Iitin Kymiringin MotoGP-kisaviikonlopun kohtalo on edelleen hämärän peitossa koronavirustilanteen vuoksi.
Pandemian takia alkukauden kaikki ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan kisat on siirretty tuonnemmaksi. Jos Kymiringin osakilpailu ajetaan, se voi hyvinkin olla koko MotoGP-kauden avausosakilpailu.
12. heinäkuuta ajettavaksi tarkoitetun kisan ajaminen tai ajamatta jättäminen tulee Kymiringin toimitusjohtajan Markku Pietilän mielestä päättää aivan lähiviikkoina.
– Huhti–toukokuun paikkeilla tämän asian pitää tavalla tai toisella ratketa, hän sanoo.
Pietilän mielestä kisaa ei tulisi ajaa tyhjille katsomoille.
– Minun mielestäni ei ole sellaista skenaariota.
Jos kisa ajetaan, yleisön pitää olla paikalla, Pietilä sanoo.
– Se, ajetaanko kisaa ollenkaan, on promoottorin ja suomalaisten viranomaisten käsissä.
Tyhjille katsomoille ajamista väläytti MotoGP-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan Dorna Sportsin toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta. Kouvolan Sanomat uutisoi sunnuntaina Ezpeletan lausunnoista espanjalaislehti AS:lle.
Kymiringin toimitusjohtaja Pietilä sanoo, ettei ota toimitusjohtaja Ezpeletan lausuntoa Dornan virallisena kantana.
– Lehdet kirjottavat mitä kirjoittavat. Turhan nopeasti vedetään sellainen johtopäätös, että tämä (Dornan toimitusjohtajan lausunto) olisi Dornan virallinen kanta. Ei se näin ole. Kannattaa odottaa Dornan virallisia tiedotteita.
Rata on "käytännössä kilpailuvalmis"
Kymiringille ei ole toistaiseksi tehty MotoGP-sarjan virallista tarkastusta. Kymiring ei siis toistaiseksi täytä kisakelpoisuutta, koska Dornan turvallisuuspäällikkö ei voi matkustaa Italiasta Suomeen.
– On ihan fakta, että tarkastus on tekemättä. Emme tiedä, milloin tarkastus voidaan tehdä, Kymiringin toimitusjohtaja Pietilä sanoo.
Pietilän mukaan rata on ”käytännössä kilpailuvalmis”. Hän sanoo, ettei kilpailun järjestäminen jää kiinni radan kelpoisuudesta. Radan pääurakoitsijana toimii Destia.
Ratayhtiön osakas Rakennusvarma asetettiin taannoin konkurssiin. Yhtiön oli tarkoitus rakentaa rata-alueelle luksusasuntoja, mutta näistä suunnitelmista luovuttiin jo viime kesänä. Rakennusvarman konkurssi ei ole missään vaiheessa vaikuttanut itse radan rakennusaikatauluun, Kymiringin toimitusjohtaja sanoo.
Kymiring-yhtiö omistaa radan, kiinteät rakenteet ja maa-alueet, Pietilä luettelee. Osakkaina yhtiössä ovat AKK Sports, Suomen Moottoriliitto, A. Ahlström-kiinteistöt ja Iitin kunta. Yhtiö ei mene nurin, vaikka MotoGP-kisa jouduttaisiinkin perumaan, toimitusjohtaja sanoo.
– Ei ratayhtiö ole laskenut kaikkea yhden viikonlopun varaan. Totta kai kisaviikonlopun perumisella olisi vaikutusta, mutta ei se ole koko maailma.
Lahti Eventsin toimitusjohtajan Emilia Mäen mukaan lippuja Kymiringin MotoGP:hen on myyty noin 37 000.
Lipun hankkineet saavat hyvitystä, jos kisa perutaan
Jos Iitin Kymiringin heinäkuinen MotoGP-kisa joudutaan perumaan, lipun hankkineet eivät jää vaille hyvitystä, sanoo kisatapahtuman myynnistä ja markkinoinnista vastaavan Lahti Eventsin toimitusjohtaja Emilia Mäki.
– Jos tapahtuma perutaan, niin sen jälkeen ohjeistetaan, miten lippujen kanssa tulee toimia ja miten rahat palautetaan.
Hän kuitenkin korostaa, ettei jo hankittuja lippuja voi palauttaa ennen kuin mahdollinen tapahtuman peruminen tai siirtäminen varmistuu.
– Odotamme, mitä Suomen hallitus linjaa kesän suurtapahtumista. Jos kävisi niin, että kisaa ei heinäkuussa voitaisi ajaa, niin sitten edettäisiin normaalien käytäntöjen mukaisesti.
Mäen mukaan tapahtumaan on myyty noin 37 000 lippua.
Mäki ei kerro, kuinka paljon Lahti Events on investoinut heinäkuun kisaviikonloppuun ja sen oheistapahtumiin tähän mennessä.
– En lähde summia avaamaan.