Suunnittele Yleisöpyöritys IV

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt suunnitellaan nykyiseen Jyväskylän MM-ralliin uusi yleisöpyöritys. Harju, Laajavuori, Killeri, Seppälänkangas, Vaajakoski ja Hippos sellaisenaan ovat poissa käytöstä, mutta niiden osia on sallittua käyttää, kunhan idea on riittävän erilainen kuin mikään olemassaoleva pätkä. Pätkän ei ole pakko sijaita Jyväskylässä, jos on hyvä perustelu sille.

Lähettäkää mapfab-linkki, pätkän nimi ja pituus sekä kuvaus viestinä mulle. Muistakaa tehdä mapfab-reitistä punaisen värinen, alkuun vihreä lippu ja loppuun ruutulippu, täten kaikilla on samanlaiset

Äänestys alkaa ti 7.12. klo 10
Äänestys päättyy to 9.12. klo 20
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
1 Survo 2,00 km

Torstai SS1 / Perjantai SS9
Ensimmäinen auto EK1 / SS1 : 19:00
Ensimmäinen auto EK9 / SS9 : 20:00

Secto Automotive Rally Finland ja ek Survo. Jotta Harjuun saadaan pientä taukoa, päätettiin yleisöek viedä Lutakon välittömään läheisyyteen. Siirtymä saatu puristettu 2km. Jouhevaa tietä, on asfalttia, on hiekkaa. Meininki on vähän niinku Teboil Diamond sprinttisarjassa ja muutenkin 90-luvulla jossa kisoja vietiin kaupunginosiin jossa vedettiin pitkin kävelyteitä.

Katselualueet :
A - 0,3km Jyväskylän oma versio donitseista. Kuokkan koulun liikenneympyrä pyöräytetään kertaalleen. Katselualueet kallioleikkausten päällä.
B - 0,7km - 1,0km Pitkä näkemä pelloilla. Keskellä aluetta tiukka risteys. Katselualue sisämutkassa.
C - 1,2km Haastava pudottava vasen. Katselualue veden päällä, ruoppaajalle tehdyssä katsomossa.
D - 1,5km -2,0km Omenatarhan kiertoa. Saksan viinitarhan hengessä, pitkä suora & -90 risteys , kolmeen kertaan.

https://www.mapfab.com/map/AY33/Secto-Rally-Finland-SS-Survo
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
2 Super special Jyväskylä 11,8 km

Suomen MM-ralli on päättänyt laittaa perinteisen yleisöerikoiskokeen formaatin ihan uusiksi. Yleisöerikoiskoe on tällä kertaa massiivinen 11,8km, jossa ei todellakaan ole varaa lähteä varmistelemaan, vaan täällä on oikeasti mahdollisuus tehdä eroja. Kisan teemana muistellaan vanhoja aikoja ja siksi yleisöpyöritykseen on haettu nostalgiaa monelta vuosikymmeneltä. Perinteiset Harju, Laajavuori ja Killeri on päätetty yhdistää yhdeksi pitkäksi erikoiskokeeksi, unohtamatta silti uusia ja ennenajamattomia osuuksia.
Erikoiskokeen lähtö on aivan Paviljongin huoltoparkin vierestä, Schaumannin puistotieltä, josta kurvaillaan sillan yli keskustaan. Ensimmäiset kilometrit puikkelehditaan Hannikaisenkadulta Vapaudenkadulle ja Gummeruksenkadulle, josta käännytään perinteiselle Harjun erikoiskokeen osuudelle. Yliopistonkatua alas ja takaisin, josta ylös vesitornille ja alas urheilukentän ohi. Tällä kertaa kapea mäntymetsikkö jää väliin ja urheilukentän kohdalta käännytäänkin tiukka takaviisto vasemmalle Pitkäkadulle. Tästä ajetaan jälleen pieni pätkä nykymuotoista Harjun pätkää Kortesuonkadulle, jossa viime vuosina on totuttu näkemään maali. Nyt matka kuitenkin jatkuu eteenpäin ja seuraavaksi kääntyillään Kenttäkadun, Keskikadun ja Nisulankadun kautta kohti Laajavuorta. Laajavuorentiellä päästään kelaamaan autot huippunopeuteen ja parin shikaanin kautta käännytään vasemmalle perinteiselle Laajavuoren pätkälle. Hyppyritien mäkeä noustaan ylös aina Laajavuoren huipulle, josta lasketellaan 80-luvun tyyliin Killerille. Killerillä vielä viimeiset mutkittelut ja maaliin tullaan ravirataa pitkin. Maali sijaitsee pääkatsomon edustalla.

https://www.MapFab.com/map/AY6r/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4-Super-special
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
3 Keuruu 2,8 km

Keuruun erikoiskoe on nimenä tuttu 1990- ja 2000-lukujen Jyväskylän MM-rallista. Tällä kertaa ei kuitenkaan ajeta vain lähiympäristössä, vaan aivan pikkukaupungin keskustassa.

Lähtö on rautatieaseman pihasta, ja tullaan liikenneympyrään, jossa täytyy kiertää yksi täysi kierros. Kiihdytys kohti keskustaan ja kääntyminen Koulutielle, jossa on myös korkeuseroja tarjolla. Vasemmalle kääntyvään mutkaan tehdään ylimääräinen shikaani.

Vaasantiellä on taas tilaisuus vetää vähän kovempaa vauhtia ennen kuin tullaan uudestaan Keuruuntielle, jota nyt ajetaan toiseen suuntaan. Liikenneympyrässä kierretään ulkokautta ennen kuin kiihdytetään Multiantien kautta Einari Vuorelan tielle. Maali on Keuruun jäähallin tuntumassa, ja autot kerätään läheiselle hiekkakentälle odottamaan, että kaikki pääsevät maaliin saakka, minkä jälkeen voidaan jatkaa matkaa kohti huoltoparkkia.

https://www.mapfab.com/map/AY6z/Keuruu
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
5 Citta di Vaajakoski 2,1 km

Vaajakosken Ale Pubin omistajat tekivät 2000-luvun alun Suomen MM-rallien yhteydessä niin karmean tilin, että ovat jo vuosia pohtineet, mihin ylimääräistä rahaa voisi polttaa. Lopulta esiin nousee ajatus sijoittaa rahat takaisin sinne, mistä ne on saatukin. Vuoden 2023 MM-rallin osalta Jyväskylän kaupungin päättäjät joutuvat pettymään, sillä hybridi-autoilla ei huristellakaan Harjun maisemissa, vaan huomattavasti paremmin suomalaista mielenmaisemaa ilmentävän Vaajakosken taajaman alueella. Erikoiskokeen rahoittajan ehdottomana vaatimuksena on, että rallireitin on kuljettava vanhan pubin kulmalta ja tähän ratamestari auliisti suostuukin. Luonnetta erikoiskokeella ei kaikkine parkkipaikan kiertoineen ole kuin nimeksi, mutta siitä huolimatta se valitaan wrc.comin äänestyksessä kauden 2023 parhaaksi yleisö-ek:ksi.

https://www.mapfab.com/map/AY7O/Citta-di-Vaajakoski
 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
No niin ja taas saan julistaa itseni voittajaksi Nisulan erikoiskokeen suunnittelijana (Secto Rally -oppaan kommentit muuten lainattu Hippokselta 1997, kuskilausunnot Tommi "Esapekka" Mäkiseltä ja Harri "Kalle" Rovanperältä). Toiseksi tuli carlin Super Special Jyväskylä ja kolmanneksi nimimerki Bleun Keuruu.

Tehtävä oli kyllä vaikea, en meinannut millään keksiä mitään järkevää joka olisi ollut Harjua parempi.
 
Ylös