Suomen radat

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kymiringin taksat on jotain 20x kertaa kalliimmat kun muilla radoilla. Niillä hinnoilla pitää olla todellisia rahamiehiä jotka sinne kisan buukkaa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Kymiringin taksat on jotain 20x kertaa kalliimmat kun muilla radoilla. Niillä hinnoilla pitää olla todellisia rahamiehiä jotka sinne kisan buukkaa.
Sillä vain ajattelin, kun BaTCC ajetaan Botniaringillä Rata-SM:n kanssa samana viikonloppuna, ja Rata-SM ajetaan myös Kymiringillä. Ainakin kalustosta päätellen niitä rahamiehiä on nimenomaan tuolla balttiassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Voihan niitä siellä olla mutta haluaako BaTCC sarjaorganisaatio haaskata rahaa Kymiringin ratavuokriin jos halvemmallakin pääsee? Ihmettelen et HRF on halunnut upottaa rahojaan tuohon. Jonkin LUxury Cars Collectionin asiakastilaisuuksiin ei varmaan paljoa heilauta ratavuokrat.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Baltic Touring Car Championship on taas ensi kesänä tulossa Botniaringille, jos koronatilanne sen sallii. Jännä, että sarjaa ajetaan nimenomaan Botniaringillä. Kuvittelisi, että Kymiringille haalittaisiin jo pikkuhiljaa myös ulkomaisia rata-autosarjoja.

Näytä liitetiedosto 1909
Kymiringille taitaa olla vaikea olla saada mitään kun rata ei ole valmis, kalenterit kuitenkin on päätetty aikaisin syksyllä, että ne saadaan hyvissä ajoin julkistettua.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Enemmänkin epäilen sitä, että varikkoalue ei ole valmis. Toki jos pohjat ovat valmiina, niin ei sinne pikipintaa kovin montaa päivää lasketa, jos sen oikein urakakseen ottaa. Tai sitten ne vaan niin tykkää Botniaringistä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Mutta olisihan Kymiring aivan erilainen paikka. Ihme tosiaan, että nuo eivät sinne mene: itse rata hieno, varikkokompleksi aivan omaa luokkaansa, nyt ainakin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Yksi erikoinen piirre Kymiringin ratakartassa on MotoGP:n sivulla. Nopeusmittauspiste sijaitsee nimittäin ~500 metrisen lähtösuoran puolivälissä. :eek:
https://photos.motogp.com/2022/track/fin.svg?1639605685?version=1639605685
https://photos.motogp.com/2022/track/fin.svg
MotoGP_kymiring.png
Oletan että kartassa olevien lyhenteiden merkitykset ovat seuraavat:

LT - Lap Timer
FL - Finish Line
S - Speed Trap

i1 - Interval 1
i2 - Interval 2
i3 - Interval 3

En nyt ole niin tarkkaan asiaa seurannut, mutta eikös MotoGP:ssäkin ole nopeusmittauspiste vähintään maaliviivalla ja nopean suoran päässä? F1:ssä on ollut nopeusmittaus lisäksi jokaisessa interval mittauspisteessä. Tosin nykyään on käytössä GPS minisektorit, joilla saadaan mitattua nopeudet käytännössä mistä vain. En tosin ole aiheeseen sen tarkemmin tutustunut.

Sektoreita MotoGP:ssä on 4, eli yksi enemmän kuin F1:ssä.

Sitä vaan kummastelen, että mistä on taas tempaistu tuollainen mutkanumerointi kartta. Ei tuo ainakaan lopullinen voi olla, koska i3:n jälkeiselle mutkalle on aivan pakko antaa numero.
 
Viimeksi muokattu:

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Pari vuotta sitten (21.2.2020) Hesari uutisoi Kymiringin turvasuunnitelman hyväksymisen yhteydessä mutkien määrän kasvaneen 18:sta 22:een. Artikkeli on näköjään maksumuurin takana, joten en pääse tietoa juuri nyt varmistamaan.
https://www.hs.fi/paivanlehti/22022020/art-2000006415254.html
Muistaakseni samankaltainen tiedote löytyi myös Kymiringin sivuilta, mutta ei löydy enää. Tällä hetkellä Kymiringin sivuilla mainitaan mutkia olevan 21.
https://kymiring.fi/kymiring/rata-ja-fasiliteetitKymiRingin GP-rata täyttää ainoana ratana Pohjois-Euroopassa FIA:n ja FIM:n korkeimman rataluokituksen. 4,5 kilometriä pitkä rata koostuu 21 kaarteesta ja radalla on korkeuseroa 18 metriä. 1,1-kilometrinen suora on Euroopan pisin GP-radan pääsuora.
Näköjään on hyvin vaikeaa päättää, kuinka monta mutkaa rakkaalle radalle lopulta tulee.

Pari vuotta sitten väsäsin uutisioinnin perusteella tämän arvauksen mutkanumeroinnista, olettaen että niitä tulisi 22. En nyt lähde päivittämään arvaustani tällä erää.


Kuvassa keltaiset numerot edustavat mutkia, joiden numeroinnista en ollut tuolloin varma. Melestäni ainakin mutka 22 B rajautui ulos numeroitavien mutkien joukosta myöhemmin taannoisen kallionlouhinta raportin tietojen perusteella. Edellisen viestin MotoGP ratakartan mukaan tässä kuvassa näkyvä mutka 17 jakautuisi kahteen eri mutkaan, missä saattaa kyllä olla perää ulosajopaikan ilmoittamisen kannalta. Muttta ei tätä lottoriviä taida voida saada sohvalta käsin oikein...
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
272761177_1937171616465710_3188414446142101347_n.jpg
Legendat soralle!
🤩


Ensi kesänä Legendsit palaavat soraradoille! Legendsien sorasarjassa ajetaan neljä osakilpailua, kolme ovaalilla ja yksi rallicrossradalla. Kausi alkaa juhannuksena Honkajoen Pesämäeltä ja päättyy syyskuussa Forssan Pilvenmäen raviradalle.

Kun ensimmäinen startti ampaisee matkaan juhannuksena Honkajoella, on kulunut lähes kaksikymmenttäneljä vuotta siitä, kun Legendsit heittivät soraa ilmaan Suomessa. Vuonna 1998 autoilla ajettiin ensimmäistä kertaa Vaasan raviradalla. Kyseessä oli Wasa Raceway-kilpailun yhteydessä järjestetty esittely, ja rataa kierrettiin näytösluonteisesti, ainakin ensimmäiset kierrokset. Vauhti nousi ja kuljettajien vauhdinnälkä kasvoi, parasta kyytiä piti ralliautoilun nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen.

- Sorasarjaan on ollut tilausta ja tahtoa kuljettajilla, ajatus on lähtenyt sieltä. Soralla ei koskaan ole ajettu sarjaa, muutamia kisoja joskus aikoja sitten. Kiinnostus on ollut valtavaa sekä omien aktiivikilpailijoiden, että myös muiden lajien kuljettajien keskuudessa. Yksi tavoite onkin saada lajiin uusia kilpailijoita, sekä talleissa ”makaavia” autoja takaisin radoille. Sarjassa ajetaan rahapalkinnoista, meidän tavoite on muutaman vuoden sisällä tehdä tästä yksi Suomen näyttävimmistä sarjoista, joka tulee jäädäkseen, Legends Cars Finland ry:n puheenjohtaja Juha Nisula hehkuttaa.

Sorasarja 2022

25.06. Honkajoki
02.07. Seinäjoki
20.08. Kauhajoki
10.09. Forssa
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Sitä voisi Forssaan paikan päälle vääntäytyä. Juuri tällaiseen käyttöön Legendsejä olisi saanut useamminkin valjastaa.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
163
Hieno uutinen.
Aikoinaan itsekin harkitisn Legendsin hommaamista, mutta pelkkä asfaltilla kurvailu ei innostanut, kun sora kuitenkin enemmän oma elementti.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Kymiringillä ajetaan heinäkuussa MotoGP:tä, niin voisikohan kisat näkyä Ylellä, jos MotoGP:n oikeuksia ei saada Suomessa myytyä millekkään taholle siihen mennessä?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Jos Kymiringillä ajetaan heinäkuussa MotoGP:tä, niin voisikohan kisat näkyä Ylellä, jos MotoGP:n oikeuksia ei saada Suomessa myytyä millekkään taholle siihen mennessä?
Hyvä kysymys. Takavuosina YLE:llä on kuitenkin ollut tapana näyttää yksittäisiä Suomessa ajettavia kisoja, vaikkei koko sarjaa näytettäisi. Toki näistä Thundereista ja venekisoista on vuosikymmeniä aikaa. Ei ole muuten taas vähään aikaan kuulunut MotoGP:stä mitään mullistavaa, vaikka kisa sarjan kalenterissa näkyykin. Päiväkohtainen aikataulukin löytyy https://www.motogp.com/en/event/Finland#schedule

E: Mahdettiinko Keimolan kv-kisoja näyttää aikanaan TV:ssä? Jos näytettiin, nauhoja tuskin on säästynyt koska arkistolaki tuli vasta 1984.
 
Viimeksi muokattu:

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Muutama huomio Igoran laajennuksesta olettaen että nyt nähdyt kuvat edustavat suurinpiirtein todellisuutta.

Näyttää siltä että itänaapurissa yritetään venyyttää pääsuoraa karvan verran pidemmäksi kuin Kymiringillä. Ihan helpollahan tuo ei tule. Ainakin allaolevan vanhahkon kuvan perusteella siellä on melkoinen kallionjärkäle. Tosin myöhemmissä kuvissa kalliota on mahdollisesti myös louhittu pienemmäksi. Ainakin maata on siirretty melkoisesti sen päälle, että kallio on saatu maisemoitua piiloon. Epäilemättä kyseisellä kalliolla on ollut merkitystä siihen, ettei alkuperäinen ratasuunnitelma toteutunut koko mitassaan.


Kuvan lähde: https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a2151876/legendary-f1-track-designer-says-igora-drive-should-replace-sochi-russia/

Nyt julkaistussa suunnitelmassa radan viimeinen neulansilmä nähdäkseni kiertää kyseisen kallion. Radan ei alunperin suunniteltu menevän tuolle alueelle ja ovatkin ilmeisesti tehneet paljon turhaa työtä maisemoinnin ja infran suhteen. Esimerkiksi etualalla näkyvä tie joudutaan korvaamaan uudella, koska se jää laajennuksen alle. Maansiirtotöitä tulee olemaan myös paljon. Radan kaksi viimeistä mutkaa ovat väkisin tehdyn oloisia (eli todella hitaita), koska turva-alueille ei löytynyt tilaa. Uudet nopeat mutkat ovat kuitenkin epäilemättä ihan hienoja korkeuseroineen. Pääsuoraa oli toki tarve pidentää, mutta nähtäväksi jää, että tuliko edeltävistä mutkista nyt liian tiukat ja valuuko pidennys suurelta osin hukkaan? Alkuperäisen radan viimeiset mutkat kun soveltuivat mielestäni paremmin kilvanajoon.

Saadaan nyt vuosikausiksi unohtaa lähialueella järjestettävät F1-kisat :(
 
Ylös