Suomen A1 GP-talli

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Salo puuhamiehenä Suomen A1 GP-tallille

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Maajoukkueiden formulasarja A1 Grand Prix käynnistyi puolitoista viikkoa sitten Hollannin Zandvoortin radalla ja 11 osakilpailun kausi päättyy toukokuussa Silverstonessa.

Entinen F1-tähti Mika Salo on käärinyt hihansa, että viimeistään ensi kaudella mukana olisi myös Suomen edustusauto.

Periaatteessa kalusto olisi jo valmiina. Salon aikanaan kansainväliselle F3-huipulle nostanut Alan Docking ajaa jo Australian maajoukkueen autoa, jota ajaa Ian Dyk.

- Dockingilla olisi toinenkin auto, jonka saisimme Suomen väreihin, Salo selvitti.

Ihan halpaa lystiä ei ole A1 GP-sarjaan liittyminen uutena kansakuntana. Salon mukaan budjetista uupuu pyöreät miljoona euroa, jotta Suomi saataisiin mukaan taistelemaan tämänkin sarjan voitosta.

Kuljettajaehdokkaan Salo nimeäisi suoralta kädeltä.

- Mielestäni Suomen kuski voisi olla vain Toni Vilander. Hän on huippuammattilainen, sopivassa iässä ja voisi tässä sarjassa hankkia lisää kansainvälistä nostetta.

Salo ja Vilander ajavat kummatkin Ferrari 430:llä GT-radoilla ja GT2-luokassa. Salo on valloittamassa Amerikan mestaruuden helpolla, kun Vilander ja Jörg Müller menevät FIA:n sarjassa Zolderin päätöskisaan vain yhden pisteen johtoasemassa.

A1 GP-sarjassa ajaa tällä hetkellä 22 maan edustusautot. Avauskisan voitot menivät Etelä-Afrikan Andreas Zauggille ja Iso-Britannian Oliver Jarvisille.

Julkaistu 10.10.2007 22:07:41

Olis kylla hieno juttu, etta saatais suomen talli mukaan, olen joutunut fanittamaan Etela-Afrikkaa ja alkaahan niita tuloksia heillekin tulla, mutta olis se vaan eri hienoa saada oman maan auto kisoihin.

Eika toi ehdotus kuskistakaan ole huono:thumbup:
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tää Ferrarin mukaantulo on oikeasti todella iso juttu. Salon intressi hommaan varmaan juontuu tuosta, kun kontaktit Ferrarille on olemassa. Tieten Suomesta Sponssi-rahan löytäminen ei ole kovin helppoa. Tässä olisi kyllä hyvä mahdollisuus nostaa se vuosikymmeniä puheissa ollut Team Finland kunnolla pinnalle. Nyt pitäisi olla hyviä puhemiehiä, näkisin että Ferrarin mukaantulon myötä sarjan näkyvyys paranee kautta maailman.

Suomen nimen näkyminen tässä yhteydessä olisi pelkästään positiivista. Meillä on kova moottoriurheilu-maine, joten Team Finland olisi ennakkosuosikki. Tällaisen julkisuuden kautta voitaisiin yhdistää Suomi korkean teknologian maaksi.Monelle firmalle miljoona tai sadat tuhannet eurot on kuitenkin pieniä rahoja verrattuna siihen että vastineeksi saisi hyvää näkyvyyttä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Salohan taisi puhua tuosta Suomen joukkueesta jo alkukesästä, jolloin Ferrari-diilistä ei ainakaan julkisuudessa liikkunut edes huhuja, joten tuskin tuo innostus sarjaakohtaan pelkästään Ferrari-kytkyistä johtuu... Olisikohan paremminkin niin, että F3-tallian perustaessa on tullut Alan Dockingin kanssa tästäkin sarjasta puhetta. Mene ja tiedä.

Ferrarin mukaan tulo on kyllä tuon puuttuvan miljoonan löytämiseksi loistava asia. Suomessa ei rata-autoilu F1:stä lukuunottamatta oli järin tunnettua ja suosittua, joten homman ideaa lienee helpompi myydä rahoittajille kun autot tulevat pajasta, joka kaikkein vahvimmin mielletään F1-tehtaaksi.

Ferrari on iso juttu myös sarjalle, sillä se luultavasti lisää näkyvyyttä ja kiinnostusta myös muualla kuin täällä Suomessa. Lisäksi diiliin kuuluu Ferrarin nimen käyttäminen oheiskrääsässä, mikä lisännee myyntiä.

btw, onkos tämä ensimmäinen kerta reiluun 30 vuoteen kun Ferrari toimittaa moottoreita muuhun formulasarjaan kuin F1? 70-luvullahan F2 EM-sarjassa oli Fefen 2-litrainen V8 "Dino".
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka A1GP:n konsepti on tyystin erilainen kuin F1:n, niin ainakin potentiaalia on sille, että sarja voisi Suomessakin kiinnostaa. Kyllä Suomen väreissä olevaa autoa halutaan täällä kannustaa. Sarja erittäin todennäköisesti myös televisioitaisiin täällä suomalaisosallistumisen myötä. Mikäs sen mukavampaa.

Sitä kautta sponsorirahoitustakin voisi löytyä, vaikka toki kansainvälisessä sarjassa sponsorien pääkohderyhmät löytyvät ulkomailta. Toisaalta A1GP:ssä sponsorit eivät ole niin näkyvässä roolissa itse autossa kuin esimerkiksi ykkösissä.

A1GP toimii omalla konseptillaan ainakin joten kuten, mutta onko A2GP:lle enää tilaa?
pmv sanoi:
Tällaisen julkisuuden kautta voitaisiin yhdistää Suomi korkean teknologian maaksi.
En minä ainakaan osaa ajatella, että yksityyppiluokassa ajaminen (saati sen sponsorointi) erityisesti tuollaista mielikuvaa loisi.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
luulin eka että toi a2gp oli joku vitsi, mut vierailu kotisivuilla kertokin totuuden...

Minkäs kokonen mylly toi ferrarin a1gp:n kone on ja pohajutuuko se tän hetkiseen f1-koneeseen?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
WebSlave sanoi:
Sarja erittäin todennäköisesti myös televisioitaisiin täällä suomalaisosallistumisen myötä.
Olen samaa mieltä tuosta vahvennetusta. Urheilukanavan, Maikkarin ja Nelosen moottoriurheilutarjonta on ollut aika kattavaa, ja onhan Eurosporttikin laskettava kai mukaan, vaikkei suomalainen kanava olekaan.
Kyllä joku noista varmaan sarjan ottaisi tarjontaansa mukaan, jos Suomi-talli olisi mukana.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kovin helppoa ei valitettavasti taida olla löytää miljoonaa euroa vuodessa oman auton pyörittämiseen. Salo on yhteyksiensä avulla varmistanut lähinnä vain sen, että auto on tarjolla, jos vain rahat ensin löytyvät. Varsinaisesta rahoituksesta ei vielä ole mitään tietoa.

Sitä en epäile, etteikö sarjan televisiointi Suomi tiimin mukaantulon myötä alkaisi kiinnostaa. Saattaisivat vain valitettavasti olla maksukanvat ensimmäisenä liikkeellä. Eurosport ei kansainvälisenä kanavana varmastikään muokkaisi lähetyksiän pelkästään Suomi -tiimin takia, mutta jos sarjaa muista syistä televisioitaisiin tarjottaisiin todennäköisesti myös suomenkielinen selostus.

A1GP on ilmeisesti vahvassa myötätuulessa. Pitkäaikainen sopimus Ferrarin kanssa vie pohjan pois huhuilta sarjan kaatumisesta ja tätä kautta myös kiinnostus sarjaa kohtaan kasvaa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
burb sanoi:
Olen samaa mieltä tuosta vahvennetusta. Urheilukanavan, Maikkarin ja Nelosen moottoriurheilutarjonta on ollut aika kattavaa, ja onhan Eurosporttikin laskettava kai mukaan, vaikkei suomalainen kanava olekaan.
Kyllä joku noista varmaan sarjan ottaisi tarjontaansa mukaan, jos Suomi-talli olisi mukana.
Toivottavasti ei tule Eurosportille. Ei näy enää täällä päin. :(

Urheilukanavalle tai Neloselle A1GP voisi olla erittäin hyvä lisä. Todennäköisesti tulisi enemmän katsojia kuin kaiken maailman Deeteeämmille. Lisäksi sarjaa kisataan "talvikaudella" niin ettei Maikkarin ykköset ja rallit painaisi päälle. :alppu:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Otto Hokkanen sanoi:
Ottaen huomioon Salon suhteet Maiggariin, ei TV-kanavaa tarvinne kauheasti arvailla.
Toivottavasti eivät sullo sitä sinne kanavapakettiin. Olisi kiva kattoa moottoriurheilua suorana ihan niiden peruskanavaltakin. :nope: :jaska:
 

Juppi

Well-known member
Liittynyt
24.9.2007
Viestit
300
Sijainti
Jkl
Mikäli maikkarille menee, lienee turha toivoa, että näkyisi suorana pääkanavalla. Mikäs sen parempi lisä maksupaketiin, kuin uusi suomalaisväritteinen moottoriurheilulaji, jossa mahdollisuudet menesykseen ovat hyvät :dunno:
 

Rednef

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
103
Vähän ehkä aikaista voivotella millä kanavalla näkyy...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kyllä A1GP:hen toivoo Suomi -tiimiä, ihan televisionnista riippumatta. Tuo on kuitenkin vahvasti nousemassa tärkeimmäksi formulaluokaksi heti GP2:n jälkeen. Ainakin A1GP:ssä menestyvät kuljettajat ovat jo nyt esillä F1-kuljettajaspekulaatioissa.

Kiinnostavaa tässä yhteydessä on myös sarjan pomon suunnitelma oman F1-tallin ostamisesta. Se ei ainakaan vähentäisi A1GP:n parhaimmiston mahdollisuuksia saada F1-testejä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Toivottavasti ei tule Eurosportille. Ei näy enää täällä päin. :(

Urheilukanavalle tai Neloselle A1GP voisi olla erittäin hyvä lisä. Todennäköisesti tulisi enemmän katsojia kuin kaiken maailman Deeteeämmille. Lisäksi sarjaa kisataan "talvikaudella" niin ettei Maikkarin ykköset ja rallit painaisi päälle. :alppu:
Eipä näy Eurosport Soneran kaapelissakaan, joten toivoa sopii, että jokin suomalaisista kanavista sen ottaisi. Uskon kyllä, että ottaisi, näytettiinhän jopa Salon CART-kisoja varsin lyhyellä varoitusajalla. Todennäköisin vaihtoehto toki on Maikkarin MAX, mutta ei se minua haittaa, sehän kuuluu jokaisen F1-fanin pakollisiin hankintoihin joka tapauksessa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Kyllä se todennäköisesti joku suomalaiskanava olisi, joka oikeudet ottaisi, jos Suomen talli saataisiin mukaan. Sitä kyllä kaivattaisiin, on Suomi kuitenkin yksi tunnetuimmista autourheilumaista joka ei ole sarjassa mukana. Oikeastaan vain Espanjan voi laskea samaan kastiin, kun katsoo viime aikaista menestystä eri autourheiluluokissa.

Vilander olisi toki hyvä kuljettaja, mutta en suosittelisi pelkästään yhtä kuskia, samalla voisi antaa näyttöpaikkoja nuorille, eri pikkuformulaluokkia kiertäville kuskeille.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
SOKO sanoi:
Tuo on kuitenkin vahvasti nousemassa tärkeimmäksi formulaluokaksi heti GP2:n jälkeen. Ainakin A1GP:ssä menestyvät kuljettajat ovat jo nyt esillä F1-kuljettajaspekulaatioissa.
Eiköhän se ole selvää, että Hülkenberg on matkallaan F1-sarjaan, mutta kykyjensä lisäksi tietä on silottamassa hyvät taustajoukot. Hänen lisäkseen en ole kuullut kenenkään muun olevan mukana missään spekulaatioissa. Karthikeyan on poikkeus, joka vahvistaa säännön. Hülkenbergin saapumistakin saadaan odottaa vielä tovi, sillä poika ajaa vasta F3-sarjassa. Kertoo paljon A1-sarjan paikasta kansainvälisessä moottoriurheiluhierarkiassa, kun mestari on vasta kolmosissa.

Ferrarin mukaan tulo on outo tapaus jo itsessään, mutta ajankohta tekee siitä vielä kummallisemman. Pat Patrick käytti 80-luvun lopussa Ferrarin suunnittelemaa Indymoottoria, mutta nimi oli silloin Alfa Romeo. Moottori oli kuitenkin täysin Ferrarin käsialaa ja ennen kuin Patrick osti projektin täysin itselleen, sitä myös huollettiin Ferrarin tehtailla.
Ei ole mikään salaisuus, että Bernard on aina halunnut varmistaa yksinoikeutensa moottoriurheilumaailman legendaarisimpaan merkkiin. Ecclestone ei ollut myöskään innostunut A1-sarjan perustamisesta ja huusi, potki, kiristi sekä huijasi alussa ratojen omistajia sekä kilpailupromoottoreja tavalla, joka toi jälleen mieleen 90-luvun alun ”taistelun Australiasta.” Pieni-suuri-mies ei pidä häviämisestä, mutta Australian hän silloin hävisi. Samaa virhettä Bernard tuskin haluaa vanhoilla päivillään enää tehdä.
Ecclestone oli viime kauden päätöskilpailussa Brands Hatchissä tapaamassa Teixeiraa ja muutaman viikon päästä Renault'n GP2 Aasia lanseerattiin samoille markkinoille.

Onko tämä nyt Ferrarin tapa ilmaista, ettei se oli tyytyväinen viime aikojen tapahtumiin kabineteissa? Hondalla ja Renault’lla on jo omat merkkiluokkansa eli voihan tämä myös olla yksi tapa rahoittaa aina kasvavia kuluja muissa projekteissa. Missä määrin Ferrari oikeasti on mukana, selviää vasta ensi vuonna.

Jotta ottaisin ihan aiheeseenkin kantaa, niin olen suhtautunut alusta asti skeptisesti tähän Suomi-projektiin. Japani, Venäjä ja Kreikka sentään löysivät rahaa lunastaakseen osallistumisensa, mutta joukkueet puuttuvat ainakin tämän vuoden ensimmäisistä kisoista. Portugali tuntuu menevän yhden kilpailun taktiikalla eteenpäin. Tämä siitäkin huolimatta, että sarjan organisaatio pyrkii pitämään tallit mukana kaikissa osakilpailuissa. Tässä vaiheessa lienee kaikille selvää, että sarja tukee mukana olevia talleja. Epäilijöiden kannattaa katsoa mitkä ovat sarjan viralliset yhteistyökumppanit ja etsiä samat logot hyvin suurina autojen kyljistä.

Ilmaiskanavalle ja suuren yleisön eteen päästessään kuitenkin uskon A1:n tarjoaman ratatuotteen – oli Suomi mukana tai ei - saavan paljon innostusta aikaan ja lopputulos saattaisi mullistaa Suomessa vallitsevan käsityksen moottoriurheilusta. Tämä olisi ainakin omasta mielestäni hyvä kehityssuunta. Pakko kai uskoa, että vanha sananlasku ”vihollisesi vihollinen on ystäväsi” pitää edelleen paikkansa.

Mikäli kiinnostus sarjaa kohtaan heräsi, niin viikonlopun Tsekin A1GP'tä pitäisi voida seurata huomenna sarjan virallisilta kotisivuilta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
CARTer sanoi:
Kertoo paljon A1-sarjan paikasta kansainvälisessä moottoriurheiluhierarkiassa, kun mestari on vasta kolmosissa.
Toisaalta tällä kaudella F1-kisoja ajaneista kuljettajista fykkösiin ovat F3-luokasta siirtyneet Trulli, Button, Vettel, Sato, Sutil, Davidson. Lisäksi Fisichella, Wurz ja Winkelhock, joilla on harha-askel koppiautoihin välissä, ovat jättäneet kolmosta nopeammat monopostot väliin.

Mitähän tämä kertoo FIA:n F1 MM-sarjan paikasta kansainvälisessä moottoriurheiluhierarkiassa?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Otto Hokkanen sanoi:
Toisaalta tällä kaudella F1-kisoja ajaneista kuljettajista fykkösiin ovat F3-luokasta siirtyneet Trulli, Button, Vettel, Sato, Sutil, Davidson. Lisäksi Fisichella, Wurz ja Winkelhock, joilla on harha-askel koppiautoihin välissä, ovat jättäneet kolmosta nopeammat monopostot väliin.

Mitähän tämä kertoo FIA:n F1 MM-sarjan paikasta kansainvälisessä moottoriurheiluhierarkiassa?
Äläkä unohda Formula Renaultien Kimi Räikköstä.
 
Ylös