Suurajojen erikoiskokeet

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
242
No kyllä vitutti oikeasti. Kun homma kehittyi koko ajan ja vauhtiakin alkoi jo olla, mutta ilman tilanteita... Sitten tuollainen mikä ei ollut mitenkään omissa käsissä... Ja tosiaan jos huoltoon olisi päästy niin auto olisi tullut kuntoon...
Juu katsoin jälkeenpäin tuloksia niin siellä oli muistaakseni useampaakin DS3 R3T:tä takana, plus monet muut Fiesta R2:lla ajaneet kuskit 😮
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
242
Thomas Schie tuli mieleen, kun eWRC:n mukaan matka katkesi jo EK:lla 2 (Lankamaa) ulosajoon. Oliko latomutkan uhri vai ajoiko jossain muualla? Vuosi siis 2006.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
242
Katselin ralli.netin vanhoja viestejä ja törmäsin yhteen viestiin, jonka mukaan Esa Saarenpää olisi vetäissyt ojaan v. 1998 Pöykyntie 190 kulmilla (näin käsitin kun puhuttiin 2007 Vellipohjan maalipään isosta hypystä, joka sisältyi myös Parkkolan erikoiskokeeseen 1998).
 

Liitetiedostot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14307
Sijainti
Tampereen lenkki
Kummastelen tässä Lankamaan keskinopeuden nousua vuosina 1988-1990 kun pätkä ajettiin samassa muodossa ja pätkäpohjat parantuivat kolmessa vuodessa puoli minuuttia 12 kilsan pätkällä, eli yli sekunnin kilometrillä vuodessa. Vai voidaanko 1988 pistää hitaus sen piikkiin että Alen hidasti nähtyään Kankkusen keskeyttäneen ja 1990-1991 pätkä ajettiin kuivassa kelissä, 1988 sateessa ja 1989 ainakin kosteana? Hieman myös tie on parantunut joka vuosi, katsojaoppaassakin puhutaan 1990 siitä miten pehmeä tie mahtaa olla harjoitusten jälkeen

LengthTimeAvg SpeedRatio to prevRatio to first
198812.54 km06:35114.29 km/h
198912.54 km06:19119.11 km/h104.22%104.22%
199012.59 km06:04124.52 km/h104.54%108.95%
199112.59 km05:59126.25 km/h101.39%110.47%

Muista pätkistä Laukaassa ja Leustussa on vastaavaa kehitystä, niissäkin ajettu pehmeämpiä teitä. Tosin Leustu ajettiin 1988 ja 1990 kuivana, 1989 sateessa, kaikki kolme vuotta varmasti ihan täysiä. 1988 pohjat 13:54 ja 1989 13:23 eli taas sekunti kilometrillä kovempaa. 1990 parannettiin vielä 9 sekuntia.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
977
Kummastelen tässä Lankamaan keskinopeuden nousua vuosina 1988-1990 kun pätkä ajettiin samassa muodossa ja pätkäpohjat parantuivat kolmessa vuodessa puoli minuuttia 12 kilsan pätkällä, eli yli sekunnin kilometrillä vuodessa. Vai voidaanko 1988 pistää hitaus sen piikkiin että Alen hidasti nähtyään Kankkusen keskeyttäneen ja 1990-1991 pätkä ajettiin kuivassa kelissä, 1988 sateessa ja 1989 ainakin kosteana? Hieman myös tie on parantunut joka vuosi, katsojaoppaassakin puhutaan 1990 siitä miten pehmeä tie mahtaa olla harjoitusten jälkeen

LengthTimeAvg SpeedRatio to prevRatio to first
198812.54 km06:35114.29 km/h
198912.54 km06:19119.11 km/h104.22%104.22%
199012.59 km06:04124.52 km/h104.54%108.95%
199112.59 km05:59126.25 km/h101.39%110.47%

Muista pätkistä Laukaassa ja Leustussa on vastaavaa kehitystä, niissäkin ajettu pehmeämpiä teitä. Tosin Leustu ajettiin 1988 ja 1990 kuivana, 1989 sateessa, kaikki kolme vuotta varmasti ihan täysiä. 1988 pohjat 13:54 ja 1989 13:23 eli taas sekunti kilometrillä kovempaa. 1990 parannettiin vielä 9 sekuntia.
Aika nopeaa kehitystä kyllä. Olikos Lankamaa ekaa kertaa mukana tuolloin 1988? Kun miettii esim. sitä hiekkaharjuosuutta, niin lanaamalla sen tyyppinen tie saattanut ehkä loiventua ja nopeutua paljonkin. Ja voiko olla, että "kärjelläkin" ottanut pari kertaa aikaa, kun sinne hiekkaharjulle on nopeimmat ajolinjat syntyneet, kun leikattu kaikkialta mistä vaan mahdollista on ollut leikata? Koko letkahan niitä ns. on sitten seurannut ja vuosi vuodelta jonkunlainen ajolinja sinne muodostunut.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1343
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllähän se kalusto aika ripeästi kehittyi A-ryhmän "alkuvuosina", eli siis kun niistä tuli pääluokka. 87-92 välillä nousi vauhdit ja tehot hurjaa tahtia. Mutta että onko noin raakasti, vai onko muitakin selittäviä muuttujia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5185
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vai voidaanko 1988 pistää hitaus sen piikkiin että Alen hidasti nähtyään Kankkusen keskeyttäneen ja 1990-1991 pätkä ajettiin kuivassa kelissä,
Varmaan muutama sekunti on 1988 jäänyt Markulta pursistamatta, mutta toisaalta esim. Ericssonin kanssa pätkän kakkossijan jakanut Salonen (joka kävi silloin kovaa kamppailua kolmossijasta Auriolin kanssa) hävisi kahdeksan sekuntia, että ei se Markku ihan köröttelemällä niitä viimeisiä yhdeksää kilometriä kuitenkaan tullut.
1695718302855.png

VM 10/88
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14307
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän se kalusto aika ripeästi kehittyi A-ryhmän "alkuvuosina", eli siis kun niistä tuli pääluokka. 87-92 välillä nousi vauhdit ja tehot hurjaa tahtia. Mutta että onko noin raakasti, vai onko muitakin selittäviä muuttujia.
Mutta siis monien muiden pätkien kohdalla ei ole moisia harppauksia
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14307
Sijainti
Tampereen lenkki
Aika nopeaa kehitystä kyllä. Olikos Lankamaa ekaa kertaa mukana tuolloin 1988? Kun miettii esim. sitä hiekkaharjuosuutta, niin lanaamalla sen tyyppinen tie saattanut ehkä loiventua ja nopeutua paljonkin. Ja voiko olla, että "kärjelläkin" ottanut pari kertaa aikaa, kun sinne hiekkaharjulle on nopeimmat ajolinjat syntyneet, kun leikattu kaikkialta mistä vaan mahdollista on ollut leikata? Koko letkahan niitä ns. on sitten seurannut ja vuosi vuodelta jonkunlainen ajolinja sinne muodostunut.
Oli ekaa kertaa ja olen juuri miettinyt miten sitä tietä on varmaan saanut lanaamalla levennettyä ja oikaistua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14307
Sijainti
Tampereen lenkki
Laukaassa kyyti parani vuodesta 1988 vuodelle 1989 vain viisi sekuntia mutta sitten vuodelle 1990 otettiin 15 sekuntia pois, eli yli sekunti kilsalla.

Korpiahossa parannusta on tullut tasaisesti 1988-1990 reilu puoli s/km. Vuoden 1989 pätkäpohjat oli about samaa vauhtia kuin 1985 B-ryhmäläisillä.

Leustussa jopa 1,3 s/km vuosien 1988 ja 1989 välillä, samoin Konivuoressa 0,9 sekuntia. 1988 ajettiin kuivassa ja 1989 sateessa, onko jopa irtosora hidastanut ekoja autoja 1988?

EDIT: Korjattu virheellinen tieto Laukaasta.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1343
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Laukaan kohdalla tilanne on sikäli erikoinen että 1988 kaatosateessa ja 1990 kosteassa kelissä on ajettu täysin sama aika, 1989 pikkusateessa sitten hitaampi aika

Korpiahossa parannusta on tullut tasaisesti 1988-1990 reilu puoli s/km. Vuoden 1989 pätkäpohjat oli about samaa vauhtia kuin 1985 B-ryhmäläisillä.

Leustussa jopa 1,3 s/km vuosien 1988 ja 1989 välillä, samoin Konivuoressa 0,9 sekuntia. 1988 ajettiin kuivassa ja 1989 sateessa, onko jopa irtosora hidastanut ekoja autoja 1988?
Erikoisia vaihteluita kyllä. Irtosorasta ei tainnu sen aikasilla harjottelumäärillä olla juurikaan haittaa, ellei joku oo käyny lanaamassa tietä just kisaviikolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14307
Sijainti
Tampereen lenkki
Olin kämminyt Laukaan tiedot, eli Laukaassa kyyti parani vuodesta 1988 vuodelle 1989 vain viisi sekuntia mutta sitten vuodelle 1990 otettiin 15 sekuntia pois, eli yli sekunti kilsalla.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
242
Pari kysymystä 2001 ulosajopaikoista, eli:

1. Didier Auriol rengasrikon (?) jälkeen spinnattuaan?
2. Henning Solberg?
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
242
Jos puhutaan Ehikin spinnistä niin noin 8.8km lähdöstä (rally-maps.com mitalla) eli Kinkolantien aivan viimeisissä mutkissa juuri ennen risteystä Vekkulantielle.
Aivan. En ole varma voiko tuota laskea karttaan mukaan mutta paikka ainakin on selvillä 👍🏼
Henningin kyljelleen ajo taas näkyi jossain koosteessa.

Harrachin paikasta Ouninpohjassa kysyin videon lataajalta mutten ole vielä saanut vastausta.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
865
Kummastelen tässä Lankamaan keskinopeuden nousua vuosina 1988-1990 kun pätkä ajettiin samassa muodossa ja pätkäpohjat parantuivat kolmessa vuodessa puoli minuuttia 12 kilsan pätkällä, eli yli sekunnin kilometrillä vuodessa. Vai voidaanko 1988 pistää hitaus sen piikkiin että Alen hidasti nähtyään Kankkusen keskeyttäneen ja 1990-1991 pätkä ajettiin kuivassa kelissä, 1988 sateessa ja 1989 ainakin kosteana? Hieman myös tie on parantunut joka vuosi, katsojaoppaassakin puhutaan 1990 siitä miten pehmeä tie mahtaa olla harjoitusten jälkeen

LengthTimeAvg SpeedRatio to prevRatio to first
198812.54 km06:35114.29 km/h
198912.54 km06:19119.11 km/h104.22%104.22%
199012.59 km06:04124.52 km/h104.54%108.95%
199112.59 km05:59126.25 km/h101.39%110.47%

Muista pätkistä Laukaassa ja Leustussa on vastaavaa kehitystä, niissäkin ajettu pehmeämpiä teitä. Tosin Leustu ajettiin 1988 ja 1990 kuivana, 1989 sateessa, kaikki kolme vuotta varmasti ihan täysiä. 1988 pohjat 13:54 ja 1989 13:23 eli taas sekunti kilometrillä kovempaa. 1990 parannettiin vielä 9 sekuntia.
Vatanen kanssa hämmästeli tuota aikojen parantumista vuonna 1990:


Irtosorasta ei tainnu sen aikasilla harjottelumäärillä olla juurikaan haittaa, ellei joku oo käyny lanaamassa tietä just kisaviikolla.
80-luvullakin on tosiaan ollut joitain vuosia jolloin ensimmäisenä ajaneet ovat valittaneet irtosorasta. Tuosta lanaushommasta tuli mieleen ainakin vuosi 1984:

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14307
Sijainti
Tampereen lenkki
1995 Suurajojen perjantain tv-lähetysten kuvauspaikkoja:


2:18 Kuohun risteys isolle
2:28 Parkkola, ihan alkupäästä
2:48 Kuohu vikan tien alku
6:28 Jukojärvi, 6,6 km
6:38 Valkola, Mikkolan paikka (?)
11:19 Onboard: Hankasalmi 0,6 km - 1,6 km
12:05 Jukojärvi heti edellisen kuvauspaikan jälkeen
14:45 Mökkösen paikka Höytiässä 5,1 km
17:23 Olisko sama Jukojärvi 6,6 km mutta sisämutkan puolelta?
17:36 Valkolan pikkutielenkin loppu
27:07 Myhinpään kylä
30:01 Hankasalmi, 2,6 km
30:10 Hankasalmi heti edellisen jälkeen
30:19 Onboard: Hankasalmi 1,6 km eteenpäin, eli siitä mihin edellinen onboard loppui ja tässä näkyy edelliset ulkokuvauspaikat
 
Ylös