Suurajojen erikoiskokeet

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Vähän tietokilpailun puolelle: luettele kaksi (tai useampi) Suurajojen erikoiskoetta joilla on ollut eri vuosina sama nimi, mutta ei yhtään metriä keskenään samaa tietä. Eri suuntaan ajamista ei siis lasketa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Hassi ja Himos tulee heti mieleen. Moksista melko varma myös. Mulla on muuten 81-82 ja 85 kartat .grt tiedostoina, jos haluat valmiiksi digitaalisia tulkintoja aiheesta.

Edit. Lunttasin, lukitaan Moksikin.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Hassi ja Himos tulee heti mieleen. Moksista melko varma myös.
Kyllä, ainakin Himoksen 1991 ja 1994 versiot eivät kohtaa missään kohtaa, mutta monet 2000-luvun versiot käyttivät vuoden 1991 nousuosuutta ja/tai 1994 keinotekoista rataa loppupyörityksiin.
Hassia on tosiaan ajettu moneen eri suuntaan, mutta varmaan räikein ero on vuosien 1991 ja 1992 välillä kun ei ole metriäkään samaa tietä, mutta 1991 Okskulmantien kautta kiertävä pätkä on yli 30 kilsaa ja 1992 pelkkää Arvajan suuntaa kulkeva pätkä melkein 15 kilsaa. Moksin osalta taas vuoden 2000 pätkällä ei ole mitään tekemistä vuosien 1988 ja 1991 pätkien kanssa, vaan kyseistä osuutta ajettiin usein Parkkolan lopussa tai Moksi-Leustun alussa.

Mulla on muuten 81-82 ja 85 kartat .grt tiedostoina, jos haluat valmiiksi digitaalisia tulkintoja aiheesta.
Kiinnostaa kyllä, pistän privaviestiä niin saadaan tiedostot kulkemaan
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Sama nimi eri tie, varmoja : Savo ja Ehikki.

Ehkä myös: Västilä, Jukojärvi, Vaheri.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Sama nimi eri tie, varmoja : Savo ja Ehikki.

Ehkä myös: Västilä, Jukojärvi, Vaheri.
Savon nimellä ajettiin jossain Teiskon suunnalla pätkä 70-luvun alussa, ja heti seuraavana vuonna se pätkä jonka nykyään tunnemme Savon pätkänä. Ehikin osalta en tiedä kuin että vuonna 1986 ei ajettu Ehikintietä, mutta taas ainakin sitä uudemmissa versioissa ajettiin aina sama osuus Vekkulantietä Ehikintien risteyksestä itään.

Vaherin osalta luulisin että Himoksen nimellä on ajettu pätkiä, joissa ei ole käyty lähelläkään Vaherin laivarannan risteystä, mutta kaikissa Vaherin nimisissä pätkissä siitä on ajettu. Toki vuotta 1986 vanhemmista ei ole tietoa. Samoin Västilästä ja Jukojärvestä ei ole tietoa vanhoista erilaisista versioista, mutta viimeisen 30 vuoden aikana niitä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
. Ehikin osalta en tiedä kuin että vuonna 1986 ei ajettu Ehikintietä, mutta taas ainakin sitä uudemmissa versioissa ajettiin aina sama osuus Vekkulantietä Ehikintien risteyksestä itään.
1975 Ehikki ajettiin ylöspäin, vain se lyhyt väli Niinimäkeen, kolmikilometrinen noin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Hassia on tosiaan ajettu moneen eri suuntaan, mutta varmaan räikein ero on vuosien 1991 ja 1992 välillä kun ei ole metriäkään samaa tietä, mutta 1991 Okskulmantien kautta kiertävä pätkä on yli 30 kilsaa ja 1992 pelkkää Arvajan suuntaa kulkeva pätkä melkein 15 kilsaa.
Näiden lisäksi vielä 2011 Hassi, jossa ei ole metriäkään samaa kuin -92/-93 Hassissa.
AnttiL sanoi:
Vaherin osalta luulisin että Himoksen nimellä on ajettu pätkiä, joissa ei ole käyty lähelläkään Vaherin laivarannan risteystä, mutta kaikissa Vaherin nimisissä pätkissä siitä on ajettu
Katsopa 2003 Vaheri. Oikein sekin.

Lisäksi kriteerit täyttäviä on ainakin Evo ja Kavala.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Näiden lisäksi vielä 2011 Hassi, jossa ei ole metriäkään samaa kuin -92/-93 Hassissa.
Samoin vuoden 1988 Hassi (Rapsula-Okskulmantie-Juuvantie-Hassintie), paitsi neljän tien risteyksessä kohtaaminen 93-Hassin kanssa (samoin kuin 2011 version kohdalla).

Katsopa 2003 Vaheri. Oikein sekin.
Eikö se ajettu Himoksen nimellä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Kukaan ei tarttunut kompaan: Mutanen-nimellä ajettiin 70/80-luvun taitteessa Ouninpohjan versio joka kääntyi Mutasen risteyksestä itään ja Arvajan risteyksestä etelään, kun taas Oittilan erikoiskoe tunnettiin viime vuosituhannella Mutanen-nimellä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
juwrassa on eri pituuksia 1987 pätkille kuin VM:n Suurajo-Oppaassa tai KSML:n historiasivujen pätkätuloksissa. Pätkien pituudet muuttuneet suunnitellusta? Mutta kumpi on oikein?
 

josa

Member
Liittynyt
20.1.2009
Viestit
6
Paaterin pätkä ajettiin 1992 ja sitten 1993 osana Hassin pätkää. Katsojaoppaassa on 1993 kohdalla että "edelliskerrasta poiketen reitti kulkee tovin aivan nelostien vieressä", 1992 taas puhutaan "kärrypolulle" kääntymisestä. Onko siis 1992 tehty pieni oikaisu tässä kohtaa jollekin pihatielle jota ei enää satelliittikuvassa edes näy?

Jotenkin näin?

Voin vahvistaa että näin tuo meni, lähistöllä asuneena olin paikalla kumpanakin vuonna :) 1992 Colin McRae ajoi muuten ulos myös tuossa kärrypolun ainoassa vasurissa, ei kylläkään kaatunut kuten parissa muussa paikassa tuona vuonna mutta vähän nostoapua taisi tarvita jos oikein muistan… 1993 taas olivat virittäneet isot pressut silloisen nelostien ja tuon kilpareittiä olevan levikkeen väliin, tarkoituksena varmaankin estää kivien ym. lentäminen maantielle mutta myös yleisön parveilu liikenteen seassa.

Nythän tuota Haikupohjantietä ajettiin pitkästä aikaa Kuhmoisten rallissa maaliskuussa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Listailin youtubesta löytyviä incar-videoita eri pätkistä ja niiden eri versioista. Monet pätkät on otsikoitu vaan tyyliin "Rally Finland 2009 SS2" ja vaikea muistaa että mikäs pätkä tämä olikaan ja millainen versio siitä. Lisäksi toisella välilehdellä on sitten paikallisralleissa ajettuja versioita suurajopätkistä. Jos löydätte lisää niin ilmoitelkaa. Talviralleista löytyy jonkin verran, mutta en ole kelpuuttanut niitä listalle. Autoglym- ja Lake City -ralleista toki saisi Tampereen seudun pätkiä listattua, mutta kiinnostus on enemmän nykyisen Neste Rallin suunnilla.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQU-CZwEhk0-Mw4oFTkvlvlnIK6vLd6N0_GPjK0Ysk7Dfe3UgvCpMAjbf8FJzWSzSazRUZ-LrsCQ-JS/pubhtml#

EDIT: Suurajot 2013 löytyi myös karttojen kanssa: Tiilimaa, Sahloinen, Höytiä, Halinen(!), Kuohun isoa tietä
EDIT2: Vetomieskisoista löytyi ihan jättipotti incar-videoita.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Pihlajakoskesta kun oli puhetta toisessa aiheessa, niin onkos muita metsäpätkiä Suurajojen historiassa missä lähtö on yhtä lähellä maalipäätä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1989

Huhtian, Valkeakosken ja Vaajakosken pätkät tuli ainakin piirrettyä tätä vuotta varten. Lisäksi taas yksi erilainen versio Surkeesta. Vartiamäen pätkään on piiretty ekaan risteykseen talonpihan läpiajo, joka oikaistiin vuodelle 1991. Ja en tiennyt itse aiemmin että Alajoen pätkä on sama kuin Kutemajärven pätkä, nimi vain vaihtui vuosien 1989 ja 1990 välillä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Pihlajakosken EK:lla vuonna -83 sattui Pekka Mällisen ulosajo Ford Escortilla, jossa kartturi kuoli. Tietääkö joku tarkemmin tuon onnettomuusmutkan sijainnin? Lähtö oli tuolloin Nahkiaisentiellä ja onnettomuus oli n. 800 m lähdöstä vasemmalle kääntyvässä mutkassa. Suurajo-oppaan ek-piirroksen ja google mapsin avulla saa kyllä laskettua suurinpiirtein oikean paikan, mutta tuossa kohtaa Nahkiaisentiellä on ainakin pari-kolme vasuria jotka voisi täsmätä. Parhaiten täsmäävä mutka tuntuu kyllä vähän epätodennäköiseltä ulosajopaikalta, kun kääntyy suht jyrkkään ylämäkeen ja ulkomutkassa on korkeaa penkkaa. Auto osui kuitenkin kylki edellä puuhun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Ylläolevaan että autohan oli "pyörinyt pituussuunnassa kaksi kertaa" ennen puuosumaa. Lisäksi tie on saattanut muuttua jonkin verran vuosien aikana.

https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1988 Vuoden 1988 reitti netissä. Perjantaina jo päijänteen itäpuolelle, lyhyt Konneveden lenkki sunnuntaina päättyen viimeistä kertaa ajettuun Kuukanpään erikoiskokeeseen. Ensimmäistä kertaa myöhempien aikojen klassikkopätkiä kuten Laukaa, Lankamaa, Siitama ja Leustu. Myös Västilä ja Mutanen oli tässä kohtaa kaivettu 70-luvun arkistosta esiin. Harvinaisempia pätkätulkintoja aiemmin ketjussa puhuttu Ristijärvi, pelkkä Hoikanpohjantien käsittävä Moksi, Hotellin pihalla kierrellyt Laajavuori ja pitkä versio Äijälästä, jonka viimeiset kilometrit jouduttiin pudottamaan jo Suurajo-Oppaan toimittamisen aikaan pois metsäautotien huonon kunnon takia. Mitään pätkää ei ajettu kahteen kertaan, mutta Surkee ja Parkkola jakoivat koko loppuosuuden Parkkolan kylästä Pöykkyyn sekä Rapsulan ja Hassin pätkä Rapsulasta Okskulmantietä Arvajan risteykseen, harvinaisempia versioita myös nämä Surkee ja Hassi. Suurajo-Oppaassa kommentoivat kuskit valittavat paljon uuden tiemateriaalin määrästä, moni pätkä oli käännetty vähintään toisinpäin. Aika pitkään mentiinkin sitten pienemmillä muutoksilla.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ylläolevaan että autohan oli "pyörinyt pituussuunnassa kaksi kertaa" ennen puuosumaa. Lisäksi tie on saattanut muuttua jonkin verran vuosien aikana.

.
Tie on toki voinut muuttuakin, mutta tuon kokoisilla metsäteillä muutokset ovat tyypillisesti lähinnä mäennyppylöiden ja mutkien loivenemista ja tietysti metsät kasvaa tai tehdään hakkuita. Peruspiirteiltään tuo Nahkiaisentie on luultavasti aikalailla ennallaan. Lähtöpaikasta n.800 m päähän osuu käytännössä vain yksi tiukka vasen alamäen jälkeen ja siitä 100 metrin päässä ylämäkeen kääntyvä vasuri. En tiedä onko paikka sitten jompikumpi noista?
 
Ylös