Tärkeitä juttuja

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Laitan tähän siis Silverstonen 1993 rengastiedot:

Williams: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset kilpailuun. Alain Prost kävi varikolla kierroksella 30 ja Damon Hill kierroksella 31. Prostin pysähdys kesti 8,02 sekuntia ja Hillin pysähdys kesti 7,61 sekuntia. Molemmat ottivat A-seokset millä ajoivat sittemmin loppuun asti.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät B-seoksilla kilpailuun. Ukyo Katayama aikoi käydä varikolla kierroksella 30 ja Andrea de Cesaris aikoi käydä varikolla kierroksella 32. Jälleen kerran tavallisten pysähdysten sijaan Tyrrell-tallin miehet joutuivat ikävien teknisten vaurioiden korjausten uhriksi.

Katayaman auton moottorivauriota korjattiin tavallisen renkaanvaihdon ohella varikolla kaksi kierrosta ja de Cesaris vuorostaan kävi lopulta neljä kertaa kisassa varikolla kaikkiaan. Näistä ensimmäiseen kierroksella 32 meni kierros, toiseen pysähdykseen aivan Safety Carin loppumetreillä kierroksella 38 meni viisi kierrosta, kierroksella 47 uudelleen 2 kierrosta ja vielä kierroksella 51 kolme kierrosta.

Andrea oli muutenkin jo useita kierroksia jäljessä ja lopputuloksena de Cesarista ei hyväksytty lopputuloksiin 16 kierrosta voittajaa jäljessä maalissa. Katayama ei ihme kyllä ajanut lähimainkaan niin hitaasti, mutta hänen autossaan tosiaan oli moottorivaurio. Molemmat kuljettajat ainakin Fuji TV:n mukaan ajoivat A-seoksilla korjauskäyntiensä jälkeiset ajat eikä heille tiettävästi enempää vaihdettu renkaita. Mene ja tiedä siitä sitten...

Benetton: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset kilpailuun ja kävivät varikolla kierroksilla 27 ja 29 järjestyksessä Michael Schumacher ja Riccardo Patrese. Schumacherin pysähdys kesti 5,5 sekuntia ja Patresen 5 sekuntia. Molemmat saivat A-seokset millä ajoivat maaliin asti.

McLaren: Kuljettajista Michael Andretti otti C-seokset kisaan ja aikoi pysähtyä kierroksella 15, mutta Ayrton Senna otti B-seokset ja hän aikoi pysähtyä kierroksella 26. Andretti keskeytti, mutta Sennan pysähdys kesti 5,11 sekuntia ja Senna sai A-seokset joilla olisi ollut maalissa edes kolmas, mutta polttoaine murheellisesti loppui vaikka 2-2,5 litran polttoainelastin piti riittää maaliin asti kun kyse oli viimeisestä kierroksesta sen alussa.

Footwork: Kuljettajista Derek Warwick otti B-seokset kisaan ja aikoi käydä varikolla kierroksella 28, mutta Aguri Suzuki otti D-seokset ja hän aikoi käydä varikolla noin kierroksen 10 jälkeen milloin tahansa. Suzuki halusi ottaa Fuji TV:n mukaan riskin koska hänellä ei ollut mitään hävittävää. Warwickin pysähdys kesti 7,5 sekuntia ja hän sai A-seokset millä aikoi ajaa maaliin asti.

Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset ja he kävivät kierroksilla 25 ja 28 varikolla järjestyksessä Alessandro Alex Zanardi ja Johnny Herbert. Zanardin pysähdys kesti 9,21 sekuntia ja Herbertin pysähdys kesti 7 sekuntia. Molemmat saivat A-seokset millä ajoivat maaliin asti.

Jordan: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset ja he kävivät kierroksilla 26 ja 30 varikolla järjestyksessä Thierry Boutsen ja Rubens Barrichello. Boutsenin pysähdys kesti 11,5 sekuntia ja Barrichellon pysähdys kesti 6,5 sekuntia mikä turhautti entisestään jo pitkä aika sitten ajohalunsa käytännössä menettänyttä belgialaista pahoin. Molemmat saivat A-seokset alle millä sittemmin yrittivät ajaa maaliin asti.

Larrousse: Kuljettajista Erik Comas otti kilpailuun D-seokset ja hän aikoi käydä varikolla jo kierroksella 7 tai 8, mutta Philippe Alliot otti A-seokset ja hän ei aikonut käydä varikolla lainkaan. Lopulta Alliot sai maksaa itsepäisyydestään todella huonolla sijoituksella joskin renkaiden kaventamisesta huolimattakin pääsi toki maaliin asti. Alliot ei ollut ainoa joka kärsi tilanteesta sillä Minardin Christian Fittipaldi oli käytännössä samassa veneessä myöskin tilanteen osalta puhuttaessa.

Lola-BMS Scuderia Italia-Dallara-Ferrari ja Luca Badoer: Badoer kävi kierroksella 30 varikolla jolloin hänen pysähdys kesti 14 sekuntia. Badoerilla oli B-seokset ja hän sai A-seokset joilla hänen oli tarkoitus ajaa loppuun asti. Badoer ja Andrea de Cesaris kolaroivat joka ennen pitkää johti Badoerin keskeytykseen ja myös kun hänen autoaan ei saatu pois niin myös Safety Cariin.

Minardi, Christian Fittipaldi ja Pierluigi Martini: Kuljettajista Fittipaldi otti A-seokset ja ei aikonut käydä varikolla, mutta lajiin palannut ja rahaa talliin tuonut Martini vuorostaan kävi varikolla kun näki omasta mielestään B-seokset järkevämmiksi ottaa kisaa varten. Martini kävi kierroksella 30 varikolla ja hänen pysähdys oli 8 sekunnin mittainen. Ikävä kyllä Martinin kunto tuntui olevan hieman vajaa F1-paluuseen ja Martini keskeytti mahdollisesti jopa krampista johtuneeseen ulosajoonkin. Fittipaldi ajoi Larroussen Philippe Alliotin tapaan ennen pitkää todella yksinäisen ja turhauttavan kisan vailla etua.

Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset ja kävivät varikolla kierroksilla 25-26 järjestyksessä Martin Brundle ja Mark Blundell. Brundlen pysähdys kesti 6,75 sekuntia, mutta Blundellin vain 4 sekuntia mikä tarkoitti siirtymistä tasoihin Gerhard Bergerin kanssa vuoden 1993 nopeimman varikkokäynnin tittelistä puhuttaessa siinä vaiheessa vuotta. Molemmat ottivat A-seokset varikolta mukaan joilla ajoivat sittemmin maaliin asti tai ainakin yrittivät ajaa.

Ferrari: Kuljettajista Jean Alesi otti B-seokset kilpailuun, mutta Gerhard Berger otti C-seokset kilpailuun. Alesi kävi varikolla kierroksella 23, mutta Berger kävi varikolla kierroksen 15 sijaan jo kierroksella 10 jolloin hän vaihtoi A-seokset alle ja aikoi ajaa niillä loppuun asti. Osasyy siihen oli renkaiden liikakulumisessa ja osin taktiikan toimimattomuudessakin. Bergerin päivä päättyi kierroksella 12 varikolle keskeytykseen. Kierroksen 10 pysähdys oli kestänyt 12 sekuntia. Alesin pysähdys vuorostaan kesti 13 sekuntia mikä oli katastrofi Ferrarille sinänsä. Alesi otti A-seokset joilla hän aikoi ajaa maaliin asti.

Sauber: Molemmat kuljettajat ottivat B-seokset ja he aikoivat käydä varikolla kierroksilla 22 ja 26 järjestyksessä JJ Lehto ja Karl Wendlinger. JJ:n turhauttava ja taantuva keskikausi tuntui jatkuvan joskin tekniset viat ja ennen kaikkea tallin sisäiset omat ristiriidat tuntuivat vaikuttavan JJ:n kisoihin enemmän kuin, että mies itse olisi todella alkanut huonontua kauden aikana. Pysähdys sujui JJ:ltä erinomaisesti Fuji TV:n selostajienkin mukaan vain 6 sekunnin mittaisena. Wendlinger keskeytti ennen omaa pysähdystään. JJ sai A-seokset millä hän aikoi ajaa maaliin asti ja onnistuikin joskin pisteiden ulkopuolelle jäi kasipaikalle.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Tuli mieleen semmoinen juttu, että Leopold Ivanovitsh von Schrenck (1826 Chotenj, Pietarin lounaispuolella – 8. tammikuuta 1894 Pietari) oli venäläinen eläintieteilijä, kansatieteilijä ja geologi.

Schrenck oli baltiansaksalaista syntyperää. Hän valmistui eläintieteen maisteriksi Tarton yliopistosta 1850, minkä jälkeen hän opiskeli luonnontieteitä Berliinin ja Königsbergin yliopistoissa ja väitteli tohtoriksi.

Vuonna 1853 Pietarin tiedeakatemia lähetti Schrenckin tutkimaan Mantšurian aluetta kuunari Vostokilla. Syyskuussa 1854 hän saapui Amurin suiston luo yhdessä kasvitieteilijä Carl Maximoviczin kanssa. Helmikuussa 1855 hän kävi Sahalinilla, minkä jälkeen tutki Amuria kesän ja syksyn. Vuonna 1856 hän palasi maitse Eurooppaan Baikaljärven kautta. Schrenck julkaisi tutkimustuloksensa kirjoituksessaan Reisen und Forschungen im Amur-Lande (1860). Venäjän maantieteellinen seura palkitsi hänen Konstantin-mitalilla.

Myöhemmin Schrenckin tutkimuskohteeksi tulivat Venäjän alkuperäiskansat. Hän oli ensimmäinen, joka laati sanakirjat nivhille, ainulle ja ultšalle. 10. marraskuuta 1879 hänet nimitettiin Pietari Suuren antropologian ja etnografian museon johtajaksi Pietariin.

Schrenck nimesi nisäkkäistä amurinsiilin (Erinaceus amurensis) ja baikalinruohomyyrän [Microtus maximowiczii). Hänen kunniakseen on nimetty amurinsampi (Acipenser schrenckii) ja amurin rottakäärme (Elaphe schrenckii). Sahalinilla sijaitseva vuorijono ja eräs vuorenhuippu kantavat hänen nimeään.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Tuli mieleen semmoinen juttu, että Leopold Ivanovitsh von Schrenck (1826 Chotenj, Pietarin lounaispuolella – 8. tammikuuta 1894 Pietari) oli venäläinen eläintieteilijä, kansatieteilijä ja geologi.

Schrenck oli baltiansaksalaista syntyperää. Hän valmistui eläintieteen maisteriksi Tarton yliopistosta 1850, minkä jälkeen hän opiskeli luonnontieteitä Berliinin ja Königsbergin yliopistoissa ja väitteli tohtoriksi.

Vuonna 1853 Pietarin tiedeakatemia lähetti Schrenckin tutkimaan Mantšurian aluetta kuunari Vostokilla. Syyskuussa 1854 hän saapui Amurin suiston luo yhdessä kasvitieteilijä Carl Maximoviczin kanssa. Helmikuussa 1855 hän kävi Sahalinilla, minkä jälkeen tutki Amuria kesän ja syksyn. Vuonna 1856 hän palasi maitse Eurooppaan Baikaljärven kautta. Schrenck julkaisi tutkimustuloksensa kirjoituksessaan Reisen und Forschungen im Amur-Lande (1860). Venäjän maantieteellinen seura palkitsi hänen Konstantin-mitalilla.

Myöhemmin Schrenckin tutkimuskohteeksi tulivat Venäjän alkuperäiskansat. Hän oli ensimmäinen, joka laati sanakirjat nivhille, ainulle ja ultšalle. 10. marraskuuta 1879 hänet nimitettiin Pietari Suuren antropologian ja etnografian museon johtajaksi Pietariin.

Schrenck nimesi nisäkkäistä amurinsiilin (Erinaceus amurensis) ja baikalinruohomyyrän [Microtus maximowiczii). Hänen kunniakseen on nimetty amurinsampi (Acipenser schrenckii) ja amurin rottakäärme (Elaphe schrenckii). Sahalinilla sijaitseva vuorijono ja eräs vuorenhuippu kantavat hänen nimeään.
Tähän asiaan liittyen voisi vielä todeta, että Merstolassa on aikoinaan toiminut useita kauppoja, sekä pankki ja oma postitoimipaikka. Viimeinen lähikauppa lopetti toimintansa vuonna 2008. Harjavallan rautatieasema sijaitsi alun perin Merstolassa. Vuonna 1952 uuden rautatieaseman valmistuttua keskustaan, nimettiin asema Merstolan asemaksi. Liikennöinti asemalle lopetettiin 1970-luvulle tultaessa ja se purettiin myöhemmin 1980-luvulla. 1900-luvun alussa rakennettu asema kärsi pahoja vaurioita sisällissodan aikana punaisten räjäytettyä sen.

Harjavallan leirintäalue sijaitsi Emil Cedercreutzin museon vieressä Kokemäenjoen rannassa. Se lopetti toimintansa 1980-luvun jälkipuoliskolla. Merstolassa olivat myös 1970-luvulla tulipalossa tuhoutunut Harjavallan Nuorisoseuran talo sekä vuonna 1909 valmistunut Harjavallan työväenyhdistyksen työväentalo Kotipirtti, joka purettiin 1980-luvulla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
30.9-lauantai
eilen taas dogaltiin(aika yllättävää)...ensin oltiin pirin bileissä ja sitten mentiin kaupungille jossa oli yhtä ihana meno kuin aina...vittu...hm...pirin luona kuunneltiin pax americanaa mutta kaikki ei oikeen tykännyt(tai oikeestaan vaan 3 tykkäs...heh)sitten kaupungissa joku vitun skinimuija kävi emmille aukoon päätänsä...krr vittu olis tehnyt mieli ampua sitä saatanan kusipäätä haulikolla...se muija oli aika ykkönen kun se sanoi emmille että"päästä vittu irti"ja samalla repi emmiä sen rastoista...oujee...sitten joskus puoli kahden aikaan kun istuksittiin asemalla satu noora ja saija ja miä niin siinä oli jonkin verran jengiä menossa junalle ja kaikki varmaan suuresti diggaili meidän kovaäänisistä keskusteluista...olipas taas aika oleellista...mitä vittua...mä taas selitin...mitä vittua
24.9-sunnuntai
tulin just jotain aikaa sitten savonlinnasta...nooran faijan kyydillä päästiin pois ja riinan kanssa oltiin ihan "vihreitä"koko matkan ajan...oli niin huono olo...juup mutta oli ihan hauskaa...ja noora on velkaa 3 kaljaa vedosta joka lyötiin...olis ollut kuitenkin kiva hävitä se veto!...loppujen lopuksi hm...mitäs muuta...nyt viikonloppuna on taiteiden yö täällä...hämmästyttävää...sitten vois mennä taas savonlinnaan...vittu mä oon iha persauki saatana...ja lisäksi...mulla on koeviikko edessä...wuhuu...pää pyörii ja väsyttää ei jaksa lukea eikä oo edes tupakka.,.möh...mä sitäpaitsi sorruin taas ja ostin ihanan söpön pehmolelun viikonloppuna tiimarista(ja mihis vittuun mun kaikki rahat taas katookaan)ja hiuksetkin on paskaiset...
21.9-torrstai
en jaksanut olla koulussa joten tulin kotiin vain todetakseni että tekee pirusti mieli alkomaholia jonka jälkeen aloin litkiä salmiakkikossua...no ihan vähän vain...ahdistus on iskenyt ja masentaa...viikonloppuna onneksi savonlinnaan jospa saisi jotain ajateltavaa...tuskin sillä koeviikko alkaa tiistaina,enkä ole oikein...hm..no...hm...en ole oikein jaksanut kiinnostua mistään viime aikoina ja vähiten koulukirjoista jotka huutavat pölyisestä nurkasta "johanna,vittuperkele tule lukemaan sisältöämme tai sinun käy huonosti..."mutta johanna ei jaksa tulla...sen pituinen se
15.9-perjantai
ai saatana sokeudunko mä nyt?laitoin nimittäin meidän pennun glitteriä naamaan ja nyt silmissä tuntuu oudolta...auu...tänään on taas yksi rakastettavan ihana perjantai mikkelin rakastettavan ihanassa kaupungissa...vittu...ei siis mitään tekemistä eikä paikkaa missä olla,eksynyt elämään...joo no tänään olisi ollut tai siis tulee olemaan heinolassa vicious wankersien keikka mutta a)ei ole rahaa b)ei huvittanut lähteä yksin ja c)olen saamaton...siispä toisinsanoen yritän keksiä syitä miksi en ole siellä...olen luuseri=:(...viiittuuu kun vituttaa...koeviikko alkaa kohta ja mun koulunkäynti on niin loistavaa(?)että mitenköhän sekin menee...perrrkele...tiusanen tulee tänään se on kiva:)...
12.9-tiistai
sunnuntaina oli täällä taasen happy rok ja olihan siellä ihan kivaa...ei kyllä nyt ihan minun musiikkiani kuitenkaan...toissa vuonna siellä oli ehkä hauskempaa...kun jaksoi pogoilla(se taas johtui ehkä siitä että oli bändi jota oli kiva pogota...no whatever)scooprokissa olin torstaina ja sielää havaittiin mikkelin uusi pimeä puoli:pikkupennut!(miks sulla on tommoset hiukse,miks sä oot tommonen,ootsä joku kovis vai???)ja sitten kun ne seurasi perässä ja oli niin vitun ärsyttäviä...krrr...no joo mutta toissavuoden scoopissakin oli ehkä hauskempaa...no mitä niitä nyt arvioimaan mutta silti...savonlinnaan veeralle hyökätään kohta...kivaa...mä oon laiska koulussa eikä mikään oikeen kiinnosta...syksy...vettä sataa...ja tänään suosikissa siinä vitun teinilehdessä joka meidän pennulle tulee ja jonka minä aina tietenkin luen oli juttua punkista...jotain 4 sivua...oujee...menen nukkumaan...olen viime päivinä vaan hihitellyt päättömästi ja ollut tyhmä...ehkä olen väsynyt...(se että mä hihitin soittotunneilla tässä yksi päivä johtui kyllä opettajasta ja se miksi hihitin kaksi tuntia hissan tunnilla johtui myös opettajasta...mutta ehkä kuitenkin olin väsynyt...)vieläkin naurattaa...*hihittelee itsekseen*
7.9-torstai
(tänään oli kivaa kun menin vasta kahteentoista kouluun ja sitten mun piti seistä liikkatunnilla pesiskentällä auringon paisteessa kaks tuntia...no se ei enää ollutkaan kivaa...siitä sai vaan helvetinmoisen päänsäryn..mutta sitten kun tulin koulusta himaan niin eikös vaan liikennevalojen kohdalla viereeni pysähdy auto joka on täpötäynnä skineja...ou jee se olikin mun päivän kivin hetki...eilen ompelin vetoketjuja mun pillihousuihin ja nyt ne on tyylikkäät vau...illalla scoop rok ja mulla särkee päätä ja kaikki menee sinne dogaamaan paitsi minä...no ei ihan kaikki...enkä mä enää osaa edes kääntää sätkää enää...aamulla jouduin polttamaan käsin tekemäni sätkän ja purut lenteli iloisesti välistä pois...no on mullakin valittamisen aiheet mutta jos en olisi myynyt kamalassa rahapulassa saijalle 6 mk mun sätkäkonetta niin ei olis niin vaikeeta...sain satasen mutta en "saa"ostaa niillä viinaa ja tupakkaa sanoi äiti...joojoo...plääh...)eli toisin sanoen mulle ei oo tänään tapahtunut mitään erikoista
5.9-tiistai
kjääj mä sain eilen uuden takin riinalta...se on semmoinen maastokuvioinen kalastustakki ja mä näytän mun mielestä ihan sotilaalta kun mulla on se...tää oli taas aika tasokasta juttua...hyvä hyvä...torstaina on scoop rok ja siellä soittaa nailon piit ja jotain muuta...kai sinne kuitenkin on mentävä onhan jotain kuitenskin...sunnuntaina happy rok ja se on kiva se....viime vuonna oli taas se legendaarinen kolme hullua pogoilijaa tilanne...no joo...mä vihaan karkkia koska mun kaikki rahat kuluu niihin...
3-9-sunnuntai
no niin olen siis tehnyt näitä sivuja aika paljon uusiksi ja poistin tältäkin sivulta kaikki vanhat tekstit joita olikin paljon...perjantaina olin taas vaihteen vuoksi(?)dogailemassa minkä seurauksena lauantaina oli maailman pahin krapula joka taas johti siihen että himassakin tuli ihanasti yrjöiltyä...ennenkuin kerkesin vessaan yrjösin mun kassille...kääk taas nuo naapurit aloittivat tuon poraamisen...kuulostaa ihan hammaslääkärin poralta...hrr...koulusssa on vähän tylshää...kun ei voi edes tupakkapaikkaa tunkee sinne niin sitten pitää mennä kadulle minkä seurauksena mummot valittaa...mä sain rahaa...jee mä oon rikas mulla on 100 mk äähää...ens viikolla täällä on kaksi rok tapahtumaa...(siis ei voi olla totta mikkelissä tapahtuu)...jeah jeah nyt minä menen...
 
Ylös