Tasa-arvo ja armeija

Onko tasa-arvon kannalta oikein, ettei naisten täydy käydä armeijaa?

• Äänestäjiä yhteensä
    43

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Ei miestenkään täydy armeijaa käydä;) *odottaa toikin lukitusta jaskatun pollin johdosta*

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Siinä tapauksessa nainen ja mies eivät ole sama asia, jota ne eivät olekaan. Mietin noin minuutin, että kumpaan suuntaan oman vastauksen vedän.

Loogisin vaihtoehto, perusteluna absoluuttisella tasa-arvolla, on ei.

Mutta voiko absoluuttista tasa-arvoa olla naisten ja miesten välillä, kun erojakin löytyy - jo pelkästään lihasvoiman ja kestävyyden osalta.

Pekkiksen perusteluna tämä mun esittämä skenaario nro 2?

Ace17

Acenteella
Kyllä siitä nyt vaan on tasa-arvo kaukana, että sukupuolen perusteella langetetaan 6-13kk kestävä vapaudenmenetys (jos sallitte hieman kärjistetyn sanan). Oletteko eri mieltä?

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Siinä tapauksessa nainen ja mies eivät ole sama asia, jota ne eivät olekaan. Mietin noin minuutin, että kumpaan suuntaan oman vastauksen vedän.

Loogisin vaihtoehto, perusteluna absoluuttisella tasa-arvolla, on ei.

Mutta voiko absoluuttista tasa-arvoa olla naisten ja miesten välillä, kun erojakin löytyy - jo pelkästään lihasvoiman ja kestävyyden osalta.

Pekkiksen perusteluna tämä mun esittämä skenaario nro 2?
Perustelun henki on nimenomaan tuo esittämäsi. Mielestäni objektiivisen (eli just tuon absoluuttisen) tasa-arvon tavoittelu ei ole mielekästä, kun jo lähtökohtaisesti kaikki ovat erilaisia. Järkevämpää on pyrkiä perusteltuun ja kestävään lopputulokseen. Tämä pätee muutenkin kuin vain sukupuolten välillä.

WebSlave

Trackman
Onko tasa-arvon kannalta oikein, ettei naisten täydy käydä armeijaa?
Koska asia nimenomaan noin kysytään, niin on selvä, että epätasa-arvoinen kohtelu ei ole oikein. Erilaiselle kohtelulle voidaan kyllä sitten keksiä muita perusteluja, mutta tasa-arvoiseksi sitä ei voi väittää.

zenit

Well-known member
Sijainti
Lahti
On oikein. Kuten on jo mainittu, absoluuttista tasa- arvoa ei ole naisten ja miesten välillä.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Tasa-arvoa ja armeijaa ei missään tapauksessa pitäisi sotkea keskenään. Nimittäin. Heti ensimmäisiä asioita, mitä siellä pistetään tekemään, on opetella ne arvomerkit. Daa.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Tasa-arvo on järjetöntä, kun ei olla sukupuolet tasaveroisia muutenkaan. Minä olen hentoinen nainen ja odotan kyllä, että fyysisesti minua vahvempi mies kantaa kauppakassit. Ja puolustaa tätä maata. Mä laitan ruokaa, kannan kaljaa sohvalle ja silitän paitoja. Minusta tää työnjako on paljon toimivampi kuin joku keinotekoinen viivottimella mitattu tasa-arvoisuus.

Sen sijaan palkkaukseen työelämässä ei sukupuolen tule vaikuttaa. Mutta sitä ei tässä kysyttykään.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Eihän tuo oikein ole, jos tasa-arvoa katsotaan. Selkeästihän tuossa sukupuolet asetetaan erillaiseen asemaan. Tästä ei liene kysymystäkään!

Mutta sitten siitä pitäisikö tasa-arvon nimissä naiset "käskeä" armeijaan ja onko täydellinen tasa-arvo edes tavoittelemisen arvoista (johon Juskakin viittasi) saa jo pidemmän keskustelun.

Mutta koska useissa kohdissa haetaan juuri sitä viivottimella haettua tasa-arvoa, niin silloin myös asevelvollisuus pitää ottaa huomioon, ei voi olla niin että tasa-arvo on vain miesten etujen tasaamista myös naisille, eikä päinvastoin lainkaan.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Naisille korkokenkuli-kaljanhaku-siivous-kokkaus -kurssitus yhtä pitkällä aikajaksolla, niin sitten on tasa-arvoista.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Eihän tuo oikein ole, jos tasa-arvoa katsotaan. Selkeästihän tuossa sukupuolet asetetaan erillaiseen asemaan. Tästä ei liene kysymystäkään!
JASKAN KANSSA SAMAA MIELTÄ. Siis tasa-arvon kannalta, ei voida olettaa/vaatia toiselta sukupuolelta toista enempää.

Turha tuoda tähän mitään synnytys/istualteen pissimis/kuukautis-juttuja mukaan, koska niitä ei ole keksinyt ihminen vaan evoluution tulosta. Armeijat yms. on ihan taas 'viisaan':rolleyes: ihmisten luomusta.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Olen eri mieltä. Pohjimmiltaan tässä on kysymys yleensäkin yleisen asevelvollisuuden tarpeellisuudesta nyky-Suomessa.
Tuo on täysin toinen kysymys. Jos asiaa katsotaan vain tasa-arvon näkökulmasta niin asevelvollisuus on epätasa-arvoinen, vai oletko eri mieltä?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tasa-arvo on järjetöntä, kun ei olla sukupuolet tasaveroisia muutenkaan. Minä olen hentoinen nainen ja odotan kyllä, että fyysisesti minua vahvempi mies kantaa kauppakassit. Ja puolustaa tätä maata. Mä laitan ruokaa, kannan kaljaa sohvalle ja silitän paitoja. Minusta tää työnjako on paljon toimivampi kuin joku keinotekoinen viivottimella mitattu tasa-arvoisuus.

Sen sijaan palkkaukseen työelämässä ei sukupuolen tule vaikuttaa. Mutta sitä ei tässä kysyttykään.
Eikös se olisi tasa-arvoista jos mies tekisi samoin?

Btw, silittääkö vielä joku miehensä paidat tai kantaa kaljaa sohvalle? Siis ei ainakaan mun tuttavapiirissä näin tee kukaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tuo on täysin toinen kysymys. Jos asiaa katsotaan vain tasa-arvon näkökulmasta niin asevelvollisuus on epätasa-arvoinen, vai oletko eri mieltä?
Juuri näin. Pekkis ei käsitellyt kysyttyä kysymystä.

Voidaan toisaalla pollata tuo Pekkiksen kysymys armeijan tarpeellisuudesta.