Suomen MM-rallin 2025 reittispekulaatiot

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2122
Multa vaan puuttuu sellainen mielikuvitus tai oikeastaan kiinnostus, että keksisin mitään, mikä voisi aiheuttaa pettymyksen Jyskälän reitin suhteen. Jos ehtii kaksi pätkää päivässä, fine. Jos ehtii enemmän, fine. Jos on kuluneita pätkiä, fine. Jos on uusia pätkiä, fine. Lähihistoria tuntee tympeitä ja hyviä ratkaisuja. Kaikkeen on jo totuttu. Mutta joo, it's not you, it's me.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1365
Lähinnä mietityttää, että uskooko ihmiset, että tuon reitin suhteen voi tulla edes isompia muutoksia, kun katsoo miten reitti on vaihdellut vuosien välillä. Muutokset hyvin pieniä, kun todettu nykyinen konsepti tarpeeksi toimivaksi, joten miksi nähdä vaivaa myllätä kokonaisuutta.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
123
Sijainti
35400/41310
Niin, sekin on katsojalle erittäin subjektiivinen kokemus, onko reitti paska. Itse kun silloin joskus kiersi 30 rallia vuodessa ja metsästi lähinnä runkia, oli hyvän Jyskälän reitin määritelmä vaikkapa se, että vuonna 2009 muutamat paikat pelasi hienosti sekä isolla että pienellä tiellä. Tai vuosi 2010, jolloin latomutkaa kokeiltiin pienen tauon jälkeen, ja se oli viimeisen päälle nätisti trimmattu hyvään kisakuntoon, joten siellä oli kunnon meihemi.

Nyttemmin kun kisaa seuraa jälkikasvun kanssa, hyvän reitin määritelmä on jotain ihan muuta, vaikkapa se, että löytyy leppoisalla aikataululla 101 prosenttisen turvallinen, mutta silti näyttävä katselupaikka, johon pääsee kätsysti tetsaamalla jostain polkuja pitkin ilman yleisöpainetta tjsp. Ja jos oikein hyvä tuuri käy, voi paikassa olla vanhoja tuttuja joiden kanssa aika kuluu mukavasti.

Jyskälähän on siitä piristävä tapaus, että reittiä uudistetaan koko ajan. Eihän se olisi mitenkään pakollista, vaan se kertoo siitä, että hommaa tehdään kunnianhimoisesti. Sitten aina joku sanoo, että reitti on paska, kun ei paikat pelaa, ei ole "mitään" uutta ja VIP-telttakin on perhana laitettu just siihen linjavikaan väärän kohtaan pilaamaan paikan etceteraa. :)

Ja silti elämä jatkuu, olipa reitti vaikka moottoritietä, koska 99 prosentille meistä rallin katsominen on täysin vapaaehtoista toimintaa, joka kuuluu elämässä sinne pelit ja leikit -osastolle.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
81
Itse kuulun myös siihen koulukuntaan, että olen onnellinen siitä, että tällaista järjenköyhää lajia, kuin ralli ylipäätään ajetaan vuonna 2025. Ja vielä Suomessa ja vieläpä aivan kotikulmilla

Ilmastonmuutos -keskustelut, ympäristöteemat, turvallisuusasiat ja euroopassa käytävä sota. Ja näistä huolimatta saan muutaman kerran vuodessa lyödä retkijakkarani kuusen juurelle, hörppästä termarikahvit ja katsoa, kun ukot ajaa viritetyillä autoilla soratiellä kovaa. Henkilökohtaisesti on aivan sama vaikka vuodesta toiseen toistuvat Laukaat, Ruuhimäet ja Moksit olisi joka vuosi mukana. Se ei minun omaa katselukokemustani ja rallifiilistä pilaa mihinkään.

Mutta tämä vain omana henk.koht. tunteenani. Jos joku haluaa poroja nokkaansa vetää Jyskälän reitistä, niin saa puolestani tehdä sen ihan rauhassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16288
Sijainti
Tampereen lenkki
Lähinnä mietityttää, että uskooko ihmiset, että tuon reitin suhteen voi tulla edes isompia muutoksia, kun katsoo miten reitti on vaihdellut vuosien välillä. Muutokset hyvin pieniä, kun todettu nykyinen konsepti tarpeeksi toimivaksi, joten miksi nähdä vaivaa myllätä kokonaisuutta.
Mun mielestä taas Jyskälässä on reitti vaihdellut paljonkin jos käyttää mittarina sitä kuinka paljon kuskien tarvitsee tehdä uusia nuotteja edellisvuoteen tai edelliseen viiteen vuoteen nähden. Pätkiä nostetaan esiin naftaliinista, käännetään eri suuntaan, käytetään eri tieyhdistelmiä jne. Jyskälän lisäksi Monte ja Sardinia muuttelee reittiä aika paljon (vaikka tietyt kulmakivet pysyy) kun taas toisessa ääripäässä Portugali ja Safari (sekä aiemmin Kroatia) on ajellut suurilta osin samoja pätkiä. Värmlannin Ruotsissakin mentiin monta vuotta niin että vain yksi pätkä vuosittain vaihtui.
Niin, sekin on katsojalle erittäin subjektiivinen kokemus, onko reitti paska. Itse kun silloin joskus kiersi 30 rallia vuodessa ja metsästi lähinnä runkia, oli hyvän Jyskälän reitin määritelmä vaikkapa se, että vuonna 2009 muutamat paikat pelasi hienosti sekä isolla että pienellä tiellä. Tai vuosi 2010, jolloin latomutkaa kokeiltiin pienen tauon jälkeen, ja se oli viimeisen päälle nätisti trimmattu hyvään kisakuntoon, joten siellä oli kunnon meihemi.

Nyttemmin kun kisaa seuraa jälkikasvun kanssa, hyvän reitin määritelmä on jotain ihan muuta, vaikkapa se, että löytyy leppoisalla aikataululla 101 prosenttisen turvallinen, mutta silti näyttävä katselupaikka, johon pääsee kätsysti tetsaamalla jostain polkuja pitkin ilman yleisöpainetta tjsp. Ja jos oikein hyvä tuuri käy, voi paikassa olla vanhoja tuttuja joiden kanssa aika kuluu mukavasti.

Jyskälähän on siitä piristävä tapaus, että reittiä uudistetaan koko ajan. Eihän se olisi mitenkään pakollista, vaan se kertoo siitä, että hommaa tehdään kunnianhimoisesti. Sitten aina joku sanoo, että reitti on paska, kun ei paikat pelaa, ei ole "mitään" uutta ja VIP-telttakin on perhana laitettu just siihen linjavikaan väärän kohtaan pilaamaan paikan etceteraa. :)

Ja silti elämä jatkuu, olipa reitti vaikka moottoritietä, koska 99 prosentille meistä rallin katsominen on täysin vapaaehtoista toimintaa, joka kuuluu elämässä sinne pelit ja leikit -osastolle.
Joo se on totta että jokaisella on omat kriteerit sille onko reitti hyvä vai huono. Toimiiko paikat, onko kotikylän pätkä mukana jne. Ja monet ei ymmärrä edes sitä mitkä asiat on reitintekijöiden valintoja, mitkä sääntöjen rajaamia. Ehkä itse pidän reittiä jonkinlaisena taideteoksena jota arvioi kokonaisuutena ja eniten kuljettajan haasteiden näkökulmasta, ehkä jonkin verran myös oman katsojakokemuksen puolesta.
Jos joku haluaa poroja nokkaansa vetää Jyskälän reitistä, niin saa puolestani tehdä sen ihan rauhassa.
Haluan vielä korostaa että itse en ole mitenkään täällä odottamassa popparit kattilassa sitä että pääsisin haukkumaan reittiä, vaan tämä asetelma on minulle jotenkin kiehtovan erikoinen ja aiemmista vuosista poikkeava. Usein myös pyrin löytämään enemmän positiivisia juttuja ja ymmärtämään reitintekijöiden realiteetteja, esimerkiksi viime vuonna kun tuli itkua kolmen pätkän lauantaista niin ymmärsin täysin miksi 30 km Ouni vie tekijät kahdelta pätkältä ja yritin parhaani mukaan sitä selittää toisillekin. Tai korostaa miten hienoa viime vuoden reitissä oli saada noin monta klassikkopätkää ja kokonaan uusi pätkä reitille. Eiköhän tänäkin vuonna pääse taas näihin hommiin.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
376
Itse kuulun myös siihen koulukuntaan, että olen onnellinen siitä, että tällaista järjenköyhää lajia, kuin ralli ylipäätään ajetaan vuonna 2025. Ja vielä Suomessa ja vieläpä aivan kotikulmilla

Ilmastonmuutos -keskustelut, ympäristöteemat, turvallisuusasiat ja euroopassa käytävä sota. Ja näistä huolimatta saan muutaman kerran vuodessa lyödä retkijakkarani kuusen juurelle, hörppästä termarikahvit ja katsoa, kun ukot ajaa viritetyillä autoilla soratiellä kovaa. Henkilökohtaisesti on aivan sama vaikka vuodesta toiseen toistuvat Laukaat, Ruuhimäet ja Moksit olisi joka vuosi mukana. Se ei minun omaa katselukokemustani ja rallifiilistä pilaa mihinkään.

Mutta tämä vain omana henk.koht. tunteenani. Jos joku haluaa poroja nokkaansa vetää Jyskälän reitistä, niin saa puolestani tehdä sen ihan rauhassa.
Amen.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
391
Sijainti
Vantaa
Olisipa jo tiistai, niin saisi vastauksia, mutta kun ei ole, eikä vaan malta olla spekuloimatta ja nyt kun on vähän paremmin nyt päässyt mietiskelemään, niin tuo kohta "isoja yllätyksiä, joista ei välttämättä pidetä" voisi siis tarkoittaa jotain yhdistelmää seuraavista:

Harjua ei ajeta yleisö-ek:na
Toimiva ja suosittu ek, niin saattaa melko suuressakin määrin aiheuttaa harmitusta, riippuen tietysti korvaavasta pätkästä

Päijälä (ja sen myötä myös Västilä?) jää pois lenkiltä
Ralliniiloille hieman jo kulunut pätkä, mutta silti todella suosittu ja monille hyville katselualueille tavallisen kansan helppo päästä. Kun tämän sitten vielä yhdistää tuohon, että reitti aiheuttaa pahaa oloa, niin taidetaan pysyä Jämsän pohjoispuolella pl. Ouninpohja.

Ja siitä pääseekin seuraavaan...
Ouninpohja jää pois reitiltä, ainakin täysmittaisena
Tuossa tähän ketjuun jo aiemmin linkatussa Dirtfishin jutussahan sanottiin, että ei ole varmaa, pystytäänkö täysmittainen Ouni järjestämään tänä vuonna.

Laitetaan tähän vielä enemmän sinne ralliniilo-osastolle sopivaa epämieluisa yllätys, eli Saarikas jäi vain yhden vuoden kokeiluksi.

Jos sitten mennään tuohon, että "reitti aiheuttaa pahaa oloa", niin siihen on myös pari vaihtoehtoa:
- Ralliniilojen osalta lievemmästä päästä on, että reitille ei tule muutoksia viime vuoteen. Ei siis sinänsä iso juttu, mutta ralliniiloilla voi ilmetä huonovointisuutta.
- Lauantaina ajetaan 3+3 pätkää, vaikka Ouni jäisikin pois. Niin kuin tuossa yllä on, Ounin ajaminen ei ole varmaa, ja jos siitä huolimatta ajettaisiin 3+3 aiheuttaisi se kyllä todellakin pahaa oloa.
- Sunnuntaina taas Moksi-Sahloinen+Laajavuori. Pätkissähän ei sinänsä vikaa, mutta niin kuin täälläkin on jo mainittu, ei ne niin erikoisia ole kuitenkaan. Ja Laajavuoren PS nyt oli betoniporsasloppuineen aivan paska ratkaisu. Tämä vastaisi myös tuohon "sunnuntai tulee aiheuttamaan mielipahaa" -kohtaan.

No, niin kuin muutkin ovat sanoneet, ei se reitistä kiinni jää Jyskälään lähteminen, ja haluan uskoa siihen, että sieltä on Tarkiainen valjastanut jonkun bottiarmeijan levittämään pessimismiä ja reitinjulkistuksessa paljastetaan, kuinka torstaina aloitetaan illalla metsäpätkillä aamuyölle asti ja perjantaina lähdetään Tampereen lenkille ja kaikki pätkät vain kertaalleen ja naftaliinista on kaikille kaivettu B-ryhmäläiset...
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
171
Sijainti
Naantali
Huomenna tuo selviää. Eiköhän tuolla sentään jokapäivälle katsottavaa löydy, vaikka sitten se oma suosikkipaikka jäisikin reitin ulkopuolelle. Itselle tärkeää yrittää suunnitella näyttävät paikat suht järkevällä aikataululla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16288
Sijainti
Tampereen lenkki
Discordissa joku sanoi että Västilän saunavippi (ennen kuivurinkiertoa) olisi tänäkin vuonna. Eli varmaan pätkäkin sitten
 
Ylös