Talvitestit 2013 - Viikko 1 - Jerez

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Noissa kisasimuissa huomas myös sen kuinka hullua on, että kierrosajat tippuu niin hurjaa vauhtia. Minusta se tarkoittaa, että nopeat kuskit ei voi olla nopeita ja pelkästää "säästäjät" pärjää. Ja edelleen toivottavsti syypää oli jerez.
Jos Pirellilta on pyydetty nopeammin kuluvia renkaita, niin niitä ollaan myös saatu, mikäli ne kestäis pitempään ihan samallalailla säästöliekillä ajettaisiin ja yritettäisiin selvitä yhtä pysähdystä vähemmällä kuin muut.

Itse luulisin, että näillä nopeasti kuluvilla saattaisi nopein tapa olla ajaa koko ajan täysiä ja tehdä, vaikka yksi ylimääräinen pysähdys, tätähän ei kukaan viime kaudella tainnut kokeilla. Varsinkaan loppukaudesta, kun kaikki ajoi yhdellä pysähdyksellä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikä ajeta tulevaisuudessa testejäkään jos rataan ei vedetä uutta pinnoitetta. Näittehän omin silmin, missä kunnossa Jerezin rata on!
Miksi spaniot tuohon pahemmin panostaisivat kun Espanjan GP:kin ajetaan Barcelonassa?
Uskon, että sinne vedetään uusi pinta. Sillä se on kaiketi ainut lämmin ja varmin paikka sääolosuhteille euroopassa. Ja ymmärrän, että siitä hyötyy itse aluekkin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos Pirellilta on pyydetty nopeammin kuluvia renkaita, niin niitä ollaan myös saatu, mikäli ne kestäis pitempään ihan samallalailla säästöliekillä ajettaisiin ja yritettäisiin selvitä yhtä pysähdystä vähemmällä kuin muut.

Itse luulisin, että näillä nopeasti kuluvilla saattaisi nopein tapa olla ajaa koko ajan täysiä ja tehdä, vaikka yksi ylimääräinen pysähdys, tätähän ei kukaan viime kaudella tainnut kokeilla. Varsinkaan loppukaudesta, kun kaikki ajoi yhdellä pysähdyksellä.
Monipiiippuinen juttu. Minusta asia on sillee, että nopealla kuskilla tulis olla mahdollisuuus hyödyntää nopeuttaan. Jokatapauksessa kyse on parhaasta kuskista (itse a pidän koko kisan" kierroskuskia" parhaana). Renkaiden hyödyntäminen ei miellestäni riiipu kuskin nopeudesta. Esim Häkkisen aikaan ei koskaan tarvinnut kenenkään syyttää renkaita.

Edit: siis syytettiin Häkkisenkin aikaan renkaita, koska oli eri merkkisiä tarjolla. Eli tarkoitan koostumusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskon, että sinne vedetään uusi pinta. Sillä se on kaiketi ainut lämmin ja varmin paikka sääolosuhteille euroopassa. Ja ymmärrän, että siitä hyötyy itse aluekkin.
Monteblancossa olisi uusi testirata, jolle vielä saisi paremmin F1:n kisoja vastaavia rataprofiileja. Käytännössä yhtä etelässä, muttei yhtä rannikolla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
MONTEBLANCO CIRCUIT olisi uusi testirata, jolle vielä saisi paremmin F1:n kisoja vastaavia rataprofiileja. Käytännössä yhtä etelässä, muttei yhtä rannikolla.
Ok. Ainakin tallit ovat tällä viikolla sanoneet , että Jerezissä testataan juuri sen vuoksi ,että siellä on suhteellisen varma sää. Onko näin Monteblancossa?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Eikä ajeta tulevaisuudessa testejäkään jos rataan ei vedetä uutta pinnoitetta. Näittehän omin silmin, missä kunnossa Jerezin rata on!
Miksi spaniot tuohon pahemmin panostaisivat kun Espanjan GP:kin ajetaan Barcelonassa?
Jos Espanja ei halua menettää yhtä MotoGP-kisaa kannattaa heidän panostaa Jerezin rataan, koska ei MotoGP kisojakaan nyt sentään millään perunapellolla voi ajaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ok. Ainakin tallit ovat tällä viikolla sanoneet , että Jerezissä testataan juuri sen vuoksi ,että siellä on suhteellisen varma sää. Onko näin Monteblancossa?
En nyt mitenkään ole seurannut Monteblancin säätä, mutta olen ihmetellyt miksei F1-tasoiseksi rakennettua rataa ole edes hypoteettisesti harkittu testiradaksi. Näkisin Espanjan kisan mielummin Monteblancossa tai Alcanizissa kuin Barcelonassa/Montmelossa tai Valenciassa.

Mutta ei sää Monteblancossa voi kovin olennaisesti poiketa Jerezin säästä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
...Itse veikkaan auton toimiessa pehmeällä rengas-seoksella Kimille aikaa 1.17.730.
Vähän liian optimistinen veikkaus, mutta riittävän lähelle.. :rolleyes: Vaikka kauden ensimmäisille talvitesteille ei hirveää painoarvoa tarvitse antaa, niin kyllähän Enstonen pojille on kasassa melkoisen potentiaalinen paketti. Tuohon vielä kiinni puuttuvat päivitysosat niin tiedetään sunnilleen vauhti, (jos eivät pidä piilossa) Riittääkö se ensimmäisissä kisoissa Redaria, Ferkkua, Mäkkiä etc. vastaan, on asia erikseen. Mielenkiinnolla odotan vw:lle, eli Valelle & Williamsille uutta autoa, joka näillä näkymin on ilmeisesti tulossa seuraaviin talvitesteihin 19.-22. helmikuuta Barcelonaan. Oliko niin, että noi kaikki talvitestit ajettiin Espanjassa?
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Vähän liian optimistinen veikkaus, mutta riittävän lähelle.. :rolleyes: Vaikka kauden ensimmäisille talvitesteille ei hirveää painoarvoa tarvitse antaa, niin kyllähän Enstonen pojille on kasassa melkoisen potentiaalinen paketti. Tuohon vielä kiinni puuttuvat päivitysosat niin tiedetään sunnilleen vauhti, (jos eivät pidä piilossa) Riittääkö se ensimmäisissä kisoissa Redaria, Ferkkua, Mäkkiä etc. vastaan, on asia erikseen. Mielenkiinnolla odotan vw:lle, eli Valelle & Williamsille uutta autoa, joka näillä näkymin on ilmeisesti tulossa seuraaviin talvitesteihin 19.-22. helmikuuta Barcelonaan. Oliko niin, että noi kaikki talvitestit ajettiin Espanjassa?
Joo kyllähän Lotuksella näyttäisi pullat olevan kohtuullisesti uunissa. James Allison sanoi Sky:lla että koko Jerezin testien ajan ollut "plenty of Petrol in the tank", joten ei sentään ihan höyryillä vedetty noita nopeimpia vetoja. Ihan tyytyväistä porukkaa tuntuu kaikki olevan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Joo kyllähän Lotuksella näyttäisi pullat olevan kohtuullisesti uunissa. James Allison sanoi Sky:lla että koko Jerezin testien ajan ollut "plenty of Petrol in the tank", joten ei sentään ihan höyryillä vedetty noita nopeimpia vetoja. Ihan tyytyväistä porukkaa tuntuu kaikki olevan.
Ei kai kukaan nyt myöntäis jos pienellä bensakuormalla ajaisi, mutta toki lotus näyttää ihan kelpo kapineelta.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Varmaankin siksi kun mopoilun neljästä Espanjassa ajettavasta kisasta juurikin tuolla ajetaan Espanjan GP.
Tiesin kyllä, että moto-gp nousee esille, mutta hirttäytyä siihen ei tarvitse. Ratamoottoripyörillä voidaan ajaa vaikka Hämeenlinnan Ahvenistolla, toisaalta kyllähän Espanjassa moottoriratoja on aina riittänyt ihan tarpeeksi vaikka juuri moto gp käyttöön. Vanhimmista lähtien Montjuic Barcelonan lähistöllä -32, Jaraman rata Madridissa -67, Jerez -85, Katalonian rata Barcelonassa -91, Valencian rata -99, uudempia ovat tuo WebSlaven mainitsema Monteblanco -06 ja Hermann Tilken suunnittelema Aragon -08.
Moni rataautoluokka vaatii nykypäivänä kritteerit radan leveyteen, turva-alueisiin ja radan kuntoon liittyen, eikä moottoripyöräsarjakaan varmaan murenevalle kuoppaiselle radalle tule ajamaan, mutta toivottavasti laittavat kuntoon legendaarisen radan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mielestäni on hienoa että näillä sarjaan kuulumattomilla, legendaarisilla radoilla testataan. Voisivat laajemminkin käydä maailman hienoja ratoja tässä tarkoituksessa lävitse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tiesin kyllä, että moto-gp nousee esille, mutta hirttäytyä siihen ei tarvitse. Ratamoottoripyörillä voidaan ajaa vaikka Hämeenlinnan Ahvenistolla, toisaalta kyllähän Espanjassa moottoriratoja on aina riittänyt ihan tarpeeksi vaikka juuri moto gp käyttöön. Vanhimmista lähtien Montjuic Barcelonan lähistöllä -32, Jaraman rata Madridissa -67, Jerez -85, Katalonian rata Barcelonassa -91, Valencian rata -99, uudempia ovat tuo WebSlaven mainitsema Monteblanco -06 ja Hermann Tilken suunnittelema Aragon -08.
Ja Navarra 2010. Pienempiä ratoja on ainakin Albacetessa (jossa on ajettu Superbikeilla) ja Calafatissa. Täsmennetään tuota Barcelonaa sen verran, että Montjuic on keskellä Barcelonan kaupunkia kun taas Catalunyan radalle on kaupungista matkaa n. 20 km.

Monteblanco kävisi testiradaksi senkin puolesta, että sillä on jo tarvittava luokitus.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Jännä muuten kun ennen testattiin Riossa ja Kyalamissa ja nykyään ei muka ole rahaa lähteä Espanjaa kauemmaksi vaikka on täysin F1-kautta vastaamaton sää (ehkä Spata ja Nürreä lukuunottamatta). Bahrainissa ainakin olisi vähän paremmat kelit.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jännä muuten kun ennen testattiin Riossa ja Kyalamissa ja nykyään ei muka ole rahaa lähteä Espanjaa kauemmaksi
Silloin vaan nämä testit taidettiin ajaa juuri ennen avauskisaa, joten varsinaisia lisäkustannuksia ei tullut, kun kisa ajettiin heti perään samalla radalla. Ei muuta kuin ehdotusta menemään, että autot saisivat hinkata viikon verran Albert Parkkia ennen kisaa. Voisi olla kerrankin säädöt kohdillaan kaikilla :alppu:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3625
Sijainti
JKL
Jos Espanja ei halua menettää yhtä MotoGP-kisaa kannattaa heidän panostaa Jerezin rataan, koska ei MotoGP kisojakaan nyt sentään millään perunapellolla voi ajaa.
Kuulin tuossa talvella sellaistakin huhua(paikalliselta kaverilta) että Espanjassa ei ajettaisi sen kummemmin F1:a, MotoGP:a kuin MM-ralliakaan tänävuonna vaikka kaikki kalenterissa on. Maan talous on niin kuralla ettei paukut riitä noiden järjestämiseen...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Jännä muuten kun ennen testattiin Riossa ja Kyalamissa ja nykyään ei muka ole rahaa lähteä Espanjaa kauemmaksi vaikka on täysin F1-kautta vastaamaton sää (ehkä Spata ja Nürreä lukuunottamatta). Bahrainissa ainakin olisi vähän paremmat kelit.
Niinpä, kyllähän noista euroopan radoista ainakin Magny-Coursissa voitaisiin ajaa testejä. Ratahan jätettiin pois kalenterista, koska se sijaitsee "keskellä ei mitään". Paikka on maaseudulla ja palvelut & hyvätasoiset hotellit kaukana. Rataa on myös tosin arvosteltu liian kapeasta varikkosuorasta ja onnettomista varikkotiloista.

Ilmaston kannalta testaamiseen soveltuu vielä paremmin Paul Ricardin rata Marseillen lähellä, jossa lämmin välimeren ilmasto. Radan lähellä on myös lentokenttä ja näistä syistä johtuen suosittu testiratahan tuo onkin.

Tässä yhteydessä Ranskan moottoriradoista pitää nostaa esille legendaarinen Dijonin rata, rata on yhä käytössä ja radallahan aikoinaan ajettiin myös Ranskan GP:tä ja yksi osakilpailu Sveitsin GP:n nimellä syystä, että Sveitsissä oli autourheilu tuolloin kielletty. Tuon historiallisen Sveitsin GP:n -82 tuloksethan olivat pistesijojen osalta:1. Keke Rosberg Williams-Ford 9pts, 2. Alain Prost Renault 6pts, 3.Niki Lauda McLaren-Ford 4pts. 4. Nelson Piquet Brabham-BMW 3pts, 5. Riccardo Patrese Brabham-BMW 2pts. 6. Elio de Angelis Lotus-Ford 1pts. http://www.youtube.com/watch?v=8x9SOPts6DI
Sveitsiläisethän kumosivat muistaakseni vuonna 2007 tuon 52 vuotta voimassa olleen lain, joka kielsi moottoriurheilukisojen järjestämisen.

Juurikin nimimerkki deloreanin mainitsemista syistä epäilen tuota Jerezin kuntoon laittamista ja syystä, että muitakin ratoja Espanjassa on pilvin pimein, kuten Motorland Aragon, Ascari Race Resort ,Circuit Alcarras, Circuit Calafat, Circuit de Catalunya S.L., Circuit Gaudix, Circuito Albacete, Circuito de Almeria, Circuito de Cartagena, Circuito de Jerez, Circuito del Jarama, Circuito Guadalope, Parcmotor Castelloli, Valencia Street Circuit, Valenciana Ricardo Tormo etc.
 
Ylös