"Tärkein" Euroopassa ajettava koppiautosarja

Mikäs SINULLE tärkein?


  • Äänestäjiä yhteensä
    33
  • Äänestys suljettu. .

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Niin, mikäs on sinulle se tärkein Euroopassa (pääsääntöisesti) ajettava koppiautosarja. Laitoin tuon pääsääntöisesti, koska WTCC:kin on vain muutamaa kisaa lukuunottamatta aina Euroopassa.

Pollo tulee ihan kohta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eiköhän se liene FIA GT3 EM-sarja. WTCC:n ja DTM:n ongelma on tehdastallien vähyys joka johtaa siihen, että tuloksia pystytään aivan liikaa manipuloimaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Juup, otsikko vähän harhaanjohtava polliin nähden.

Halusin vastata Brittien liigan, mutta vakioautosarjoista WTCC:tä tulee loppujen lopuksi seurattua kuitenkin enemmän. Vaikka taso laskeekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ne "liian" vakiot WTCC-kopperot vaan jaksa sytyttää, varsinkaan kun osa kisoista on täysin älyttömillä radoilla. Tätä ei pidä laskea miksikään DTM:n ylistykseksi, paljon on parannettavaa siinäkin. Nyt onneksi on tulossa muitakin kuin Mersu ja Audi.

En ole koppiautoihmisiä alunperinkään, mutta kyllä sentään urheiluautot sytyttää enemmän. Muttei ollut vaihtoehtona.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ei ne "liian" vakiot WTCC-kopperot vaan jaksa sytyttää, varsinkaan kun osa kisoista on täysin älyttömillä radoilla. Tätä ei pidä laskea miksikään DTM:n ylistykseksi, paljon on parannettavaa siinäkin. Nyt onneksi on tulossa muitakin kuin Mersu ja Audi.
Samaa mieltä olen WTCC:stä, vastasin DTM sillä katsoin tulevaisuutta jonne on mahdollisesti Mersun ja Audin haastajaksi tulossa uusia valmistajia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
DTM-kisat saavat vaipumaan uneen nopeammin kuin Formulat. Näyttää paperilla aina yhtä hyvältä, mutta jaksaako joku katsoakin noita?

Unohtui vallan. VLN! Jos tähän laskettaisiin mukaan, niin nämä GT & vakioautoista koostuvat 200 auton lähdöt Nordschleifella veisivät kyllä murskavoiton. Mutta eipä tuota miksikään täysveriseksi touringsarjaksi voi kutsua.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Tärkeimmät sarjat ovat ne, joissa on paljon katsojia ja uuden korimallin autoja. Eli DTM ja VLN. Moottoriurheilu perustuu pitkälti markkinointiosastojen budjetteihin. Tärkeintä on se, että ihmiset saavat virikkeitä ostaa uusia autoja.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Oli ihan pakko antaa BTCC:lle ääni kun sitä ei kukaan ollut äänestäny vielä. Siellä sarjassa on meno aikas haipakkaa välillä. Huh.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei ne "liian" vakiot WTCC-kopperot vaan jaksa sytyttää, varsinkaan kun osa kisoista on täysin älyttömillä radoilla.
Eihän siellä älyttömiä ratoja ole kuin pari: Curtiba (joka poistuu 2011) oli mielestäni melko onneton, eikä Marrakechin katuratakaan ansaitse kehuja. Monzaa ei ratana ole täysin älytön, vaikka näille autoille onkin ihan väärä paikka. Noin muuten 2010 ajettiin varsin toimivilla radoilla.

2011 vaikuttaa ihan hyvältä sekin. Porton paluusta en ole kuitenkaan yhtään innoissani. En usko, että siinä rännissä saadaan aikaiseksi kunnon kisaa... Marrakech ja Monza ovat edelleen mukana, joten kolme rataa sieltä saisi tänäkin vuonna vaihtaa parempiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän siellä älyttömiä ratoja ole kuin pari: Curtiba (joka poistuu 2011) oli mielestäni melko onneton, eikä Marrakechin katuratakaan ansaitse kehuja.
No laskisin kyllä Macaun mukaan. Ajatuksissani oli lisäksi myös Puebla ja Pau, joita ei tosin menneellä kaudella ajettu.

-Edit- Ensi vuoden radoista Guangdongista on paha sanoa miltä kisailu tulee näyttämään, mutta aikamoista syheröä senkin mutkat ovat. Mutta siellä ei sentään mennä muurien välissä.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ah, Pueblan mureneva rovaali. Kuinka saatoinkaan sen unhoittaa.

Macao en sijaan on klassikko. Koppiautoiluvuoden perinteinen huipennus. Hieman "Guia Race" on tosin minun silmissäni menettänyt entistä loistoaan, kun se alistettiin vain tavalliseksi osakilpailuksi. Lisäksi varsinaisen päätapahtuman, Macaon Grand Prix'n jääminen WTCC:n varjoon harmittaa vietävästi, mutta se ei liity tähän mitenkään.

-Edit- Ensi vuoden radoista Guangdongista on paha sanoa miltä kisailu tulee näyttämään, mutta aikamoista syheröä senkin mutkat ovat.
Aikamoinen syherö tapaa olla tällaisille autoille hyvästä. Monzan kaltaiset jolkottelut pitkin suoria ovat pirun puuduttavia.

-e- nojoo. vilkasin miltä tuo Guangdong näyttää ja eipä se kovin innostavalta vaikuta.
-e2- melko karun näkönen paikka: http://www.youtube.com/watch?v=UolSSdih0E0&#t=2m01s
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Macao en sijaan on klassikko. Koppiautoiluvuoden perinteinen huipennus. Hieman "Guia Race" on tosin minun silmissäni menettänyt entistä loistoaan, kun se alistettiin vain tavalliseksi osakilpailuksi. Lisäksi varsinaisen päätapahtuman, Macaon Grand Prix'n jääminen WTCC:n varjoon harmittaa vietävästi, mutta se ei liity tähän mitenkään.
Klassikko itse kisa eittämättä on, mutta rata on mielestäni paikoin kilpa-autoiluun sopimaton. Liian kapea ränni.
-e- nojoo. vilkasin miltä tuo Guangdong näyttää ja eipä se kovin innostavalta vaikuta.
-e2- melko karun näkönen paikka: http://www.youtube.com/watch?v=UolSSdih0E0&#t=2m01s
Tuo HTCC-pätkähän näytti ihan kelvolliselta (tosin niiltä syheröosuuksilta ei kuvaa tullut lähes lainkaan). Itse tein arvioini rataprofiilin ja yhden onboard-pätkän perusteella.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tärkeydestä en niin tiedä, mutta kovatasoisin on DTM. Sarjassa eivät pärjää edes moninkertaiset F1 GP-voittajat (Coulthard ja Ralfi kaudella 2010) ja kaksinkertainen maailmanmestarikin jää kolmeen satunnaisvoittoon. WTCC:ssä sen sijaan yhden MM-pisteen ykkösissä kasaan riipinut Gabriele Tarquini oli mestari 2009.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin tai moninkertainen Le Mans voittaja Tom Kristenssen ei koskaan noussut F1:iin...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Schneiderin Zakspeedin (vai ajoikos se Zakowskille?) jälkein ura on ehkä hyvä osoitus saksalaismerkkien tavasta nostaa yksi kuski ylitse muiden.. Jokaiselle merkille on löytynyt omansa. Ei toki ihan lahjattomia kavereita, mutta usein aika reilua pönkitystä tiimikavereiden kustannuksella.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
VLN nousee ensi kaudella vielä tärkeämmäksi sarjaksi, koska uskoisin, että Bemu tulee testailemaan vden 2012 DTM-pirssiä kestävyyskisoissa. VLN on myös sarja, jossa suomalaiskuskeista uutisoidaan positiiviseen sävyyn:
http://www.vln.de/newsausgabe.de.php?id=2444
Tähän mennessä jokaisella kaudella ajettiin vain yksi 6 tunnin kisa, loput 4-tuntisia. Ensi kaudella 2 kpl 6 tunnin kisoja ja yksi 12-tunnin kisa! Mika Salokin joutuu testaamaan Nordschleifea ennen 24h-kisaa, eli Salo nähtäneen keväällä Nürrellä. Eteenpäin mennään!
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
DTM:lle meni ääni, mutta siinä oli hieman tulevaisuutta mukana. Eli, kun 2012 BMW tulee mukaan (ja mikä muu?), niin sarja alkaa olemaan tosissaan kova.
Televisioinnit on mielestäni myös toteutettu varsin hyvin (Erste). Ja, onhan kisatkin monesti ihan käypäsiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös se ole mukavaa että on vaativa osuus jossa vuosittain joku sählää ja poistuu ihan omia aikojaan, ne säteeltään vaihtelevat ja muuttuvat ('kirraa') mutkat, you see!!
Lähinnä siellä ajetaan kuin pienen talon porsaat. Ja jos joku joskus tupeltaa, niin tulee Safety Car. Ei minun käsitykseni hyvästä radasta tai kilvanajosta.
 
Ylös