Talvitestit 2013 - Viikko 3 - Barcelona -28.2.-.3.3.13

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Toivottavasti Lotus pystyy nyt tän kahen viikon aikana tekemään jotain tolle luotettavuudelle, ei ole muuten kiva sitten kun puolet harkoista/kisoista menee hukkaan jonkun vuotavan vaihdelaatikon takia
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No voi LOLLERO, ei se nyt ihan noin itsestäänselvää tai yksinkertaista ole :D
Oikeastaan on se. Kauden aikana tehtävien päivitysten takia auto on jo loppukaudesta toista sekuntia (tai enemmän) nopeampi kuin alkukaudesta, semminkin kun renkaitakin opitaan ymmärtämään paremmin. Uusi auto (tai kehitysmalli, jos ei ihan uutta tehdä) on sitten vielä kehitetty versio, johon on pitkälti ympätty kaikki se parannus, joka kauden aikana on keksitty.

Toki kaikki ei välttämättä toimi heti esittelyn jälkeen niin kuin Strömsössä, mutta ei se nyt mikään utopistinen ajatus ole, että joku talli talvitestien viimeisenä päivänä on aika pitkälle kartalla omasta uudesta autostaan - joka taas Abu Dhabin ja Austinin aikaan on sen puolitoista sekuntia nopeampi kuin nyt.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ainakin 2 aikakierrosta sai aikaan:
gpupdate.net sanoi:
14:00 He then improves to a 1:24.396, but remains at the bottom of the timing screens
13:59 The Finn posts a 1:25.228 first time around
Mutta joo, olisihan nää luotettavuusongelmat kiva saada kuntoon ennen Ausseja :)
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Oikeastaan on se. Kauden aikana tehtävien päivitysten takia auto on jo loppukaudesta toista sekuntia (tai enemmän) nopeampi kuin alkukaudesta, semminkin kun renkaitakin opitaan ymmärtämään paremmin. Uusi auto (tai kehitysmalli, jos ei ihan uutta tehdä) on sitten vielä kehitetty versio, johon on pitkälti ympätty kaikki se parannus, joka kauden aikana on keksitty.
Juurikin renkaat luultavasti ovat tässä se kaikkein merkittävin tekijä. Ilmeisesti tämänvuotiset ovat yksittäisellä kierroksella huomattavasti viimevuotisia nopeampia.
Jos talli on edes jossain määrin kärryillä siitä, miten auto käyttäytyy, niin ei pelkästää kehitystyöllä autoa saa nopeutumaan vuodessa 2,5 sekuntia, ei kertakaikkiaan mitenkään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lotus ja Williams saivat todella vähän kierroksia tänään verrattuna muihin, Lotus-tallin toiminta ei muutenkaan vakuuttanut millään lailla. Jonkunlaisia johtopäätöksiä voi vetää noista kärkitallien pidemmistä vedoista, miten pitkään kierrosajat pysyy suhteellisen samalla tasolla tai jopa laskee. Jollain talleilla on taas merkkejä saada renkaita lämpöiseksi pidemmän stintin alkupuolella, tarkkaa kuvaa suorituskyvystä ei kuitenkaan saa johtuen eri bensamääristä & mitä testiä kulloinkin ovat ajamassa.
No minkälaisia johtopäätösiä sit sait aikaseks? Ei ihan auennut tuosts vielä. :p

Kauheeta tuuria Kimillä ja Lotuksella ollu koko talvitestien ajan. Mut ei voe minkään. Toivottavasti kaikki tekniikkamurheet olis nyt talven aikana nähty.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei vakuuta Lotuksen luotettavuus, Kimille tulee paljon keskeytettyjä kisoja...
Joo huonolta näyttää... Hassua sinänsä, että viime vuonna Kimi oli ainoa kun ajo kaikki kisat maaliin. Mikä on voinut muuttua niin paljon? Vaihdelaatikon täytyy olla uus ainakin, kun siinä on nyt kolmisen kertaa kait ollu vikaa, ainakin.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Juurikin renkaat luultavasti ovat tässä se kaikkein merkittävin tekijä. Ilmeisesti tämänvuotiset ovat yksittäisellä kierroksella huomattavasti viimevuotisia nopeampia.
Jos talli on edes jossain määrin kärryillä siitä, miten auto käyttäytyy, niin ei pelkästää kehitystyöllä autoa saa nopeutumaan vuodessa 2,5 sekuntia, ei kertakaikkiaan mitenkään.
Renkaiden suhteen puhutaan muistaakseni noin puolen sekunnin parannuksesta viime kauteen verrattuna
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Oikeastaan on se. Kauden aikana tehtävien päivitysten takia auto on jo loppukaudesta toista sekuntia (tai enemmän) nopeampi kuin alkukaudesta, semminkin kun renkaitakin opitaan ymmärtämään paremmin. Uusi auto (tai kehitysmalli, jos ei ihan uutta tehdä) on sitten vielä kehitetty versio, johon on pitkälti ympätty kaikki se parannus, joka kauden aikana on keksitty.

Toki kaikki ei välttämättä toimi heti esittelyn jälkeen niin kuin Strömsössä, mutta ei se nyt mikään utopistinen ajatus ole, että joku talli talvitestien viimeisenä päivänä on aika pitkälle kartalla omasta uudesta autostaan - joka taas Abu Dhabin ja Austinin aikaan on sen puolitoista sekuntia nopeampi kuin nyt.
Ei se kauden loppuun mennessä ehkä mahdotonta ole. Mutta 1,5 tai 2 sekuntia tässä vaiheessa on paljon. Toki nyt se on vasta 1,5, josta kenties se 0,5 tulee suoraan renkaista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos talli on edes jossain määrin kärryillä siitä, miten auto käyttäytyy, niin ei pelkästää kehitystyöllä autoa saa nopeutumaan vuodessa 2,5 sekuntia, ei kertakaikkiaan mitenkään.
No autohan ei olekaan enää sama kuin viime kaudella. Jos pelkästään viime kauden aikana auto parani (sanotaan vaikka) 1,5 sekuntia ja 2013 renkaat nopeuttavat 0,5 sekuntia, niin eihän uuden auton tuoman parannuksen määräksi enää jää kuin 0,5 sekuntia jotta saataisiin 2,5 s etua viime vuoteen nähden.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sinänsä huhuavat, että Mersut käyttäisivät drs:ää kaikkialla kierroksella. Esim. Alonso ei käyttänyt lainkaan drs:ää omalla nopeimmallaan
Hyvä pointti! Tänä vuonnahan DRS:ää ei saa enää käyttää vapaasti missään. Paitsi testeissä. Siipi auki joka suoralla testeissä, niin helposti on varmaan sekunnin nopeempi kuin muuten...

Mielenkiinnolla odotan kauden alkua. :)
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Juurikin renkaat luultavasti ovat tässä se kaikkein merkittävin tekijä. Ilmeisesti tämänvuotiset ovat yksittäisellä kierroksella huomattavasti viimevuotisia nopeampia.
Jos talli on edes jossain määrin kärryillä siitä, miten auto käyttäytyy, niin ei pelkästää kehitystyöllä autoa saa nopeutumaan vuodessa 2,5 sekuntia, ei kertakaikkiaan mitenkään.
Renkaitten osuus maksimissaan vain reilu 0,5 sekuntia, 1 sekunttia enempää ei missään tapauksessa, loppuosa on auton kehitystä, kuskia ja olosuhteita. Näistä tuo 2,5s. aikaparannus muodostuu.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Ei voi kun ihmetellä miksi tekisivät noin.
Kaikkihan on rahasta kiinni..Mersukin tarvitsee mainos kierroksia saadakseen sponsoreita...ja harjoituksissa voi ajaa alipainoisellakin autolla..mitkään säännöt ei päde harjoituksissa...Veikkaan että ajatus leviää iltapäivällä muuallekkin
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tässä nyt vaikuttaa varmaan aika paljon se, että kuka puhuu auton nopeutumisesta talven aikana, kuka verrattuna viime vuoden samalla radalla ajettuun kisaan jne jne...

Ainakin minä ja WS puhuuttiin ilmeisesti hieman eri asiasta.


Kaikkihan on rahasta kiinni..Mersukin tarvitsee mainos kierroksia saadakseen sponsoreita...ja harjoituksissa voi ajaa alipainoisellakin autolla..mitkään säännöt ei päde harjoituksissa...Veikkaan että ajatus leviää iltapäivällä muuallekkin
Eiköhän tää nyt ole sitä itseään. Tuskin ne tohon tuhlaa aikaa viimesenä testipäivänä. Jos ne tota hakis, niin ajaisivat vaikka kevennetyllä autolla, sitä ei kukaan nää paljain silmin.
 
Viimeksi muokattu:

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
OT: Jostain olin lukevinani, että Sky näyttäisi myös näiden harjoitusten jälkipuoliskon. Onko jollain varmempaa tietoa, että tietäisi rupeaako striimiä metsästämään.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
OT: Jostain olin lukevinani, että Sky näyttäisi myös näiden harjoitusten jälkipuoliskon. Onko jollain varmempaa tietoa, että tietäisi rupeaako striimiä metsästämään.

Jostain olin näkevinäni että Sky:n lähetys testeistä alkaa klo 16.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mitkään säännöt ei päde harjoituksissa...
Ei pidä paikkaansa.

F1 Sporting Regulations sanoi:
22.1 Track testing shall be considered any track running time not part of an Event undertaken by a competitor entered in the Championship, using cars which conform substantially with the current Formula One Technical Regulations in addition to those from the previous or subsequent year.
Itse asiassa koko sääntöjen luku 22 koskee testausta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös