Suurajojen erikoiskokeet

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
469
Bosse ja Malcolmhan vetivät molemmat Ouninpohjassa '93 ulos, mutta eWRC:stä bongasin että Mökkönenkin ajoi pihalle tuolloin ja keskeytti. Paikka?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5799
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Bosse ja Malcolmhan vetivät molemmat Ouninpohjassa '93 ulos, mutta eWRC:stä bongasin että Mökkönenkin ajoi pihalle tuolloin ja keskeytti. Paikka?
VM:n kisaraportista (VM 9/93):
Ouninpohjaan jäi myös Ari Mökkönen, joka pääsi ainoastaan 50 metriä pidemmälle tällä kerralla kuin kaksi vuotta aikaisemmin keskeyttäessään Mitsubishilla.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
469
VM:n kisaraportista (VM 9/93):
Ouninpohjaan jäi myös Ari Mökkönen, joka pääsi ainoastaan 50 metriä pidemmälle tällä kerralla kuin kaksi vuotta aikaisemmin keskeyttäessään Mitsubishilla.
Eli jonnekin Konivuorentien ja Kukkulantien välille.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
944
Onko se Mökkösen -91 paikka tiedossa?
Olisikohan kyse tästä tilanteesta Pitkäjärventiellä Hassin pätkällä?


Mökkönen kyllä nilkutti tuosta vielä pätkän maaliin häviten neljä minuuttia luokkapohjista, merkitty keskeyttäneeksi vasta Konivuoren pätkälle.


Jos 1991 vuoden osalta on tosiaan kyse tuosta tilanteesta, niin Mökkönen on 1993 todennäköisesti ajanut pihalle tässä mutkayhdistelmässä:


Eli jonnekin Konivuorentien ja Kukkulantien välille.
1993 Ounista löytyy kattava amatöörivideo Jyrkysen pelloilta ja siinä ei Mökkösen Audia näy. Konivuorentien risteyshän on vasta tämän paikan jälkeen:

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5799
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mökkönen kyllä nilkutti tuosta vielä pätkän maaliin häviten neljä minuuttia luokkapohjista, merkitty keskeyttäneeksi vasta Konivuoren pätkälle.
Tuli Hassin maaliin (sen takia jossain merkitty keskeyttäneeksi vasta Konivuoressa), mutta siihen se loppuikin. Ari itse kertoo kisaraportissa (VM 10/91): Suurinpiirtein pätkän puolivälissä olimme ulkona. Hammastanko vääntyi ja rengas puhkesi. Vaihdoimme renkaan, jotta pääsimme edes pätkältä pois.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
469
Olisikohan kyse tästä tilanteesta Pitkäjärventiellä Hassin pätkällä?


Mökkönen kyllä nilkutti tuosta vielä pätkän maaliin häviten neljä minuuttia luokkapohjista, merkitty keskeyttäneeksi vasta Konivuoren pätkälle.


Jos 1991 vuoden osalta on tosiaan kyse tuosta tilanteesta, niin Mökkönen on 1993 todennäköisesti ajanut pihalle tässä mutkayhdistelmässä:




1993 Ounista löytyy kattava amatöörivideo Jyrkysen pelloilta ja siinä ei Mökkösen Audia näy. Konivuorentien risteyshän on vasta tämän paikan jälkeen:

Jyrkysen pellothan on se paikka missä Jones veti pihalle? Vuoden 1991 Konivuoren (silloin ei muistaakseni ajettu varsinaista Ouninpohjaa) ja vuoden 1993 Ouninpohjan kesken ainoa yhtäläinen osuus oli Konivuorentieltä Kukkulantien risteykseen (1991 Konivuoren maali) eli oletin että tuolla osuudella Mökkösen ulosajot olisivat sattuneet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16717
Sijainti
Tampereen lenkki

Pidempi versio aiemmin nähdystä matskusta 1992 Suurajoista, jossa harvinaista kuvaa Haapakylän pätkän takavinkkelistä

Bongasin nyt myös tuon kuvauspaikan jossa vasurin jälkeen ohitetaan lato vesisateessa. Se on Pitkäjärven pätkältä 1,6 km lähdöstä. Lato on purettu mutta mutkan jälkeisen oikealle lähtevän liittymän koivu on paikallaan. Colinin auton vauriot täsmää siihen mitä Ylen matskussa on samalta pätkältä.

https://www.google.com/maps/@62.2097682,25.9979933,3a,75y,122.82h,90.4t/data=!3m7!1e1!3m5!1sVTR6mAxDkjHaKIXO_vMSnw!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?cb_client=maps_sv.tactile&w=900&h=600&pitch=-0.3979103932375381&panoid=VTR6mAxDkjHaKIXO_vMSnw&yaw=122.82154153813434!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDUwNy4wIKXMDSoASAFQAw==
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16717
Sijainti
Tampereen lenkki

En muista nähneeni aiemmin tätä Airikkalan spinnausta Vaherissa 1983. Samoin pian tuleva kohta jossa ajaa tukkipinojen välissä lienee Kovalanmäen pätkän lopulta. Tosi nättiä kuvaa, harmi että on leikattu noin hätäseen.
 
  • Like
Reaktiot: mjs

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4012
Tämä on hieman "liippaa aihetta" tason kysymyksiä, mutta paljonkos aikoinaan ehti nähdä pätkiä per päivä Jyskälässä? Kun aiemminhan vedettiin paljon yhteen kertaan ajettavia pätkiä? Olen koittanut näitä hahmotella ihan teoreettisella tasolla kun rally-mapsista katsellut vanhoja reittejä.

Oliko silloin paikallisilla reitit tiedossa ja ihan ravia pätkältä toiselle, ruuhkat sai unohtamaan tuon jo ajatuksen tasolla vai perheen kanssa yhdelle pätkälle per päivä?

Tokihan siis riippuu paljon katsojasta, mutta oliko siis aikoinaan kuinka helppoa vaihdella noita?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16717
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä on hieman "liippaa aihetta" tason kysymyksiä, mutta paljonkos aikoinaan ehti nähdä pätkiä per päivä Jyskälässä? Kun aiemminhan vedettiin paljon yhteen kertaan ajettavia pätkiä? Olen koittanut näitä hahmotella ihan teoreettisella tasolla kun rally-mapsista katsellut vanhoja reittejä.

Oliko silloin paikallisilla reitit tiedossa ja ihan ravia pätkältä toiselle, ruuhkat sai unohtamaan tuon jo ajatuksen tasolla vai perheen kanssa yhdelle pätkälle per päivä?

Tokihan siis riippuu paljon katsojasta, mutta oliko siis aikoinaan kuinka helppoa vaihdella noita?
No se oli varmaan sellaista oman rallin ajamista, ehditäänkö tuolta tuolle pätkälle. Ja ei ollut navigaattoreita tai google mapsia, piti arvioida minkä verran siirtymä kestää ja osata kääntyä risteyksistä. Tosi paljon varmasti oli niitäkin, jotka kävi vaan oman tai lähimmän kylän pätkällä.

Voihan sitä koittaa arvioida että jos olet puoli tuntia katsomassa kärkiautoja pätkällä niin mihin ehdit seuraavaksi. Esim vuoden 1985 reitillä ehtisi varmaan nämä pätkät:
18:07SS1Laajavuori4.28 km
19:58SS4Ehikki 16.60 km
22:27SS8Pihlajakoski12.24 km
8:03SS12Ruuhimaki9.55 km
9:51SS14Sirkkamaki6.10 km
12:24SS19Kuukanpaa4.34 km
15:18SS20Harju2.00 km
16:29SS23Painaa9.98 km
19:09SS27Torittu7.78 km
21:28SS32Tyrynkyla6.92 km
0:05SS33Ohtinen6.50 km
2:00SS37Vahonen16.33 km
4:51SS42Pentinmaa16.90 km
7:31SS47Vaarinmaja6.23 km
9:37SS49Ehikki 27.69 km

Hankalaksi menee siinä kohtaa, kun reitti menee lineaarisesti Jyväskylästä Hämeenlinnaan ja sieltä takaisin, vaikea seurata perässä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1617
Sijainti
Porvoo
Tämä on hieman "liippaa aihetta" tason kysymyksiä, mutta paljonkos aikoinaan ehti nähdä pätkiä per päivä Jyskälässä? Kun aiemminhan vedettiin paljon yhteen kertaan ajettavia pätkiä? Olen koittanut näitä hahmotella ihan teoreettisella tasolla kun rally-mapsista katsellut vanhoja reittejä.

Oliko silloin paikallisilla reitit tiedossa ja ihan ravia pätkältä toiselle, ruuhkat sai unohtamaan tuon jo ajatuksen tasolla vai perheen kanssa yhdelle pätkälle per päivä?

Tokihan siis riippuu paljon katsojasta, mutta oliko siis aikoinaan kuinka helppoa vaihdella noita?
No itse täytin 18 vasta 1998 joten silloin tuli ajeltua enemmän. Eli en osaa oikein sanoa ajasta jolloin ajeltiin 40-50 ek:ta. Silloin alaikäisenä ajeltiin vaan yhdelle pätkälle lauantaisin. Porvoosta kesti jo oman aikansa päästä jonnekkin Sahalahteen kun ei ollut moottoriteitä.

Ehkä asiaan vaikutti myös aikoinaan se että autoja oli enemmän. Esim. 2001 ohjelmassa oli Lankamaa, Valkola ja Killeri. Lankaamaan latomutkassa kun piti katsoa kaikki autot ja niitähän oli se 171. 2002 ohjelmassa oli Lankamaa, Palsankylä, Laukaa ja Killeri ja muistan että oli liikaa. Palsankylään ei meinattu ehtiä. En sitten tiedä oliko teiden hakeminen hitaampaa, tiet hitaampia vai oliko yleisöä enemmän mut vaikeata oli saada neljää erikoiskoetta päivään.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2214
Kysyin asiasta kaveriltani, joka ikänsä puolesta kierteli Suurajoissa jo 80-luvulla. Ihan hyvävointinen ihminen edelleen, ja myös. ns. ammattikatsoja. Sanoi, etteivät juosseet pätkien perässä. Noin 10 pätkää per ralli.

Mulle on jäänyt jotenkin mieleen tällainen käsitys myös, että harvoilla katsojilla oli tarkoitus nähdä mahdollisimman monta pätkää. Osa juoksi, mutta se ei ollut mikään voittava tapa. Ajatus oli vielä erilaista silloin. Huoltoukoilla oli sitten omaa ralliaan.
 
Ylös