Talvitestit kaudella 2015

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Ei riitä että Mersu menee yksittäisiä kierroksia kovaa.
Muut kun ajaa pidempää vetoa 1:27 - 1:31 aikoja niin Lewis veti :

1m26.040s, 1m25.947s, 1m26.224s, 1m26.063s, 1m26.480s. Nämä ajat Medium renkaalla.

Joten aika "murhaavalta" vaikuttaa mersun ylivoima.


ps.
Massa just kärkeen ajalla 1:24.687
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kiitti!

ILn sivuilla juttu että Lewis kovilla ollut 0,9 sek nopeampi kuin aika-ajokierroksia ajanut Massa pehmeillä.
Massalta nyt 1m23.500s ja reilusti yli sekunnin Hämistäkin nopeampi. Bensat ja muut toki ihan mysteeri, mutta ei se Mersu sentään noin ylivoimainen ole, mitä IL antaa ymmärtää.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Kappas, tässähän se pihvi olikin:



Tämän dokumentin liitteissä näkyy tuo mainittu Drawing 6. Eli sivusta katsottuna tuon kameran 2 täytyy olla tuolla mainitulla 200x300 mm alueella ja sen päätukivarsi ei saa olla astetta enempää kallellaan. Ilmeisesti molemmat kohdat täyttyy Mersulla.
Ei omaan silmään osunut kameroiden mittoja tuosta dokumentista. Hieno löytö yhtä kaikki, saatiin kuvakin nähtyä :) Jännä juttu ettei FIA:n sivuilla mitenkään helposti nähtävissä ole.

Itse tulkitsin tuon kulman niin, että kyse oli pikemminkin siitä mustasta mötikästä eli kameran suojuksesta itsestään. Varmasti tukivarrenkin tulisi neutraali olla, kun tuolla alueella ei taida saada olla ilmanohjaimia. Tosin FIAN oletus saattaa ollakin että nyt ri enää niitä tukivarsia edes olisi.

Jääköhän Mersu ainoaksi periskooppikameroiden käyttäjiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Killer68

Member
Liittynyt
4.1.2014
Viestit
16
Kiinnostava dokumentti! Tuo piirustus 1 kiinnitti huomion..et onko se helkkarin vaneri edelleen tuolla auton pohjassa! Olin jo melkein unohtanut koko lankun! Meinaan et puu ei kuulu minusta nykyaikaiseen hi.tec F1 auton materiaaleihin! Vähän off topic mut tulipahan mieleen

Kappas, tässähän se pihvi olikin:



Tämän dokumentin liitteissä näkyy tuo mainittu Drawing 6. Eli sivusta katsottuna tuon kameran 2 täytyy olla tuolla mainitulla 200x300 mm alueella ja sen päätukivarsi ei saa olla astetta enempää kallellaan. Ilmeisesti molemmat kohdat täyttyy Mersulla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kiinnostava dokumentti! Tuo piirustus 1 kiinnitti huomion..et onko se helkkarin vaneri edelleen tuolla auton pohjassa! Olin jo melkein unohtanut koko lankun! Meinaan et puu ei kuulu minusta nykyaikaiseen hi.tec F1 auton materiaaleihin! Vähän off topic mut tulipahan mieleen
Eipä tuolla näyttänyt lankun materiaalista olevan mitään tän tarkempaa:
3.13.1 b) Be made from an homogeneous material with a specific gravity between 1.3 and 1.45.
Onko mikää puumateriaali noin tiheää? Kaipa vanerista voi tehdä vaikka ja kuinka tiheää.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tänään ajettuja stinttejä:

Kimi mediumeilla 1:27.4, 1:27.4, 1:27.7, 1:27.6, 1:27.6, 1:27.7, 1:27.8, 1:28.2, 1:28.2, 1:28.3

Massa mediumeilla: 1:28.1, 1:27.8, 1:27.7, 1:28.3, 1:28.4, 1:28.7, 1:29.1, 1:28.9, 1:29.1, 1:28.8
Massa hardeilla: 1:27.1, 1:26.8, 1:27.0, 1:27.4, 1:27.6

Grosjean mediumeilla: 1:28.4, 1:27.5, 1:27.9, 1:27.9, 1:28.5, 1:31.1, 1:28.8, 1:30.0, 1:30.8

Ericsson mediumeilla: 1:30.7, 1:31.0, 1:31.1, 1:31.3, 1:31.4, 1:31.4, 1:31.7, 1:31.5, 1:31.6, 1:32.0.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Ei omaan silmään osunut kameroiden mittoja tuosta dokumentista. Hieno löytö yhtä kaikki, saatiin kuvakin nähtyä :) Jännä juttu ettei FIA:n sivuilla mitenkään helposti nähtävissä ole.
Jännä juttu tosiaan, että kamerakoteloinnin koosta ei näkynyt olevan mainintaa - ainoastaan sijainnista. Olisiko sittenkin tässä hässäkässä ollut kyse tästä kohdasta:

20.3.4 When viewed from the side of the car, the entire camera or camera housing in position 2
shown in Drawing 6 must lie within a box formed by two vertical lines 150mm and 450mm
forward of the front wheel centre line and two horizontal lines 325mm and 525mm above the
reference plane. Furthermore, the entire camera or camera housing in position 2 must be
mounted more than 150mm from car centre line.
Elikkä sen kamerakoteloinnin tulisi sijaita vähintään 150 millin etäisyydellä auton keskilinjasta. Olisiko FIA sitten katsonut, että Mersun aikaisemman koteloinnin vinot varret lähtivät lähempää kuin 150 mm keskilinjasta ja täten olivat sääntöjen vastaiset. Yllä olevassa lainauksessa olevien mittojen lisäksi en löytänyt mitään muuta viittausta tuohon joissakin uutisissa mainittuun mystiseen 15 senttiin.

Ei käy kateeksi autojen suunnittelijoita. Aikamoinen tekninen viidakko tuo sääntökirja. :eek!:
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Eipä tuolla näyttänyt lankun materiaalista olevan mitään tän tarkempaa:


Onko mikää puumateriaali noin tiheää? Kaipa vanerista voi tehdä vaikka ja kuinka tiheää.
En tiedä, mutta onko se pohjassa oleva levy, täksi kaudeksi tullut hiljemmalle äänelle kaikkien muiden joukossa jäänyt sääntöuudistus eli titaanipala auton pohjassa, jonka tarkoitus on maahan osuessaan aiheuttaa kipinöitä ja näin ollen tehdä hienoja kipinäsuihkuja näyttävyyden lisäämiseksi?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En tiedä, mutta onko se pohjassa oleva levy, täksi kaudeksi tullut hiljemmalle äänelle kaikkien muiden joukossa jäänyt sääntöuudistus eli titaanipala auton pohjassa, jonka tarkoitus on maahan osuessaan aiheuttaa kipinöitä ja näin ollen tehdä hienoja kipinäsuihkuja näyttävyyden lisäämiseksi?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kimin kymmenen kierroksen stintti mediumeilla on aika mukava sarja. Tosi tasaisia kierrosaikoja ja vauhtikin varsin mukavaa. Massa nakuttaa vastaavan stintin aavistuksen verkkaisemmin. Lotuksen balanssi on ilmeisesti yhä hukassa, kierrosajoissa niin paljon heittoa. Ainakin aamulla Grosjean lukkojarrutteli jonkin verran.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että Mersu on edelleen omilla sekuntiluvuillaan. Seuraavina Ferrari, Williams ja Red Bull, järjestystä en lähde arvailemaan. Toro Rossolle mustan hevosen viittaa.
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Ja Mclarenille taas mahtipäivä, hydrauliikka ongelmia ja seitsemän kierrosta mittariin..
Tuossa vielä päivän liuska:
1 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m23.500s - 103
2 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m24.276s 0.776s 122
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m24.881s 1.381s 48
4 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m25.947s 2.447s 75
5 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m26.177s 2.677s 75
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m26.327s 2.827s 80
7 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso/Renault 1m26.962s 3.462s 86
8 Jenson Button McLaren/Honda 1m31.479s 7.979s 7
Jokohan siellä Williams ja Sauber väläytti vauhtikierroksia. Massa pehmeillä ja Ericsson super softeilla, Sauberin vauhti ei mitään maagista, vaikka ekojen testien jälkeen ehkä odotti edes pientä parannust viime kauteen.

Ja Ferrarilla ei vieläkään uutta nokkaa, kuitenkin se on ilmeisesti tulossa. Vai onko tästä tietoa? Eivät olleet ainakaan vaivautuneet vielä vaihtamaan noita nokan kameroita sellaisiksi kun FIA olis halunnu.
 
Viimeksi muokattu:

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Jännä juttu tosiaan, että kamerakoteloinnin koosta ei näkynyt olevan mainintaa - ainoastaan sijainnista. Olisiko sittenkin tässä hässäkässä ollut kyse tästä kohdasta:



Elikkä sen kamerakoteloinnin tulisi sijaita vähintään 150 millin etäisyydellä auton keskilinjasta. Olisiko FIA sitten katsonut, että Mersun aikaisemman koteloinnin vinot varret lähtivät lähempää kuin 150 mm keskilinjasta ja täten olivat sääntöjen vastaiset. Yllä olevassa lainauksessa olevien mittojen lisäksi en löytänyt mitään muuta viittausta tuohon joissakin uutisissa mainittuun mystiseen 15 senttiin.

Ei käy kateeksi autojen suunnittelijoita. Aikamoinen tekninen viidakko tuo sääntökirja. :eek!:
No heh ja heh.. Loogisesti FIA:n omilta sivuilta ottamani lainaus ei sitten edes ollut mitenkään ajantasalla :D Eipä tässä oikeastaan muuta olisi voinut olettaakaan.. Olisi vaan pitänyt suosiolla tavata läpi se sinun dokumenttisi ihan vaan kuvien katselun lisäksi.

Noinhan se sitten tulkita pitää, Mersun nykyisissä tukivarsissa kun on kuitenkin se pikkuinen pätkä vaakasuoraa osuuttakin. Ilmeisesti Mesun nokka on sitten kapeampi kuin muilla, ja lisäksi haluavat pitää kamerat edes kutakuinkin samalla paikalla kuin mitä olivat suunnitelmiinsa alunperin piirtäneet.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Vauhti vaan huolestuttaa. Heillä ei juurikaan ole syytä vauhtia peitellä.
Joo, noissa Henrizion yllä esittämissä kierrosajoissa Ericsson jää 3,5 sekuntia kierroksella Kimille. Samat renkaat ja (periaatteessa kai) sama moottori, tuskin kuskistakaan niin paljoa eroa tulee. :rolleyes: Jäljelle jää selityksiksi painoero ja auton hitaus. Kierrosaikojen kasvu samanlaista Kimin kanssa. Joku asiantuntevampi voisi ehkä tietää paljonko lisäpainoa/polttoainekuormaa 3,5 sek vastaa Barcelonassa.
 

HiPPiNi

Member
Liittynyt
15.2.2015
Viestit
8
En tiedä, mutta onko se pohjassa oleva levy, täksi kaudeksi tullut hiljemmalle äänelle kaikkien muiden joukossa jäänyt sääntöuudistus eli titaanipala auton pohjassa, jonka tarkoitus on maahan osuessaan aiheuttaa kipinöitä ja näin ollen tehdä hienoja kipinäsuihkuja näyttävyyden lisäämiseksi?
Eikös ennenkin laitettu niitä titaanipaloja estämään tuota levyn kulumista tallien valitsemista kohdista? Lisätäänkö noita nyt kipinäsuihkun toivossa?

Eipä tuolla näyttänyt lankun materiaalista olevan mitään tän tarkempaa:


Onko mikää puumateriaali noin tiheää? Kaipa vanerista voi tehdä vaikka ja kuinka tiheää.
Jabroc on tuon lankun nimitys. Kohdassa 5: http://www.roadandtrack.com/motorsports/news/a18417/the-secret-underside-of-a-modern-f1-car/

kiitos
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kimsteri eilen ajellut eri bensamäärillä ja testaillut ajokorkeuksia. Simuloitu erilaisia kisatilanteita.

Tekeekö Vettel aika-ajo simulaation? Kimin mukaan hän ei tehne lain ennen Ausseja.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kimsteri eilen ajellut eri bensamäärillä ja testaillut ajokorkeuksia. Simuloitu erilaisia kisatilanteita.

Tekeekö Vettel aika-ajo simulaation? Kimin mukaan hän ei tehne lain ennen Ausseja.
Varmaan uusien osien puuttuvuus häiritsi eilen Räikkösen testejä. Bottas sanoi, ettei auton nopeutta kannata testata ennen kuin siinä on kisaosat paikallaan. Ferrarin osat ilmeisesti ovat myöhässä, kun Räikkönen sanoi epäröiden että, ehkä ne Vettelillä perjantaina on. Jos uudet osat tulee tänään, niin ehkä Vettel yrittää aka-ajosimua ?. Lauantai ja Sunnuntai mennee molemmilla enemmän kisasimuihin ja Australiaan keskittymiseen, kait silloinkin vois vielä kokeilla nopeutta kevyellä autolla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Varmaan uusien osien puuttuvuus häiritsi eilen Räikkösen testejä. Bottas sanoi, ettei auton nopeutta kannata testata ennen kuin siinä on kisaosat paikallaan. Ferrarin osat ilmeisesti ovat myöhässä, kun Räikkönen sanoi epäröiden että, ehkä ne Vettelillä perjantaina on. Jos uudet osat tulee tänään, niin ehkä Vettel yrittää aka-ajosimua ?. Lauantai ja Sunnuntai mennee molemmilla enemmän kisasimuihin ja Australiaan keskittymiseen, kait silloinkin vois vielä kokeilla nopeutta kevyellä autolla.
Mä luulen että Kimi ajoi eilen referssejä, tänään uudet palikat autossa ja verrataan dataa eiliseen ja nähdään vastaako simolointi/tuulitunneli tulokset todellisuutta. Ja lauantaina jatketaan ja viimeksi kelien salliessa vedetään paketista kaikki irti kevyellä autolla. Vettel tekee sitten sunnuntaina saman + kisasimulaatio.
 
Ylös