Tallien välisen suhteellisen kilpailukyvyn kehittyminen

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Spekulointia tallien välisistä voimasuhteista. Kauden edetessä on mielenkiintoista nähdä, pystyykö mm. BMW ja McLaren jatkamaan suhteellisen kilpailukykynsä kasvattamista - näin on ainakin toistaiseksi kauden alkuvaiheissa tapahtunut.

Alla on lähtökohta keskustelulle, joka perustuu omiin havaintoihini todellisuudesta, eli ei ole todellisuus, vaan havaintoja siitä. Y-akselilla on luotettavuus kilpailussa, X-akselilla nopeus kilpailussa - kilpailukyky rakentuu näistä kahdesta. Kuvan mukaan Ferrari on niukasti nopein talli, mutta McLaren (ja myös Renault) ovat olleet hiukan luotettavampia. Red Bullilla löytyy jonkin verran nopeutta vahvasti haastamaan Hondaa, jopa Williamsia, mutta luotettavuus on ollut surkea.



Kuvan nuolet kuvaavat kehityssuuntaa tai viimeistä kehitysaskelta. Sininen nuoli on positiivinen, oranssi neutraali ja punainen negatiivinen. BMW ja McLaren ovat ainoat tallit, jotka ovat pystyneet selvästi nostamaan omaa suhteellista kilpailukykyään Australiasta lähtien. Ferrari on kenties edennyt hieman luotettavuuskysymyksissä, mutta nopeus on laskenut suhteessa pahimpiin kilpailijoihin. Renaultilla luotettavuus on pysynyt hyvällä tasolla, mutta nopeudessa on ehkä tultu selvästikin taakse päin avauskisan jälkeen.

Mitä muuttaisit tällä hetkellä ja miksi? Mitä tallia pitäisi nostaa/laskea ja kuinka paljon? Perustele kommenttisi. Koettua luotettavuutta voi laskea/nostaa myös kilpailun ulkopuolella, kuten harjoituksissa ja aika-ajossa, sattuvat tapahtumat.
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Mikkonen sanoi:
Nyt pitäisi taas näkyä. :)
Aika hyvä taulukko, mutta Toyota on mielestäni hieman liian hyvä kuvassa, hieman alaspäin luotettavuutta niin avot. Williamsi on mielestän nopeampi kuin Toyota
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Hondan nopeus himppu parempi ja Williamssin.
Toyota ja Renault hieman hitaampia.

Nyt kun on pitempi tauko, niin kehitystä näkee
seuraavassa kisassa taas paremmin. Olivat sen verran
nopeaan tahtiin nuo eka kisat, että ei siinä kauheasti
kehitystyötä tehty. Taaksepäin menivät muutamat tallit
pohjaratkaisun muutoksen vuoksi. Aika merkityksellinen
juttu se (Renault, Ferrari, Red Bull..)

Ens kisassa ja enempi seuraavassa näkee sitten kehityssuuntaa.
Ajettavuutta ja renkaiden toimintaa yrittävät parantaa. Ainakin
renault ja Ferrari panostavat niihin, jotta yhden kierroksen nopeus löytyisi.
Ferrari tekee myös ilmeisesti pohjaratkaisun muutoksen vuoksi jotan
aerodynamiikan muutoksia.

Moottorille ei kauheita kovin nopeasti voine tehdä. Voimasuhteet siinä
lienevät aika samanlaiset koko kauden.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Sitten vielä, että Australian kisassa oli pehmeä-medium renkaat
käytössä. Seuraavissa kahdessa medium-kova.
Kun taas päästään pehmeä-medium ja superpehmeä-pehmeä
renkaita käyttämään, niin voimasuhteet muuttuvat.
Uskoisin Ferrarin ainakin olevan yhdellä kierroksella nopea -
nopeampi kuin aikaisemmissa kisoissa.

Renkaat ja auton säätäminen niille sopivaksi näyttää
nyt olevan in. Moottorilla ei radikaaleja muutoksia ilmeisesti
saada aikaan.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Vilkku sanoi:
Sitten vielä, että Australian kisassa oli pehmeä-medium renkaat
käytössä. Seuraavissa kahdessa medium-kova.
Kun taas päästään pehmeä-medium ja superpehmeä-pehmeä
renkaita käyttämään, niin voimasuhteet muuttuvat.
Uskoisin Ferrarin ainakin olevan yhdellä kierroksella nopea -
nopeampi kuin aikaisemmissa kisoissa.
Joo mäkin veikkaan, että Ferrarin vauhti nousee kun saa pehmeää rengasta alle ja lämpötilat ovat inhimilliset.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tilastot ja aikavertailut kertovat mielenkiintoisia asioita. Ferrarin vauhdin vertailu edellisen vuoden kärkivauhtiin ja vauhtiin suhteessa muihin talleihin kertoo mielenkiintoisia asioita. Tällainen tilastovertailu osoittaa, että Ferrarin vauhti Australiassa oli käsittämätöntä. Tilastojen valossa McLaren ei ole tehnyt Australian jälkeen minkäänlaista nousua, vaan Ferrarin suorituskyky vain yksinkertaisesti putosi. Ja vielpä selvästi.

Minä en halua spekuloida taipuvilla pohjilla, mutta selkeä oli maranellon oriin suorituskyvyn lasku Melbournen jälkeen. Kilpailukyky McLareniiin verrattuna on silti vielä hyvä.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Törni sanoi:
Minä en halua spekuloida taipuvilla pohjilla, mutta selkeä oli suorituskyvyn lasku Melbournen jälkeen. Kilpailukyky McLareniiin verrattuna on silti vielä hyvä.
Tuskinpa se pohja nyt niin ratkaisevassa osassa on ollut, yksinkertaisesti kovat renkaat ja korkeat lämpötilat ei taida sopia ferkulle niin hyvin kuin pehmeät.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mikkoz84 sanoi:
Tuskinpa se pohja nyt niin ratkaisevassa osassa on ollut, yksinkertaisesti kovat renkaat ja korkeat lämpötilat ei taida sopia ferkulle niin hyvin kuin pehmeät.
Ok. Viileämmissä (tai melbornemaisimmissa) oloissa Ferrarin suorituskyvyn pitäisi siis tämän teorian mukaan nousta suhteessa muihin ainakin noin sekunnilla per kierros. Muiden suorityskyky kun ei Australian jälkeen mitenkään dramaattisesti muuttunut.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.
 

HeKi

Well-known member
Liittynyt
17.12.2006
Viestit
69
Sijainti
FI
Vilkku sanoi:
Sitten vielä, että Australian kisassa oli pehmeä-medium renkaat
käytössä. Seuraavissa kahdessa medium-kova.
Kun taas päästään pehmeä-medium ja superpehmeä-pehmeä
renkaita käyttämään, niin voimasuhteet muuttuvat.
Vielä jonain päivänä revin näppiksestäsi irti enter-näppäimen. Ottaa nimittäin silmään toi oman rivityksen tekeminen. :D :alppu:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Originally Posted by HeKi
Vielä jonain päivänä revin näppiksestäsi irti enter-näppäimen. Ottaa nimittäin silmään toi oman rivityksen tekeminen.

On helpompi lukea kapeampaa tekstiä.
Näkee yhdellä silmäyksellä koko tekstin
kapeanäköalaisetkin. Silmät ei väsy
edestakaisliikkeessä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Vilkku sanoi:
Originally Posted by HeKi
Vielä jonain päivänä revin näppiksestäsi irti enter-näppäimen. Ottaa nimittäin silmään toi oman rivityksen tekeminen.

On helpompi lukea kapeampaa tekstiä.
Näkee yhdellä silmäyksellä koko tekstin
kapeanäköalaisetkin. Silmät ei väsy
edestakaisliikkeessä.
Tuota ei todellakaan ole helppo lukea, sitäpaitsi ihminen näkee paremmin horisontinaalisesti kuin vertikaalisesti.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
yussi sanoi:
BMW hieman nopeammaksi sehän on melkein Mcladan tasoinen
Mitä mieltä muut ovat tästä? Onko BMW lähempänä McLarenia nopeudessa kuin mitä McLaren on Ferraria?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkonen sanoi:
Mitä mieltä muut ovat tästä? Onko BMW lähempänä McLarenia nopeudessa kuin mitä McLaren on Ferraria?
Riippuu vertailutavasta.

Vertailua Bahrainista:

Nopeamman kuskin parhaasta kierroksesta:

Ferrari 1:34.067
McLaren 1:34.270 erotus .203
BMW 1:34.470 erotus .200

Molempien kuskien parhaiden kierrosten keskiarvoista:

Ferrari 1:34.212
McLaren 1:34.345 erotus .133
BMW 1:34,645 erotus .300

Tallinsisäiset erot:

Massa-Räikkönen .290
Hamilton-Alonso .150
Heidfeld-Kubica .349

Jos siis katsotaan, että vain paremman kierroksen ajanut kuljettaja on saanut autosta täyden potentiaalin irti, niin erot ovat aika lailla yhteneväiset, 0,2 sekuntia.

Kubica oli vertailussa muita "kakkoskuskeja" huonompi, joten molempien kuskien vertailussa BMW tipahtaa kauemmas. Alonso vastaavasti oli lähempänä Hamiltonia kuin Räikkönen Massaa, joten näiden kahden ero on pienempi.

Se, paljonko kuskien väliset taitoerot hämärtävät tätä vertailua onkin sitten oman väittelynsä aihe.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
WebSlave sanoi:
Riippuu vertailutavasta.

Vertailua Bahrainista:
...
...

Jos siis katsotaan, että vain paremman kierroksen ajanut kuljettaja on saanut autosta täyden potentiaalin irti, niin erot ovat aika lailla yhteneväiset, 0,2 sekuntia.

Kubica oli vertailussa muita "kakkoskuskeja" huonompi, joten molempien kuskien vertailussa BMW tipahtaa kauemmas. Alonso vastaavasti oli lähempänä Hamiltonia kuin Räikkönen Massaa, joten näiden kahden ero on pienempi.

Se, paljonko kuskien väliset taitoerot hämärtävät tätä vertailua onkin sitten oman väittelynsä aihe.

Hyvä vertailu. Itse käsitän auton nopeuden aina yhteydessä kuljettajiin. Eli en erikseen erittele "auton nopeuden potentiaalia" sen "realisoituneesta tasosta", vaan auto on yhtä nopea kuin mitä sen kaksi kuljettaa sitä keskimääräisesti radalla ajavat. Kisanopeus on myös omassa ajattelutavassani koko kisan nopeus, eikä yksittäinen nopeuspiikki. Nopeimpien kierrosten vertailu on toki ihan hyvä tapa mitata noita nopeuseroja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkonen sanoi:
Hyvä vertailu. Itse käsitän auton nopeuden aina yhteydessä kuljettajiin. Eli en erikseen erittele "auton nopeuden potentiaalia" sen "realisoituneesta tasosta", vaan auto on yhtä nopea kuin mitä sen kaksi kuljettaa sitä keskimääräisesti radalla ajavat. Kisanopeus on myös omassa ajattelutavassani koko kisan nopeus, eikä yksittäinen nopeuspiikki. Nopeimpien kierrosten vertailu on toki ihan hyvä tapa mitata noita nopeuseroja.
Niin no, tuo minun vertailuni tosiaan keskittyy enemmän auton maksimisuoritusten vertailuun. Topikki oli kuitenkin tallien tasoerot. Silloin tietenkin tulee tarkastella kokonaissuoritusta ja molempia kuskeja. Siinä vertailussa BMW häviää selvästi. Alonso ja Heidfeld olivat melko tasaväkisiä sekä nopeimmissa kierroksissa että koko kisassa, mutta heidän tallikaverinsa eivät olleet.

Koko kisan molempien kuskien kokonaisaikojen ero voittajan loppuaikaan (ja eron keskiarvo):

Ferrari +10,8 sek. (ka. +5,4 sek.)
McLaren +16,7 sek. (ka. +8,4 sek.)
BMW +59,3 sek. (ka. +29,7 sek.)
 
Viimeksi muokattu:

HeKi

Well-known member
Liittynyt
17.12.2006
Viestit
69
Sijainti
FI
Vilkku sanoi:
On helpompi lukea kapeampaa tekstiä.
Näkee yhdellä silmäyksellä koko tekstin
kapeanäköalaisetkin. Silmät ei väsy
edestakaisliikkeessä.
Näytät olevan ainoa, joka on tuota mieltä. Silloin kukaan ei hyödy siitä, että rivität postauksesi vaan valtaosaa se häiritsee. Sinun silmääsihän se näyttää paremmalta, mutta tuskin sun tarvitsee omia postauksiasi enää toiseen kertaa foorumilta lukea;)

Ja tähän aiheeseen liittyen sanoisin, että Lada on tosiaan noin 0.2s nopeampi kuin BMW. WebSlave laittoikin siitä ihan hyvää faktaa.
 
Ylös