijainti
Helsinki, Finland
Matxi sanoi:
Niin no kakstahtisiahan ne oli MotoGP:hen asti. Onkos MotoGP:n perustamisesta nyt 4 vuotta...
Tarkoitin siis lähinnä että liekö Biaggi enempi 2tahti-miehiä noin yleisesti, kun neljä 250-mm:ää voitti ja hyvin kulki vielä 500:sten aikaan. Tulokaskauttaan auttoi vielä se että siirryttiin lyijyttömään bensaan, jolloin viissatkuakin pystyi ajamaan kuin 250:sta.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Juoni sanoi:
Tarkoitin siis lähinnä että liekö Biaggi enempi 2tahti-miehiä noin yleisesti, kun neljä 250-mm:ää voitti ja hyvin kulki vielä 500:sten aikaan. Tulokaskauttaan auttoi vielä se että siirryttiin lyijyttömään bensaan, jolloin viissatkuakin pystyi ajamaan kuin 250:sta.
Yleisesti 500cc pidettiin paljon vaikeampina ajaa kuin nykyisiä MotoGP-pyöriä. Kyllä Biaggi pärjäsi nelitahtisillakin aluksi ihan hyvin.

Biaggin siirtyminen Supebikeen ei onnistunutkaan, Suzukin mukaan mies oli liian myöhään vonkumassa pyörää. Työttömyys uhkaa?! Checa sai ilmeisesti paikan MotoGP-luokan Tech3-tallin Yamahalle.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
jupla sanoi:
Kiinnostaako tää muuten ketään muuta, hä? Taitaa McLarenin takahärpäkkeen lisäsiiven kälynkaiman kulma olla useimmille kiinnostavampi aihe...

Kyllä mua ainakin. Kunhan kausi vähä lähenee.
Superbikehan alkaa jo täs kuussa.

Nää MP-kisat on mun mielestä juuri sitä parasta viihdettä!
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jos joku tulee lyömään Rossin aikoinaan se on tietysti Dani Pedrosa, the Next One...vai onko joku eri mieltä?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
de rong sanoi:
Jos joku tulee lyömään Rossin aikoinaan se on tietysti Dani Pedrosa, the Next One...vai onko joku eri mieltä?
Rossi itsekin kokee Danin jo suurimmaksi uhkakseen. Ongelma on Pedrosan pienuus, 49 -kiloinen kuski saa taistella tosissaan vääntäessään MotoGP-raaseria radalla. Malesian testeissä Dani kertoi olleensa aivan puhki 13 kiekan jälkeen. Etenkin jarrutukset ottivat voimille. Papua pitäisi saada lisää. Vauhti kyllä riittää.

Toinen joka on vakuuttanut on Casey Stoner.

Malesiassa Rossi masensi muut reilu viikko sitten, kun ajoi kisarenkailla lähes yhtä kovaa kuin muut aika-ajonakeilla. Kisasimulaation nopeimmat kierrosajatkin tulivat ihan lopussa (2.02 ja osia, viime vuoden kisassa viimeiset kiekat Rossilla +2.04).

Mutta toivotaan että esim. Ducati antaa kunnon vastuksen!

Superbike-sarja sai kyllä aika paljon lisämielenkiintoa - ja tietysti Supersport kun mukana ovat Lauslehto ja V. Kallio.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
jupla sanoi:
Rossi itsekin kokee Danin jo suurimmaksi uhkakseen. Ongelma on Pedrosan pienuus, 49 -kiloinen kuski saa taistella tosissaan vääntäessään MotoGP-raaseria radalla. Malesian testeissä Dani kertoi olleensa aivan puhki 13 kiekan jälkeen. Etenkin jarrutukset ottivat voimille. Papua pitäisi saada lisää. Vauhti kyllä riittää.

Toinen joka on vakuuttanut on Casey Stoner.

Malesiassa Rossi masensi muut reilu viikko sitten, kun ajoi kisarenkailla lähes yhtä kovaa kuin muut aika-ajonakeilla. Kisasimulaation nopeimmat kierrosajatkin tulivat ihan lopussa (2.02 ja osia, viime vuoden kisassa viimeiset kiekat Rossilla +2.04).

Mutta toivotaan että esim. Ducati antaa kunnon vastuksen!

Superbike-sarja sai kyllä aika paljon lisämielenkiintoa - ja tietysti Supersport kun mukana ovat Lauslehto ja V. Kallio.
Suomalaisittain vähän lakonista, että Stoner on jo MotoGP:ssä ja ex-tallikaveri Kallio löi itsensä läpi vasta piikeissä...tiedä sit. :doubtful:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Siellähän se Karloskin pörrää muiden seassa Yamaha-ha-halla.
Kaikesta päätellen mielenkiintoinen kausi taas edessä ja (taas :D ) täytyy todeta että ei se Rossi mestaruus ole kirkossa kuulutettu. Melandri on ilmanmuuta kova luu oppivuosiensa jälkeen ja jos Ducati on saanut parannettua pyöränsä ajettavuutta koko kisamatkaa ajatellen niin ei Yamaha olekkaan paras pyörä.
Capirossi voi hyvinkin yltää mestaruuteen eikä tietenkään pidä laskea ulos Seteä.. :tongue:
Ehkä eniten yllättää Kawasakin kovat ajat..ja Robertsin KR211V-Honda!

1. Marco Melandri ITA Fortuna Honda 2min 1.66 secs (Tues)
2. Shinya Nakano JPN Kawasaki Racing Team 2min 1.8 secs (Weds)
3. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team 2min 1.87 secs (Weds)
4. Valentino Rossi ITA Camel Yamaha Team 2min 1.89 secs (Weds)
5. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team 2min 1.89 secs (Tues)
6. John Hopkins USA Team Suzuki MotoGP 2min 1.9 secs (Weds)
7. Colin Edwards USA Camel Yamaha Team 2min 2 secs (Tues)
8. Carlos Checa SPA Tech 3 Yamaha 2min 2.06 secs (Weds)
9. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team 2min 2.37 secs (Weds)
10. Makoto Tamada JPN Konica Minolta Honda 2min 2.56 secs (Weds)
11. Toni Elias SPA Fortuna Honda 2min 2.62 secs (Weds)
12. Sete Gibernau SPA Ducati Marlboro Team 2min 2.65 secs (Thurs)
13. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team 2min 2.86 secs (Tues/Thurs)
14. Kenny Roberts USA Team Roberts 2min 2.95 secs (Weds)
15. Chris Vermulen AUS Team Suzuki MotoGP 2min 3.18 secs (Weds)
16. Casey Stoner AUS Honda LCR 2min 3.4 secs (Tues)
17. Alex Hofmann GER Team d'Antin Pramac 2min 4.18 secs (Thurs)
18. Jose Luis Cardoso SPA Team d'Antin Pramac 2min 4.65 secs (Weds)
19. James Ellison GBR Tech 3 Yamaha 2min 5.08 secs (Thurs)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kovasti kautta odotellaan jo! Camel-Yamaha on tyylikäs! :thumbup:

MotoGP:ssä Bridgestonet (Ducati, Suzuki, Kawasaki) eivät kai oikein kestä vielä kisamatkaa kunnolla, mutta testaus on armotonta.

MotorSport aktuellissa oli muuten kuva BMW:n MotoGP-pyörästä. Projekti on ollut "salainen" ja piiitkä. Vanha maestro Luca Cadalora on testaillut pyörää. Eivät olleet Lucan kommentit ylistäviä; vaarallisin kapine millä on koskaan ajanut! Kyseessä siis 3-sylinterinen 990cc, josta pitäisi tehdä kompaktimpi 800cc ensi kaudeksi. Ei antanut lehden toimittajakaan paljon armoa: ainakin 1 sylinteri liian vähän ja design kuin 1990-luvun alusta! :thumbfh:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Mielenkiintoinen kausi todellakin tulossa!
Motogpssä kaikki "isot" tallit on aika samassa vauhdissa.
KR on myös näyttänyt et kunnon koneella tosiaan tapahtuu.
Ehkäpä tilanne on enemmän motivoiva myös KR Jrllekin kun on ns. yksityistallis.

250cc on mielenkiintoista nähä mihin KTM kerkeää kauden aikana.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Kokonaisuudessahan MotoGP kärsii sponssien puutteesta. Myös pyörämerkkejä on vähemmän kuin sarjaa suunnitellessa toivottiin. Yksi kova tekijä vuoden päästä lienee Mario Illienin suunnitteleman moottorin ja Eskil Suterin tekemän rungon yhdistelmä, joka saa kylkeensä merkin joka pulittaa eniten.
MSa:n mukaan uusi 800cc moottori on ollut penkissä rääkättävänä huhtikuun lopulta lähtien. Illien ja Suter tuntuvat olevan innoissaan projektista ja vakuuttuneita sen onnistumisesta. Moottorissa ei käytetä liikaa F1-tekniikkaa, kuten epäonnistuneissa Sauberin ja KTMn moottoreissa. Kokonainen pyörä olisi valmis kesäkuun lopussa. Testikuskina toimii aluksi ex-kisakuski Suter itse, mutta Biaggiakin on väläytelty testikuskiksi.

Jos jollakulla on ongelmia liian ison pankkitilin takia, niin tässä ollis mahdollisuus ongelman hoitoon: osta pyörä moottorineen pois ja pane siihen vaikka oma nimesi! MotoGP-tiimi kahdella kuskilla maksaisi arviolta 20-25 miljuunaa juroa kaudessa.
 
Ylös