Tallien/kuljettajan vastuu...

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F2005 sanoi:
Kysy keltä tahansa kyseisen renkaan kunnosta niin eihän se vaaraton voi olla! Eli tallin etu ajettiin kuljettajan edelle!
Vaarallisuudesta olen kyllä samaa mieltä, mutta tallin edun ajamisesta kuljettajan edun edelle en. Millään en usko, että talli ei antaisi tuollaisessa tilanteessa kuskille viimeistä sanaa siitä, ajaako vai ei. Lisäksi Kimi on ennenkin osoittanut olevansa kiinnostunut vain voitoista ja on sen verran kilpailuhenkinen, että uskoisin hänen muutenkin olleen pikemminkin jatkamisen puolesta kuin sitä vastaan. Aiemmin voiton takia otetut riskit on kyllä liittyneet lähinnä taktiikkaan, eli sikäli mentiin askel pitemmälle.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Tästä tuli jotenkin mieleen kansainvälisen jääkiekkoliiton sääntö (en tiedä onko enää voimassa), joka kielsi pelaaja pelaamasta, mikäli kypärä putoaa päästä (eli heti piti lähteä vaihtoon vaikka ois kuinka maalipaikka jommalla kummalla joukkueella)
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Tämä nyt on jo aika naurettava keskustelu. siellä ajetaan kilpaa, ei testailla uuden volvon turvallisuutta :)

Mutta vakavasti puhuen. Pitäisikö radalta ennemmin poistaa kaksi tai useamman kierroksen kärkeä jäänyt kuljettaja? Eikö jonkun Jos Verstappenin (tai villeneuven :) ), joka vei Montoyalta voiton Brasiliassa 2001 ajamalla perään, pitäminen radalla ole vaarallisempaa, kuin voiton tavoitteleminen.

Täytyy muistaa muutaman vuoden takainen Brasilian osakilpailu. Silloin autosta kuin autosta irtoili takasiipi. Oliko Sauber, joka ei sen vuoksi osallistunut kilpailuun. Eli kyllä nämä tallit tietävät mikä on turvallista ja mikä ei. Moottoriurheilu ei ole turvallista.

Tässä lajissa tapahtuu onnettomuuksia ja ne kuuluvat lajiin. Ei niitä pidä niin paljon pelätä, ettei miesten annettaisi ajaa kilpaa.

Ron Dennis sanoi, että he miettivät myös turvallisuutta tehdessään päätöksen olla vaihtamatta rengasta.
Ja pitää muistaa, ettei mahdollinen, huom! mahdollinen rangaistus houkutellut, after all McLaren is not Ferrari.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mh_84 sanoi:
Täytyy muistaa muutaman vuoden takainen Brasilian osakilpailu. Silloin autosta kuin autosta irtoili takasiipi.
Topikin aloittaja peräsi nimenomaan oikeudellista vastuuta. Ei mitään vakiintuneita periaatteita tai formuloiden yleistä henkeä.

On helppo vakuuttaa että ennenkin on ajettu huonokuntoisella autolla. Säännöt ovat kuitenkin ne joita lakituvassa tulkitaan, eivät mitkään vakiintuneet tavat tai väärät käytännöt. Se että sääntöjä ei aikaisemmin ole noudatettu, ei ole peruste sille että niitä voi myös jatkossa lyödä korville.

Jopa maikkarin selostajatiimi havaitsi että rengas saattaa aiheuttaa keskeytyksen ja vaaratilanteen. Oikeus varmaan katsoisi että silloin myös kisajärjestäjien ja tallin olisi pitänyt lajin korkeinta ammattitaitoa edustavina tahoina moinen havainto kyetä tekemään.
 
Viimeksi muokattu:

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Minkähänlaisia kisoista tulisi, jos renkaanvaihto olisi sallittua, mutta rajoituksena olisi se, että sitä ei saisi tehdä samalla varikkokäynnillä tankkauksen kanssa? Silloin rengassääntö olisi ainakin selkeä, eikä tarvitsisi pelätä rangaistuksia. Tietty sääntö olisi "hivenen" teennäinen, mutta eipähän tarvitsisi jossitella sääntöjen kanssa.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
McRäkä sanoi:
Minkähänlaisia kisoista tulisi, jos renkaanvaihto olisi sallittua, mutta rajoituksena olisi se, että sitä ei saisi tehdä samalla varikkokäynnillä tankkauksen kanssa? Silloin rengassääntö olisi ainakin selkeä, eikä tarvitsisi pelätä rangaistuksia. Tietty sääntö olisi "hivenen" teennäinen, mutta eipähän tarvitsisi jossitella sääntöjen kanssa.
Nähtäisiin varmaan kahta taktiikkaa: kolme stoppia, joista keskimmäisellä renkaanvaihto tai kaksi stoppia, joista jälkimmäisellä renkaanvaihto.

Veikkaanpa, ettei nykyinen rengassääntö kauaa kestä - lähinnä turvallisuussyistä. Ja Kimin onnettomuus tuskin säännön asemaa ainakaan vahvisti. Paluu entiseen kuullostaa todennäköisimmältä vaihtoehdolta. Taas "säästetään" homona kun FIA runkkaa sääntöjä eessun-taassun ja renkaita&autoja joudutaan kehittelemään uusien sääntöjen pohjalta... :yuck: :jaska:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
MaxiV sanoi:
Veikkaanpa, ettei nykyinen rengassääntö kauaa kestä - lähinnä turvallisuussyistä. Ja Kimin onnettomuus tuskin säännön asemaa ainakaan vahvisti. Paluu entiseen kuullostaa todennäköisimmältä vaihtoehdolta. Taas "säästetään" homona kun FIA runkkaa sääntöjä eessun-taassun ja renkaita&autoja joudutaan kehittelemään uusien sääntöjen pohjalta... :yuck: :jaska:
Eiköhän Ferrarin menestymättömyys luo paineita rukata sääntöjä :thumbup:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Sam sanoi:
Eiköhän Ferrarin menestymättömyys luo paineita rukata sääntöjä :thumbup:
Ei, kyllä se oli Ferrarin menestyvyys joka aiheutti paineita rukata sääntöjä.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
No kai nyt on hyvät säännöt kun on ykköspaikastakin taistelua. Poislukien tietysti Kimin ylivoimaiset voitot :thumbup:
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
triniemi sanoi:
No kai nyt on hyvät säännöt kun on ykköspaikastakin taistelua. Poislukien tietysti Kimin ylivoimaiset voitot :thumbup:
Rengassääntö on ainakin siinä mielessä onnistunut, että se tiputti ylivoimaisen Ferrarin takaisin kuolevaisten joukkoon :p
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Black Leopard sanoi:
Nykyisessä rengassäännössä on vikana se että vaihdon mahdollisia sanktioita pelätään sääntötulkintojen takia niin paljon että rengasta ei vaihdeta ennenkuin viimeisessä hädässä tai kun se on jo räjähtänyt.Jos esim ylikuluneen renkaan saisi vaihtaa tankkauksen yhteydessä tämänpäiväisiä ei tapahtuisi.
Tästä olen samaa mieltä!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juhis sanoi:
Ei, kyllä se oli Ferrarin menestyvyys joka aiheutti paineita rukata sääntöjä.
Nimenomaan. Tarpeeks kauan kun pidettäisiin samat säännöt ois todennäköistä että perässä tulevat kilpailijat olisi saaneet Ferrarin kiinni (vrt.1997 ja Williams).
 
Ylös