Suomen MM-ralli 2021

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2744
Sijainti
Lahti
Matkakertomuksia/raportteja oli hauska lukea! Kiitos kaikille kirjoittaneille. Se on rankkaa kun rallikärpänen on kerran päässyt pahasti puraisemaan ja Suomen MM-rallia pukkaa päälle. Lihassa säästämättä ja laadussa tinkimättä on pätkille änkeäminen:)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2525
Yllättävän pahat rallikaipuut jo tulilla. No, onneksi seuraavaan Jyväskylään ei ole vielä vuotta kuitenkaan. Pitää koittaa omat kuvat reissusta käydä läpi vielä ensi viikolla ja laittaa jemmaan johonkin. Ehkä muutama oma suosikki tännekin tuupata jos muistaa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Onboardista kellotettuna Moksintien länsipuoliskolla 3,6 kilsan matkalla keskinopeudet oli sellasta 160 km/h. Tiet oli kuulemma ylipäänsä hyvässä ja nopeassa kunnossa. Omin silmin en siis nähnyt, mutta kamerassa näytti monin paikoin aika torpparilta, varmasti vuodenaika vaikuttaa. Rengasrikkojakaan ei tainnut tulla kärkikuskeille paitsi Gryazinille kaksi, jo lauantain ekoilla vedoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
244
Tiet oli kuulemma ylipäänsä hyvässä ja nopeassa kunnossa. Omin silmin en siis nähnyt, mutta kamerassa näytti monin paikoin aika torpparilta, varmasti vuodenaika vaikuttaa. Rengasrikkojakaan ei tainnut tulla kärkikuskeille paitsi Gryazinille kaksi, jo lauantain ekoilla vedoilla.
Tämä pitää paikkaansa. Tiet olivat pääasiassa todella hyvässä kunnossa, jopa pikkutiet toisella ajokerralla. Selvästi paremmassa kun edellisten vuosien kisoissa heinä-elokuun vaihteessa.
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
511
Sijainti
Piilosa
Onboardista kellotettuna Moksintien länsipuoliskolla 3,6 kilsan matkalla keskinopeudet oli sellasta 160 km/h. Tiet oli kuulemma ylipäänsä hyvässä ja nopeassa kunnossa. Omin silmin en siis nähnyt, mutta kamerassa näytti monin paikoin aika torpparilta, varmasti vuodenaika vaikuttaa. Rengasrikkojakaan ei tainnut tulla kärkikuskeille paitsi Gryazinille kaksi, jo lauantain ekoilla vedoilla.
Onko kukaan kerennyt excelöimään puoltavatko keskinopeudet kisan järjestämistä kesällä vai syksyllä?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Onko kukaan kerennyt excelöimään puoltavatko keskinopeudet kisan järjestämistä kesällä vai syksyllä?
Eipä sitä oikein saa selvitettyä, koska kisaa ei ole ajettu samoilla autoilla kesällä ja syksyllä. Kahdessa vuodessa on autot kehittyneet huimasti.
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
511
Sijainti
Piilosa
Eipä sitä oikein saa selvitettyä, koska kisaa ei ole ajettu samoilla autoilla kesällä ja syksyllä. Kahdessa vuodessa on autot kehittyneet huimasti.
No musta ei oo ees paha rasti, ensin kartoittaa minkä verran autojen nopeus on muuttunut 2019-2021 ja sitten vastaava Suomen osalta ja lopuksi näiden erotus kertoo meille vastauksen kysymykseen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2057
Sijainti
JKL
KSML:ssa vielä juttua eikä niin mukavaa. Ei se aina kesäkeliä tarvitse että voi käyttäytyä huonosti...
" Erikoiskoetta oli seuraamassa häiriköivä ulkomaalainen juopunut joukko, joka ei totellut järjestysmiesten ohjeita, neuvoa ja käskyjä. Paikalle hälytettiin poliisi selvittämään asiaa, rikoskomisario Ari Aro kertoo. "
"Keskisuomalaisen tietojen mukaan häiriköille ilmoitettiin ennen poliisia, että ek voidaan joutua keskeyttämään, jos he eivät rauhoitu.
– Kiinniotot sujuivat rauhallisesti. Lopulta erikoiskoe pystyttiin ajamaan normaalisti, Aro sanoi"
Kolme henkilöä otettiin kiinni ko. kohdasta ja poliisi käytti tilanteessa erityisesti joukkojenhallintaan koulutettua henkilöstöä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2525
KSML:ssa vielä juttua eikä niin mukavaa. Ei se aina kesäkeliä tarvitse että voi käyttäytyä huonosti...
" Erikoiskoetta oli seuraamassa häiriköivä ulkomaalainen juopunut joukko, joka ei totellut järjestysmiesten ohjeita, neuvoa ja käskyjä. Paikalle hälytettiin poliisi selvittämään asiaa, rikoskomisario Ari Aro kertoo. "
"Keskisuomalaisen tietojen mukaan häiriköille ilmoitettiin ennen poliisia, että ek voidaan joutua keskeyttämään, jos he eivät rauhoitu.
– Kiinniotot sujuivat rauhallisesti. Lopulta erikoiskoe pystyttiin ajamaan normaalisti, Aro sanoi"
Kolme henkilöä otettiin kiinni ko. kohdasta ja poliisi käytti tilanteessa erityisesti joukkojenhallintaan koulutettua henkilöstöä.
Oliko lehdessä mainintaa mistä pätkästä oli kyse?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4199
Sijainti
Parc Fermé
Arvajan ekan vedon loputtua kanssa pätkän läpi ajoi Sprinter+1kpl mp-poliisi+Pirkanmaan poliisipiirin teipein varustettu poliisi-Mondeo.

Toki 1 vetomies-kilpailija keskeytti aivan kivenheiton päähän tuosta paikasta missä tuli bongattua, oisko sitten olleet vaan pätkän läpi ajamassa ja varmistamassa et huoltoauto pääsee noutamaan pätkän varresta turvallisesti? (sama kilpuri nimittäin ei ollut enää 2. vedolla samassa paikassa)
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
511
Sijainti
Piilosa
Palataan kuuden maissa vielä fiilistelemään rallia katsojan näkökulmasta läpi. Linkki tutusti Twitch / Joonas Lönn
Punastuin! Kaur meni siinä Paskolammen alla olevassa risteysvasurissa, Paskolampi oli se missä oli kalastus kielletty.

Edit: Mä olin se kolmas joka juoksenteli Kakaristo 2:sesta Joonaksen kanssa ;)
 
Viimeksi muokattu:

paali

Member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
9
Jos tässä saa, matkatuntemuksia kerrata. Olihan se taas hieno tapahtuma kaikkiaan, niin:


Secto Rally Finland 2021, perjantai – kummempaa, ihmettelyä:

Oli alku vähän erikoinen, edellisiin vuosiin verraten. Voi tietysti todeta, että edellinen vuosi oli vielä tylympi, kalenterivuosista – kokonaan ilman Neste Rallyä tai muuta vastaavaa.

Nyt vuonna 2021 päästiin seuramaan rallia MM-tasolla Keski-Suomessa. Pitää sekin sanoa, että komeaa oli katsella Arctic Rally – MM, vaikkakin tv-kanavilta.

Alkoi nyt poikkeuksellisesti rallimatka ilman shakedownia, sitä tv:stä ehti lähtiessä. Nyt kun ei Paviljonkiinkaan ollut pääsyä, alkoi meillä keikka Sahloinen-Moksi. Voi tähän väliin anoa, että ”meillä” tarkoittaa 1990 lähtien, noin, yhdessä joka vuosi oltu alusta loppuun kaverin kanssa - yksittäin aiemmin, myös pari kertaa myöhemmin.

Mutta siis, nyt päätimme aloittaa Sahloinen-Moksi. Oltiin ajoissa ja oli siellä ihmisiä, mutta ei parkkeja pelloilla täyttynyt kuin ennen. Olihan niinkin, että nyt ei pätkä ollut ns. yöparkki. Katsoimme sitäkin, että eivät kaikki pellot ole sitä ehkä ensi vuonnakaan. Olisi muistettava, että eivät nuo pellot turhan takia yleensä ole olemassa, eivätkä rallikatsojien vuoksi. Niissä tehdään ehkä jotain tuloa elääkseen, tai yritetään.

Sinne Parkkolan risteykseen kävellessä tulikin vastaan poliisisaattue, keskellä latvialaisrekisterin auto. Myöhemmin kuultuun ehkä liittyen. Kyseinen paikka Sahloinen-Moksi ja Parkkolan risteys oli tutun normaali. Tulipa se tuttuna paikkana taas käytyä. Ja siinä sellaiset sankarit taas, jotka kuvittelivat, että kaikkia kiinnostaa heidän juomiset ja mitä v..u , per..le Näkivätkö monta autoa, roskat jäi kuitenkin.

No hyvä pitkästä aikaa aloitus. Ajosuorituksista mitään tästä ei just nähnyt. Sen huomasi, että lyhyt on matka kuvata katsomosta, että jotain oikeasti näkyy. Tunnelma jää kyllä, että tuossa olin. Ja sehän se muuten onkin hienointa.. Ralliradio pelastaa aina paljon tunnelmasta, jos eivät nämä v..u, per..le senkin kuulemista häiritse. Neuvoksi: olkaa siellä mökillänne tms.

Yöksi siirryimme tällä kertaa ihan katon alle. Korpilahdelle Alkio-opistolle, johon varasin jo keväällä. tuohon tarkoitukseen oli tosi sopiva, edullinen. Ja keittiöhenkilökunta lupasi tarjota aamiaisen jo klo 4.30. Vähän katseli päivän rallia uusiksi illalla ja unille.
 

paali

Member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
9
Tässä osa 2, haluatte tai ette:

La 2.10.2021: Rysäys ja jytinää

Lauantaiaamun ohjelmaan valikoitui nimeltään uusi tuttavuus Patajoki. Aiemmin on samalla suunnalla ajettu ainakin Vaherin ja Himoksen pätkää. Arvaja putosi suunnitelmista ennakkotutkiskelujen mukaan, koska sinne arvioitiin vinkeissä enemmän ruuhkakeskittymiä. Korpilahdelta oli myös lyhyempi siirtymä Patajoelle, ”ei-ihan-niin-varhainen” lähtö ja paluu majoitukseen tuskin myöhäisemmäksi meni tällä vaihtoehdolla. Tarkoitus kun kuitenkin oli pysyä aloillaan koko päivän sessio.

Pysäköinti löytyi kätevästi EK:n loppupäästä pieneltä pellolta, aivan vähän isomman pellon ”yläpuolelta” muutama sata metriä ennen maalia. Yleistä fiilistä laski ymmärrettävästi hieman Kalle Rovanperän keskeytys kyseisen pätkän alkuosassa. Mutta se on rallia ja nyt kun oli mennyt yli kaksi vuotta edellisestä Jyväskylän MM:stä, niin tuo kaikin puolin valitettava työtapaturma ei ehkä sittenkään täysin tunnelmaa lysäyttänyt. Ja olivathan näkyvillä vielä esimerkiksi EP, Toyota, kohtalainen kärkitaisto, Suninen, viimeiset sorapätkät nykyautoilla ja poikkeuksellisen erikoinen luonto MM-rallille.

Katselupaikka oli rinnepelto, jossa oli näkymää mutkan loppuosaan ja sen jättöön suorineen. Muuten kohtuunäkymä, paitsi eturivin seisomakatsomo jätti hieman pimentoon kuten normaalia. Paikkana ei vaikuttanut miltään erikoisen riskialttiilta, mutta toisin kävi Vetomiesten aikana. Tuolloin rytisi ilmeisesti leveäksi menneen linjan vuoksi tienreunuskoivuihin ja heti siltään näytettiin STOP -merkkiä. Ulosajoja monet katsojat hakevat ja kyllähän ne ”jänniltä” näyttävät videoilla, mutta kyllä omalta kohdaltani tuollainen taas pysäytti – vuosikausia edellisestä kohdalle sattuneesta. Pysäytti se kilpailun lisäksi myös katsojia enemmänkin: koskaan ei ole mukavaa lanssikopterin ja -autojen ilmestyminen. Toisaalta, tuolloinhan tilanne on paremmin hallussa, kun apu on saatavilla. Toivottavasti autokunta on jo selvinnyt fyysisistä ja henkisistä kolhuista.

Toinen WRC-kierros ajettiin jo osittain hämärässä ja pimeässä. Automaatilla saikin kameralle paljon valoja ja heijastavia tekstiilejä. Katselualue Patajoella oli todella ystävällisesti saatu aivan asuinrakennuksen lähettyville, jopa pihan läpikulku oli sallittu. Myös grillikioski oli toiminnassa. Harmi oli se, kun makkarat oli myyty jo Vetomiesten aikaan, eikä toiselle kierrokselle lisää tullut. Sahloinen-Moksi Parkkolan risteyksessä muuten oli tarjoilun puolesta edellisiltana ”normaali”, tosin jonotus taisi olla normaalia suurempaa. Lieneekö koleahko ajankohta houkuttanut enemmän lämmikkeen pariin. Tuolloin jäi rallimakkaroiden syönti kisan loppumishetkeen, nyt sitä jäi odottamaan sunnuntaihin.

Viimeisten autojen kurvaillessa alkoi tunnelma kohota, joillakin. Muiden ilmeisesti etelänaapureiden hitti-iskelmien ohessa oli aivan kuin Tuure Kilpeläiseltä tuttua esitystä, tosin kieli kuulosti murteelliselta. Tämä on yksi mielenkiintoinen ilmiö, että yhä on joitakin rallikansoissakin, jotka ajattelevat kaikkien haluavan kuunnella juuri heidän toivemusiikkiaan. On siinä ollut intoa rahdata todennäköisesti laivalla isomman puoleista kaappia ja päästä DJ:ksi pimeälle keskisuomalaiselle pellolle. Mielenkiintoisen näköistä oli seurata, kun jannut/jonnet huomasivat, että tämä AV-välineistö pitäisi raahata myös pois. Toivottavasti ovat jo pois päässeet tien laidasta, kyytiin kun ei ”mahtunut”. Kaikin puolin antaisin arvosanaksi 9.

Korpilahden Alkio-opistolle majoitukseen ehti taas hyvissä ajoin, ennen klo 21. Seuraava aamu koittaisikin paikallisen kukon laulun aikaan, mikäli sellaista löytyisi. Päivän koosteita ennen unia ehti katsella, ”Bensaa suonissa” jäi vielä radioon, kun uni tuli.
 

paali

Member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
9
Viedään vielä tämä ralli päätökseen, päivä 3: Jyväskylän MM-rallin päätöspäivä vuonna 2021 alkoi varhaisella aamupalalla kuun loisteessa. Alkio-opiston ruokalaan kävellessä palautuivat mieleen tahtimarssit kasarmin aamupalalle vuosien takaa. Sumuinen oli ilma myös siirtymällä kohti Ruuhimäkeä kello seitsemän aikoihin. Tavallisesti on Ruuhimäelläkin odoteltu jo valmiina edellisillasta aamun tuloruuhkia katsellen. Niitä ennakoiden varauduttiin aikaiseen lähtöön. Parkki löytyi kuitenkin sujuvasti aina luotettavien ja leppoisien kangasniemeläisten järjestäjien opastuksella. Mukavasti jäi aikaa rentoutua, välttää ruuhkat viereisessä bajamajassa ja valmistautua termoskahvilla erikoiskokeisiin – aurinkokin jo alkoi paistaa puhtaalta taivaalta. Normaaliolojen suunnitelmassa olisi ollut seurata sunnuntaina Laukaa tuplaten, mutta nyt olisi se edellyttänyt vielä aikaisempaa starttia. Toivottavasti ensi vuonna loistavat Laukaan ”autokatsomopeltoparkit” kutsuvat.

Perinteisellä rallitiellä enemmänkin mutkaksi vuosien mittaan muuttuneessa viimeisessä risteyksessä ennen stadionaluetta näki hyvin autot läheltä keskimäärin liki kymmenen sekuntia. Muuten ei paikka suuria tarjoa, paitsi leppoisaa rallitunnelmaa. Edeltävällä hyppysuoralla lienee ollut taas mukavasti katselijoita. Mutta tuossa paikassa grilli toimi taas luotettavasti ja makkarat tuli otettua varmuuden vuoksi heti alkuun.

Pienen wc - ja kahvitauon jälkeen ajettiin toisen kerran samoilla Ruuhimäen urilla. Katselupaikka vaihtui muutama sata metriä maaliin päin, takasuoran alkupäähän. Tuossakin oli ”ihan mukava” katsella, sopiva paikka miettiä, että joko tämä taas loppuu. Olihan Power Stagella vielä pisteitä jaossa ja siinä mielessä Ruuhimäki on hyvä päätös, että monella on siellä mahdollisuus pisteitä saada, erot kun ovat pieniä kuin Grand Prix:ssä. Joskus ehkä vaihtelu virkistäisi. Päätöspäivää voi hyvin suositella perheille esitellä lapsille tapahtumaa ja ralliautoja, kun moni arjen sankari katsomossa on jo uupunut ennen AT:tä.

Tällä kertaa itselle iski väsymys vasta paluumatkalla. Onneksi oli selvät nuotit ja tuttu reitti, että pystyi kartanlukijan paikalla ajoittain pää nyykähtämään. Uudet reittispekulaatiot alkakoot. Toivotaan suotuisia tuulia järjestäjätaholle, vaikka ryökäle taas sivuuttavat isommat herrat (ja rahat?) JWRC:n Jyskälästä.
 
Ylös