Suomen MM-rallin reittispekulaatiot 2021

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
206
Viimesiä viedään. Täyty tilata arkistoon pari paitaa. -70% kaikki kamat.

 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8156
Sijainti
Lake City


Tällainen sääntö ainakin tuli vuodelle 2021, eli kahden huollon välissä saa ajaa vain neljä pätkää (ja superspesiaalin). Jyskälässähän on usein ajettu 5 pätkää huoltojen välissä tai jopa 6, kuten vuoden 2020 reitissä oli perjantai-iltapäivässä Humalamäki, Ässämäki ja Moksi kahteen kertaan. Siinä voi olla jo riittävä syy rakentaa reitti uusiksi.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8156
Sijainti
Lake City
Tässä ehkä toinen sääntö joka on kanssa tökkässyt lauantain lenkkiä vähän (muttei kriittisesti)

10.1.4 SPECIAL STAGE OVERLAP
The choice and timing of the special stages must be such that
there is no overlap of at least the first 15 cars on any special
stage before the start of the next special stage at normal
intervals.
Pätkät pitää siis alkaa niin, ettei 15 autoa aja päällekkäin normaaleilla intervalleilla. Jos lähtövälit on 3 minuuttia, niin tuosta tulee 45 minuuttia (vai pitääkö siihen lisätä vielä pätkän kesto perään?) Joka tapauksessa, 2020 reitillä Kakariston ja Arvajan välillä olisi ollut vain 38 minuuttia.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8156
Sijainti
Lake City
Periaatteessa perjantain voisi pitää samanlaisena kuin suunniteltu, mutta siis iltapäivän kolmen pätkän lenkistä pitäisi jättää pois, ja loogisesti se olisi lyhyin eli 5 kilsan Humalamäki. Pelkästään kaksi Humalamäen ajokertaa poistettuna reitti olisi melkein 300 kilsaa pitkä, ja toki muutamia kilsoja saisi lisättyäkin sinne tänne reittiä. Toki varmasti Humalamäki halutaan pitää reitillä, joten voi olla että perjantain lenkki rakennetaan uusiksi jotenkin niin, että Humalamäki voi olla mukana. Ja se taas voi vaikka vaikuttaa siihen, mitä sunnuntaina ajetaan (palaako Ruuhimäki poweriksi?)
 

Onzah

Jääkäri
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
501
Sijainti
Oskolan masto
Mielestäni se on erittäin harmillista, että torstaina ei saa ajaa kuin sen yhden superspesiaalin (en tiedä mikä hiton erivapaus on Montessa, vai eikö MM-rallin järjestäjillä ole munaa laittaa metsäpätkää myös torstaille.)

Mutta mielestäni entisaikojen kuvio, missä Humalamäki ajettiin Laajavuoren perään toisena pätkänä, voisi toimia nykyäänkin, toki Laajavuori vaihtuisi vain Harjuun kyseisessä mallissa.

Näin torstaille saataisiin jotakin muuta täytettä myös, ja sen myötä perjantaina voisi ajaa ihan eri kaavalla reitin.

Toivon tosiaan, että Ruuhimäki palaisi power stageksi, koska olihan se "Laajavuori Long" nyt aivan karmea idealtaan (normaalin Laajavuoren olisin vielä ymmärtänyt.)
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8156
Sijainti
Lake City
Kyllähän se torstain pikkulenkki olisi hyvä lisä nykyralleihin, mutta toisaalta ymmärrän että taloudellisesti se olisi enemmän kulu kuin lipputulo.

Laajavuoren kahden kierroksen pätkä olisi ainakin palvellut yleisöä ja tv-katselijoita, kun joka auton olisi nähnyt kahdesti ja melko tiheästi, mutta vierastan itse ratapätkiä ja tien kestävyyskin olisi voinut olla koetuksella. Toki hyvinkin mahdollista että pitävät tästä suunnitelmasta kiinni vuodelle 2021. Tavallinen Laajavuori olisi ollut vähän liian lyhyt televisioon (vaikka toki televisoidaanhan se Harjukin) ja ehkä myös liian lyhyt power stagen arvoiseksi (vaikkei säännöt siitä mitään sanokaan).

Lähinnä spekuleerasin Ruuhimäen paluuta poweriksi sillä, että Humalamäki voi ohjata perjantain lenkkiä enemmän länsipuolelle, tai ainakaan en näe oikein realistisena ajaa lenkkiä, jonka yhdessä päässä olisi Humalamäki ja toisessa Ruuhimäki. (Humalamäki-Moksi-Oittila-Ruuhimäki? Humalamäki-Lankamaa-Laukaa-Ruuhimäki?)
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8156
Sijainti
Lake City
Pieni harjoitus tehdä reitti mahdollisimman paljon viime vuoden reitin mukaan mutta uusien sääntöjen mukaiseksi:

Torstai
Harju

Perjantai
Humalamäki
Moksi-Sahloinen (2020 pätkä käännettynä)
Ässämäki (2020 pätkä käännettynä)
Lankamaa (vaikka 2017 versio)
Harju illalla kerran

Lauantai
Pihlajakoski
Päijälä
Kakaristo
Arvaja
Laajavuori illalla kerran
(täysin kuten 2020)

Sunnuntai
Laukaa
Ruuhimäki
(täysin kuten 2019)

ja tällä saadaan tarvittavat 300 kilsaa täyteen. Oittila jää siis pois ja Lankamaa tilalle.

EDIT: Perjantaina voisi ajaa myös vaikka Humalamäki-Urria-Moksi-Oittila, mutta Urriassa ja Moksissa pitää vähän yhdistellä eri versioita.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8156
Sijainti
Lake City

Ulkomaanfoorumeilla huhu, että Kakaristo ja Arvaja ajettaisiin ensi vuonna yhdistettynä pätkänä.

Tulee muuten aika pitkä pätkä, jos yhdistää Arvajanreitintien kautta...vai yhdistettäisiinkö sittenkin Liisanmutkasta Kilpijärventielle pohjoisen kautta?
 

Ojarumpu

Well-known member
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
86
...vai yhdistettäisiinkö sittenkin Liisanmutkasta Kilpijärventielle pohjoisen kautta?
Luulisi että näin. Koskas muuten Kilpijärventietä on viimeksi MM-rallissa ajettu? Nyt ei kerkeä rally-mapsista tarkastaan.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8156
Sijainti
Lake City
On muuten epäonninen pätkä, kun on kuutena mukanaolovuotena kolmesti peruttu, eli 1987 Arvaja 2 tien kulumisen takia, sitten 1995 ja 2020. 1992-1994 ajettiin ongelmitta.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
253
Sijainti
Vantaa
Jos yhdistään tuohon tviitin infoon tuon aiemman huhun, että Kakaristo ja Arvaja yhdistetään, niin miten olisi Hassista pohjoiseen ja sitten Arvajaa "väärinpäin" takaisin?

Eli näin: https://www.mapfab.com/map/AWgj/Hassi-Arvaja

Oletettavasti Päijälä ja Pihlajakoski ovat reitillä myös tänä vuonna, johon tuo sopisi. Mikäli ei, niin sittenhän on vaikka mitä mahdollisuuksia, vaikkapa Mäntän suuntaan.
 
Ylös