Teetkö kotitalouden budjettia ja kustannusseurantaa?

Seuraatko taloutesi budjettia ja kustannuksia kirjanpidolla?

• Äänestäjiä yhteensä
    29

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Auton arvon aleneminen ei oikein käy suoraan tuohon listaan, se on enemmän tasetta kuin tuloslaskelmaa?:doubtful: Se ei näy suoraan lompakossa tai tilillä.
Joo, tuo on ihan totta, mutta kun listan tarkoitus on osoittaa perheen hameväelle, että on välttämätöntä kasvattaa säästämisastetta nykyisestään, jotta välttämättömiin hankintoihin on tulevaisuudessa varaa, niin tuon mukaan ottaminen on tarpeellista.

Meillä kun tuo naisväki helposti antautuu ajatukselle, notta on pääasia, että välittömät kulut on pienemmät kuin tulot. Näinhän asia ei pitkässä juoksussa ole, vaan tulevaisuuden hankintoihin pitää myös varautua. Jos se ei näy kuluseurannassa mitenkään niin viesti ei mene perille niin suoraviivaisesti kuin pitäisi. :wink:

Eli jos meinaamme vaihtaa autoa esim 4 vuoden päästä 24 tuhatta arvokkaampaan, se tulee huomioida säästämisenä (pitää säästää 500 eur/kk), muuten menee lainanoton puolelle.

Ikinä ei oo polli näin pahasti vedetty vituiksi kuin tässä.
Pakkohan sitä rimaa jonkun on korottaa :eek:

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Excelillä jo muutaman vuoden ajan.

Näkyypi muuten hyvin ruuan hinnan nousu. Mihinkään säästötalkoisiin en kuitenkaan ryhdy enkä tarjousten perässä juokse; se mikä menee, se menee joka tapauksessa. Jäähän siitä kuitenkin säästöönkin jotain.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Olen pitänyt kirjanpitoa muutama vuosi sitten Excelillä. Nykyään en koe sitä tarpeelliseksi koska päässä on helppo laskea mitä on tullut törsäiltyä. Menot ovat sen verran pienet.

Makkonen

Guest
Eipä ole tarve moiselle. Joka tili on ylijäämäinen, siirrän ne rahat "lomatilille" jolla teen sitten tarvittavia turhuuksien hankintaa, matkailua etc.

elle

-------
Luulisi, että noin tarkasta päivittäiskulujen kirjaamisesta tulee jo tunne, että elämä pyörii liiankin kanssa rahankäytön ympärillä. Itse en halua puhua rahasta kotona ja toistaiseksi riittää tuntemus, että meillä ei eletä tuloihin nähden yhtään pröystäillen.

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Luulisi, että noin tarkasta päivittäiskulujen kirjaamisesta tulee jo tunne, että elämä pyörii liiankin kanssa rahankäytön ympärillä. Itse en halua puhua rahasta kotona ja toistaiseksi riittää tuntemus, että meillä ei eletä tuloihin nähden yhtään pröystäillen.
Samaa vikaa meidän perheessä. Ja mulla ainakin.
Säästöön menee aina puolet tilistä ja loput käytän ensin laskuihin ja ylijäävä pippalointiin ja karkelointiin. Ja kemu asusteisiin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Silloin kun hankin jotain suurempaa tulee tarkkaan kirjattua tulot/menot. Excelillä toki.

Viimeksi asunnon oston yhteydessä ja seuraavaksi auton hankinnan yhteydessä. Ja kyse on tosiaan ollut budjetista eli talousarviosta(=arvio mihin on varaa...), eikä menojen ja tulojen säntillisestä kirjaamisesta.

Ja aivan varmasti jos jaksaisi pitää säännöllisesti kirjaa siitä olisi hyötyä. Sikäli siis suosittelen. :thumbup:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Toi on mun tavoitetila. Että ei tartte puhua rahasta kotona. Eri asia sit milloin siihen pääsen vaiko ikinä. Rahankäytöstä en kuitenkaan koskaan ole parisuhteessa riidellyt, enkä aio jatkossakaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Peesaan ellendaalia!

Tosin aikoinaan ei ollut paljoa vaihtoehtoa tuohon seurailuun.:(

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Mulla on ollut aina sellainen yleinen 'tatsi' taloudenpitoon ja tuntuma on säilynyt ilman, että täytyy tehdä budjettia. Isompien hankintojen kohdalla voi harkita ajankohtaa jos on tarvetta. Aina on ollut puskuria ja jos sitä on lähestytty niin sitten on vyötä kiristetty hetkellisesti kunnes tilanne on taas normaali.

PS. Mulla ainakin verkkopankki vääntää piirakkaa ja käppyrää menoista. Bensalaskut yms. menee yhteen, ruokakaupat toiseen jne. vakuutukset omaan ryhmäänsä.

Vesku

Maatalousneuvos
Kyllähän tämä budjetointi/seuranta mulla juurensa juontaa tlanpidoni alusta reilun 20 vuoden takaa. Ja kun ei voi oikein erottaa "tillan" tai "omia" rahoja toisistaan verotusmuodon takia, vaikka käyttäisi paria kolmea eri tiliä. Suurin osa menoista on pakko kirjata! Lainaa oli varsin reilusti tilakaupasta, melko paljon piti tehdä investointeja sekä maa-, metsä- että yksityistalouteen ja kova tavoite maksaa ne kaikki pois tasan 10 vuodessa. Onnistui!

Iso osa metsistä oli ukin ja isän jäljltä aukeina ja taimikkoina,i joten metsiä ei voinut käyttää "nostopankkina". Tulot eivät olleet silloinkaan täysin säännöllisiä kuukausituloja, vaan vaihtelivat melko paljon. Samoi menot ja lainojen lyhennykset. Jonkinmoista suunnitelmallisuutta- varsinkin eteenpäin - tarvittiin. Ja tarvitaan edelleen! Nykyään tulot ja menot ovat vieläkin epäsäännöllisempiä, mm ensi kuun noin 8 tonnin ALV-maksuun koko vuodelta pitää varautua ajoissa. Taloremppaa ja muutkin isompaa investointia on ollut viime aikoina varsin paljon, kohtuullinen tai karkea budjetointi auttaa kassanhallinnassa. Pari, kolme ehkä neljä kertaa vuodessa semmoinen käsintehty A4-arkki, tuntiin tekee, kertoo riittävästi suuntia seuraavista kuukausista.

Tuo ohjelmaan tehtävä tapahtumakirjaus tapahtuu yleensä ihan loppuvuodesta tai jopa seuraavan vuoden puolella, ehkä yksityistalous vie aikaa noin 2-3 tuntia. Ei se elämä aina pyöri täysin noiden ympärillä, mutta taitaa olla aika "verissä" kuitenkin! Josko fundeeraisi kohta mahdollisen ensi syksyn reissun kustannuksia...:eek:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Lapsuus, nuoruus ja opiskeluaika oli todellista penninvenytystä ja silloin tottui tarkan markan politiikkaan. Aina piti miettiä ja laskea tarkkaan mitä on tulossa ja mihin ne rahat ovat menossa. Yleensä tilit olivat nollilla, kun rahaa seuraavan kerran tuli. Uskomattoman vähällä sitä on tullutkin toimeen... :eek:

Tuosta ajasta jäi sellainen tapa, että laskin rahani aina niin, että ne riittävät seuraavaan palkkapäivään. 'Tavoitteena' oli nolla. :eek: Työuran alkuvuosina en ajatellut ollenkaan sitä mahdollisuutta, että voisihan sinne tilille jäädäkin jotain.

Kyllähän sitä kirjanpitoa on sittemmin pidetty ja selviytymissuunnitelmia tehty. Nykyisin olen antanut itselleni luvan tehdä joskus hyvinkin harkitsemattomia ostoksia vaikkapa vain palkkioksi itselleni jaksamisesta ja selviytymisestä. :wink: Aina niille turhillekin ostoksille jonkun perustelun keksii. :ahem:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mites toi muuten on Suomessa nykyään. Jos avaat ihan tavallisen palkkatilin oletusarvoilla, niin onko kyseessä luotollinen tili, joka saa mennä miinukselle?

Täällähän on oletusarvoisesti niin, että saa mennä. Se paljonko saa mennä, riippuu mun ymmärtääkseni (en tosin ole koskaan ottanut laskukaavasta selvää) jossain määrin tuloista. Useampikin tonni miinusta ei oo vielä ongelma eikä mikään, päinvastoin, pankkihan hieroskelee käsiään, kun saa veloittaa tililtä törkeän korkeat ylityskorot :rolleyes:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Mites toi muuten on Suomessa nykyään. Jos avaat ihan tavallisen palkkatilin oletusarvoilla, niin onko kyseessä luotollinen tili, joka saa mennä miinukselle?

Täällähän on oletusarvoisesti niin, että saa mennä. Se paljonko saa mennä, riippuu mun ymmärtääkseni (en tosin ole koskaan ottanut laskukaavasta selvää) jossain määrin tuloista. Useampikin tonni miinusta ei oo vielä ongelma eikä mikään, päinvastoin, pankkihan hieroskelee käsiään, kun saa veloittaa tililtä törkeän korkeat ylityskorot :rolleyes:
Ymmärtääkseni enää ei moisia tilejä saa. Aiemmin on ollut mahdollista. Nykyään jousto hoidetaan erilaisilla korttiluotoilla, joita saa ihan tavallisen pankkikortin kylkeen. Verkkopankin kautta sitten pyöritellään rahoja luottotilin ja käyttötilin välillä.

Ja itse aiheeseen, niin en tee tarkempaa menoselvitystä. Joskus olen yrittänyt pitää kirjaa kaikista menoista, mutta nopeasti tuohon olen kypsähtänyt. Kun itse hoidan kaikki laskut ja ruokakaostokset ym. niin riittävällä tarkkuudella pysyy talouden tila hanskassa.

Viimeksi muokattu:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
En pahemmin, mitä nyt tiliotteesta katson onko kuukauden aikana tulot ja menot jotenkin tasapainossa.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Ymmärtääkseni enää ei moisia tilejä saa. Aiemmin on ollut mahdollista. Nykyään jousto hoidetaan erilaisilla korttiluotoilla, joita saa ihan tavallisen pankkikortin kylkeen. Verkkopankin kautta sitten pyöritellään rahoja luottotilin ja käyttötilin välillä.
... käy kuulemma bensa-automaateillakin. :frank: