Super2000 Race ja "Vabaklass"

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
No ei ihan hyvältä näytä, mutta katsotaan. Ei ole helppoa näemmä missään tämä rata-autoilu...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu näyttihän se joltakin. Toki autoja olis saanut olla enemmän, mutta selvästi luokkaa odotettiin yleisön keskuudessa.

Sarlin hajoitti moottorin jo perjantaina ja Virtanen jäi ekan lähdön starttiviivalle, joten Soomerin piti olla ylivoimainen kummassakin lähdössä. Soomerin Bemu liikkui rivakasti ja kisa olisi voinut olla varsin kiva Sarlinia ja Virtasta vastaan. Ekan lähdön Soomer vei kunniakkaasti läpi ja voittoon, mutta toisessa ei sitten onnistunutkaan. Toisessa lähdössä nimittäin John K. Westman polki RS500 Cossunsa sellaiseen vauhtiin, etten aikaisemmin ole nähnyt! En tiedä oliko kierrosajat auton historian kovimpia, mutta iloisesti Sierra liikkui, eikä Soomerilla ollut sanaa sanottovana koko lähdön aikana. Sekä Pilve että Soomer syyllistyivät tokan lähdön aikana siihen ulkomaalaiskuljettajien normaaliin virheeseen Kemoralla eli latasivat ekaan mutkaan liian kovaa, kanttari ei riittänyt ja sitten kynnettiin hiekkoja. Paikka ei ole niin helppo kuin luulisi - Anssi varmaan kertoo omat kokemuksensa... ;)

Laitisen 914 kulki ekassa lähdössä kivasti ja toisessa vähemmän kivasti. Pientä hyytymistä oli huomattavissa kisamatkan kasvaessa. Mäkelän Kadett kesti ja oli tällä kertaa pirtsakan tuntuinen, kun ei kovempia tykkejä ollut mukana. Sainio taisteli urhoollisesti maaliin asti yleisöä viihdyttäen. Porsche ei ollut kovin helpon näköinen ajaa...

Palaan ehkä asiaan...
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
GT autojen kierrosaikojen huonous oli pettymys. Lähes kaikki Super 2000 autot olivat nopeampia kuin GT voittajat. V6 Clio oli kyllä hieno.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh ota huomioon, että nopein auto ei päässyt kisaan ja se nopeinkin harvoin (valitettavasti) pystyi haastamaan Suomen kaikkein terävintä SS-kalustoa, kun luokka kukoisti. Kyllösen Quattro olisi kertonut tason paremmin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Juu näyttihän se joltakin. Toki autoja olis saanut olla enemmän, mutta selvästi luokkaa odotettiin yleisön keskuudessa.

Sarlin hajoitti moottorin jo perjantaina ja Virtanen jäi ekan lähdön starttiviivalle, joten Soomerin piti olla ylivoimainen kummassakin lähdössä. Soomerin Bemu liikkui rivakasti ja kisa olisi voinut olla varsin kiva Sarlinia ja Virtasta vastaan. Ekan lähdön Soomer vei kunniakkaasti läpi ja voittoon, mutta toisessa ei sitten onnistunutkaan. Toisessa lähdössä nimittäin John K. Westman polki RS500 Cossunsa sellaiseen vauhtiin, etten aikaisemmin ole nähnyt! En tiedä oliko kierrosajat auton historian kovimpia, mutta iloisesti Sierra liikkui, eikä Soomerilla ollut sanaa sanottovana koko lähdön aikana. Sekä Pilve että Soomer syyllistyivät tokan lähdön aikana siihen ulkomaalaiskuljettajien normaaliin virheeseen Kemoralla eli latasivat ekaan mutkaan liian kovaa, kanttari ei riittänyt ja sitten kynnettiin hiekkoja. Paikka ei ole niin helppo kuin luulisi - Anssi varmaan kertoo omat kokemuksensa... ;)

Laitisen 914 kulki ekassa lähdössä kivasti ja toisessa vähemmän kivasti. Pientä hyytymistä oli huomattavissa kisamatkan kasvaessa. Mäkelän Kadett kesti ja oli tällä kertaa pirtsakan tuntuinen, kun ei kovempia tykkejä ollut mukana. Sainio taisteli urhoollisesti maaliin asti yleisöä viihdyttäen. Porsche ei ollut kovin helpon näköinen ajaa...
Ollin ongelma on tällä kaudella ollut voimansiirron kestävyys. Laatikko ja/tai vetarit on poikineet tämän tuosta... Uudenlainen polttoaineen syöttö systeemi on kasvattanut tehot n. 800 hepoon mutta kone on entistäkin enemmän kierroskone. Laatikosta tarttis löytyä ainakin seitsemän pykälää, jotta alapäähän saisi riittävän tiuhan ja toisaalta yläpäähän riittävän pitkän kokonaisvälityksen...
Kallen Eskossa meni jo varhaisessa vaiheessa vedet ja oliot sekaisin ja oletettavasti remontin tarve on muutakin kuin vain kansipahvi...
JKW:n Sierran vauhti oli kyllä yllätys... Tai sitten kaikkien muiden vauhdin puuttuminen... Sunnuntain keskimääräinen kierrosaika on juuri ja juuri "tilastokelpoinen". Mutta paljon paljon kovempaakin on Kemorassa menty. Esim. Ruohiksen rata-ennätys on jotain 1'08 ja risat luokkaa !!! :eek: Täytyy koittaa katsella josko JKW:lta löytyis vertailuaikoja. Erään lehtimiehen mielipide tosin oli, että suurin syy Soomerin takana pysymiselle oli 1) Ratatuntemus - eli että JKW kiertäisi radan vaikka silmät sidottuina... ja 2) Soomerin silminnähtävä yliyrittäminen.
Kemoran rata taitaa olla liian nopea eestiläisille sillä Riian ja Pärnun radat ovat keskinopeudeltaan luokkaa Ahvenisto !
Mäksän raketissa olisi pienellä vaivalla reserviä paljon parempaankin, mutta kun herralla ei ole enää vähään aikaan ollut motivaatiota tehdä asian eteen yhtään enempää kuin on ihan pakko.:nope:
Kyllönen-tiimin Kamaro oli koko viikonlopun käytännössä ilman kytkintä ja lopullisesti reissun kruunasi kaasuvaijerin katkeaminen. Audin poissaolon syy oli kuulemma kansivaurio.
Laitisen Possussa polttoaineen syöttö alkoi koneen lämmetessä temppuilemaan... Kävi lähinnä kolmella sylinterillä. Ilmiön syy jäi mysteeriksi.:confused:
Ja vaikka toisin kerrottiin, sitä Golfia ajoi GT-luokassa Erki Lehiste. Pööbel ajoi samalla autolla B1600:ssa eikä ollut erinomaisen vakuuttava sielläkään. Ilmeisesti Beetle oli poikinut viime tingassa ja kun kerran ilmoittautumismaksut oli jo maksettu, niin ei viitsinyt heittää niitäkään euroja ihan hukkaan.
Mäksää muuten sieppasi varsin rankasti se 60 euroa, joka kynittiin perjantaina radan käytöstä harjoitteluun. Muutamaa viikkoa aiemmin HRF:n kisan yhteydessä tällaista maksua ei kukaan ollut kinuamassa ! Tiedä sitten menikö se ratayhtiön vai kisajärjestäjän kahvikassaan....:confused:

BTW. Baltic GT luokan kuskeja käytiin kyselemässä mukaan Jurvassa ajettavaan endurance-kilpailuun... Voidaan jopa lähteäkin, jos vain sitä ennen saadaan kirjallinen varmistus sille, että todellakin päästään ajamaankin.... (AKK:n sääntökirjassa kun on tietyt jutut SS-luokan teknisissä määräyksissä... Liettuan, Latvian ja Eestin "AKK:t" ovat hyväksyneet putkirunkoiset autot GT-luokkaan, eikä FIA:llakaan ole ollut asiaan sanomista...)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Perjantai oli kait jossain määrin virallinen harjoittelupäivä ja kustannuksia tuli varmaan jo päivystyksistä.

Mitä JKW:hen tulee, niin mies kyllä varmasti ajaisi radan silmät sidottuna -kuten moni muukin paikallinen esim. Ahola... Mutta erikoiselta näytti nimenomaan se, että olevinaan Sierra liikkui suoralla niin saakelisti. Vaikutti ettei Johnin tarvinnut kummoisesti kaarteissa kantata pitääkseen Soomerin takana. Liekö sitten ahdot ollu kaikki tai ei mitään asennossa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Mitä JKW:hen tulee, niin mies kyllä varmasti ajaisi radan silmät sidottuna -kuten moni muukin paikallinen esim. Ahola... Mutta erikoiselta näytti nimenomaan se, että olevinaan Sierra liikkui suoralla niin saakelisti. Vaikutti ettei Johnin tarvinnut kummoisesti kaarteissa kantata pitääkseen Soomerin takana. Liekö sitten ahdot ollu kaikki tai ei mitään asennossa.
No suoranopeuksista ei voi sanoa mitään, kun ei ollut tutkaa käytettävissä, mutta kello kertoo yleensä jotain, ja sen kertoma on tällä kertaa se, että reserviäkin olisi vielä tarvittaessa jäänyt. Sunnuntaina keli oli kokolailla otollinen eli viileähkö ja happirikas. Silti JKW:n Riesalle on kellotettu keskimääräinen kierrosaika 1'16.97 kesällä 1997 vs. nyt 2n lähdön 1'18.76.

JKW on muutes hankkinut toisenkin Riesan itselleen: FIA-passillinen Ex-Björn Skogstad RC-auto, josta kuulemma on meiniki rakennella Roadsport-auto !! No ans kattoo.... Pitihän jonkun tuoda ex-Leif Wiik Turbo-Volvokin Roadsport-kisoihin kutakuinkin alkuperäiskuntoisena...
 

hati

Member
Liittynyt
17.5.2004
Viestit
13
Pieni korjaus tohon Sarlinin tapaukseen, sieltä tuli koneen kylkeen pieni reikä kun tuli veivi kurkkaamaan ulkoilmaa.
 

heka

New member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
3
Mäksää muuten sieppasi varsin rankasti se 60 euroa, joka kynittiin perjantaina radan käytöstä harjoitteluun. Muutamaa viikkoa aiemmin HRF:n kisan yhteydessä tällaista maksua ei kukaan ollut kinuamassa ! Tiedä sitten menikö se ratayhtiön vai kisajärjestäjän kahvikassaan....

Tämä käsittämättömän suuri maksu 60-50€ on ollut jokaisessa Super 2000 tapahtumassa tällä kaudella ja maksetaan AINA ratayhtölle,joka antaa kuitin ilman alv:ta,henkilökohtaisesti oma Legends teami on ollut kyissään koko touhusta,varsinkin Apparalla Legendat sai 6 x10 min kertaa ja hinta 50€...
Alastaro oli myös 50€ vrt v. 2003 30€ eikä siinä vielä kaikki esim.
Botniaringillä ei zirraa ei brankkareita,joten huh huh..

Kemorassa olivat nämä perus turvatekijät kunnossa joten 60€ on ihan yes ,jos sillä saa jotain:thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Los Cojones sanoi:
Eikö ole paras jäädä kotipihaan harjoittelemaan ellei ole varaa harrastaa...? :tongue:
Tai toinen vaihtoehto on huudella ns. puskista joillain foorumeilla ja paukutella rivien välissä henskeleitä, että kyllä täällä vaan on millä mällätä - ei jää rahasta kiinni....
Sympatiapisteet 100 Mäksälle ja 0 Cojonesille - ensin mainittu kun sentään vaivautui tulemaan ajokaluston kera paikalle vaikka järjestävän tahon rahastuspolitiikka pistääkin kyrsimään.:eek!:
 
Ylös