Teetkö kotitalouden budjettia ja kustannusseurantaa?

Seuraatko taloutesi budjettia ja kustannuksia kirjanpidolla?

• Äänestäjiä yhteensä
    29

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Teen tässä parhaillaan perheen budjettia / kustannusseurantaa.
Vaimon lastenvaatteiden shoppailuinto yhdistettynä talolainaan ja perheen surkeisiin tuloihin viimeisen puolen vuoden aikana sai minut saarnaamaan siitä mikä on tarpeellista ja mikä tarpeetonta nykyisessä rahatilanteessa.

Sovimme, että tehdään riittävän tarkasti litteroitu budjetti ja seurataan sen toteutumaa. Näin on helppo havaita ne kulut joista voi karsia.
Luottokorttiostokset laitoin myös pannaan. Jos ostoksia tehdään, ne tehdään jo tienatuilla rahoilla - ei niillä jotka on tulossa joskus tuonnempana.

Teetkö tai oletko aiemmin tehnyt vastaavaa seurantaa useamman kuukauden ajalta ja koetko sellaista ylipäätään hyödylliseksi?

Pölliä seuraa.

Sijainti
Oslo
En ole seurannut kirjanpidolla - uskon että kohdallamme mm. se ettemme ole katsoneet autoa tarpeelliseksi hyödykkeeksi antaa budjettiin mukavan liikkumavaran.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
En ole seurannut kirjanpidolla - uskon että kohdallamme mm. se ettemme ole katsoneet autoa tarpeelliseksi hyödykkeeksi antaa budjettiin mukavan liikkumavaran.

Tuo on totta. Perheemme talouteen auton pito tehnee vuonna 2009 kaikkine kuluineen noin 4300 euron loven.
Tosin täällä maalla ei ilmankaan pärjäisi. Ei myöskään työssäni.

öö ruz

Speed for ever
Tuo on totta. Perheemme talouteen auton pito tehnee vuonna 2009 kaikkine kuluineen noin 4300 euron loven.
Tosin täällä maalla ei ilmankaan pärjäisi. Ei myöskään työssäni.
En edes uskalla laskea mitä auton pitoon menee, meillä niitä on vielä kaksi.

Lunssila

Well-known member
En mä osannu valita niin äänestin kaikkia vaihtoehtoja.

WebSlave

Trackman
Yhden hengen taloudessa homma pysyy aika hyvin näpissä ilman varsinaista seurantaakin. Tosin sen verran menopuolta kontrolloin, että minulla on tietty käyttöbudjetti, ja kaikki sen yli menevä siirtyy automaattisesti toiselle tilille, jolle minulla ei ole korttia. Mutta tarvittaessa siirrän sitten toiseen suuntaan, jos tulee isohkoja hankintoja tai muita kertaluonteisia kuluja.

Vesku

Maatalousneuvos
Joskus olen pitänyt melko tarkkaakin kirjanpitoa yksityispuolen kuluista. Siinä samalla ne tulee kirjatuksi kuin maataloudenkin kuititkin, jos vaan viitsii, kirjanpito-ohjelmassa on myös yksityispuoli. Nykyään semmoinen sinnepäin meininki; tarvikehankinnat, rak.korjaukset, vakuutukset, matkat yms isommat tulee kirjattua ( ainakin ne, jotka maksan t-koneella) mutta ei ruoka-, vaate, kodin pikkutarvike yms kaupan käteiskuitteja. ( tosin ne on melko kattavasti tallessa isossa kirjekuoressa...:eek:, kun lompakon tyhjentää kuitesta, niin en laita roskiin poltettavaksi, vaan "talteen") Joskus olen "nippulaskenut" ko kuitteja muutamaan ryhmään.

Polttoaineet+ autojen huollot, vakuutukset yms tulee kirjattua kanssa. Saan tulosteet tarvittaessa jopa autokohtaisesti ulos. Just laskeskelin ajopäiväkirjoista, että n 50 000 km on tullut autohin viime vuonna...:jaska:
S-ryhmän kuukausitiedotteet ( bonuslaskelmat) olen ruvennut laittamaan myös talteen, jonkinmoista seurantaa sekin, kun ostokset varmaan n 90 % ko. ryhmästä.

Kassavirtalaskelmaa/budjettia teen kanssa sinne päin. Joskus ihan paperille 3-4 kk eteenpäin noin-laskelmana. Turhaa ja joutavaa pikkusälää ( koriste-esineitä, pitämättömiä vaatteita yms "ei ollenkaan tarpeellista" ) ei osteta.

Tuli mieleen noista säästyneistä "päivittäisistä pikkumenoista" eräs juttu. Toistakymmentä vuotta sitten "viisastelin" parille tupakkamiehelle, että kun en ole polttanut enkä ostanut tupakkaatoppaa päivässä kymmenen vuoden ajan, niin sillä "säästyneellä" rahalla ostin kohtuu hienon auton. 20 mk x 365 pv/v x 10 v = 73 000 mk...:p

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Yksin kun asustelee niin en koe tarpeelliseksi. Säästöön jää joka kuukausi, riippuen sattuuko saman kuukauden aikana kuinka törsäilemään ja tulemaan isompia laskuja (vakuutus ja sähkö siis lähinnä).
Mutta jos 10 kuukautta vuodesta jää plussalle niin sou not.
En tällä hetkellä aja autolla jonka ylläpitäminen paljoa maksaisi (siis arvonalenema on 0€ ja huoltoihin mennyt todella vähän viimeisen 2v aikana) joten sen vastapainoksi ei ole pahemmin tarvinnut miettiä onko varaa ostaa X:ää tai Y:tä.
Useammin ne on kyllä jääneet ostamatta kun on tovin aikaa pohtinut tarvinko mä oikeasti sitä.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Joskus olen pitänyt melko tarkkaakin kirjanpitoa yksityispuolen kuluista. Siinä samalla ne tulee kirjatuksi kuin maataloudenkin kuititkin, jos vaan viitsii, kirjanpito-ohjelmassa on myös yksityispuoli. Nykyään semmoinen sinnepäin meininki; tarvikehankinnat, rak.korjaukset, vakuutukset, matkat yms isommat tulee kirjattua ( ainakin ne, jotka maksan t-koneella) mutta ei ruoka-, vaate, kodin pikkutarvike yms kaupan käteiskuitteja. ( tosin ne on melko kattavasti tallessa isossa kirjekuoressa...:eek:, kun lompakon tyhjentää kuitesta, niin en laita roskiin poltettavaksi, vaan "talteen") Joskus olen "nippulaskenut" ko kuitteja muutamaan ryhmään.

Polttoaineet+ autojen huollot, vakuutukset yms tulee kirjattua kanssa. Saan tulosteet tarvittaessa jopa autokohtaisesti ulos. Just laskeskelin ajopäiväkirjoista, että n 50 000 km on tullut autohin viime vuonna...:jaska:
S-ryhmän kuukausitiedotteet ( bonuslaskelmat) olen ruvennut laittamaan myös talteen, jonkinmoista seurantaa sekin, kun ostokset varmaan n 90 % ko. ryhmästä.

Kassavirtalaskelmaa/budjettia teen kanssa sinne päin. Joskus ihan paperille 3-4 kk eteenpäin noin-laskelmana. Turhaa ja joutavaa pikkusälää ( koriste-esineitä, pitämättömiä vaatteita yms "ei ollenkaan tarpeellista" ) ei osteta.

Tuli mieleen noista säästyneistä "päivittäisistä pikkumenoista" eräs juttu. Toistakymmentä vuotta sitten "viisastelin" parille tupakkamiehelle, että kun en ole polttanut enkä ostanut tupakkaatoppaa päivässä kymmenen vuoden ajan, niin sillä "säästyneellä" rahalla ostin kohtuu hienon auton. 20 mk x 365 pv/v x 10 v = 73 000 mk...:p
Minä tässä vasta kehittelen Exceliin sopivan kattavaa listaa.
Listalla on nyt sekä budjetointi että kustannusseurantapuolella seuraavat litterat :

Tulot
Vaimon ansiotulo, brutto
Pöhkön ansiotulo, brutto
Lapsilisät
Pääomatulot

Lainat
- Vaimon laina korko+lyhennys
- Pöhkön laina korko+lyhennys

Vakuutukset
-Kotivakuutus
-Sairaus- ja tapaturmavakuutukset
-Matkavakuutukset
-Autovakuutukset
-Erityisvakuutukset

Autoilu ja liikkuminen:
-Polttoaine
-Dieselvero
-Huollot
-Varustehankinnat
-Pesut ja muut kulut
-Arvon aleneminen / säästäminen seuraavaa autoa varten
-Julkiset kulkuneuvot

Asuminen ja eläminen
-Hygienia ja kosmetiikka
-Elintarvikkeet, pesuaineet yms "ruokakauppakama"
-Muu kodinhoito
-Aikuisten vaatteet
-Sähkö
-Jätehuolto ja vesi
-Kirjat ja lehdet
-Puhelinkulut ja internet

Lapset
-Lasten vaatteet
-Lelut, lahjat
-Terveydenhuolto
-Päivähoitomaksut

Muut
- Matkat ja lomat

Verot
Ansiotulovero, honey
Ansiotulovero, pökhölmi
Pääomatuloverot, metsän myynti
Kiinteistöverot (mökki, tontit ja talo)

Jotain ihan varmasti vielä puuttuu, täytyy funtsia.

Viimeksi muokattu:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Sama täällä. Välillä iskee autokuume, mutta sit kun alkaa laskea paljon se maksais, niin kuume laskee äkkiä. Mulla on aika tarkasti näpissä tän talouden menot, ja pakolliset sellaiset on melko pienet. Esim. mulla ei ole joka kuukausi maksettavia laskuja (vuokra menee suoraveloituksena ja kännykän ja netin maksaa firma). Ruoasta ja hyvästä viinistä voisi tinkiä, sen tiedän, mutta mulle henkilökohtaisesti ruoanlaitto ja ruoka hyvän viinin kera on elämän suuria nautintoja, niin en jaksa niitä niin laskea. Olen tyytyväinen, kun käyttötilille jää muutama satanen kuussa käyttämätöntä rahaa ennen palkan tuloa.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Kosmetiikka, ihmisten ja asunnon putsausaineet?
Eiku siivous olikin. Mitä olen huolimattomia rahankäyttäjiä seurannut, niin aika uskomattomia summia ihmiset saa laitettua tyhjänpäiväisiin pikkuostoksiin. Jos ostaa joka päivä kioskilta kahvin, suklaapatukan ja iltapäivälehden ja käy vielä iltasella pullakahvilla tepoilin paarissa, niin siitä syntyy vuoden mittaan aikamoinen summa. En siis tarkoita, että teillä näin olisi, mutta meinaan, että tuollaisia näkymättömiä kuluja kannattaa tarkkailla. Kaverin eksä onnitui parhaimmillaan laittamaan 100mk päivässä "ei mihinkään". No, se olikin aika huithapeli se jätkä.

Vesku

Maatalousneuvos
Minä tässä vasta kehittelen Exceliin sopivan kattavaa listaa.
Listalla on nyt sekä budjetointi että kustannusseurantapuolella seuraavat litterat :

Vakuutukset
-Kotivakuutus
-Sairaus- ja tapaturmavakuutukset
-Matkavakuutukset
-Autovakuutukset
-Erityisvakuutukset

Autoilu ja liikkuminen:
-Polttoaine
-Dieselvero
-Huollot
-Varustehankinnat
-Pesut ja muut kulut
-Arvon aleneminen / säästäminen seuraavaa autoa varten
-Julkiset kulkuneuvot

Asuminen ja eläminen
-Elintarvikkeet
-Siivous ja ylläpito
-Muu kodinhoito
-Aikuisten vaatteet
-Sähkö
-Jätehuolto ja vesi
-Kirjat ja lehdet
-Puhelinkulut ja internet

Lapset
-Lasten vaatteet
-Lelut, lahjat
-Terveydenhuolto
-Päivähoitomaksut

Muut
- Matkat ja lomat

Jotain ihan varmasti vielä puuttuu, täytyy funtsia.
Ajattelitko tehdä melko tarkan seurannan kaiksita perheen tuloista ja menoista?
Otatko palkan mukaan bruttona vai nettona? itse ottaisin bruttona, ja kirjaisin siten myös maksetut verot + eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut.
Muut yks.talouden mahdolliset muut tulot? lapsilisät, erilaiset korvaukset.

ELi lisää tuohon listaan verot + vastaavat maksut. Palkkaveron lisäksi mm kiinteistövero.
Korot, lainojen nostot/lyhennykset, yms pankkimaksut.
Harrastusmenoja tarkemmin?
Pienet lahjoitukset, lahjat.
EDIT. juu. lasten lahjat olikin...

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Eiku siivous olikin. Mitä olen huolimattomia rahankäyttäjiä seurannut, niin aika uskomattomia summia ihmiset saa laitettua tyhjänpäiväisiin pikkuostoksiin. Jos ostaa joka päivä kioskilta kahvin, suklaapatukan ja iltapäivälehden ja käy vielä iltasella pullakahvilla tepoilin paarissa, niin siitä syntyy vuoden mittaan aikamoinen summa. En siis tarkoita, että teillä näin olisi, mutta meinaan, että tuollaisia näkymättömiä kuluja kannattaa tarkkailla. Kaverin eksä onnitui parhaimmillaan laittamaan 100mk päivässä "ei mihinkään". No, se olikin aika huithapeli se jätkä.
:thumbup: Kosmetiikka ja hygienia oli hyvä huomio. Lisäsin listaan.

Nuo mainitsemasi näkymättömät kulutkin tulee kaikki kirjattua, koska jok'ikinen menoerä laitetaan ylös. Jos ei saa kuittia jostain kioskiostoksesta, niin se kirjataan omalla kynällä lompakosta löytyvään lappuun.

Vesku, kiitsa. Hyviä huomioita. Nettotulot oli huomioitu, mutta brutto-verot on parempi. Lainat oli myös unohtuneet vallan :eek:

Toisaalta tuosta listasta ei saa tehdä liian yksityiskohtaista, ettei kulujen tonkiminen kuiteista menisi liian hankalaksi. Pääperiaatteena pitäisi olla, ettei esim. ruokakaupan kuitista tarvitse erotella mitään eri litteroille vaan pelkkä loppusumman kirjaus riittää. Jos tulee ostettua S-marketista shampoo ja asitianpesuaine, niin niitä ei kyllä viitsi erikseen omille riveilleen kirjata. Täytyy miettiä, jos noita vähän tiivistäisi osittain (esim elintarvikkeet ja kodinhoitotuotteet saman litteran alle)

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Jos ostaa joka päivä kioskilta kahvin, suklaapatukan ja iltapäivälehden ja käy vielä iltasella pullakahvilla tepoilin paarissa, niin siitä syntyy vuoden mittaan aikamoinen summa. [--] Kaverin eksä onnitui parhaimmillaan laittamaan 100mk päivässä "ei mihinkään". No, se olikin aika huithapeli se jätkä.
Ei tuohon kioskillakäyntiin tarvitse lisätä kuin vähän RAY:n pelien hakkaamista, niin äkkiäkös sitä n. 20 euroa on sileänä.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ikinä ei oo polli näin pahasti vedetty vituiksi kuin tässä.

Vesku

Maatalousneuvos
:thumbup: Kosmetiikka ja hygienia oli hyvä huomio. Lisäsin listaan.

Nuo mainitsemasi näkymättömät kulutkin tulee kaikki kirjattua, koska jok'ikinen menoerä laitetaan ylös. Jos ei saa kuittia jostain kioskiostoksesta, niin se kirjataan omalla kynällä lompakosta löytyvään lappuun.

Vesku, kiitsa. Hyviä huomioita. Nettotulot oli huomioitu, mutta brutto-verot on parempi. Lainat oli myös unohtuneet vallan :eek:

Toisaalta tuosta listasta ei saa tehdä liian yksityiskohtaista, ettei kulujen tonkiminen kuiteista menisi liian hankalaksi. Pääperiaatteena pitäisi olla, ettei esim. ruokakaupan kuitista tarvitse erotella mitään eri litteroille vaan pelkkä loppusumman kirjaus riittää. Jos tulee ostettua S-marketista shampoo ja asitianpesuaine, niin niitä ei kyllä viitsi erikseen omille riveilleen kirjata. Täytyy miettiä, jos noita vähän tiivistäisi osittain (esim elintarvikkeet ja kodinhoitotuotteet saman litteran alle)
Juu, kohtuullinen "niputtaminen" nopeuttaa hieman kirjauksia eikä muuta loppusummaa.
Veikkaisin, että jostain kuluttajaliitosta tai vastaavasta löytynee joku hyväksi havaittu - sopivan tarkka/väljä- lista menojen seuraamiseksi?

Auton arvon aleneminen ei oikein käy suoraan tuohon listaan, se on enemmän tasetta kuin tuloslaskelmaa?:doubtful: Se ei näy suoraan lompakossa tai tilillä.
Jos otat "auton arvon muuttumisen" mukaan, niin sitten pitänee tehdä myös selvitys myös muista omaisuuserien arvojen muutoksista? Yksityispuolen tase kuulostaa kyllä äkkiä aika oudolta? :cool::doubtful: ....mutta siihen se menee, jos hyvin tarkkaa kirjausta meinaat tehdä!