Tallien välisen suhteellisen kilpailukyvyn kehittyminen

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En usko tallien kilpailukyvyssä tapahtuvan kovin merkittävää muutosta. Toki kisasta toiseen siirtyessä on aina jotain heilahteluja suuntaan ja toiseen. McLaren on selkeästi vahva ensimmäisillä kierroksilla uusilla renkailla, kisassa ja aika-ajossa. Esim. Kimin paras kierros kaikissa aika-ajon kakkososissa on ollut Hamiltonia hitaampi. Lähdötkin ovat huonoja. Ferrarin pitää ottaa paalu kevyellä autolla ja pitää se, jos haluavat voittaa kisoja. Laittaisivat sen kevyen taktiikan Kimille, eikä Massalle...
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Vilkku sanoi:
Originally Posted by HeKi
Vielä jonain päivänä revin näppiksestäsi irti enter-näppäimen. Ottaa nimittäin silmään toi oman rivityksen tekeminen.

On helpompi lukea kapeampaa tekstiä.
Näkee yhdellä silmäyksellä koko tekstin
kapeanäköalaisetkin. Silmät ei väsy
edestakaisliikkeessä.
Menee off topiciksi mutta tuota tekstiä ei todellakaan ole helpompi lukea. Silmät joutuvat tekemään huomattavasti enemmän edestakaisin liikettä lyhyellä rivillä kuin pitemmällä. Lisäksi kaikki mahdolliset käytettävyystutkimukset ovat jo tuolta 90-luvun puolivälistä todenneet, että optimaalinen palstan leveys näytöltä luettaessa on 350-400 pikseliä, vaikkakin tällä forumilla leveys on huomattavasti suurempi.

Kuten moni on jo edellä valittanutkin niin tuo on todella ärsyttävää. Oma mielipiteeni on, että lukurytmi tällä forumilla menee tuon leveän palstan mukaan ja sitten jos välissä joku rivittää tekstinsä kapeaksi niin se rikkoo normaalin lukemisrytmin ja ärsyttää kuten kommenteista huomaat. Sooloilu ja omat näkemykset ovat kivoja juttuja mutta tässä kohtaa kannattaa kulkea valtavirran mukana ja käytössä olevan kulttuurin mukaan.

Ja sitten takaisin asiaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
amino sanoi:
Lisäksi kaikki mahdolliset käytettävyystutkimukset ovat jo tuolta 90-luvun puolivälistä todenneet, että optimaalinen palstan leveys näytöltä luettaessa on 350-400 pikseliä,
Paljon vanhempaa perua on tieto, että lukemisen kannalta optimaalinen rivipituus on 60-80 merkkiä. Tästä syystä esim. kirjat painetaan niin kuin painetaan. Ja sähköpostiohjelmissa rivipituudeksi on oletusarvoisesti säädetty 72 merkkiä.

Näytöltä luettaessa optimi on hieman pienempi, mutta kyllä se nykyisin on pikselimäärissä enemmän kuin 350px. Eihän tuo ole nykynäytöillä ja -resoilla kuin 10-12 cm.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
forti sanoi:
super-agurin käyrän pitäisi kyllä osoittaa ylöspäin:p
Eikös Super Agurin luotettavuus ole nimenomaan ollut vähän alaspäin sitten Australian? Nythän tuo punainen nuoli kuvaa nimenomaan luotettavuuden viimeaikaista kehitystä, mutta suhteellisessa nopeudessa ei ole muutosta merkittynä kumpaankaan suuntaan.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
WebSlave sanoi:
Paljon vanhempaa perua on tieto, että lukemisen kannalta optimaalinen rivipituus on 60-80 merkkiä. Tästä syystä esim. kirjat painetaan niin kuin painetaan. Ja sähköpostiohjelmissa rivipituudeksi on oletusarvoisesti säädetty 72 merkkiä.

Näytöltä luettaessa optimi on hieman pienempi, mutta kyllä se nykyisin on pikselimäärissä enemmän kuin 350px. Eihän tuo ole nykynäytöillä ja -resoilla kuin 10-12 cm.
Mun 15" monitorissa ei näy koko rivi eli pitää siirrellä sivusuunnassa.

Ja työpaikan 17" monitorissakaan ei näy kaikki sivut kokonaan. Aika uusi vehje.
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei se koosta ole kiinni vaan miten niitä käyttää.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
No niin, eipäs tuhota threadia jollain käytettävyystutkimuksilla. :D Sille voidaan varmasti tehdä oma ketjunsa Muut aiheet -osastolle.

Tuolla Barcelonan testit -ketjussa onkin jo ennakointia siitä, ottaako Ferrari lisää kaulaa McLareniin tässä kuukauden aikana. Tuntuu ainakin, että Ferrarin luotettavuus olisi talven testien ja kauden aloituksen jälkeen parantunut hiljalleen McLarenin tasolle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vilkku sanoi:
Mun 15" monitorissa ei näy koko rivi eli pitää siirrellä sivusuunnassa.
Ei se tuumista ole kiinni, vaan pikseleistä. Ei minunkaan vanha kannettavani pysty kuin 800x600-resoon, joka on tälle foorumille liian kapea. Mutta en minä silti niin hullu ole, että alkaisin hankaloittaa muiden lukijoiden luettavuutta siksi, että minulla sattuu olemaan vanha kone. Tuollainen resoluutio on kuitenkin enää pienellä vähemmistöllä. Oikeat vaihtoehdot ovat: Hanki parempi kone, lopeta täällä käynti tai sopeudu.

Sori offtopicin jatkaminen, palaan aiheeseen, kun saadaan lisää todellista dataa. Testit eivät ole vertailukelpoista dataa.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Ferrari ja McLaren ovat rutkasti edellä muita tällä hetkellä. Ferrari on hieman nopeampi, mutta luotettavuus on nyt hieman arvoitus. Kimin motti(?) levisi, vaikuttaako uudistettu jäähdytysjärjestelmä? McLarenilla ei ole ollut hätäpäivää koko kauden aikana.

Selkeä kolmostalli on BMW-Sauber, ei pärjää kärjelle, mutta haastajaa ei takaa löydy. Luotettavuusongelmia ilmeni tässä kisassa tosin.

Rellu on parantanut hieman, Williams menee lujaa vain Nicon käsissä. Toyotat kulkevat ihan mukavasti , mutta luotettavuudesta olisi opittavaa siviiliautopuolelta...

Super Aguri :thumbup:
Honda :thumbdown
Hondalla ei vaan osata hommata oikeita miehiä talliin.

Cuti vei Red Bullin hienosti maaliin viidentenä, luotettavuushäikkää tosin ilmassa. Toro Rossot, no, poks sanoi boksit.
 
Viimeksi muokattu:

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
mclaren nousussa.
bahrain
massa paalulla 0,3 s eroa hamiltoniin ja massalla oli vielä 1 kierros enemmän bensaa kuin hamilla. eli eroa n. 0,5s ferrarin hyväksi.
espanja
massa paalulla alle 0,1 s erolla alonsoon.sama bensakuorma.

eli mclaren on ottanut ferraria kiinni tuon 0,5s
 
Ylös