Suurajojen erikoiskokeet

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5507
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Runkikartassa on aika reippaasti merkintöjä, mutta 90-luvulta taitaa puuttua yksi FIA:n II-kuuman kuljettajan keskeytykseen johtanut ulosajo? Kyseessä tietysti Äijälä ja Costas Apostolou, joka herätti 1994 reilun kahden pätkän ajan kauhua köröttelemällä N-ryhmän Rellu Cliollaan lähtönumerolla 19. Lähtöjärjestys ei näiltä osin "ihan" vastannut kilpailijoiden nopeutta, kun Apostoloun perään starttasivat Alister McRae, Jokke Puhakka ja Lasse Lampi.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
365
Uurapohjantie - Jouhtisvuoren ampumaradan ohittava tie - Leikkiharjuntie

Olisiko tuollainen versio Äijälästä sopiva nykypäivän standardeihin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki
ainakin tuo nimetön tie on merkattu karttaan kärrypoluksi eli rallia ei kannata ajaa mutta kyllähän se varmasti toimisi yleisön välitienä, ampumaradalle parkkiin ja kilsa kävelyä.

Sitten taas jos pätkän maali tai lähtö olisi itäpäässä Hänniskyläntiellä niin että sitä ajettaisiin vain pari sataa metriä niin saataisiin siitä uusi toimiva katselualue helpolla saapumisella. Ja voisihan länsipäässäkin ajaa assua puoli kilsaa ja käyttää sitten samaa pientä tietä kuin 1988 eli Hoikkalantietä. Kytömaantie sen sijaan on sellaista pimeään ralliin sopivaa loikottelua ettei kannattaisi ajaa 1988 malliin länteen vaan kääntyä itään ja laittaa siihen maali (tai lähtö).

https://www.mapfab.com/map/Adxd/Äijälä-2024

Mutta, Äijälä ei nykyisin kyllä ole pätkänä kovin mielenkiintoinen, alussa on ne pari ässämutkaa joissa ei nykyään ole enää edes peltoaukeita samaan tapaan kuin 30 vuotta sitten. Keskeltäkin on oikaistu yksi tekninen talonpihapaikka. Kyläkisoihin ihan hyvä pätkä.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
365
ainakin tuo nimetön tie on merkattu karttaan kärrypoluksi eli rallia ei kannata ajaa mutta kyllähän se varmasti toimisi yleisön välitienä, ampumaradalle parkkiin ja kilsa kävelyä.

Sitten taas jos pätkän maali tai lähtö olisi itäpäässä Hänniskyläntiellä niin että sitä ajettaisiin vain pari sataa metriä niin saataisiin siitä uusi toimiva katselualue helpolla saapumisella. Ja voisihan länsipäässäkin ajaa assua puoli kilsaa ja käyttää sitten samaa pientä tietä kuin 1988 eli Hoikkalantietä. Kytömaantie sen sijaan on sellaista pimeään ralliin sopivaa loikottelua ettei kannattaisi ajaa 1988 malliin länteen vaan kääntyä itään ja laittaa siihen maali (tai lähtö).

https://www.mapfab.com/map/Adxd/Äijälä-2024

Mutta, Äijälä ei nykyisin kyllä ole pätkänä kovin mielenkiintoinen, alussa on ne pari ässämutkaa joissa ei nykyään ole enää edes peltoaukeita samaan tapaan kuin 30 vuotta sitten. Keskeltäkin on oikaistu yksi tekninen talonpihapaikka. Kyläkisoihin ihan hyvä pätkä.
Niin arvelinkin kun oli nimetön tie kyseessä 😅 Hänniskyläntie voisi toimia tuossa paremmin, on sentään isoa ja kovapintaista tietä 👍🏼
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki
Koska minut on jo tietyissä piireissä leimattu Tampereen lenkin hörhösaarnaajaksi niin mennään sitten päätyyn asti ja analysoidaan klassikkopätkät Västilä, Sahalahti, Koivulahti, Uskila, Savo ja Siitama.

Lähes koko Tampereen lenkki on ajettu valtionteillä, kahta poikkeusta lukuunottamatta. Suuri osa reitistä on siis kovapohjaista, leveää ja vauhdikasta, mutta myös usein mutkaista. Hyppyjä ei ole kuin poikkeuksina.

Västilä onkin näistä tutuin vuoden 2023 ansiosta. Erikoiskokeen avaavalla leveähköllä Västiläntiellä riittää mutkia – myös tiukkoja – sekä korkeuseroja, myös muutama hyppy. Rekolan tilan kohdalla pätkä muuttuu nopeaksi ja lopulta kulmikkaaksi kun saavutaan hieman kapeammalle Rantalantielle.

Sahalahti alkaa Oksipohjantiellä, joka on yksityistie. Leveydeltään vastaava kuin Rantalantie, mutta pehmeämpi. Aluksi hyvinkin syheröinen korkeuseroilla, lopuksi suoraviivaisen nopea ja tasainen. Tämän jälkeen pätkän loppuosa on leveitä ja kovapohjaisia valtionteitä. Luikalan lenkillä on peltosuorien välissä muutama "medium" mutkasarja, yksi harvinainen iso hyppy sekä kuuluisa puusilta jonka molemmin puolin tiukkaa mutkaa. Tämän jälkeen alkaa vuoristoratamaisempi osuus notkosta toiseen. Pohjalahdentie (itään ajettuna) sisältää taas kaksi selkeästi syheröistä osuutta useilla 90° mutkilla.

Koivulahti alkaa keskikokoisella tiellä joka on Västilän alun tapaan mutkaista mutta korkeuseroja ja nyppyjä on selvästi vähemmän. Lopussa käännytään risteyksestä leveämmälle tielle, jolla ajetaan aivan täysiä.

Uskila koostuu viidestä erilaisesta isosta tiestä. Ensimmäinen on kuin Rantalantie Västilässä, eli hieman kapeampaa ja paria talonpihan mutkayhdistelmää lukuunottamatta kovavauhtista. Seuraava tie taas kääntyy jatkuvasti kuten Koivulahden alku, ehkä jopa vielä teknisemmin. Uskilan kylä ohitetaan taas todella leveää ja nopeaa tietä, jonka alussa on hurjasti kallistettu pitkä kunnanrajanmutka. Tästä jatketaan Haukilan osuudelle, jossa vaihtelee nopeat ja syheröiset osuudet. Viimeinen Lukonmäentie taas on selvästi nopeampaa ja jouheampaa, syheröpaikat puuttuvat.

Savo on yhtä tietä alusta loppuun. Yksi leveimmistä mutta myös teknisimmistä – kääntyy koko ajan ja useampia 90 asteen mutkia löytyy. Korkeuseroja ja nyppyjä riittää, myös pari hyppyä.

Siitama alkaa tiellä, joka muistuttaa hieman Savoa tai Västilää korkeuseroineen ja nyppylöineen. Sitten käännytään koko lenkin ainoalle pikkutieosuudelle, selkeästi pehmeämpää ja kapeus korostaa kohtalaista teknisyyttä. Alussa on röykyttäviä nyppyjä, keskellä tv-kuvista tuttu pujottelu-osuus ja lopussa vielä pitkiä peltosuoria nyppyineen. Loppu loikotellaan sitten isoa kovaa, jossa ei montaa kertaa tarvitse vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Hitaimmat paikat on risteys ja sen molemmin puolin tiukat talonpihat. Vuoristoratamaisuutta löytyy myös monien notkojen muodossa.

Pätkäpohjat vuonna 1990. Siitaman hitaus yllättää, mutta ehkä tuo pienen tien osuus on tehnyt tehtävänsä.

SS23
Västilä
17.17 km​
8m 42s​
118.41 km/h​
SS24
Sahalahti
17.95 km​
9m 11s​
117.28 km/h​
SS25
Koivulahti
9.54 km​
4m 55s​
116.42 km/h​
SS26
Uskila*
18.90 km​
9m 42s​
116.91 km/h​
SS27
Savo
8.42 km​
4m 42s​
107.49 km/h​
SS29
Siitama
14.70 km​
7m 51s​
112.36 km/h​

*=1990 Uskilan lopussa ei ollut vielä Lukonmäentietä. Kun se lisättiin, nousi keskinopeus kovemmaksi kuin Västilässä (vertailua voi tehdä vuosilta 1993-1994).
 
Viimeksi muokattu:

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
365
Burger Harjulla viime vuonna mietityttää kun jouduin tuolloin lähtemään paikalta ennen aikojani, mitä silloin kävi?
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
365
Onko mielestänne ok kysyä kuskeilta somen välityksellä heidän ulosajopaikoistaan? Olen saanut asian tiimoilta kahdenlaista kohtelua, delorean esimerkiksi on täällä kertonut hyvinkin auliisti kokemistaan tilanteista mutta eräässä FB:n ralliryhmässä yksi kuski on meinannut lynkata minut, kun otin kerran puheeksi ulosajokuvien jakamisen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1264
Onko mielestänne ok kysyä kuskeilta somen välityksellä heidän ulosajopaikoistaan? Olen saanut asian tiimoilta kahdenlaista kohtelua, delorean esimerkiksi on täällä kertonut hyvinkin auliisti kokemistaan tilanteista mutta eräässä FB:n ralliryhmässä yksi kuski on meinannut lynkata minut, kun otin kerran puheeksi ulosajokuvien jakamisen.
Ehkö tuo ulosajopaikan kysyminen ok, mutta ei kuvia välttämättä kaikki halua jakaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Ei ne ulosajot aina mukavia kokemuksia ole ja ne on jokatapauksessa kalliita juttuja. Ymmärrettävää ettei ihan kaikille "tuntemattomille" jaksa aina muistella niitä tarinoita. On niitä itselläkin sellaisia ulosajoja mitä ei niin hyvillä mielin muistele:)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki

Historiikkivideoissa siirrytään vuosiin 1988 ja 1989. 1988 oli paljon uutta mutta toisaalta moni pätkä kuten Siitama, Surkee, Laukaa ja Lankamaa tuli jäädäkseen. 1989 mentiin jo vähemmällä uudella nuotituksella. Nyt ei enää pätkiä hidastettu eikä ajettu kahteen kertaan.

Aiheeseen liittyen: VM:ssä Kankkusen palstalla oli varmistus sille että vuoden 1987 Suurajoista poistettiin viime hetkellä lähes kaikki rengaspinoshikaanit, joita oli tiekirjan kautta päätynyt rally-mapsiin merkatuksi. Osahan näistä näkyy tv-kuvissakin ettei niitä ole ollut (esim Koivulahden risteys, Savossa risteys josta lähtee tie Valkeakoskelle). Poistin ne nyt rally-mapsista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki

Tällä videolla on pari mielenkiintoista kuvauspaikkaa

1:53 Kuohun risteys
5:37 Moksi, tulkitsen että tämä on pätkän lopulta Hirvimäentien ja Keltasuontien risteyksestä
8:17 Valkola 3,5 km kohdalla eli kun pikkutielenkki tuli, tätä paikkaa ei enää ajettu
16:19 ei sitten mitään käryä. Jokin pienemmän tien pätkä, vaikka Mäkrä?
25:28 Hassi Juuvantiellä 26,7 km kohdalla
49:39 Mynnilä 12,6 km eli Vintturintien ja Liikolantien risteys
55:22 Kaipolanvuoren alku
55:59 Murakka, Grönholmin paikka (joka puuttuu runkikartasta). Väittäisin, että se on 0,6 km lähdöstä. Pätkä näkyy eri suuntaan ajettuna tässä jolloin kyseinen paikka on ajassa 6:06

EDIT: korjattu oikea video
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki

Tässä kanssa jänniä kuvakulmia 1991 Suurajoista ja useimpia en tunnista koska kuvat on niin tiukasti rajattuja, pöly valtaisaa ja VHS-laatu suttuista. Kronologia tuntuisi pitävän joten esim veikkaukset Jäppilästä todennäköisesti pitää paikkansa.

41:39 Alen Kuohun maalissa?
42:54 Jäppilän toka risteys?
43:02 Jäppilän eka risteys
43:15 Toikkala
43:53 Konivuori, risteys Konivuorentielle
45:16 Mynnilä, risteys Ylemmäistentielle
45:24 Sainz Lusin lopussa
45:31 Lempään iso tie?
45:39 sama Mynnilän risteys kuin yllä
45:50 Auriol tulee maaliin pienehköllä tiellä vasen-oikean jälkeen. Voisiko olla sama kuin edellinen Sainz? Lusin maaliintulo tässä? (myöhemmin nelostie on rakennettu pätkän päälle).
 
Viimeksi muokattu:

toroturpa

Member
Liittynyt
8.12.2019
Viestit
11
Tunnistaako joku millä pätkältä ollaan 17:16 kohdalla?
Näytä liitetiedosto 4053Screenshot_2023-10-13-20-46-12-011_com.android.chrome.jpg
Ääniraita puhuu 23 pätkän kaatosateesta. Tuohon loppulenkin keskelle jää isot soramontut. Väittäisin että ek ei ole päättynyt montun pohjalle. Sieltä ei mielestäni olisi päässyt pois kuin ajamalla pätkälle. Nuoruudessa asuin lähistöllä, joten tuttuja paikkoja. Kahta pituutta näkyy pätkälle olevan ilmoitettu: 1.6km joka päättyi mielestäni ennan takapiikkioikeata about ruutulipun kohtaan ja 2.0 km. Silloin maali olisi 200m. Takapiikkioikean jälkeen, harjun reunalle. Ajosuunta ei siis täsmää mun skenaariossa. Tämähän on "väärinpäin" ajettu vain vuosina 1970 ja 1979 ? Liekö tähän jo vastaus ketjussa löydetty?
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
365
Subhan Aksahan täytti vuosia pari päivää sitten ja autourheilun ystävät -ryhmän onnitteluviestin huomatessani mieleen palautui v. 2008 kuva rusinana olleesta Mitsusta huoltoparkissa, oli tullut kaato Urriassa. Tietääkö kukaan missä päin tämä ulosajo sattui, toimiko Hirvonen/Kangur jo pari vuotta aikaisemmin 😅
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki

Tässäkin videossa taas sairaan tiukkoja rajauksia ja taiteellisia kuvakulmia jne mutta paljon myös mystisiä kuvauspaikkoja

On muuten videossa musat kohdillaan :love:

0:31 Kuohun risteys jossa McRae ja Delecour menee ojaan
0:51 Valkolan alkupäästä
1:03 Parkkolan Moksintien vinohyppy
1:06 Parkkolan risteys
1:19 Haapakylän maaliintulo
1:22 Kalliokosken toiseksiviimeinen risteys (1:45 sisämutkasta)
1:29 Mäkrä, talonpiha lopussa, 5:56 myös
1:40 ??? Hyppysuora
1:52 (taidekuva jota mahdoton tunnistaa)
2:04 Ruuhimäki
2:29 Ouninpohjan alku Alhojärventiellä
2:40 Västilä 12,5 km
3:05 ??? Delecour jossain keskikokoisella tiellä s-mutkissa
3:18 Jouhtikylän risteys Lapinojantielle
3:30 Taidekuva Uskilan alkupäästä
3:43 Saman talonpihan toiselta puolelta?
3:49 Leustu Kaatopaikan hyppy
3:53 taidekuva takaviistosta, veikkaan Siitamaa, 5:51 myös
3:56 näyttää Savolta mutten tunnista tarkkaa paikkaa
4:08 Ouninpohja ja käännös Lopeistontielle
4:24 Leustun takaviisto (tässä muuten huomaa miten autot on kehittyneet, tosi sukkelasti menee kun vertailee 1987 suditteluun)
4:32 Hakametsän kokoomatauko
4:42 voisi olla Siitaman eka risteys, samoin 5:51
4:47 näyttää Savolta taas
5:22 Leustun risteys Hirvimäentielle
6:03 ja 6:08 Uskilan alkua
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki

Tässä oli joitain omaperäisiä kuvauspaikkoja

0:48 ?? en tunnista minkä pätkän lähtö. Tuollainen hiekkaharjumaasto ja penkat reunalla. Delecour kuvataan vielä joten ehkä perjantaiaamu? Lankamaa?
1:32 Kuohun vikan tien alku
2:20 Lankamaa ja Petterin/Loubet'n tuleva paikka
3:33 Myhinpään triplat
4:24 Toikkalaa alkupäästä, usein kuvattu mutkayhdistelmä
4:56 Ruuhimäki
5:09 Leustu Kaatopaikan hyppy
5:16 Myhinpään triplat eri kulmasta
5:47 Paaterin hypyt
6:36 ??? Taidekuva hypystä
6:39 Uskilan kunnanrajamutka
6:58 ??? Tiukasti rajattu oikea risteys kosteassa kelissä
7:06 Mutanen, Raidanlahdentien lopusta...
7:21 ...ja heti nypyn toiselta puolelta
7:44 ??? McRae hyppää kunnolla, Visalan hyppy? Vai se Paaterin hyppy Haikupohjantiellä?
 
Ylös