Revolt sanoi:
Tämä olisi hyvä 99% tämän foorumin kirjoittajista jo viimeinkin ymmärtää. Sopimukset voi AINA AINA AINA purkaa.
Tottakai, jos molemmat sopijaosapuolet ovat samaa mieltä siitä, ettei yhteistyötä kannata jatkaa. McLarenin tilanne on kuitenkin aika poikkeuksellinen. Ei tuon luokan välirikko ole arkipäivää edes ykkösissä.
Esim. Massan sopimus Ferrarilla on lopulta ihan puhdasta vessapaperia jos Montezemolo keksii paremman vaihtoehdon. Kukaan meistä ei tiedä niiden sopimusten purku- ja siirtoehdoista sun muista pykälista ja viimeistäänhän rahalla kaikki aina selviää.
Vaikka sopimukset ovat nykyään useampisataisia paperinivaskoja, niin ei niissä silti välttämättä ihan joka asiaan ole otettu kantaa. En usko, että esim. Alonson sopimuksessa löytyi kohtaa, jossa oli ehto työnantajan vahingoksi suoritetusta ilmiannosta sääntörikkomustutkinnassa.
Kyse on kuitenkin periaatteessa työsopimuksesta, vaikka aika tarkkaan määritellystä sellaisesta. Työntekijä voidaan siis irtisanoa, mutta välttyäkseen normaalilta työlainsäädännön sanktioilta irtisanomisen olosuhteet on melko tarkkaan määritelty, ja kompensaatiot huomioitu. Ihan "puhtaasta vessapaperista" ei kuitenkaan voida puhua.
Väittäisin oikeastaan, että ensi kauden kuskeista ns. varmoja (vaikka eivät tietenkään nekään periaatteessa siis 100%) ovat Kimi ja Hamilton. Kaikki muut voivat Australiassa löytää itsensä ihan mistä tahansa. Ja tämä ei edes ole mikään läppä.
Pienempien tallien osalta tilanne on suht varma, koska Alonson liikkeet eivät niihin vaikuta. Tietenkin sopimukset noin yleisellä tasolla on purettavissa. Riitatapauksissa vaikka tuomioistuimien kautta, jos niikseen tulee.
Oliko tätä tarve laittaa kahteen eri ketjuun, kun tallipaikkakeskustelu muutenkin jo rönsyilee useammassa ketjussa?