Niin, sekin on katsojalle erittäin subjektiivinen kokemus, onko reitti paska. Itse kun silloin joskus kiersi 30 rallia vuodessa ja metsästi lähinnä runkia, oli hyvän Jyskälän reitin määritelmä vaikkapa se, että vuonna 2009 muutamat paikat pelasi hienosti sekä isolla että pienellä tiellä. Tai vuosi 2010, jolloin latomutkaa kokeiltiin pienen tauon jälkeen, ja se oli viimeisen päälle nätisti trimmattu hyvään kisakuntoon, joten siellä oli kunnon meihemi.
Nyttemmin kun kisaa seuraa jälkikasvun kanssa, hyvän reitin määritelmä on jotain ihan muuta, vaikkapa se, että löytyy leppoisalla aikataululla 101 prosenttisen turvallinen, mutta silti näyttävä katselupaikka, johon pääsee kätsysti tetsaamalla jostain polkuja pitkin ilman yleisöpainetta tjsp. Ja jos oikein hyvä tuuri käy, voi paikassa olla vanhoja tuttuja joiden kanssa aika kuluu mukavasti.
Jyskälähän on siitä piristävä tapaus, että reittiä uudistetaan koko ajan. Eihän se olisi mitenkään pakollista, vaan se kertoo siitä, että hommaa tehdään kunnianhimoisesti. Sitten aina joku sanoo, että reitti on paska, kun ei paikat pelaa, ei ole "mitään" uutta ja VIP-telttakin on perhana laitettu just siihen linjavikaan väärän kohtaan pilaamaan paikan etceteraa.
Ja silti elämä jatkuu, olipa reitti vaikka moottoritietä, koska 99 prosentille meistä rallin katsominen on täysin vapaaehtoista toimintaa, joka kuuluu elämässä sinne pelit ja leikit -osastolle.