Synnyttäminen

• Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

abc

DNF
Eilettäin kanavasurffaus osui ilmeisesti Ajan henki -nimiseen TV-ohjelmaan, jossa keskusteltiin keisarinleikkauksista (ohjelmassa tosin käytettiin termiä sektio, joka oli ainakin minulle vieras).

Näin toikin muodossa tivaan, mikä on forumilaisten kanta siihen, että nykyisin monet haluavat oikean synnytyksen sijasta saattaa lapsen ulos keisarinleikkauksen avulla riskeistä piittaamatta. Joillakin jopa ulkonäökselliset syyt ovat taustalla - useammilla inhimillisempi pelko. Mun oma kantani nimittäin on (sukupuoliseikoista johtuen en itse mitä suurimmalla todennäköisyydellä tule synnyttämään, mutta..), että kyl se lapsi pitäis yrittää tuolta alapäästä saada tulemaan. Ihmettelen, kuinka naiset, jotka eivät suostu millään synnyttämään perinteisellä tavalla, ovat valmiita kasvattamaan lapsen.

Ohjelmassa mainittiin, että lääkärit saavat silloin tällöin aborttiuhkauksia äideiltä, jos lääkäri ei suostu keisarinleikkaukseen. Mun moraalikäsitys ei oikein sulata tuollaista. Tappouhkauksesta saisivat moiset äidit tuomita ja poistaa vaikka kohtu, **ttu.

Niin ja ihailen kivikauden ihmisten kädentyötä, kun nämä saivat taottua sellaiset veitset, joiden avulla pelkäävät tai turhamaiset äidit saivat lapsensa ulos..eiku

AMS82

Well-known member
Sijainti
Turku
Lapsen kannalta keisarinleikkaus ei asiantuntevan lääkärin toimesta toteutettuna ole yhtään sen vaarallisempi. Tavallinen synnytys voi kapealantioiselle naiselle tuottaa ongelmia, eikä pelon vaikutustakaan voi aliarvioida. Tavallisen synnytyksen apukeinoja ovat mm. pihdit ja imukupit. Pihdeillä on ääritapauksissa onnistuttu puhkaisemaan lapsen kallo (ja seuraus on ollut sen mukainen). Imukuppi puolestaan venyttää kalloa ja jossain vaiheessa senkin apukeinon kanssa tulee raja vastaan. Kahdella serkuistani on synnytyksessä murtunut toinen solisluu, kun tulivat ulos päälle 4 kg painoisina jötikköinä päälle vuorokauden puurtamisen jälkeen. Johonkin se raja on vedettävä tuossakin suhteessa.

Usein luonnollisen synnytyksenkin yhteydessä käytetään rauhoittavia aineita tai paikallispuudutusta. Todella luonnonmukaisesta synnytyksestä voi puhua vain harvan kohdalla.
Lisäksi on syytä huomata se, että synnyttäjien keski-ikä on noussut. lähellä 40 ikävuotta olevan naisen kohdalla luonnonmukainen synnys ei välttämättä suuremman komplikaatiovaaran takia ole ollenkaan perusteltu.

Jos lapsia synnyttää useampia olisi tietysti parempi, käyttää luonnollista menetelmää, koska jos kerran turvautuu sektioon ei luonnolliseen menetelmään välttämättä ole enää paluuta. Nykyisin nainen kuitenkin synnyttää usein vain yhden lapsen ja näin ollen tuo peruste luonnollisen menetelmän puolesta ei useimmissa tapauksissa päde.

Tässä synnytyskeskustelussa on jo pitkään ollut mukana ideologinen luomuryhmä. Heille luonnonmukaisuus on jotain naisen ihmisarvon yläpuolelle menevää. Itse suhtaudun tuollaiseen asenteeseen hyvin varauksellisesti. Miehen on syytä viimeistään asian tultua ajankohtaiseksi tajuta se, että sen naisen puolella ei välttämättä lopulta ole kukaan muu, kuin juuri hän. Kannattaa miettiä riittävätkö omat tiedot ja ymmärrys toisen tukemiseen, vai pitäisikö ensin katsoa peiliin.

Knoukka

Well-known member
AMS ei taaskaan tiedä mistä puhuu. Keisarinleikkauksen riskit ovat selvästi alatiesynnytystä suuremmat. Keisarinleikkaukseen sisältyy mahdolliseen anestesiaan liittyvät komplikaatiot, verenvuodon ja veritulpan riskit sekä mahdolliset tulehdukset. Äiti toipuu keisarinleikkauksesta hitaammin kuin alatiesynnytyksestä. Näin imetysvaihe viivästyy.

Alatiesynnytys valmistaa vauvaa maailmaan tuloon, keisarinleikkaus ei. Keisarinleikkauksella syntyneiden lapsien allergiariski on normaalisti syntyneitä suurempi hidastuneen puolustusvasteen vuoksi. Keisarinleikkauksessa vauva ei pääse kosketuksiin synnytyskanavan bakteerien kanssa ja normaali äidiltä lapselle siirtyvä mikrobipohja jää puuttumaan. Näin vauvan vastustuskyvyn kasvu jää vaillinnaiseksi.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että myös ylitsepääsemätön synnytyspelko on aivan riittävä ja lääketieteellinen syy keisarinleikkaukseen vauvan perätiloista ja muista puhumattakaan. Kustannus- tai turhamaisuussyistä ei mielestäni keisarinleikkaukseen pidä suostua.

Archie

Well-known member
AMS82 sanoi:
Lapsen kannalta keisarinleikkaus ei asiantuntevan lääkärin toimesta toteutettuna ole yhtään sen vaarallisempi.
Aku Ankastako sä näitä 'faktoja' pollaat? KnowHow tuossa tiivistikin asian oikean laidan..

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Leikkaus on huomattavasti riskialttiimpi tapa synnyttää lapsi kuin normaali. Varma tieto. Tästä syystä kätilöt yrittävät auttaa äitejä pääsemään synnytyspelosta ja saada mahdollisimman monen naisen synnyttämään normaalisti.

300 SLR

Well-known member
Sijainti
Oulu
KnowHow sanoi:
Äiti toipuu keisarinleikkauksesta hitaammin kuin alatiesynnytyksestä. Näin imetysvaihe viivästyy.

Alatiesynnytys valmistaa vauvaa maailmaan tuloon, keisarinleikkaus ei. Keisarinleikkauksella syntyneiden lapsien allergiariski on normaalisti syntyneitä suurempi hidastuneen puolustusvasteen vuoksi. Keisarinleikkauksessa vauva ei pääse kosketuksiin synnytyskanavan bakteerien kanssa ja normaali äidiltä lapselle siirtyvä mikrobipohja jää puuttumaan. Näin vauvan vastustuskyvyn kasvu jää vaillinnaiseksi.

Näihin seikkoihin kaipaisin vähän lisävalaistusta tai lähdettä. Meillä poika tuli maailmaan leikkauksella(pikainen ratkaisu sydänäänten heikentyessä), mutta ei se varsinaisesti vaikuttanut imettämisen aloittamiseen. Sinänsä olen vähän vastahankainen näihin mutu leikkauksiin, koska riskeja todellakin löytyy jokaisessa leikkauksessa.

(Edit: typo)

Knoukka

Well-known member
300 SLR sanoi:
Näihin seikkoihin kaipaisin vähän lisävalaistusta tai lähdettä. Meillä poika tuli maailmaan leikkauksella(pikainen ratkaisu sydänäänten heikentyessä), mutta ei se varsinaisesti vaikuttanut imettämisen aloittamiseen. Sinänsä olen vähän vastahankainen näihin mutu leikkauksiin, koska riskeja todellakin löytyy jokaisessa leikkauksessa.

(Edit: typo)
C-section Preemies at Higher Childhood Asthma Risk
3/3/2005

THURSDAY, March 3 (HealthDay News) -- Premature infants born through Caesarean delivery are more likely to suffer severe childhood asthma than full-term infants, according to a new report.

The University of Washington study also suggests two reasons why the these children are more likely to be hospitalized with asthma.

The first reason is biological: Caesarean delivery alters the bacterial colonization of the child's gut, which may hinder the infant's tolerance to allergens and increase the risk of asthma, the researchers conclude.

The second is genetic: According to the researchers, women with asthma had higher rates of both premature infants and Caesarean delivery, so it follows that premature infants are also more likely to inherit a maternal genetic disposition for asthma.

The study drew its conclusions by evaluating the medical records of more than 10,000 Washington state children aged 6 to 12 years.

The study appears in a recent issue of Annals of Allergy, Asthma & Immunology.

More information

The American Academy of Allergy, Asthma & Immunology has more about childhood asthma.
SOURCES: The American College of Allergy, Asthma & Immunology, press release, Feb. 21, 2005

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
VJR sanoi:
Mun oma kantani nimittäin on (sukupuoliseikoista johtuen en itse mitä suurimmalla todennäköisyydellä tule synnyttämään, mutta..), että kyl se lapsi pitäis yrittää tuolta alapäästä saada tulemaan. Ihmettelen, kuinka naiset, jotka eivät suostu millään synnyttämään perinteisellä tavalla, ovat valmiita kasvattamaan lapsen.
Minun kantani taasen on, että yks hailee. :D

Nykypäivänä noita kersoja ei muutenkaan tehdä heti rippikoulun jälkeen, kuten joskus 60-luvulla, jos ollenkaan. Eli jos ne nyt yleensä haluaa jälkikasvua, niin suotakoon heille vapaudet valita itse millä tavalla sen haluavat tehdä.

Ja siis ainahan synnytyksessä on riskinsä, tapahtui se miten tahansa. Toisekseen, ei se alakautta synnytys ole aina sellainen mitä leffoissa näkyy, vaan oikeesti korviahivelevää kiruntaa, eritteet(kaikki mitä voitte kuvitella) lentää, ja se voi oikeasti kestää kauan sekä olla todella henkisesti ja fyysisesti rasittavaa. Mene siinä sit sanomaan tyttöystävälles, että "kyllä sun nyt pitäis tuolta alakautta synnyttää, koska musta se olis paljon kivempaa".. Turpaan tulis.;)

Zetor

Traktormiäs
Sijainti
Walko-Wenäjä
Re: Re: Synnyttäminen

gnz sanoi:
Toisekseen, ei se alakautta synnytys ole aina sellainen mitä leffoissa näkyy, vaan oikeesti korviahivelevää kiruntaa, eritteet(kaikki mitä voitte kuvitella) lentää, ja se voi oikeasti kestää kauan sekä olla todella henkisesti ja fyysisesti rasittavaa. Mene siinä sit sanomaan tyttöystävälles, että "kyllä sun nyt pitäis tuolta alakautta synnyttää, koska musta se olis paljon kivempaa".. Turpaan tulis.;)
Onko sinulla kokemusta monestakin synnytyksestä :confused: Itse olen ollut kahdessa mukana ja elokuvien kirkumiset sekä eritteiden lentäminen vaikuttavat ainakin minusta todella yliampuvilta. :nope:

Tietysti onhan minulla helvetin hyvä vaimo kieltämäti. :)

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
Re: Re: Re: Synnyttäminen

Zetor sanoi:
Onko sinulla kokemusta monestakin synnytyksestä
En ole "isätyyppiä", joten parempi jättää tekemättä. :cool:

AMS82

Well-known member
Sijainti
Turku
KnowHow sanoi:

Keisarinleikkaukseen liittyy epäilemättä mainittu suurempi astmariski siltä osin, kuin astman aiheuttaa se, että bakteerikanta ei siirry äidiltä lapselle. Siltä osin kuin kysymys on geeneistä, ei keisarinleikkaus itsessään lisää riskiä. Argumentointi tutkimustulosten perusteella sektiota vastaan edellyttää ehdottomasti tietoa siitä, millainen osuus geeniperimällä on astman synnyssä, sillä geeniperimästä johtuvaa riskiä synnytystavan valinnalla ei poisteta.

Samalta tutkimuslaitokselta löytyy myös seuraava tilasto:

-----------------
# The prevalence of asthma increased 75% from 1980-1994.
# From 1982-1996, the prevalence of asthma increased by 97 percent among women, compared with 22 percent among men.
# In 2001, 12 million people had experienced an asthma attack in the previous year.
----------------

Olennainen kysymys on se, onko keisarinleikkausten määrä mainitulla ajanjaksolla lisääntynyt niin paljon, että sillä pystytään selittämään edes murto-osa astmaa sairastavien määrän kasvusta.

Edelleen, jotta johtopäätöksiä keisarinleikkausten käytön rajoittamisen perusteltavuudesta astman yleistymisriskin takia, voidaan ylipäänsä tehdä täytyy huomioida muut tekijät astman yleistymisen taustalla.

Mainitsemaltasi saitiltä löytyy myös seuraava teksti:
---------------------------------
The risks of smoking during pregnancy include decreased birth size and weight, as well as increased risk for the development of allergic diseases such as an increased incidence of asthma. Furthermore, a pregnant mother does not have to actively smoke to expose harmful smoke to her baby. Being around smoky areas and exposing the baby to second hand smoke can contribute to the risks of smoking. In the end, exposure to tobacco smoke can cause a variety of harmful effects. The good news is that the harmful effects of exposure to tobacco smoke are entirely preventable. Pregnant women and children should never be exposed to tobacco smoke.
-----------------------------------

Äkkiseltään ei varmaan tulisi mieleen kieltää tupakointia raskaana olevien naisten läheisyydessä. Jos astman yleistymisen ehkäisy otetaan vakavasti tällaistä rajoitusta pitäisi harkita vähintään yhtä vakavasti, kuin keisarinleikkausten käytön rajoittamista. Minulla ei ole tietoa siitä, kuinka suuri merkitys tupakoinnilla on astman yleistymisessä. Villi arvaus on se, että merkitys on yli kymmenen kertaa suurempi, kuin keisarinleikkauksilla.

Knoukka

Well-known member
AMS:

Mainitun tutkimuksen otos on yli 10 000 lasta. Sopii uskoa, että tällaisessa meta-analyysissa on ristiinvertailtu kaikkia mahdollisia riskiryhmiä.

Mitä tuohon tupakoinnin haitallisuuteen tulee niin siitä lienevät kaikki tutkimukset ja niiden tulkitsijat yhtä mieltä. Sitä miten tupakoinnin riskeillä pienennät keisarinleikkauksien aiheuttamaa riskiä en ymmärrä.

Villi arvaukseni on, että kun riskejä vähennetään toisaalla ei niitä kannata toisaalla ulosmitata.

Ja suosittelen, että tutustut esimerkiksi Floridan osavaltion räjähdysmäisesti kasvaneisiin keisarinleikkausmääriin. Ja tämän kehityksen syihin: muiden muassa sairasvakuutusten korvauspolitiikka, synnytyslääkärien palkkiot ja muoti näin ensinnä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Tunnen muutaman äidin, jotka ovat sekä synnyttäneet normaalisti että saaneet lapsen leikkauksella. En muista yhdenkään näistä olevan sitä mieltä että synnyttäminen normaalisti olisi epämiellyttävämpi tapa.

Ja zetoria lainaten, minäkin olen ollut mukana kahdessa synnytyksessä, eikä se ole ollut mitenkään kamalaa.

Archie

Well-known member
Sam sanoi:
Ja zetoria lainaten, minäkin olen ollut mukana kahdessa synnytyksessä, eikä se ole ollut mitenkään kamalaa.
Meidän esikoisen syntymä kesti 24h, josta viimeinen puolituntia oli suhteettoman rankka vaimolle. Ei todellakaan ollut helppo synnytys. Siitä huolimatta toisen kohdalla ei edes puhuttu keisarinleikkauksesta, koska normaalisynnytyksen edut ovat ilmeiset. Toinen synnytys sitten olikin jo huomattavasti helpompi..

Knoukka

Well-known member
Re: Re: Synnyttäminen

Observer sanoi:
Miten "ruma" leikkausarpi voi puoltaa tällaista näkökantaa?
Ilmeisesti nykyajan plastiikkakirurgia hioo tai jotenkin hoitaa arven näkymättömiin? Tiedän yhden tapauksen jossa hyvin arpi katosi otsasta aivan näkymättömiin plastiikkakirurgilla. Tai jossain.

Tiedä sitten leveneekö lantio tai takamus enää synnytyksestä, mutta en mäkään tätä ulkonäköpuolta kyllä täysin tajua.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Re: Re: Re: Synnyttäminen

KnowHow sanoi:
Tiedä sitten leveneekö lantio tai takamus enää synnytyksestä, mutta en mäkään tätä ulkonäköpuolta kyllä täysin tajua.
Sen mitä itse olen ollut todistamassa, niin ei leviä. Kyllä "rupsahtamiseen" vaikuttaa enemmän ikääntyminen ja elämäntavat. Toki imetyksen jälkeen rinnat eivät välttämättä palaudu samoihin kuosiin kuin aikaisemmin, mutta tähänhän ei synnytyksen tapa vaikuta ;)

Knoukka

Well-known member
Forumin miehet näyttävät olevan varsinaisia asiantuntijoita mitä tulee synnyttämiseen. Minä itse mukaanluettuna! :D