Synnyttäminen

• Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
KnowHow sanoi:
Forumin miehet näyttävät olevan varsinaisia asiantuntijoita mitä tulee synnyttämiseen. Minä itse mukaanluettuna! :D
Odotan, että joku lohkaisee alatiesynnyttämisestä

NÄYTTÄÄ HITAALTA!

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
ml sanoi:
Odotan, että joku lohkaisee alatiesynnyttämisestä

NÄYTTÄÄ HITAALTA!
Minulla olisi koneella todiste siitä, että sekin voi hoitua myös nopeasti ja suht helposti:thumbup:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mun poika oli hengenvaarassa koska Tammisaaressa on 'maailman luonnollisin synnytyspaikka' ja vähiten sektioita Suomessa. Pulssi hidastu ja yhtäkkiä huoneessa oli 3 lääkäriä ja 3 hoitsua repimässä sälliä pihalle. Ja mut heitettiin johonkin nurkkaan.

Siinä vaiheessa ex-vaimo totes että tais olla viimeinen alakauttasynnytys hänelle. Kuten on ollutkin. Mä en ainakaan ikinä haluaisi kokea moista.:nope:

Verta oli seinillä lähes katonrajaan asti. Valokuvakin on siitä seinästä, ei juuri eroa Raatteentiestä:rolleyes:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kuten Jones esimerkillä totesi: synnytykset ovat erilaisia. Etukäteen selvitetään kuitenkin tarkasti mahtuuko lapsi tulemaan ulos vai ei. Äidin fyysinen koko ei tähän vaikuta, vaan lantionpohjan rakenne sekä luonnollisesti lapsen koko. Selvät riskitapaukset leikataan. Silti tiedän hyvin läheltäkin, miten suht pienikokoinen henkilö on synnyttänyt yli viisikiloisen vauvan ilman kivunlievitystä.

Ei tästä kovinkaan pitkä aika ole, kun eräässä synnytyssairaalassa kuoli/syntyi kuolleena kolme lasta vuorokauden sisään. Nuo tapaukset ovat hyvin raskaita kaikille tilanteeseen osallisille, vaikka kyseessä ei olisikaan yhtään kenenkään virheellinen toiminta.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tussu pysyy paremmassa kondiksessa kun lapsi syntyy sektiolla. Ja sitten joillakin voi hävitä tunto tussusta synnytyksessä, ei enää orkku irtoa.

Racer21_90

Well-known member
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Jones sanoi:
Tussu pysyy paremmassa kondiksessa kun lapsi syntyy sektiolla. Ja sitten joillakin voi hävitä tunto tussusta synnytyksessä, ei enää orkku irtoa.
Erittäin varteenotettava tekijä (jos on tosi) joka mielestäni oikeuttaa jokaisen naisen itse valitsemaan kuinka haluaa lapsensa synnyttää. (Tietenkin asiantuntijoiden avulla, mutta kuitenkin). Meidän miesten on aika vaikea oikeastaan loppuun asti ymmärtää koko synnytys hommaa vaikka oltaisiinkin mukana tukemassa. :yuck: ;)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Jones sanoi:
Kuulostaa harvinaiselta. Väitän, että olisin asiasta kuullut, mikäli olisi varteenotettava riskitekijä. Itse en ole havainnut väljistymistä eikä toiminnassa ole ainakaan ollut muutosta huonompaan suuntaan.

Toiseen tässä toikissa heitettyyn juttuun: Suomessa on keskusteltu jonkin verran siitä, halutaanko enää yli 40-vuotiaille naisille tehdä hormonihoitoja lapsen saamiseksi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kyllä siitä lukee ihan julkaisuissa ja kirjoissa että toisilta huononee tunto huomattavasti arpikudoksen johdosta. Sitten on tehty jälkeenpäin korjausleikkaus yrityksiä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Jones sanoi:
Kyllä siitä lukee ihan julkaisuissa ja kirjoissa että toisilta huononee tunto huomattavasti arpikudoksen johdosta. Sitten on tehty jälkeenpäin korjausleikkaus yrityksiä.
Satutko tietämään kuinka monta prosenttia naisista ei kykene koskaan laukeamaan? Tai niistä jotka eivät voi saada yhdynnässä? Ovatko nämä sitten eri asemassa sektion suhteen ;)

-edit-

Mutta tämän hetken yleisen ammattitietämyksen mukaan alatiesynnytys on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sektio.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kyllähän nainen on alunalkaen luotu alatiesynnyttäjäksi. Mutta ei kai sentään lapsen tai oman hengen uhalla?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Jones sanoi:
Kyllähän nainen on alunalkaen luotu alatiesynnyttäjäksi. Mutta ei kai sentään lapsen tai oman hengen uhalla?
Ei tietenkään. Tapauskohtaisesti. Onneksi Suomessa on erittäin turvallista synnyttää:ahem: Varma tieto jälleen.

-edit-
Tuli vielä mieleen, että joitain tapauksia on vuodessa, missä vastaavan lääkärin (eli ongelmatapauksissa kätilöt kutsuvat lääkärin paikalle, joka ottaa vastuun sekä synnyttäjästä että lapsesta) menee tilanne hankalaksi, kun vauvan etu vaatisi yhtä ja äidin toista. Onneksi minun ei tarvitse työskennellä tuollaisten paineiden alaisuudessa.

Aslan

Banned
Sijainti
Finland
Aikaisemminhan luonnonvalinta yksinkertaisesti hoiti pois sellaiset tapaukset joilta ei alakautta onnistunut. Ei luolamiehiltä mitkään ihmeteot onnistuneet. Nykyaikainen, kapealanteisia naisia ihaileva trendi on siis luonnon vastainen. Silti mielestäni on itsekeskeistä oman tussun rupsahtamisen pelossa vaarantaa viattoman ihmisen, tässä tapauksessa oman lapsensa, terveys. Valitettavasti myös tuollaisilla ihmisillä on oikeus hankkia ja kasvattaa lapsia.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Aslan sanoi:
Aikaisemminhan luonnonvalinta yksinkertaisesti hoiti pois sellaiset tapaukset joilta ei alakautta onnistunut. Ei luolamiehiltä mitkään ihmeteot onnistuneet. Nykyaikainen, kapealanteisia naisia ihaileva trendi on siis luonnon vastainen. Silti mielestäni on itsekeskeistä oman tussun rupsahtamisen pelossa vaarantaa viattoman ihmisen, tässä tapauksessa oman lapsensa, terveys. Valitettavasti myös tuollaisilla ihmisillä on oikeus hankkia ja kasvattaa lapsia.
Suoranaisesti lantion ulkoinen leveys ei välttämättä kerro synnytyksen onnistumista. Naisilla on tietääkseni kolmenlaista lantiotyyppiä, jotka soveltuvat eri lailla synnytykseen. Ulkoista leveyttä enemmän vaikuttaa lantion pohjan muoto (tästä voisi joku minua enemmän tietävä kertoa tarkemmin. Toki voin tarkistaa asian hyllystämme löytyvästä opuksesta...)

-edit jälleen-
Enemmän olen huolissani henkisesti epäkypsistä vanhemmista kuin hankalasti synnyttävien naisten määrän mahdollisesta kasvusta.

Aslan

Banned
Sijainti
Finland
Niin juuri. Mielestäni tuollainen ajattelutapa kertoo juuri ominaisuudesta, jota voisi nimittää henkiseksi epäkypsyydeksi. Viestini kaksi eri asiaa eivät siis liity millään tavalla toisiinsa, vaikka siltä ehkä näyttää.

Tuossa lantioasiassa olet varmasti oikeassa ainakin enemmän kuin minä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Aslan sanoi:
Niin juuri. Mielestäni tuollainen ajattelutapa kertoo juuri ominaisuudesta, jota voisi nimittää henkiseksi epäkypsyydeksi. Viestini kaksi eri asiaa eivät siis liity millään tavalla toisiinsa, vaikka siltä ehkä näyttää.
Totta turiset. Tuossa saunaan mennessä en enää lukenut kovinkaan tarkasti viestiäsi ja jäi sisällön sisäistäminen puolitiehen. :(
Juu ja vielä tuohon lantiotyyppiin, niin tuo kolme on Suomessa pääsääntöisesti esiintyvät. Tarkempaa tietoa minulla ei ole :(

Aslan

Banned
Sijainti
Finland
Enkä nyt, Sam, viitannut edellisessä viestissäni sinun ajattelutapaasi!!!

Johan tämä nyt alkaa mennä taas...

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Aslan sanoi:
Enkä nyt, Sam, viitannut edellisessä viestissäni sinun ajattelutapaasi!!!

Johan tämä nyt alkaa mennä taas...
Ymmärsin kyllä kohdan mihin viittasit:thumbup: Siksi tarkensinkin omaa juttuani.

Racer21_90

Well-known member
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Aslan sanoi:
Voitko nyt opastaa tietämätöntä, mitenkä sektio minkä lääkäri tekee olisi hengen vaarallinen lapselle. En tosin ole mikään tietäjä näissä asioissa mutta en ole kuullut että se olisi lapselle vaarallista tai että joku lapsi olisi leikkauksen (sektion) takia henkensä menettänyt. :(
Olen kerran nähnyt saksan TVstä kuinka se suunnilleen tapahtuu ja vaikka se näin maallikolle ei kovin kaunista katseltavaa ollutkaan niin aika nopeasti se lapsi sieltä ylös kopattiin. :D

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Mainitaan tähän vielä faktaa Suomesta: sektion jälkeen äidin ja lapsen kotiutuminen on huomattavasti myöhemmin synnytyksen jälkeen kuin normaalin ja suht ongelmattoman synnytyksen suhteen. Sairaalakohtaisesti voi päästä kotiin 2-3 päivän päästä synnytyksestä kun sektiossa kotiutuminen onnistunee vasta reilun viikon jälkeen (ei täysin fakta). Muutenkin äidin toipuminen on huomattavasti nopeampaa tavallisesta synnytyksestä. Sektiossa on kuitenkin kyse isosta leikkauksesta, se vain usein mielletään kevyemmäksi operaatioksi kuin mitä oikeasti onkaan.