Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Tänä päivänä 25 vuotta sitten JJ Lehto ajoi uransa ensimmäisen osakilpailulähtönsä Espanjan Jerezin radalla. Valitettavasti JJ keskeytti yleisestikin varovaiseksi kokeiluajoksi kuvatun kilpailunsa jo 20:n kierroksen jälkeen vaihdelaatikkovikaan. Sijoitus pyöri myöskin noilla paikkeilla vaikkakin enemmän vähän ylempänä kuin alempana keskimäärin. JJ:n ensimmäinen kilpailu otettiin silti kaikkiaan vastaan erittäin hyvin vaikka toisaalta taas harmiteltiin niin keskeytystä kuin yleistä tallin erikoisuuttakin. Etenkin kun Stefan Johansson ei päässyt edes kisaan lainkaan Onyxilla.

Ja huonoimmillaankin JJ:n ajoihin suhtauduttiin Suomessa silti paremmin ainakin kuin länsinaapurissa missä homma meni taas piruiluksi Johanssonia kohtaan. Kilpailun voitti viikonloppuna melkoisen tuomarikritiikin kohteena ollut Ayrton Senna, Gerhard Berger oli toinen ja Alain Prost kolmas. Kilpailun yllättäjistä Jean Alesi oli jälleen erittäin vahvasti neljäs ja Philippe Alliot oli Espanjassa kaikkiaan harvinaisen hyvällä menolla mukana koko kilpailun ajan. Alliot sai palkinnoksi siitä viimeisen pisteen ja kruunasi sillä viikonloppunsa varsin ansaitusti. Jälleen kilpailun viihdemiehenä toimi myös harmittavasti pisteittä jäänyt Andrea de Cesaris.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Tänä päivänä Brands Hatchin radalla kaudella 1985 eli 29 vuotta sitten ajettiin Euroopan Grand Prix. Sen voitti Nigel Mansell, toiseksi tuli Ayrton Senna ja kolmanneksi Keke Rosberg. Tässä kilpailussa Alain Prost varmisti maailmanmestaruutensa vaikka aluksi heikolta näyttikin ja Michele Alboreto vaikutti olevan pitkästä aikaa edes jotenkin vahvoilla. Kunnes renkaat pettivät ja turbo räjähti häneltä.

John Watson ajoi tässä kilpailussa uransa viimeisen kisan. Heikon aika-ajon ja suurin piirtein vietettyään kolme neljännestä kilpailusta lähinnä vauhtiaan hakien takajoukoista keskikastiin saakka Watson sai hommasta kiinni viimeisellä neljänneksellä ja järjesti jälleen tutun ohitusnäytöksen.:thumbup: Harmi vain, että pistettä ei aivan tullut kun kisa päättyi Mansellin voittoon. Watsonille harmitus oli sitäkin suurempi kun Niki Lauda aivan välttämättä halusi ajaa myös uransa kaksi viimeistäkin kilpailua McLarenilla. (Etelä-Afrikan boikottikisaan meneminen oli erittäin eriskummallista ja Adelaideen meno kaiketi vain uran lopullinen jäähyväisyysteko Ron Dennisille. Dennisin ja Laudan välit eivät olleet siihen mennessä enää kovinkaan hyvät, mutta toisaalta taas Dennisin ja Watsonin erikoinen suhde keskenään kaudella 1985 oli myös vertaansa vailla olevaa.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Tänä päivänä 30 vuotta sitten kaudella 1984 10.10 formulamaailmaa kuohutti tilanne jossa Monacon Grand Prixin ilmoitettiin pudonneen kalenterista tuolloin ensimmäistä kertaa virallisesti kautta 1985 koskien. Pian tämän jälkeen alkoikin kuukausia kestänyt neuvottelujakso joka kuitenkin aivan lopulta päättyi Monacon Grand Prixin ajamiseen kaudella 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Ei varsinaisesti mitään tällä päivämäärällä tapahtunutta, mutta eilen 13.10 tuli 18 vuotta kuluneeksi Damon Hillin maailmanmestaruudesta ja tänä vuonna eilen lopullisesti päättyi Luca Cordero di Montezemolon taival Ferrarilla hänen uuden tulemisensa aikakaudella. Ja taisi päättyä muutenkin ja mikäli laskee mukaan niin FIAT-vuodet kuin myös lyhytaikaisen ja menestyksekkään Toiminnanjohtajan aikakauden 1974-1975 niin hieman yli 40 vuotta mies kuitenkin oli Ferrarille tärkeä. Etenkin kun hieman yli 40 vuotta sitten juuri Luca sai muutaman muun merkkimiehen ohella itse Enzon pään kääntymään muun muassa tapaus Niki Laudasta joka oli tuolloin formuloissa enemmän tai vähemmän kirosana itävaltalaisen ajauduttua vaikeuksiin muun muassa Karhun kanssa. Il Commendatore kun itse olisi halunnut muutamankin erilaisen kuljettajan joista yksi olisi ollut itse Jean-Pierre Jarier.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei varsinaisesti mitään tällä päivämäärällä tapahtunutta, mutta eilen 13.10 tuli 18 vuotta kuluneeksi Damon Hillin maailmanmestaruudesta ja tänä vuonna eilen lopullisesti päättyi Luca Cordero di Montezemolon taival Ferrarilla hänen uuden tulemisensa aikakaudella. Ja taisi päättyä muutenkin ja mikäli laskee mukaan niin FIAT-vuodet kuin myös lyhytaikaisen ja menestyksekkään Toiminnanjohtajan aikakauden 1974-1975 niin hieman yli 40 vuotta mies kuitenkin oli Ferrarille tärkeä. Etenkin kun hieman yli 40 vuotta sitten juuri Luca sai muutaman muun merkkimiehen ohella itse Enzon pään kääntymään muun muassa tapaus Niki Laudasta joka oli tuolloin formuloissa enemmän tai vähemmän kirosana itävaltalaisen ajauduttua vaikeuksiin muun muassa Karhun kanssa. Il Commendatore kun itse olisi halunnut muutamankin erilaisen kuljettajan joista yksi olisi ollut itse Jean-Pierre Jarier.
?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Alpulle ja Rennille: :thumbup::D.

Muistelemani ns. Karhu oli siis Denny Hulme jonka lempinimi oli The Bear eli suomeksi Karhu. Yksi sitkeimpiä oman aikansa kuljettajia ja myös herrasmies oli vaikkakin huonoimpina päivinään jopa yllättävänkin pahansisuinen. Tai ehkä oikeammin vain arvonsa tietävä ja muille sen osoittanut kunnian mies ja kuljettaja. Kyseistä nimitystä käytettiin hänestä ainakin moottoriurheilupiireissä myös Suomessakin.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Käsittämätöntä, että Dan Wheldonin kuolemasta on jo kolme vuotta. :eek!:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Tänä päivänä kaudella 1991 Nigel Mansell menetti ulosajossa mestaruushaaveensa Japanin Suzukan radalla. Gerhard Berger voitti kilpailun ja voitto tapahtui Ayrton Sennan luovutuksena jolloin Riccardo Patrese alkoi puhua kisan tahallisesta järjestelystä ja urheilulajin pettämisestä. Vuotta myöhemmin Suzukan kilpailussa kaudella 1992 Gerhard Berger vastasi samalla mitalla. Lisäksi tässä kilpailussa tuore maailmanmestari Senna aiheutti lausunnoillaan melkoisen kohun ja tietty osa formulayleisöstä ei tietenkään voinut sulattaa näitä eikä mitenkään voinut kohdella Sennaa samalla tavalla kuin ennen niitä lausuntoja. Siitä lähtien Sennalla oli myös tietty porukka häntä vastaan ja he muuttivat mielipidettään vasta hänen traagisen Imolan poismenon myötä kaudella 1994.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tänä päivänä kaudella 1991 Nigel Mansell menetti ulosajossa mestaruushaaveensa Japanin Suzukan radalla. Gerhard Berger voitti kilpailun ja voitto tapahtui Ayrton Sennan luovutuksena jolloin Riccardo Patrese alkoi puhua kisan tahallisesta järjestelystä ja urheilulajin pettämisestä. Vuotta myöhemmin Suzukan kilpailussa kaudella 1992 Gerhard Berger vastasi samalla mitalla. Lisäksi tässä kilpailussa tuore maailmanmestari Senna aiheutti lausunnoillaan melkoisen kohun ja tietty osa formulayleisöstä ei tietenkään voinut sulattaa näitä eikä mitenkään voinut kohdella Sennaa samalla tavalla kuin ennen niitä lausuntoja. Siitä lähtien Sennalla oli myös tietty porukka häntä vastaan ja he muuttivat mielipidettään vasta hänen traagisen Imolan poismenon myötä kaudella 1994.
Ois ihan mielenkiintoista tietää mitä se kohulausunto on sitältänyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Ois ihan mielenkiintoista tietää mitä se kohulausunto on sitältänyt.
Senna myönsi tuolloin valehdelleensa koko autourheiluyleisölle kauden 1990 Suzukan tapahtumista ja viittasi myös kauden 1989 vastaavaan kilpailuun jossa suoritti myös tahallisen kolarin Alain Prostin kanssa. Lisäksi arvosteli tarpeettoman kovasti Jean-Marie Balestrea. Jo pelkkä valehtelun myöntäminen olisi voinut tuottaa aiemmin lähinnä lajin kannalta tehdyn tilapäisen armahduksen sijaan koko sarjasta sulkemisesta paikkansa pitäväksi eli Senna olisi voitu sulkea sarjasta jo pelkästään tuollaisesta tempusta ja niin todennäköisesti olisi tehty mikäli Balestre olisi vielä ollut FISA:n johtaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Tänä päivänä on kulunut 24 vuotta Suzukan 1990 kilpailun tapahtumista. Ayrton Sennasta tuli maailmanmestari 21.10.1990 kolarinsa myötä ja koska kilpailua ei aloitettu alusta niin Alain Prostin kohtalo sinetöity. Senna vuorostaan yritti välttää sarjasta sulkemisen tuomion sittemmin valheeksi osoittautuneilla lausunoillaan vahingosta tai kilpailutilanteesta. Nelson Piquet voitti sittemmin Benettonilla kilpailunsa. Roberto Moreno oli toinen kilpailussa päästyään EuroBrunin karmeasta tallista Benettonille ajamaan muutenkin kuin vain pelkkää testiä tallille ja kolmanneksi ajoi Lola-Larroussen Aguri Suzuki mikä teki hänestä vihdoin ja viimein lopullisesti huomionarvoisen kuljettajan isommissakin mediapiireissä, mutta ennen kaikkea japanilaisten piirissä hän nousi sankariksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Tulihan tänään kuluneeksi myös seitsemän vuotta Kimin maailmanmestaruudesta :thumbup:




Suzukista sen verran, että tuo kolmossija jäi kyllä ainoaksi todelliseksi huippuhetkeksi uralla. Muuten hän ei koskaan yltänyt kuudetta sijaa korkeammalle, niitä toki tuli useampia. Footworkilla oli kyllä sellainen kalusto käytössä, että edes joitain irtopisteitä olisi ehkä pitänyt ottaa. Alboreto ja Warwick niitä nappasivat. Toki Suzukilla oli jonkun verran epäonneakin kauden 1993 loppupuolella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Tänä päivänä on kulunut 25 vuotta Ayrton Sennan ja Alain Prostin välisestä kuuluisasta kolarista Suzukan radalla. 22.10.1989 ajettu Japanin Grand Prix vuosimallia 1989 nousi kuin yhdessä yössä yhdeksi kuuluisimmista kilpailuista koko lajin historiassa. Sennan hylkäys herätti keskustelua koko lajin osalta ja Senna sai melkein sarjasta sulkemisen palkinnoksi valittamisestaan. Lopulta puolen vuoden kilpailukieltokin muuttui ehdonalaiseksi. Ja 100 000 dollaria sakkoa tuli McLarenille tempusta. Muita kuuluisia nousijoita ja voittajia olivat ainakin Benettonin miehet.

Alessandro Nannini voitti kilpailun Sennan hylkäyksen seurauksena, Prost nousi maailmanmestariksi ja nousijoista eräs korkeimpia kilpailussa oli Emanuele Pirro Benettonilla joka sai ehkä uransa parhaimpia startteja ja nousi kymppipaikalle jo alkuvaiheissa kilpailua. Jopa jäännöspisteille asiaa olisi ollut ilman keskeytystä ja paremmalla lähtöruudulla palkintopaikka tai jopa voittokin olisi voinut olla mahdollinen toteutuneessa historiassa. Tämä taas olisi johtunut siitä, että Pirro käytti evoluutiomallin Fordia kilpailussa siinä missä Nannini käytti vain tavallista moottorimallia.

Muutoin Thierry Boutsen ja Riccardo Patrese täydensivät palkintokorokkeen. Lotuksen Nelson Piquet vuorostaan oli vaikeuksissa pitkin kilpailua ja osin pisteille nouseminen tapahtui vain lukuisten keskeytysten myötä. Brabhamin miehet Martin Brundle ja Stefano Modena olivat myös tavallista paremmassa vauhdissa kilpailun aikana. Modena keskeytti myös samalla kierroksella kun Sennan ja Prostin kolari tapahtui. Suomen JJ Lehto karsiutui harmittavasti kilpailusta. Suomessa tämä kilpailu ja kauden 1990 vastaava Japanin Grand Prix toimi myös suurena kiinnostuksen herättäjänä aikanaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Tänä päivänä on kulunut 21 vuotta kauden 1993 Suzukan radalla YK:n päivänä 24.10.1993 ajetusta kilpailusta. Japanin Grand Prixin voitti Ayrton Senna, Alain Prost oli toinen ja Mika Häkkinen oli kolmas.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Vuoden 1992 Japanin Grand Prix ajettiin tällä päivämäärällä 22 vuotta sitten. 25.10.1992 ajetun Suzukan osakilpailun voitti Riccardo Patrese, Gerhard Berger oli toinen ja Martin Brundle kolmas. Berger aloitti kisan jälkeen välittömän propagandasodan Riccardo Patresea, Nigel Mansellia ja Williams-tallia kohtaan tallimääräyksestä.

Kyseessä oli kosto Williams-tallin vastaavasta kauden 1991 kilpailusta jossa McLarenilla oli samankaltainen tilanne. Tuolloin Riccardo Patrese oli aloittanut vastaavanlaisen sanasodan McLaren-tallin Ayrton Sennaa ja nimenomaan Bergeriä vastaan heidän omasta tallimääräysvoitosta. Tai oikeammin 1991-1992 Japanin kisoissa olleet sanasodat eivät olleet niin kovinkaan kriittisiä tallimääräyksiä kohtaan itsessään, mutta kisojen erillinen järjestely oli kuitenkin jo tuolloin sinällään erittäin paheksuttua toimintaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Jotenkin TV-ohjaaja onnistui missaamaan kokonaan Williamsin tallipelin tuossa kisassa. Mansell johti melko reilusti, käytännössä pysäytti autonsa viimeiseen shikaaniin, päästi Patresen ohi ja jatkoi matkaa.

Tuossa kisassa Häkkinen oli hyvin lähellä päätyä palkintopallille. Hän ajoi neljäntenä, Mansell keskeytti konerikkoon ja Häkä nousi kolmanneksi, mutta sitten Häkän moottori hajosi noin kolme mutkaa myöhemmin. Hän ei ikinä ehtinyt nähdä Mansellin pysähtynyttä autoa, koska Nigel koukkasi pitkän vasurin (missä tänä vuonna Bianchin onnettomuus sattui) kohdalla oikotietä takaisin varikolle. Häkkisen auto pysähtyi neulansilmään.
 
Ylös