Suomen MM-ralli 2024 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
No aloitetaan nyt tämä kun keskustelu meinasi alkaa tämän vuoden ketjussa.

Aloitetaan taas arvioimalla tämän vuoden reitti

Rannankylä: voisko ajaa vaikka eri suuntaan? Tai sitten Ruuhimäkeen shake?
Harju: ajaa asiansa
Laukaa: hyvin uudistettu, nyt vielä kun ajettaisiin eri suuntaan niin olis taas aika uusi pätkä kaikille
Lankamaa: ei ehkä kuitenkaan ilman pikkutietä, kiitos.
Myhinpää: on hieno pätkä mutta toki yleisöä palvelee huonosti. Eri suuntaan ja pikkutielenkin kanssa vaihteeksi?
Halttula: no tämä taisi toimia yleisölle ja runkia oli joten hyvä pätkä? Näytti myös hyvältä telkkarissa. Omasta mielestä hieman parempi mitä ennalta odotin. Reittiä lähes mahdoton varioida kuin suuntaa kääntämällä. Telpäksen pikkutien kunto? Sillä saisi vähän katkaistua täysiä ajettavia osuuksia ja laitettua rytminvaihdosta.
Västilä: tämä taas edellisen vastakohta eli yleisölle hankala päästä ja mitään ei tapahtunut? Omasta mielestä edelleen alkuosa hieno mutta loppuosa vähän tylsä.
Päijälä: vaikka ajettu 10 vuotta putkeen niin edelleen liputan tämän puolesta. Vaikka Poikuskulmaan lopetus taas vaihteeksi?
Rapsula: Kyllä nyt pitäisi saada jotain vaihtelua tänne. Se pitkä Ouni lopultakin? Tai sitten jotain Hassin tiestöä?
Vekkula: Eri suuntaan niin on uusi pätkä? Tai sitten tilalle jotain
Moksi: Enemmän pikkuteitä, kiitos. Mäkelänkyläntietä ja Koirasalmentietä vaikka.
Himos: Vauhdikkaampi alkuosa, kiitos. Loppu näytti hyvältä telkkarissa.

Uskoisin, että ensi vuoden reitillä ei ole kovin paljoa muutoksia, juuri jotain suunnankääntöjä ja pari vaihdettua tai muokattua pätkää.

Omia kestotoiveita: Juupajoki ja Konivuori. Kumpikin sopisi sellaisenaan Västilän korvaajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Nopeita ajatelmia. Yhden päivän variaatio voisi olla toisten inhoama ja toisten taas rakastamalle Keuruun lenkille voisi olla: Jukojärvi-Kruununperä-Mökkiperä(-Palsankylä).
Tämähän on tarkalleen 2009 perjantain lenkki :D
Vastakkaiselta puolelta Petäjävettä myös Urria-Tiilimaa-Karikko (viimeksimainittu ainakin joskus ajettu Jyväskylän Talvirallissa) voisi olla toinen.
Tiilimaa vähän haastava yleisölle ja Karikko tavallaan osa samaa tieverkostoa, ei näitä voisi ajaa peräkkäin järkevästi. Karikko myös enemmän sellaista talvirallin tiestöä.

Ehkä ei kannata ajatella että koko lenkki ajettaisiin noin pienellä alueella, vaan esim juuri Moksi-Urria-Jukojärvi-Mökkiperä
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tää olis kova! Ja vaikka jätettäis Pöykyntie pois jos kilsoja on liikaa (Surkee 2016 startti) niin olis silti!
Joo, Pöykyntiestä ja viimesestä pikkutiestä voi tinkiä jos tarvii päästä lähemmäs 20km kun 30km. Ja iso tie Muuramesta päin Moksin risteykseen jää vapaaksi Ralliareenan rakentamiselle ja karavaanarimayhemille.

Tuo olisi hyvä ilman tuota viimeistä osuutta Moksintien jälkeen. Taitaa kesäralliin olla vähän pientä ja pehmeää. Mutta alkuosa olis kyllä ihan täydellinen...
Koirasalmentietä ajettiin Kyläsepässä syksyllä 2019 ja Riihivuoressa 2017, ei aivan toivoton. Vähämäentietäkin tuossa Kyläsepässä. Jälkimmäisestä voi tarvittaessa tinkiä.
(ps. kuinka monta edittiä tarvitaan että saa asiansa järkevästi ulos 🤦‍♂️)
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Tän vuoden reitistä jos jotain sanoo niin varmaan eniten vaihtoa ja muutosta kaipaavat on jopa Lankamaa, Rapsula, Päijälä ja Vekkula. Noistakin kun puolet muuttuu niin ois jo hyvä. Shakedownille menisin uudemmankin kerran tuohon suuntaan ajettuna. Himokseen kunnon alku, kiitos. Vaherin tienoilta alku ja loppu Himokselle kuten tänäkin vuonna, reilut 23km.

Tampereen suunnalla ajaminen kuulostaa sinänsä ihan hyvältä ajatukselta, ei se toki Jyväskylästä lähtijöitä palvele mutta ei se tunnin aikaisempi herääminen nyt niin paha ole.

Vaikea on kyllä keksiä lenkkiä tonne suunnalle miten lenkin eka ja vika pätkä ois edes kohtuu matkan päässä Jyväskylästä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Poweriksi Vaheri/Himos... Alku kuten vaikka 2009 ja loppu kuten tänä vuonna... Vähän pitkä siihen mutta mitä sitten...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Tampereen suunnalla ajaminen kuulostaa sinänsä ihan hyvältä ajatukselta, ei se toki Jyväskylästä lähtijöitä palvele mutta ei se tunnin aikaisempi herääminen nyt niin paha ole.

Vaikea on kyllä keksiä lenkkiä tonne suunnalle miten lenkin eka ja vika pätkä ois edes kohtuu matkan päässä Jyväskylästä.
Kai se pitäisi tehdä niin että joko kaikki neljä pätkää välillä Jämsä-Tampere ja renkaanvaihto Jämsässä/Länkipohjassa tai sitten kuten aiemmin ehdotin että yksi pätkä Jämsässä päivän ekana ja vikana, kolme lähempänä Tamperetta ja renkaanvaihto Tampereella.

Esim:

Västilä - Savo - Uskila - Päijälä - Renkaanvaihto - Västilä - Savo - Uskila - Päijälä

Tai:

Kakaristo - Koivulahti - Uskila - Savo - Renkaanvaihto - Koivulahti - Uskila - Savo - Kakaristo
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Kun joitain erikoiskokeita on saatettu tuoda kaukaakin historiasta takaisin niin vuonna 1996 viimeksi mukana ollut Siitama olisi sellainen mikä on hyvinkin lähellä Tamperetta. Siihen voisi tarjota vaikka Juupajokea ja Väärinmajaa seuraksi. Mänttä-Jyväskylä-linjalle joku, Surkee olisi kelvollinen jos Jyväskylän lähellä olevaa hakisi mukaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun joitain erikoiskokeita on saatettu tuoda kaukaakin historiasta takaisin niin vuonna 1996 viimeksi mukana ollut Siitama olisi sellainen mikä on hyvinkin lähellä Tamperetta. Siihen voisi tarjota vaikka Juupajokea ja Väärinmajaa seuraksi. Mänttä-Jyväskylä-linjalle joku, Surkee olisi kelvollinen jos Jyväskylän lähellä olevaa hakisi mukaan.
Siitama menee niin lähelle Tamperetta että sinne ei kannata ajaa lenkin ekana pätkänä. Västilän jatkona esimerkiksi toimisi. Aiemmin olisin sanonut että liian nopea pätkä, mutta jos Myhinpää käy niin kyllä Siitamakin. Shikaaneja ei tarvita, koska siinä on sopivasti risteykset rytmittämässä. Siitamaa kyllä ajettiin vielä 1999 viimeksi.

Juupajoki-Väärinmaja-akseli olisi kyllä tervetullut paluu reitille eikä siirtymätkään kasvaisi merkittävästi, ja tosiaan voisi yhdistellä Jämsän ja Petäjäveden reitteihin. Kolonkulma myös tarjolla tämän seudun hienoista pätkistä.

Ja Surkeehan on pitkälti samaa tiestöä kuin nykyinen Moksi - Sahloinen.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
368
Jämsän lenkille jos saisi Puolakan niin, että alku on Jänisvuorentiellä ja käytetään myös Ahvenuksen- ja Yijälänteitä. Pituutta olisi ainakin mukavasti ja meikän oma mökkitiekin menisi pätkän varresta *kröhöm* 😉

Jos Keuruun lenkkiä havitellaan, niin tuo Sarvenperäntie - Kalliokyläntie - Petäjävedentie - Hirvimäentie - Jussilanperäntie olisi hieno vauhtipätkä ja vielä pitkäkin. Noinpäin olisi tosin pakko ajaa koska yhdessä kohtaa on toiselta puolen suojaamattomat kaiteet...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Jämsän lenkille jos saisi Puolakan niin, että alku on Jänisvuorentiellä ja käytetään myös Ahvenuksen- ja Yijälänteitä. Pituutta olisi ainakin mukavasti ja meikän oma mökkitiekin menisi pätkän varresta *kröhöm*

Jos Keuruun lenkkiä havitellaan, niin tuo Sarvenperäntie - Kalliokyläntie - Petäjävedentie - Hirvimäentie - Jussilanperäntie olisi hieno vauhtipätkä ja vielä pitkäkin. Noinpäin olisi tosin pakko ajaa koska yhdessä kohtaa on toiselta puolen suojaamattomat kaiteet...
Puolakkaan on vaikea saada yleisöä vähäisten väliteiden vuoksi, ja Yijäläntie on paljon käytetty testitie.

Kuohun vauhtipätkä sopisi paremmin pimeään ralliin mutta kaiteita voi aina suojata paaleilla.
 
Ylös