Tallimääräykset

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Onko kenelläkään tietoa mitä talli saa rangaistukseksi jos jää kiinni tallimääräyksestä???
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Tallimääräysten kieltäminen tarkoittaa käytännössä seuraavaa: Älkää hyvät tallipäällköt tehkö niitä niin tökerösti ja läpinäkyvästi kuin Ferrari viime vuonna, hienotunteisuutta hyvät herrat, hienotunteisuutta! Muuten yleisö katoaa ja Bernien reppuun tulee vähemmän taaloja! eek! :confused: wink
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Niin ja pmv ei kyllä kiellä itseään täälläkään.
Onhan sekä Williamssi että McLaarenikin saanut koko formulakansan päälleen tallimääräyksistä. Onhan sekä Williamsin että McLarenfanit buuanneet heidät maan rakoon, onhan? Kaksi vuotta peräkkäin sama juttu ja uudet säännöt sen ja ainoastaan sen jutun takia.
Vertauksesi haisee...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei ole minun vika, että suuri yleisö ja media ei hyväksy Ferrarin tallimääräyksiä mutta hyväksyy Williamsin ja McLarenin tallimääräykset. Kaiken kukkuraksi juuri kukaan ei suostu näkemään johtavien brittitiimien puheiden ja tekojen välistä vakavaa ristiriitaa.

Ei ole minun vika että Head ja Dennis ovat tehneet aikaisemmin sellaisia asioita jotka he tänä päivänä eri asemassa ollessaan tuomitsevat.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Ferrarin tallimääräykset ovat pahasta, mutta McLarenin ja Williamsin hyväksyttäviä. Näinhän se homma etenee. McLaren ja Williams saavat tehdä jopa tallienvälisiä sopimuksia ilman mitään isoa halotaa.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Se eri on Williamsin ja McLarenin tallimääräyksissä verrattun Ferrariin, että ne tapahtuvat kauden loppupuolella, kun toinen kuljettaja on käytännössä menettänyt mahdollisuudet mestaruustaistelussa. Toki poikkeuksia löytyy muutaman vuoden takaa. Ferrarilla hyötyjä tallimääräyksissä on poikkeuksetta sama mies, riippumatta siitä kumpi kuljettaja on nopeampi radalla. McLaren & Williams antaa molemmille kuljettajille mahdollisuudet taistella mestaruudesta siihen asti kun mestaruuteen on vielä realistiset mahdollisuudet.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Realistiset mahdollisuudet on taas kovasti eri asia kuin nämä matemaattiset mahdollisuudet, kuten tällä kaudella ollaan nähty. Edelleenkin korostan sitä ristiriitaa puheitten ja tekojen välillä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Realistiset mahdollisuudet on taas kovasti eri asia kuin nämä matemaattiset mahdollisuudet, kuten tällä kaudella ollaan nähty. Edelleenkin korostan sitä ristiriitaa puheitten ja tekojen välillä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Nigel Roebuck:

"I much prefer the Williams/McLaren way of doing things – letting their drivers race – to the soulless Todt/Ferrari arrangement, where everything must be subjugated to M Schumacher's aspirations. I'm sure Todt will never accept it, but I think his tactics last year did a fantastic amount of damage to the image of F1, and bear much of the responsibility for the falling TV figures and crowd attendances since."
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuo Roebuckin kanta ihmetyttää tavattomasti. Luulisi että niinkin kokenut toimittaja muistaisi tapahtumia menneisyydestä kun Williams ja McLaren olivat vastaavissa tilanteissa. Tietysti on hyvä muistaa, että Roebuck on Williamsin ja Headin hyvä ystävä, ja taitaapa Roebuck kuulua Ron Dennisinkin luottotoimittajiin. Sitävastoin Roebuckille ei tarjoilla kahveja Ferrarilla. Tietysti voi olla niinkin, että epäedullisten tosiasioiden tuominen esille laskisi brittien paljon puhuttua, mutta harvoin nähtyä mainetta rehtinä urheilukansana.

Edelleenkän en millään muotoa tuomitse tallimääräysten käyttöä. Ihmettelen vaan, että Ferraria käsitellään julkisuudessa eri standardeilla kun Williamsia ja McLarenia.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Minun käsittääkseni suurin osa pahasta verestä Ferraria kohtaan on peräisin nimenomaan viime kaudelta. Se Itävallan fiasko oli kaikenkaikkiaan niin naurettava. Siinä vaiheessa oli jo aivan täysin selvää että Ferrari ja Schumacher vievät mestaruudet täysin näytöstyyliin ja silti tuloksia piti mennä härkkimään. Jatkossa oli melkeimpä noloa sitten kun Barrichellolle pyrittiin ajattamaan Ferrarin toimesta ns. hyvitysvoittoja ja toista tilaa sarjassa. Monesti näki aivan selvästi että Schumacher ajeli tahallaan hiljaa että Rubinho saadaan ensimmäisenä maaliin. Nurburgring oli Schumin virheen takia ehkä ainoa paikka missä Barrichello ansaitsi voittonsa (niin ja tietysti Itävalta olisi ollut). Indyn maalilinjasekoilu sitten "kruunasi" koko kauden. Ihmetyttää miten noin loistavalla autolla ja periaatteessa hyvällä tiimillä osataan ottaa ehkä tyylittömimmät mestaruudet mitä nykyaikana on nähty.

<small>[ 19-08-2003, 15:11: Message edited by: Observer ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kuinka tuo Ferrarin meno viime vuonna poikkeaa sitten Williamsin menosta vuonna 1992? Tuolloin tallimääräystä käytettiin aivan vastaavassa tilanteessa kuin Ferrari ja toisekseen Mansell pyrki vieläkin korostetummin lahjoittamaan voiton Patreselle. Mansell päästi Ricardon edelle sekä Monzassa että Suzukassa, mutta myöhemmin kisoissa Mansellin tekniikka petti. Silti periaate oli vieläkin räikemäpi kuin mitä Ferrarilla oli viime vuonna. Entäpä mitä sanotaan Suzukan kisaan vuodelta 1991? Silloinhan Senna päätti antaa Bergerin voittaa kun mestaruus varmistui. Ja todellakin Ayrton näytti konkreettisesti että Berger voitti vain ja ainoastaan siksi että Ayrton antoi. Senna nimittäin jäi odottelemaan viimeisellä kierroksella shikaanin paikkeille Bergeriä ja päästi tämän ohi.

Nämä lahjoitusvoitot on tietystä taas eri asia kuin tiimimääräykset, mutta kun tuossa moralisoitiin niitäkin Ferrarin tekeminä niin tässä vähän perspektiiviä.
 

markoj

Guest
Jostain syystä pmv, ja muutkin, ovat unohtaneet tämän nykyisen tallimääräysten närästyksen alun. Tai ainakin itse katson sen alkaneen vuodesta -98, kun McLaren käytti tallimääräystä ensimmäisessä kilpailussa ja FIA tuon episodin jälkeen kielsi moisen toiminnan. Myöhemmin kaudella kun Irvine päästi Itävallassa Sumin ohitseen, niin moinen sääntö peruttiin. Tai ainakin sitä fiksattiin siihen malliin, ettei se tuota tapahtumaa koskenut.

On se vaan sellanen linjaton ihme höpönassu toi FIA.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
markoj:
Jostain syystä pmv, ja muutkin, ovat unohtaneet tämän nykyisen tallimääräysten närästyksen alun. Tai ainakin itse katson sen alkaneen vuodesta -98, kun McLaren käytti tallimääräystä ensimmäisessä kilpailussa ja FIA tuon episodin jälkeen kielsi moisen toiminnan. Myöhemmin kaudella kun Irvine päästi Itävallassa Sumin ohitseen, niin moinen sääntö peruttiin. Tai ainakin sitä fiksattiin siihen malliin, ettei se tuota tapahtumaa koskenut.

On se vaan sellanen linjaton ihme höpönassu toi FIA.
eiän Itvallassa ollut tallimääräystä, vaan talli näki telemetriasta että Irvinellä oli autossa vikaa (muistaakseni jarruvikaa), pyysi eddietä hidastamaan hieman.... sitten kun maikkeli meni ohi ni sai taas painaa ku jarrutki oli taas kondiksessa wink
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Entäpä mitä sanotaan Suzukan kisaan vuodelta 1991? Silloinhan Senna päätti antaa Bergerin voittaa kun mestaruus varmistui. Ja todellakin Ayrton näytti konkreettisesti että Berger voitti vain ja ainoastaan siksi että Ayrton antoi.

En sanoisi tuota tallimääräykseksi. Huono esimerkki.

Sen myönnän, että 96 Williamsit taistelivat keskenään viimeiseen kisaan saakka mestaruudesta, mutta mielestäni koko homma oli vähän järjestetyn makuinen.

Eiköhän tämän jutun takana ole FIA joka halusi viimeiseenkin kisaan panosta(aivan kuten Malesian toleranssit -99)? Williamssille siitä ei olisi ollut mitään hyötyä ellei Villestä olisi haluttu tehdä väkisin mestaria, tällöin rengas olisi pitäny kuitenkin irrota Hillin autosta Japanissa.

Kai nyt oikeitakin esimerkkejä tallimääräyksistä löytyy ettei tarvitse ihan tällaisiin tyytyä wink

Ehkäpä kaikkein räikein "tallimääräys" annettiin kuitenkin FIAn toimesta vuonna 2000 jolloin ennen kahta viimeistä kilpailua muita kuljettajia käskettiin olla "hidastamatta" Mikan ja Michaelin vauhtia vaikka kuljettaja olisi ollut kilpailussa heidän edellään(mikäli olisivat lähdössä tai varikkokäyntien aikana päässeet heidän ohitseen)...

<small>[ 21-08-2003, 01:12: Message edited by: Felix ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Felix:

Kai nyt oikeitakin esimerkkejä tallimääräyksistä löytyy ettei tarvitse ihan tällaisiin tyytyä wink
Häkkinen & Coulthard Jerez 1997
cutia käskettiin sivuun jotta häkä pääsis yrittään fisistä ohi...

Barrichello & Schumi itävallassa
(selkeetä näyttöö kun kamerat kuvasivat J. Todtia sillon kun käsky annettiin)

70-luvulla Ronnie Peterson, ei juurikaan saanut voittaa tallikavereitaan Lotuksella...

Didier Pironi -82 kun häntä kiellettiin varikolta(kin) käsin olla Villeneuven takana, sittemmin vielä päästämään hänet ohi (tosin Gilles meni väkisin)

siinä oli muutama jotka muistu mieleen...

<small>[ 21-08-2003, 01:16: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Felix:

Ehkäpä kaikkein räikein "tallimääräys" annettiin kuitenkin FIAn toimesta vuonna 2000 jolloin ennen kahta viimeistä kilpailua muita kuljettajia käskettiin olla "hidastamatta" Mikan ja Michaelin vauhtia vaikka kuljettaja olisi ollut kilpailussa heidän edellään(mikäli olisivat lähdössä tai varikkokäyntien aikana päässeet heidän ohitseen)...
En kyllä muista tuollaista mutta lienee ollut joko kolmanneksi viimeisestä kisasta alkaen tai sitten vasta Suzukasta jossa mestaruus jo ratkesi vaikka Malesia oli vielä ajamatta. No jos on totta niin tuohan ei ole perustunut mihinkään sääntöihin eikä tuolla ainakaan mitään vaikutusta muistaakseni ollut kun muistelee Mazzacanen peippailua Mikan edessä Indyssä.
 
Ylös