Suomen MM-rallin 2025 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15995
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämän ongelman itsekin huomasin kun koitin pohtia että miten tuon voisi toteuttaa. Jonkun Saalahden voisi ajaa jonkun lenkin ensimmäisenä ja viimeisenä, lyhentämään siirtymiä ja koska kyseessä on pieni erikoiskoe, niin ei vaadi niin paljon järjestelyjä. Helppo myös ajattaa mentäessä etelään ja tultaessa pohjoiseen, toisin kuin joku Ouni. Mutta en tiedä auttaako tuokaan siihen että miten siellä Tampereen suunnassa ajetaan.
Mutta jos tehdään etähuollolla pitkä lenkki niin yksi pätkä ei voi olla koko päivän eka ja vika. Se olisi hirveän kätevää muuten, mutta aika monta lisäluokkaa saa välissä ajaa...
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
Perjantain TRE lenkki. Aamulla Juupajoki idästä länteen. Sitten Muroleen kautta Pengonpohja1:lle, Savo1 ja Uskila1. Huolto Tampereella ja Pengonpohja2, Savo2 ja Uskila2 ja illalla kotia tullessa Ouni1 lännestä itään... La aamuna Ouni toiseen kertaan niin voi porukka yöpyä pätkän varressa... Ainoa kertaalleen ajettava olisi Juupajoki.
Joo, Tässäkin reitissä on ideaa. Juupajoki on hyvä nosto.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
Palataan vielä hetkeksi tuohon esittämääni ”Tampereen lenkin” nuotittamiseen. En niin helpolla luovuta.

Tampereen lenkki: Nuotitukseen yksi päivä, onnistuu (ei täysin optimi päivä, mutta ei mahdoton). Oletus, että nuotitukseen 2-3 päivää. (”Uudistettu Nostalgia-ajan aikataulutus”)

RATKAISU: Porukka jaetaan kahteen ryhmään:

Ensimmäinen ryhmä aloittaa nuotittamisen aamupäivällä erikoiskokeista: Ehikki, Ouni, Västilä, Savo (Aikataulun suhteen haastava), Lounastauko Tampere Iltapäivä Pengonpohja, Siikalahti, Lauttakulma, Väärinmaja (Urria)

Toinen ryhmä aloittaa nuotittamisen aamupäivällä erikoiskokeista: Urria, Väärinmaja, Lauttakulma, Siikalahti, Pengonpohja, Lounastauko Tampere. Iltapäivä: Savo (Aikataulun suhteen haastava), Västilä, Ouni, (Kuohu)

Kuohu ja Urria voivat olla myös toisena päivä, mukaan lukien ne EK:t mitä viisaat Jyväskylän itäpuolelta ”Suurajettavaksi” löytää. Itselleni riittää tämä esittämäni reitti.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3588
Sijainti
JKL
Palataan vielä hetkeksi tuohon esittämääni ”Tampereen lenkin” nuotittamiseen. En niin helpolla luovuta.

Tampereen lenkki: Nuotitukseen yksi päivä, onnistuu (ei täysin optimi päivä, mutta ei mahdoton). Oletus, että nuotitukseen 2-3 päivää. (”Uudistettu Nostalgia-ajan aikataulutus”)

RATKAISU: Porukka jaetaan kahteen ryhmään:

Ensimmäinen ryhmä aloittaa nuotittamisen aamupäivällä erikoiskokeista: Ehikki, Ouni, Västilä, Savo (Aikataulun suhteen haastava), Lounastauko Tampere Iltapäivä Pengonpohja, Siikalahti, Lauttakulma, Väärinmaja (Urria)

Toinen ryhmä aloittaa nuotittamisen aamupäivällä erikoiskokeista: Urria, Väärinmaja, Lauttakulma, Siikalahti, Pengonpohja, Lounastauko Tampere. Iltapäivä: Savo (Aikataulun suhteen haastava), Västilä, Ouni, (Kuohu)

Kuohu ja Urria voivat olla myös toisena päivä, mukaan lukien ne EK:t mitä viisaat Jyväskylän itäpuolelta ”Suurajettavaksi” löytää. Itselleni riittää tämä esittämäni reitti.
Melkoisen epärealistinen aikataulu. Noin esimerkkinä pelkän Ounin nuotittamiseen pitää varata vähintään 2 tuntia. Siis siitä kun ekan kerran on pätkän lähdössä ja sitten tarkistuksen jälkeen on pätkän maalissa. Siitä siirtymä vaikka Västilään niin aamupäivä on jo aika pitkällä ja yksi pätkä vasta tehty. Nuotin ekalla kierroksella kun se nuotti tehdään on työn takana pitää Ouninkaan tapaisella isolla tiellä 50km/h keskinopeutta. Todellinen lähempänä 30km/h eli siihen ekaan vetoon menee tunti. Tarkistettaessa toisella kierroksella voi sitten päästä lähelle 60km/h keskariin. Kuten Antti tuossa yllä totesi niin kertaalleen 9h joten kahteen kertaan kierrettynä 20h päivä... Nuotittaminen on paljon hitaampaa hommaa mitä voisi äkkiseltään kuvitella.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
Melkoisen epärealistinen aikataulu. Noin esimerkkinä pelkän Ounin nuotittamiseen pitää varata vähintään 2 tuntia. Siis siitä kun ekan kerran on pätkän lähdössä ja sitten tarkistuksen jälkeen on pätkän maalissa. Siitä siirtymä vaikka Västilään niin aamupäivä on jo aika pitkällä ja yksi pätkä vasta tehty. Nuotin ekalla kierroksella kun se nuotti tehdään on työn takana pitää Ouninkaan tapaisella isolla tiellä 50km/h keskinopeutta. Todellinen lähempänä 30km/h eli siihen ekaan vetoon menee tunti. Tarkistettaessa toisella kierroksella voi sitten päästä lähelle 60km/h keskariin. Kuten Antti tuossa yllä totesi niin kertaalleen 9h joten kahteen kertaan kierrettynä 20h päivä... Nuotittaminen on paljon hitaampaa hommaa mitä voisi äkkiseltään kuvitella.
OK, asiantuntemus puhuu. Olin siinä ajatuksessa, että noin 40-50km/h olisi "nuotitusvauhti" (ei ihme, että joskus jäi jotain merkkaamatta). Ounin pituudesta ei ole myöskään ollut puhetta, pahoittelut. En ajatellut, että olisi ns. pitkä versio, vaan lähtisi noin Kakariston risteyksestä. (keskinopeusvauhkoilua ei kannata aloittaa). Mutta joo, sitten nuotitukseen otetaan kaksi päivää ja muut selvitköön yhdellä. Meneekö nykyisen "Jämsän-lenkin" nuotitukseen kaksi päivää, eli sisältää siis myös Ounin, Västilän ja Päijälän.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3588
Sijainti
JKL
Päivässä nuotitetaan nämä pätkät ja samalla sitten on nuotitettu myöskin Moksi ja ehkä jotain muita Jyväskylän lounais/länsipuolen pätkiä. 2023 nuotitettiin Himos samana päivänä. Ei ole tainnut Jyskälän nuotitus kestää yli kahta päivää viime vuosina.
Juu, kaksi päivää ja sitten Harju torstaina kun pätkä on valmis ja suljettu liikenteeltä...
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
https://www.mapfab.com/map/Ae4h/Tampereen-Lenkki-Pälkäne

Tossa oli mun aiemmin tekemä köykäisempi Tampereen lenkki, jossa ei oikeastaan käydä Tampereella vaan pätkät on Västilä-Sahalahti-Uskila-Päijälä ja huolto Länkipohjassa lenkkien välissä. Ounin alue jätetään kokonaan muulle päivälle. Siirtymäkilsat on aika samat kuin tän vuoden normaalissa lauantaissa.
Kuinka paljon reitti on lyhempi ehdottamaani? Osaat piirtää EK:t, kun ne on tiedossa?
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
Kysytään vielä tarkennus: EK:t Ouni ja Västilä. Olet saapunut nuotituksessa Ounin maaliin (ajettu Kakaristosta Hämeenpohjaan), minne ajat seuraavaksi?

Toinen tarkennus: Onko tietoa, kuinka kauan nuotitukseen oli aikaa vaikkapa Jämsän F-cup:in kilpailuun tänä vuonna ?
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
Yleensä sama pätkä ajetaan aina kahdesti peräkkäin. On joitain poikkeuksia että kaksi pätkää ajetaan putkeen ensin nuotit kirjoittaen ja sitten tarkistaen. Jos ne on jotenkin selkeästi eri suuntiin menevät pätkät.
No näin oletinkin. Siksi laitoin Savon haastavaksi, kun kierto menee pitkäksi. Muut pääsee helposti kiertämään uudestaan alkuun. Oletus, että vastakarvaan ei ajettaisi. En tiedä onko tämä sallittua vai kielletty?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3588
Sijainti
JKL
Kysytään vielä tarkennus: EK:t Ouni ja Västilä. Olet saapunut nuotituksessa Ounin maaliin (ajettu Kakaristosta Hämeenpohjaan), minne ajat seuraavaksi?
Ne on aikataulutettu ja ajojärjestys määrätty ja tarkemmin ne löytyy kisan säännöistä tai rally guidesta. Esim. jos Ouni olisi aamun eka niin sinne olisi nuotitus aikaa annettu vaikka klo 7-11.30 ja esim Västilä seuraavana niin sille aika on vaikka klo 9.30-13. jne... Eli ei voi ajella miten sattuu. SM ralleissa ja Fcupissa harvemmin on noin tarkkoja aikatauluja vaan jokainen voi ajella vapaammin. Toki joitain rajoitteita voi olla tapauskohtaisesti. Ja aikataulut on sitovia eli ei voi mennä aikaisemmin ja viimeiselle tarkistuskerralle on lähdettävä viimeistään annettuna ajankohtana. Koitan liittää alle esim viime Jyskälän ekapäivän nuotituksen aikataulun...

1732127285414.png
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
On sellaista mitä viimeiseen asti vältetään. Tässä on muuten toinen iso syy väliteiden/yleisöalueiden puutteen vuoksi, miksei Savoa voi ajaa MM-rallissa.
Se on selkeä haaste, mutta haluaisin nähdä täyttyykö se vielä nykyisin ja kyse ei ole edes yöajasta. Pätkänä sitä on kuitenkin lähimenneisyydessä ajettu, joten se asia, että rallikäyttöön sitä ei enää saada, osoittautui turhaksi. Korkeampi pääsylipun hinta ja kyyditys EK:lle (ja tietty pois) sulkuaikojen sallimissa rajoissa. Ruokailut Ideaparkissa (ja miksei nestetankkaus). Mielestäni toteutettavissa. Loput rämpii metsiä pitkin "kielletyn hedelmän" toivossa katsomaan kun massiporukka on jo varannut eturivin paikat.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
347
Sun reitissä pätkiä on 113 km, siirtymää 386 km.

2024 reitissä pätkiä 144, siirtymää 435


Sehän on selvä, että lineaarisessa reitissä, jossa kaikki pätkät ajetaan yhteen kertaan, tulee aina vähiten siirtymää.
Tämä oli juurikin hakusassa ja tarkoitus nostaa keskusteluun. Kumpi parempi? Mutta, kiitos reittien nopeasta arvioinnista (oikeaan osunut veikkaus, kumpi ehtisi ensin). Voitko laittaa myös tämän esittämäni reitin näkyviin. Nyt se on vain päässäni, joten jotain siitä "hyvästäkin reitistä" voisi korjata (antaa periksi, esim "YesPaRiver")
 
Ylös