teho tarkastus?

Jose Carcia

Member
Liittynyt
18.8.2001
Viestit
16
Pitäneekö huhu paikkaansa että Sport 2000 viimeiseen kisaviikonloppuun Ahvenistolle olisi haalittu ennätysmäärä lisää katsastusmiehiä, jolla tähdätään aika-ajojen jälkeiseen katsastukseen. Kuulemma jokaisen auton laatikko tutkitaisiin välityksien osalta, sekä moottori tilavuudet sekä puristussuhteet mitataan. Haussa on myös tiedonkeruu inssi joka tutkisi satunnaisesti valittujen autojen moottorinohjaus tiedostot...
Näin saataisiin kuulemma karsittua laittomuuksia vähemmän tarkastuksen alaisina olleista kohteista
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by c?:
<STRONG>Pitäneekö huhu paikkaansa että Sport 2000 viimeiseen kisaviikonloppuun Ahvenistolle olisi haalittu ennätysmäärä lisää katsastusmiehiä, jolla tähdätään aika-ajojen jälkeiseen katsastukseen. Kuulemma jokaisen auton laatikko tutkitaisiin välityksien osalta, sekä moottori tilavuudet sekä puristussuhteet mitataan. Haussa on myös tiedonkeruu inssi joka tutkisi satunnaisesti valittujen autojen moottorinohjaus tiedostot...
Näin saataisiin kuulemma karsittua laittomuuksia vähemmän tarkastuksen alaisina olleista kohteista</STRONG>
Uskomaton huhu kertakaikkiaan ihan siitäkin syystä että laatikojen tutkiminen kestää "hivenen" kuten kaikki muukin väittämäsi ja suomesta ei yksinkertaisesti tuollaista määrää katsastusmiehiä löydy eikä tuota inssiäkään tai inssejä jotka pystyisivät eri moottoriohjausohjelmat "avaamaan" ole olemassa väittäisin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mad-Mike:
<STRONG>

Uskomaton huhu kertakaikkiaan ihan siitäkin syystä että laatikojen tutkiminen kestää "hivenen" kuten kaikki muukin väittämäsi ja suomesta ei yksinkertaisesti tuollaista määrää katsastusmiehiä löydy eikä tuota inssiäkään tai inssejä jotka pystyisivät eri moottoriohjausohjelmat "avaamaan" ole olemassa väittäisin.</STRONG>
No softan aukaiseminen on kokolailla vaikea homma, mutta välityssuhteet pystyttänee toteamaan kokeellisesti: kun tiedät pyörän halkaisijan ja perävälityksen, niin sitten vaan mittaamaan pyöränopeus rullilla tietyllä vakio kierrosluvulla ja kullakin vaihteella. Eri asia on, viitsitäänkö tuohon ryhtyä ellei ole perusteltua epäilystä vilpistä. BTW. Nissan-kuljettajalta tuli Affeniston varikolla kuultua vähän "kritiikkiä" AKK:n, T.Lahden ja VW-tallin keskinäisistä riippuvuussuhteista
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Mistä ihmeen riippuvuussuhteesta? Ei kai se vielä tee riippuvaksi, jos Teijo on itse aiemmin kilpaillut VW:llä.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Ihmettelen hieman mistä moinen huhu on lähtenyt liikenteeseen?! Ei kai itse akk:n mies vihjaile keskustelupalstoille tällaista?! Onhan selvää että viimeisessä kilpailussa sinetit puretaan ja tehdään mahdolliset tarkastukset, jotta suomenmestaruus pystytään julistamaan ilman vastalauseita....! Mutta olis ihan mielenkiintoista tietää mistä moinen huhu on peräisin?!
VW:n ja Lahden/Akk:n riippuvuus suhde tuskin kuuluu tähän topiciin?!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Digi:
<STRONG> Mutta olis ihan mielenkiintoista tietää mistä moinen huhu on peräisin?!
VW:n ja Lahden/Akk:n riippuvuus suhde tuskin kuuluu tähän topiciin?!</STRONG>
LMS:lle kuulemma sallittiin jotain sellaista, mitä muille ei. Jotenkin se liittyi "uuden" korimallin sisältämän tekniikan luokittelemattomuuteen. En kuunnellut juttua ihan alusta lähtien, mutta satuin vain kulkemaan ohi, kun "ruotsalainen" ja joku muu asiasta pamlasivat...
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Oukei, mutta ilmeisesti luokitukset on kuitenkin kunnossa?! No eihän sillä uudella golffilla aja enään kuin Haapalainen, vai onko jollain tietoa ajaako Nuoramo IV-koppasella ahvenistolla? Ei hirveen hyvää mainosta LMS:n tallille...., jos meinaa niinkun jatkossakin ajattaa muitakin kuin Haapalaista!
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
IV-koppaisia Golfeja ei tehty minkään LMS erikoisluvan perusteella. Tiettävästi "poikkeuslupasääntö" on sellainen, että luokiteltuun uudempaan korimalliin voidaan istuttaa vanhemman mallin luokiteltu moottori, vaikka yhdistelmää sellaisenaan ei ole luokiteltu. Lupa toteuttaa tällainen operaatio onnistuu minkä tahansa merkin kohdalla, kunhan autoja rakennetaan kolme kappaletta. Muut eivät vain ole tälle tielle lähteneet, vaan ajavan vanhentuneilla korimalleilla, jolloin maahantuojien ja dealereiden kiinnostus olla mukana on ymmärrettävästi pientä jos sitäkään. Turha siis kadehtia LMS-erikoisvapauksia, tuumasta vaan toimeksi BMW-, Honda- tai vaikka Rellukimpat.

LMS näyttää olevan kaikkein ammattimaisimmin hoidettu team. Menestys ei ainakaan näytä olevan itse automallista kiinni, Haapalainen ajaa jakuvasti kärkikolmikossa. Kaikki IV-golfit ovat tiettävästi kutakuinkin identtiset. Kun ei menestystä tule, hakee jokainen ratakuski aina syytä kalusto-ongelmista, peiliin ei kukaan muista katsoa, vaikka syy aika usein löytyykin sieltä. Kun tulee pakko" menestyä, on seurauksena puserrusta, joka näkyy heikkenevinä kierrosaikoina. Jos puserrus saadaan jollakin konstilla loppumaan, paranevat kierrosajat pelkästään sillä ja jopa paljon.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
LMS näyttää olevan kaikkein ammattimaisimmin hoidettu team. Menestys ei ainakaan näytä olevan itse automallista kiinni, Haapalainen ajaa jakuvasti kärkikolmikossa. Kaikki IV-golfit ovat tiettävästi kutakuinkin identtiset. Kun ei menestystä tule, hakee jokainen ratakuski aina syytä kalusto-ongelmista, peiliin ei kukaan muista katsoa, vaikka syy aika usein löytyykin sieltä. Kun tulee pakko" menestyä, on seurauksena puserrusta, joka näkyy heikkenevinä kierrosaikoina. Jos puserrus saadaan jollakin konstilla loppumaan, paranevat kierrosajat pelkästään sillä ja jopa paljon.[/QB][/QUOTE]

No nythän varsinaisen huulen heitit! Muisteleppas tapahtumia parin vuoden ajalta niin radalta kuin rallissakin. Äärimmäisen ammattitaitoista toimintaa!!

Varsin "identtisiä" nuo s2k Golfit juu. Piti olla 230hv, Grönthalin autosta penkitettiin huimat 191hv... Outoa ettei ehdi... Yhden auton vetarit eivät sovi kahteen muuhun... Varaosat loppuvat heti alkuunsa.
Outo käsitys ammattitaidosta...

:rolleyes:
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
satakuutoselle vain tiedoksi, että ainakin näin sivusta katsoen ja amatöörinä LMS:n osaamista ammattilaistallina voi arvioida lähinnä vain saavutetun menestyksen perusteella. Tästä vuodesta ei vielä tiedetä lopputulosta, mutta kolmen edellisvuoden aikana LMS:n rakentamilla/huoltamilla autoilla on voitettu radalla 3 mestaruutta ja ainakin yksi hopea (Haapalainen ja Lempinen) ja rallissa pari mestaruutta, jos oikein muistan ja hopeaa vielä lisäksi (Saarenpää ja Pirttinen). Kyllä se kertoo ammattimaisesta otteesta. On toki hyvillä kuljettajillakin osansa asiassa.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Ikumeenille kysymys, joka hieman ihmetyttää;
Mistä johtuu että ne jotka tuovat omaa rahaa talliin ovat lähteneet kesken kauden?! Viime vuonna Kalliomäki, tänä vuonna Grönthal ja Nuoramo?! Huhujen mukaan Haapalainen on käsittääkseni ns. tehdaskuljettaja = VW maksaa suurimman osan kuluista...? Tämä kaikki suurena kysymysmerkkinä ilman sen suurempaa tietämystä asiasta....! Grönthal ja Nuoramo ovat aikaisempina vuonna olleet aivan kärjen tuntumassa...?!
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Yleensä kaikki haluavat ammattilaistallin kanssa huoltodiilin. Ihmeellisesti kyseisessä tapauksessa suunta on ollut jatkuvasti toiseen suuntaan. Jos asiakas on tyytyväinen ammattimaiseen palveluun, hän tuskin kesken kauden vaihtaa toiseen merkkiin/huollattaa pelit toisaalla.

Sivusta katsottuna monikin asia näyttää hyvin erilaiselta, totuuteen verrattuna. Älä ala ketään neuvomaan peiliin katsomaan, jos et tiedä asiasta mitään, etkä tunne asian taustoja!!!
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
En todella tiedä miksi Kalliomäki, Grönthal ja Nuoramo ovat lopettaneet ajamisen LMS:N teamissa, voin vain spekuloida. Kalliomäki ajoi kolme kisaa v.2000: yksi "täystuho" Ahvenistolla, palkintopallilla Vetelissä ja taas pihalle Jurvassa. Loppuiko raha vai into? Kyydissä näytti löytyvän. Grönthal vaihtoi "huippunopeaan" BMW:hen ja tulostaso näyttää pysyvän samana kuin VW:llä. Nuoramolla on sekä viime että tällä kaudella ollut huonoa tuuria, romua on tullut sekä kisoissa että harjoituksissa ja tekniikkaongelmiakin on ollut riittävästi.Kaikki se on ollut kallista, kun joka asian joutuu korjauttamaan ammattilaistallissa, missä luultavasti ei enää toimita talkoohengellä. Nuoramo on väläyttänyt vauhdistaan mm. Jurvassa heinäkuussa ajamalla vapaissa harjoituksissa kierrosaikoja, joilla oltaisiin oltu korkealla paalukisassa ja aika-ajossa. Muuten olen sitä mieltä, että ainoat, jotka voivat kertoa lopettamisen tai tallinvaihdon syyt, ovat ao. henkilöt itse. Meidän on aika turha syitä arvailla. Uskon vain sen, minkä silmilläni olen nähnyt. Yksi IV-koppainen VW golf on joka kisassa ollut nopeimpien joukossa. Kertokaa joku järjellinen syy, miksi ammattilaisteam ei tekisi kaikille palveluksiaan ostaville yhtä hyviä ja nopeita autoja, jos kerran osaamista löytyy. Lisää rahantuloahan menestys aina tuo tullessaan, jos yhtään mitään busineksesta ymmärrän.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Syy vaihtamiseen oli se, ettei rahoille saatu vastinetta. Summat olivat huimia, muttei kilpailukykyistä, toimivaa kalustoa löytynyt kuin yhdelle kuskille. Tämä ei ole arvuuttelua, vaan TIETO.

Kunhan Bemua saadaan hiukan hiottua, on kärkitaistossa yksi kuljettaja enemmän. Muistat varmasti Grönthalin vauhdin ennen tätä kautta. Osakilpailuvoitto on aika selkeä näyte vauhdista, samoin jatkuva majailu kärkikaartissa, vai kuinka?
Kesken kauden kalustovaihto on hieman kinkkinen, sillä testaus ja kehitystyö on tämän kauden osalta auttamattomasti myöhäistä, mutta parempi testata ennemmin tulevaa kautta varten uudella kalustolla, kuin jatkaa kilpailukyvyttömällä kalustolla paikallaan junnaamista.

Ainoa joka voi vastata kysymykseesi, miksei ammattilaistiimi tee kaikille tasapuolista työtä, on LMS:n nokkamies. Kysyppä häneltä.

Nyt voitkin sitten lopettaa arvuuttelun ja paskanjauhamisen.
 

J. Nuoramo

New member
Liittynyt
5.8.2001
Viestit
1
Sijainti
Klaukkala
Nuoramo ajaa affenistolla vanhalla III-koppaisella golfilla, alusta tässä vanhassa tosin ei ole aivan samaa luokkaa ja siitä puuttuu suorakytkentälaatikko. Tehoa on kyllä huomattavasti enenmän kuin se 190- hp!!!
Gröntahl, Nuoramo häviää Haapalaiselle esim. ahffeniston pääsuoralla 14km/h vaikka mutkasta kumminkin lähdetään samaa vauhtia ulos... ja autothan on identtesiä vai kuinka? :)

ja onhan LMS osaava tiimi (yhden auton osalta) Ollin auto kun sattuu olemaan
ko. tiimin omistuksessa ja sen sponssimarkat on siinä autossa kiinni. Onhan toki ymmärrettävää että se laitetaan nopeaksi.
Seikka joka taasen ei ole ymmärrettävissä on sitten taas miksi Karin ja Ranen autoa ei laiteta kulkemaan, vaikka tukun rahaa tallille kantavatkin...

Jurvan testeissä Rane ajoi hyviä aikoja aina aika-ajoon asti kunnes tietsikkamies säätää ---> ajat 1.5 sekuntia hitaampia kuin testeissä ja Rane valitti kun auto ei "laukkaa". Sitten sitä seliteltiin mitä uskomattomimilla syillä... (en viitsi tässä ruveta paljastamaan =)
Ja sunnuntaiaamu koittaa, warm-up edessä, auto kulkee taas ja Ranella sama aika kuin Ollilla (sekunnin kovempi kuin aika-ajoissa edellisenä päivänä)
Sitten taas jälleen kerran tiimin tietokonemies käy säätämässä autoon "vielä vähän lisää kulkua" kisaa varten, kisa tulee (2.startti, eka kun päätyi varikolle) autosta puuttuu tehoa taas, ja kaikenlisäksi auto hyytyy vielä kisan edetessä lisää sen verran että suoralla jää KIRJAIMELLISESTI jalkoihin... Hyytyminen tapahtui myös Ollin autossa (näin LMS jälleen selitteli), mutta kierrosajat kertoivat jotain ihan täysin muuta...
No Ranelle sitten kyllä myönnettiin että autosta puuttuu tehoa, mutta Gröntahlille sitä ei myönnetty vaikka Kari sen itse käyttikin penkissä, fillareissa oli mukamas liikaa Camperia ja se suti, eihän jarrupenkit edes mittaa jos auto sutii

No joo ei sillä eikä millään etteikö Olli olisi kova kuljettaja, mutta hän ei sattumoisin ole ainoa, eikä ainoana ansaitsisi tätä spesiaalikohtelua.
vaan kun tämä turkulaistiimi näin tekee bisnestä ni minkäs sille mahtaa...

Nähdään ahvenistolla syyskuun 8-9 Ahvenistolla!!!
Nuoramon leiri kuittaa ja vaihtaa ensi vuodeksi automerkin, en vielä paljasta mihin =)
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Kyllä kai AKK:n tarkoitus ja päämäärä poikkeuslupia myöntäessään on se, että autot myös ilmestyvät radalle. Ei kai kukaan niitä hyllylle rakenna. Sen sijaan velvoitetta kaikkien kolmen olla joka kisassa ei voi olla, auto voi rikkoutua tai tuhoutua lopullisesti, kuljettaja voi sairastua tai rahat saattavat loppua. Jos joku jää pois, ei muita voi rangaista. Huomattakoon vielä, että kolme "poikkeuslupa-autoa" voi merkistä riippumatta rakentaa mikä tahansa kolmen kimppa, yksin tai yhdessä. Muistaakseni maahantuojan täytyy kuitenkin näyttää suunnitelmille vihreää valoa. Ihmettelen, että mahdollisuutta ei ole enemmälti käytetty.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Originally posted by ikumeeni:
<STRONG>...Huomattakoon vielä, että kolme "poikkeuslupa-autoa" voi merkistä riippumatta rakentaa mikä tahansa kolmen kimppa, yksin tai yhdessä. Muistaakseni maahantuojan täytyy kuitenkin näyttää suunnitelmille vihreää valoa. Ihmettelen, että mahdollisuutta ei ole enemmälti käytetty.</STRONG>
Mitä merkkejä/malleja tulisi mieleen, joista löytyy esim. uusi kori ja vanhempi moottori, jotka kummatkin ovat luokiteltuja?

[ 22-08-2001: Message edited by: Spyder ]
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
En malta olla kommentoimatta tätä asiaa.

Viime vuoden viimeisessä kisassa oli sellainen tilanne, että LMS oli vaihtamassa sarjaan ilmoittautuneen Lempisen tilalle Rytsölää, joka ei ollut ilmoittautunut sarjaan. Silloin oli puhetta, että kaikkien IV-korimallilla ajaneiden SM-pisteet nollataan, jos Rytsölä ajaa Lempisen tilalla. Syynä olisi ollut se, että tällöin VW olisi rikkonut sopimuksensa, jossa se sitoutuu siihen, että jokaisessa SM-startissa on mukana kolme IV-korimallin autoa ja niitä ajaa SM-sarjaan ilmoittautunut kuljettaja.

Tämä ei ole mitään hevosmiesten tietotoimiston juttua vaan se on kuultu sellaisen henkilön suusta, joka varmasti tietää mistä puhuu.

Ilmeisesti tämä sopimus kolmen kuljettajan ajattamisesta ei ole ollut voimassa enää tänä vuonna?

Muuten, oli siinä viimeisessä kisassa toinenkin mielenkiintoinen kuljettajan vaihtoyritys. Kisaan ilmoittautunut kuljettaja toi mukanaan lääkärintodistuksen, jossa kerrottiin, että käsi on rikki eikä sillä voi ajaa. Piti siis saada toinen (autosta vuokraa maksava) kuski radalle. Kun sitten selvisi, että kuljettajan vaihto ei onnistu, koki ykköskuski ihmeparanemisen ja lähti kuitenkin radalle. Sellaisia vekkuleita.

Aiheeseen liittyen: mitä niissä moottorinohjaustiedoissa voisi olla sääntöjen vastaista?

Muuten olisi tosi hieno juttu, jos autot kerrankin tutkittaisiin perinpohjaisesti ja todella puututtaisiin asiaan jos havaitaan jotain "laitonta".
 

Jose Carcia

Member
Liittynyt
18.8.2001
Viestit
16
Niissä moottorinohjausyksiköissä kuulemma kiinnostaisi eniten mahdolliset slip controllit, sutimisen estot, joilla selittyisi nopea viivalta irtoaminen ja suuret kaarrenopeudet joillakin kuskeilla.
Taitaapa vaan olla hankalia selvitettäviä.
 
Ylös